اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

0 ۳,۶۷۰

هفته گذشته مشغول تماشا یکی از ویدیو های خانوادگی بودم که سرو صدا و شلوغی جمعیت تقریبا مانع از این می شد تا دقیقا مکالمات تک تک افراد را متوجه شوم. اما این وسط ناگهان صدای خودم به گوشم رسید که با تُن صدای خشن و بلندی به یکی از افراد حاضر در مهمانی گفتم ” همین طور که من گفتم درست است!” الان که بیشتر فکر می کنم و به گذشته بر می گردم اصلا باور نمی کنم که با چنین لحنی صحبت کرده باشم و از همه مهم تر این تن صدا من است که در فیلم با چنین شدتی به گوش می رسد!

این اولین بار آلبرت مهرابیان بود که در بررسی اصول فن بیان اظهار داشت یک ارتباط موفقیت آمیز از سه بخش اساسی تشکیل شده است: کلماتی که استفاده می کنید، تن صدا شما و زبان بدنتان در گفتگو و مکالمه با بقیه. با این تصور که مشتریان یا مخاطبان ما قادر به دیدن ما به صورت فیزیکی نیستند و ما قرار است پشت تلفن و با فن بیانمان آن ها را راضی نگه داریم بعد از کلماتی که انتخاب می کنیم این تن صدا هر کسی است که موفقیت یا عدم موفقیت او را در ارتباط مشخص می نماید.

تن صدا نشانگر ظاهر یک شرکت یا کمپانی، شیوه تفکر هر نفر و ارزش هایی است که با آن ها رشد یافته و بزرگ شده است. دقیقا همان طور که تن صدا شریک زندگی شما، دوستتان یا افراد نزدیکتان می تواند به احساسات شما خدشه وارد کند در یک ارتباط دو یا چندین نفره هم تن صدا فرد سخنگو می تواند روی احساسات مخاطبان اثرگذار باشد.

با این پیش درآمد قصد داریم خیلی مفصل تر در این مقاله به اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام بپردازیم. همراه ما باشید.

مشاهده مقاله  6 ترفند خواندنی برای مشارکت دادن مخاطبان در طول سخنرانی (1)

اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

تن صدا در مشتری مداری

تن صدای شما یک فرصت تبلیغاتی تکرار نشدنی برای اثبات خودتان به مشتری است. اگر خانم ها و تاجران مشتریان عمده شما هستند تن صدا حرفه ای و سنگین شما عامل اصلی و مهمی در جذب آن ها خواهد بود. تن صدا سریع تر و دلپذیرتر خاص مشتریانی است که نوجوان تر هستند و بیشتر خریدار اجناس شما می باشند.

برخورداری از تن استوار و پایدار در طول زمان به فرآیند برندینگ و تجاری سازی اسم و رسمتان کمک می کند. انواع و اقسام مختلف تن صدا وجود دارد که می تواند نماینده شما باشند؛ آن صدایی را انتخاب کنید که عرضه کننده ارزش های برندتان باشد.

تمایز اسم و رسم با تن صدا

برقراری ارتباط با شور و هیجان، بدون سر و صدا یا اتفاقا با خشم و خیجان مضاعف می تواند در تفسیرهایی که مردم از شما و کسب و کارتان دارند موثر باشند. تن صدای شما در ارتباط با مشتری چگونه است؟ اصلا می دانستید که با همین تن صدا می توانید نوآوری، تمایز و خدمت رسانی منحصر به فرد خود را به مشتریانتان ثابت کنید؟

تن صدای شما نشانگر تک تک روحیات درونی شما می باشد. حس شوخ طبعی در سخنرانی، ارائه یک سخنرانی هوشمندانه یا گرما و صمیمت با مخاطب از طریق تن صدا به راحتی منتقل می شود. به عبارت دیگر تن صدای هر نفر نماینده شخصیت واقعی درون او است.

اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

تن صدا و اعتماد سازی متقابل

وقتی که مشتری تن صدا شما را می شنود یا مخاطب با تن صدا شما خو می گیرد و بدان عادت می کند شخصیت شما را هم همزمان می تواند محک بزند. به عبارت دیگر اولین تصور ذهنی مخاطب از شما بر اساس تن صدا شکل می گیرد. تن صدا فروشنده، سخنران یا هر گوینده ای باید به نسبت مساوی بین تمام مشتریان تداوم داشته باشد. استفاده همزمان از کانال های اجتماعی در رد و بدل کردن ویدیو های تبلیغاتی می تواند خیلی بهتر از همیشه ارزش های شما را به مخاطب منتقل سازد.

مشاهده مقاله  فنون تقویت حنجره برای داشتن صدایی قوی در سخنرانی

نمود حمایت، تشویق و درک در تن صدا

سه فاکتور مهمی که خیلی خوب در تن صدا هر فرد نمود پیدا می کنند حس حمایت، تشویق مشتری یا کاربر و درک متقابل ما از افراد است. این دسته از تن ها بیشتر مربوط به زمان هایی هستند که یک راه حل درست و درمان برای حل کردن مشکلات و مصائب مخاطبانمان داریم. مثلا مخاطب به عنوان یک مشتری دچار مشکل شده و باید با فن بیان رضایت او را جلب نمود. به سه عبارت زیر که کلمات به کار برده در آن ها نشانگر حس حمایت، درک یا تشویق گوینده نسبت به مخاطب می باشند دقت کنید:

  1. حمایت: متاسفیم که دستگاه شما از بازه زمانی گارانتی خارج شده، با این حال ما پیشنهادات ویژه ای برای شما داریم که با بهره گیری از آن ها قطعا هزینه های جاری شما کاهش خواهند یافت. مایلید این پیشنهادات را دریافت کنید؟
  2. تشویق: در حال حاضر این امکانات در پلن پایه ارائه نمی شود و در طرح پریمیوم قابل دریافت است؛ با این حال مایلید از پیشنهاد ویژ 14 روزه ما به صورت رایگان استفاده کنید؟
  3. درک: قطعا می دانیم که وقت زیادی برای دریافت پاسخ صرف کرده اید؛ از گزارش شما متشکریم و قصد داریم پیشنهاد کنیم…

اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

حقایق خواندنی درباره نقش تن صدا در ارتباطات

اگر شما هم فقط یک بار هنگام صحبت کردن و زمانی که احیانا لحن تندتری نسبت به حالت معمول داشتید آن لحظه را ثبت کنید و سپس تماشا نمایید خیلی خوب با برخی از حقایق زیر نسبت به تن صدا خود آشنا می شوید:

مشاهده مقاله  میکروفن در سخنرانی

هر چه هم بگوییم، این تن صدای ما است که ارتباط را ایجاد می کند!

حتی اگر پای کلمات هم برای رساندن منظور ما لنگ شوند یا این که کلمات اشتباهی، بخواهند با دروغ کسی را گول بزنند این لحن است که همیشه همه چیز را شفاف سازی می کند. مثلا همین تعارف های متداول بین ایرانی ها؛ لحن هر کس به خوبی روشن می کند که حرف هایش از صمیم قلب بوده یا صرفا یک تعارف ساده!

مثال های این چنینی در زندگی روزمره ما بسیار است. مثلا بسیاری از جملات محبت آمیزی که ممکن است به کار ببریم جنبه طنز داشته باشند و واقعی نباشند. یا خیلی از جملات ساده ای که یک مادر خطاب به فرزند خود می گوید تنها جملات ساده ای نباشند و با تن خاصی که ادا می شوند تهدید آمیز محسوب شوند.

اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

ما اغلب از تنش هایی که تن صدا ایجاد می کند غافل هستیم

تاثیر تن صدا در زندگی بسیار مشهود است. مثلا وقتی که با واکنش های منفی و اغلب دور از انتظار دیگران رو به رو می شویم، مثل حالت سکوت بقیه، این به خودی خود می تواند نشانه خوبی برای آگاه شدن گوینده نسبت به تن صدایش باشد. در واقع در چنین مواردی گوینده آگاه خیلی خوب می تواند تاثیر تن صدای خود را روی واکنش مخاطبانش احساس کند.

تاثیر تن صدا روی همه یکسان نیست

یکی دیگر از اشتباهاتی که نسبت به درک تن صدای خود داریم بی توجهی به احساسات دیگران است. شاید واکنش بقیه نسبت به تن صدای ما با واکنش خود ما نسبت به همان صدا متفاوت باشد. پس بهتر است تاثیرگذاری تن صدایمان را به صورت کلی محک بزنیم؛ نه فقط نسبت به خودمان.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.