6 چیزی که همواره یک سخنران حرفه‌ ای از آن‌ها پرهیز می‌کند

0 ۳۷۳

بیل گیتس می گوید: آن چه که به دیگران عرضه می کنید اهمیتی ندارد؛ بلکه نحوه عرضه آن مهم است. واقعا باید این حرف و سایر حرف هایی که بزرگان در باب آموزش سخنرانی و فن بیان و سخنران حرفه ای مطرح کرده اند را باید با آب طلا نوشت! به خوبی می دانیم که سخنرانی و اصولا استفاده از فن بیان همان طور که می تواند بسیار مخرب باشد و علیه یک فرد تمام شود ممکن است نظیر یک چوب جادوگری عمل کند. یک سخنران در طول سخنرانی  با روح و روان مخاطبان خودش بازی می کند. او می تواند روح مخاطب خود را خسته و کسل نماید یا این که کاری کند از صمیم قلب نسبت به سخنانش علاقمند شوند! این ترفندهای جادویی فقط از عهده یک سخنران حرفه‌ ای بر می آید. سخنرانی که می داند چه بگوید و در مقابل از گفتن چه چیزهایی در سخنرانی یا چه کارهایی پرهیز نماید.

شما هم به عنوان یک سخنران حرفه ای با این موارد آشنایی دارید؟ تا به حال علت موفقیت یا عدم موفقیت خود را در سخنرانی جستجو کرده اید؟ در هر صورت از این پس هیچ جایی برای ارتکاب به اشتباهات مختلف در فن بیان و سخنرانی باقی نمی ماند؛ چون در ادامه قرار است این موارد را بررسی کنیم.

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

اغلب موارد سخنرانان حرفه ای گرفتار اشتباهاتی می شوند که معمولا غیرعمدی و ناخواسته هستند. خواسته یا ناخواسته ما در مقابل رفتار خود در برابر مخاطبان مسئول هستیم.

کوچک شمردن شنوندگان

کوچک شمردن مخاطبان در همایش های بزرگ درسی که نمونه های آن در کشور ما زیاد برگزار می شود دیده می شود. اصولا وقتی که مسئله سوال و جواب در یک بحث علمی مطرح می شود افراد ترس زیادی از پرسیدن سوالات خود دارند. جو علمی حاکم بر مخافلی که معمولا تخصصی هستند باعث می شود که افراد یا سوال نپرسند یا این که سوالات ابتدایی و گاهی پیش پاافتاده آن ها با واکنش غیرمنتظره سخنران مواجه شود.

مشاهده مقاله  نقش اهداف بزرگ در انگیزه و رسیدن به موفقیت

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

سوال پرسیدن مخاطبان و تعاملی که یک سخنران با آن ها برقرار می کند نباید باعث شود از جایگاه بالاتری به بقیه نگاه کند. اهمیت تواضع در سخنرانی بیش از همیشه مطرح است.

تظاهر و پیچیده سازی مطالب

تظاهر به پیچیده و دشوار بودن یک مطلب مخاطب را به مرحله انکار می رساند. مرحله ای که او شما را نادیده می گیرد و همان بحث همیشگی جذاب نبودن سخنرانی مطرح می شود. تصاویر مختلفی که از خواب آلودگی افراد در سخنرانی های مهم یا ترک محل سخنرانی منتشر می شود ممکن است از همین ضعف بزرگ نشات گرفته باشد!

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

مشکل بزرگ دیگری که وجود دارد علاقه برخی از سخنرانان به استفاده از واژه ها و عبارات پیچیده و فراتر از فهم دیگران است. گاهی هم ممکن است سخنران سخت گیری های مختلفی از خود نشان دهد که فراتر از مطالب قابل بحث می باشند. مثلا:

  • توضیحات ساده و ملموس با استفاده از کلمات ثقیل دشوار شود
  • استفاده از مطالب مراجع و منابع مختلف بدون ذکر نام آن ها
  • انعطاف ناپذیری سخنران برای تغییر مکان، زمان و شرایط برگزاری سخنرانی
  • عدم احترام کافی به وقت و شخصیت مخاطبان مثلا با دیر حاضر شدن سر جلسه سخنرانی

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

تمام این رفتارها بلافاصله بعد از حضور شما روی استیج یا صحنه برای مخاطب مشهود است.

زرنگ بازی درآوردن و حیله گری!

برای سخنران حرفه‌ ای نه؛ اما برای آن دسته از سخنرانانی که تازه طعم صحنه و توجه جمعیت بزرگ را به خودشان چشیده اند ممکن است دیدن مخاطبانی که شانه به شانه در سالن چند هزارنفری و با سختی های فراوان در کنار هم نشسته اند خنده دار باشد. در نگاه برخی مخاطب در حکم یک مشتری است و مشتری هم خیلی وقت ها می تواند توسری خور باشد! اما واقعیت چیز دیگری است.

مشاهده مقاله  چاشنی سخنرانی چیست؟

برای یک سخنران حرفه‌ ای میکروفون، اعتبار و شهرتی که از تبلیغات به دست آمده است غرور نمی آفریند. این غرور هیچ وقت باعث نمی شود در پاسخ گویی به سوالات مخاطبان حیله گری یا اصطلاح زرنگ بازی درآوردن مطرح شود!

پیش دستی کردن در برابر سوالاتی که مخاطبان می پرسند و طرح و نقشه کشیدن برای این که یک بحران را در سخنرانی از سر بگذرانید در یک سخنرانی بزرگ و پرطرفدار مطرح نیست. این سخنران حرفه‌ ای جواب سوالات را با عبارات محترمانه “ترجمه من می گوید…”، ” تحقیقات من در این موضوع نشان داده است…”، و…پاسخ می دهد.

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

عذرخواهی ها مکرر برای موارد قابل کنترل

چیزهایی در طول سخنرانی وجود دارد که هرگز تحت کنترل ما نیستند. مثلا سخنرانی در صورت قطع برق یا مشکلات فنی مربوط به دستگاه های پخش سالن. عذرخواهی برای مشکلات سخنرانی و تلاش برای رفع آن ها بلامانع است و بخشی از وظیفه سخنران می باشد؛ اما فقط برای این دسته از موقعیت ها که کاملا از کنترل ما خارج هستند! اگر کسی به شما زنگ می زند، اگر احساس ناراحتی جسمی خاصی در شما وجود دارد یا این که ناهماهنگی خاصی از قبل پیش بینی شده است هرگز غذرخواهی در قبال آن قابل پذیرش نیست!

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

سوالات پی در پی

آزمون و سوال یک طرفه از مخاطبان آن هم در جلسه سخنرانی که ممکن است خیلی از افراد برای آن هزینه های بالایی پرداخته باشند درست نیست. حضار حق پرسیدن سوالات بیش تری نسبت به سخنران دارند. یادتان باشد که سخنانتان را با جمله ” بحث را با دو سوال دیگر ادامه دهیم” یا امثال آن پیش نبرید.

یکی دیگر از مواردی که هرگز یک سخنران حرفه‌ ای در برابر مخاطبانش انجام نمی دهد به پایان رساندن مطالب با سوال است. این کار دقیقا مثل یک پایان باز است. پایانی که شاید در آثار سینمایی به جا باشد و اتفاقا برای فعال کردن ذهن مخاطب جذاب به نظر رسد اما وقتی موضوع وقت و هزینه مخاطب مطرح می شود اصلا پذیرفته نیست.

مشاهده مقاله  کاریزما و کاریزماتیک بودن در سخنرانی ؛ چیزی شبیه یک معجزه!

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

بی توجهی به زبان و حرکات بدن

اهمیت زبان بدن در سخنرانی روشن است. زبان بدن شامل بخش های مختلفی است:

  • پوشیدن لباس اسپرت یا باز کردن دکمه های کت: این بخش اولین مرحله برای فهم درجه جدیت یک سخنرانی است. در سخنرانی هایی که کوچک تر و خودمانی تر هستند و سخنران حرفه ای قصد دارد با صمیمیت بیشتری وارد شود معمولا پوشیدن لباس اسپرت شروع به کارگیری زبان بدن است؛ حتی اگر با تغییر موقعیت اعضا بدن همراه نباشد!
  • در سخنرانی های رسمی معمولا لباس ها رسمی تر هستتد و کم تر شاهد باز کردن دکمه کت هستیم!
  • قرار دادن یک پا روی پای دیگر: برداشت های مختلفی از این حرکت وجود دارد. وقتی که سخنران بلاتکلیف است و معمولا در شرایط آشفتگی قرار دارد با قرار دادن یک پا روی پا دیگر سعی درد این موضوع را به مخاطبان خود نشان دهد.
  • نگاه ممتد: چیزی که بسیاری از سخنرانان از آن غافل هستند نگاه های ممتد و ادامه داری است که می توانند با برخی از شنوندگان مشتاق داشته باشند اما معمولا به دلایلی از آن خودداری می کنند. نگاه ممتد هیچ معنایی به دنبال ندارد جز توجه خاص به یکی از مخاطبان. به وسیله این نگاه ممتد می توان مخاطبی را که حواس پرت است یا به نظر کسل و خسته شده است را مجددا به بحث برگرداند.

چیزهایی که سخنران حرفه‌ ای از آن ها پرهیز می کند

شما چه فکر می کنید؟

باید ها و نبایدهای زندگی کاری شما به عنوان یک سخنرانی حرفه ای چیست؟ دیدگاه خود را با ما مطرح کنید.

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.