آموزش انتقاد کردن: نرم،نامحسوس و موثر از دنیای اطراف خود انتقاد کنید

0 ۳۶۵

آموزش انتقاد کردن در سخنرانی

نقد و انتقاد بخشی از زندگی ما هستند. اساسا بدون نقد کردن روز ما شب نمی شود. اگر کمی به جزئیات زندگی روزمره خود نگاه کنید می بینید که حتی اگر از انسان های اطرافتان انتقاد نکرده باشید و آن ها را زیر ذره بین ریزبینی خود قرار نداده باشید بالاخره اشیایی در اطراف وجود دارند که شما به نحوی احساسات و دیدگاهتان را نسبت بدان اعلام کرده اید. راحت تر بگوییم؛ انتقاد شاخ و دم ندارد! هر لحظه ما با بررسی اطرافمان حتی بدون این که آموزش انتقاد کردن را دیده باشیم سپری می شود.

چه از محیط اطراف انتقاد کنید و چه مستقیما یک فرد را نقد کنید بالاخره تیر نقد شما انسان های اطراف را هدف می گیرد. انتقاد از یک وسیله به صاحب آن وسیله مربوط می شود. انتقاد از یک خانه به طراح آن ارتباط دارد و حتی اگر اوضاع جامعه را به صورت کلی ارزیابی کنید مسئولان را مورد انتقاد خود قرار داده اید.

انتقاد هر چه که باشد صدمه زننده است. حتی انتقاد سازنده هم احساسات انسان را منقلب می کند تا بتواند نتیجه دهد. انتقاد رئیستان از شما و جلو چشمانتان تا انتقاد دیگران از شما پشت تلفن می تواند روزتان را خراب کند و تمام رویاهایی که در سر داشتید بر باد دهد. تمام این مقدمه چینی ها به خاطر این است که بگوییم انتقاد چه قدر می تواند حساس باشد و چه قدر به هر انسان نزدیک است. حتی گاهی ظاهر ما، برخورد ما و چیزهایی که شاید در شکل گیری آن دستی نداشته ایم هم توسط دیگران نقد می شود.

اگر خودتان طعم مورد نقد قرار گرفتن را چشیده باشید می دانید که نقد و گاهی ایرادگیری دیگران چه قدر می تواند مخرب و آسیب زا باشد. این بار با توجه به آموزش انتقاد کردن که در مطلب امروز دانشگاه زندگی می خوانید می توانید نرم، نامحسوس ولی موثر از دنیای اطراف خود انتقاد کنید؛ بدون این که به احساسات و روحیات دیگران صدمه بزنید. با ما همراه باشید.

مشاهده مقاله  عوامل استرس زا در نوجوانان را بشناسید

آموزش انتقاد کردن به شیوه نرم و موثر

برای شروع انتقاد کردن اول نگاهی به خودتان بیندازید و ببینید اصلا با اصول انتقاد کردن و انتقاد موثر و قهرمانانه آشنا هستید یا نه. به طور کلی برای شروع یک انتقاد به جا و مفید از دنیای اطراف باید به نکات زیر توجه کنید:

شناخت پایه های انتقاد کردن

اولین کار شناخت اصول انتقاد با جستجو کوتاهی در اینترنت است. مطالب زیادی پیرامون شیوه نقد کردن چه به زبان فارسی و چه به زبان های دیگر خواهید یافت که امر نقد کردن را برای شما ساده تر می کنند.

آموزش انتقاد کردن

شناخت احساسات دیگران

برای این شناخت دیگر نیازی به جستجو در اینترنت ندارید. همه ما به خوبی می دانیم که هیچ کس از نقد شدن خوشش نمی آید و اتفاقا اغلب انسان ها به دنبال تایید شدن می گردند. اگر یک انتقاد بیش از حد ادامه یابد و با تندی زیادی همراه باشد نه تنها موثر واقع نمی شود بلکه طرف مقابل شما در صدد انتقام گرفتن بر می آید. شیوه مودبانه صحبت کردن در روند انتقاد از اهمیت زیادی برخوردار است.

آموزش انتقاد کردن

تعیین موضوع نقد

اول باید رفتار طرف مقابل به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. در آموزش انتقاد کردن همه چیز آزاد است. فکر کردن، استفاده از تجربیات دیگران و آموزش هایی که به صورت رایگان در سطح اینترنت در دسترس هستند.

باید رفتار فرد مورد نظر را یک بار به خوبی تحت نظر قرار دهید. آیا این برخورد آن قدر اهمیت دارد که بخواهید با حرف هایتان موجبات ناراحتی دیگران را فراهم سازید؟ نمی شود همین موضوع را خارج از یک نقد و به صورت کاملا نامحسوس در میان گذاشت؟

مثل یک کارشناس و فرد با تجربه در این زمینه عمل کنید.

مشاهده مقاله  عزت نفس و ۴ گام اساسی برای رسیدن به آن

آموزش انتقاد کردن

آشنایی با حقایق انتقاد کردن

وقتی که انتقاد می کنید یادتان باشد که شما در حال تعریف و تمجید نیستید! حین انتقاد کردن خواسته یا ناخواسته حقایقی را باید در میان بگذارید که تلخ هستند. بنابراین پیش از این که انتقاد کنید به تلخی موضوع و ظرفیت طرف مقابلتان توجه کنید. آموزش انتقاد کردن بعد از این که توانستید شرایط و طرف مقابلتان را شناسایی کنید تقریبا به همین جا ختم خواهد شد.

آموزش انتقاد کردن

گزینش واژگان برتر

فراموش نکنید که ما می خواهیم به صورت نامحسوس اطرافمان را مورد نقد قرار دهیم. نقدی که نرم و موثر باشد و به احساسات کسی آسیب نزند. ابزار ما واژگان هستند. واژگانی که می توانند به تیزی چاقو یا به نرمی پنبه باشند. بستگی دارد که شما به واژگان با چه دیدی نگاه کنید.

بهترین واژه آن است که میانه و معتدل باشد. وازگانی که خیلی خوب یا خیلی بد چیزی با مورد نقد قرار می دهند در روند انتقاد کردن بی ارزش هستند.

آموزش انتقاد کردن

شکافتن موضوع

سربسته حرف زدن در فرآیند انتقاد کردن فقط ابهام به جای می گذارد. ابهام هم فقط باعث دلگیری بیشتر شنونده می شود. برای طرف مقابلتان توضیح دهید که چه می خواهید بگویید و چه باعث شده است که شما چنین برداشتی داشته باشید. در این مرحله ممکن است با حالت تدافعی شنونده رو به رو شوید و حس کنید او به شدت ناراحت شده است؛ حتی اگر دوست صمیمیتان باشد.

آموزش انتقاد کردن

انتقاد از محصول و نه سازنده محصول

در انتقاد از یک پروژه کاری که بعد ها به صورت مفصل آموزش انتقاد کردن در چنین شرایطی را توضیح خواهیم داد باید به خود پروژه توجه کنید؛ نه کسی که آن را تولید کرده است. درست است که انسان ها مسئول تولید یک محصول هستند؛ اما زمان انتقاد کردن باید خود محصول را مد نظر قرار دهید نه فردی که آن را تولید یا طراحی کرده است.

مشاهده مقاله  چگونه از ختم‌شدن تنهایی به افسردگی جلوگیری کنیم؟ خودتنفرگرایی چیست؟

آموزش انتقاد کردن

شروع انتقاد با تعریف و تمجید

حتی اگر افراد چندان شایسته تعریف و تمجید نیستند برای این که بهتر بتوانند با نقد کردن شما کنار آیند باید اول انتقاد را به این وسیله شروع کنید: تعریف و تمجید! سعی کنید کاری کنید که شنونده در روند انتقاد بیش تر به خود ببالد و به جای واکنش نشان دادن به شما به نقاط مثبتش فکر کند. بعد از این که کار را با تعریف و تمجید آغاز کردید می توانید به اصل مطلب بپردازید.

آموزش انتقاد کردن

حال که با روند عادی که تحت عنوان آموزش انتقاد کردن معرفی کردیم آشنا شدید بد نیست به خودتان هم حین نقد دیگران توجه کنید و با توجه به این نکات کیفیت نقد را بالا ببرید:

هر نقدی صحیح نیست

انتقاد کردن باید به وسیله اهلش صورت گیرد. اگر اهل این کار هستید دست به نقد بزنید. منظور از اهل شایستگی و توانایی های شما است. مسلما فردی که انتقاد می کند باید از علم و آگاهی بیشتری نسبت به شنونده برخوردار باشد تا برای او قابل قبول واقع شود. در غیر این صورت تمام کلمات بیهوده می شوند.

با بخشش و ملاحت پاسخ دهید

این که افکار شما روی ذهن شنونده تاثیر بگذارد یا بی فایده باشد را خودتان در نهایت تعیین می کنید. همان طور که گفته شد انتقاد در اغلب موارد تلخ است و واکنش منفی به دنبال دارد.اما واکنش شما در برابر واکنش منفی دیگران چه طور است؟ شما هم می خواهید دقیقا همان حرف ها را تکرار کنید یا احیانا برخی از نقاط ضعف را به رخ شنونده بکشانید؟ یا برنامه دیگری برای جلب نظر او دارید؟

ملاحت و بخشش خود در طول فرآیند انتقاد کردن به طرف مقابل نشان دهید. احتمالا این برخورد حس محبت او را نیز فعال می کند.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 1    میانگین: 3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.