با این ترفندها حتی در آخر سخنرانی مخاطب را به تعامل وادار کنید!

0 ۳۳۷

معمولا وقتی که در حال چت کردن یا نامه‌نگاری هستیم ناگهانی نامه را نیمه‌کاره رها و مخاطب را به این شکل متحیر نمی‌کنیم. هر نامه‌ای درست مثل آغاز خاصی که دارد پایان منحصر به فردی نیز دارد و هیچ مکالمه حضوری یا غیرحضوری بدون مقدمه و یک پایان مناسب شکل نمی‌گیرد. سخنرانی هم مشابه با چارچوب یک نامه رسمی و دقیقا مثل شروع آن که چارچوب خاصی دارد پایان برنامه‌ریزی‌شده‌ و مدونی دارد. اصلا آخر سخنرانی خیلی از اوقات از ابتدا آن مهم‌تر می‌شود و در پایان سخنرانی است که سخنران برای جلب توجه مخاطبان هوشیار خود باید با برنامه‌ریزی ویژه‌ای پیش برود.

اما بر خلاف آن چه که به صورت تئوری برای پایان دادن به سخنرانی و تاثیرگذاری بیش تر  گفته می‌شود بسیاری از سخنرانان آخر سخنرانی و اهمیت آن را باور نمی‌کنند. به همین دلیل در بسیاری از سخنرانی‌ها شاهد پایانی آبکی، بی‌رمق و ناکارآمدی هستیم که چندان چنگی به دل نمی‌زند و صرفا برای رفع تکلیف توسط سخنران ارائه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی آخر سخنرانی و متن پایانی آن، فراخوانی مخاطب به تعامل است. به همان اندازه که یک پایان ضعیف می‌تواند منجر به نادیده گرفته شدن کل سخنرانی شود، پایان قوی می‌تواند مخاطب را مشتاقانه برای تعامل با شما تحریک کند.

در مطلبی که پیش روی شما قرار دارد به معرفی کیفیت و ویژگی‌های آخر سخنرانی، طوری که منجر به فراخوانی کاربر شود، می‌پردازیم. همراه با دانشگاه زندگی باشید.

ترفندهایی برای تعامل بیش‌تر مخاطبان در آخر سخنرانی

تعامل در سخنرانی یا فراخوانی مخاطبان به تعامل به دنبال سخنرانی‌هایی به وجود می‌آید که در آخر کشش و جاذبه‌ای برای مخاطب جهت ارتباط بیش‌تر با سخنران یا موضوع سخنرانی ایجاد کرده باشند. منظور از فراخوانی به عمل یا جذب تعامل افراد این است که حتی بعد از تمام شدن سخنرانی، گفتگو شما با مخاطبان به صورت فرد به فرد ادامه یابد و افراد پیگیر اهداف دنبال شده در سخنرانی باشند.

مشاهده مقاله  مدیریت زبان بدن در سخنرانی: بدن شما بهتر از هر کسی سخن می گوید!

به عنوان یک سخنران مثلا ممکن است مخاطبان خود را با اهداف زیر در آخر سخنرانی فراخوانی کند:

  • تعامل با مخاطبان برای شروع یک سکب وکار جدید
  • ترغیب مخاطب برای سرمایه‌گذاری یا حمایت از یک حرکت خاص
  • تعامل با مخاطب برای شرکت در جلسات مشابه
  • دعوت از مخاطب برای عضویت در یک گروه
  • ترغیب مخاطب برای جمع‌آوری رای یا شرکت در رای‌گیری‌ها
  • شروع و گسترش شیوه ترتیبی یا آموزشی جدید

ترفندهایی برای تعامل بیش‌تر مخاطبان در آخر سخنرانی

چه طور مخاطبان را در آخر سخنرانی به تعامل فراخوانی کنیم؟

عملکرد هر سخنران برای فراخوانی مخاطبان به سخنرانی در آخر سخنرانی به نسبت موضوع سخنرانی متفاوت است. با وجود تمام فرمول‌هایی که بدین منظور ارائه می‌شود چند راهکار کلیدی زیر به شما کمک می‌کند تا:

  • شفاف‌تر و راحت‌تر از همیشه از مخاطبان در آخر سخنرانی بازخورد بگیرید
  • مخاطبان را سریع‌تر از همیشه به تعامل دعوت کنید
  • موانع بین سخنران و مخاطب برای تعامل بیش‌تر کاهش یابد
  • مزایا تعامل و مشارکت با سخنران برای مخاطبان به خوبی تشریح شود
  • همه مخاطبان را تک به تک و نفر به نفر فراخوانی به عمل کنید

ترفندهایی برای تعامل بیش‌تر مخاطبان در آخر سخنرانی

چه طور از مخاطبان در آخر سخنرانی بازخورد بگیریم؟

برای فراخوانی و بازخورد گرفتن از مخاطبان در آخر سخنرانی تعلل نکنید، ایما و اشاره نکنید و کاملا شفاف صحبت کنید. زبان مستقیم و بدون مقدمه‌چینی بهترین راه برای جذب مخاطبان است. مثلا:

به جای این که در آخر سخنرانی بگویید” می‌توانید به انجمن ما در…بپیوندید” بگویید: به انجمن ما حتما ملحق شوید

به جای این که پیشنهاد شرکت در نظرسنجی پایان سخنرانی را به مخاطبان بدهید بگویید: حتما در نظرسنجی ما شرکت کنید!

مشاهده مقاله  4 عادت سخنرانان حرفه ای که از شما یک سخنور موفق می سازد!

ترفندهایی برای تعامل بیش‌تر مخاطبان در آخر سخنرانی

خیلی از اشتباهات رایج سخنرانان در سخنرانی، این است که تصور می‌کنند مخاطبان از قبل می‌دانند چه چیزی باید انجام شوند و نسبت به تمام نکاتی که مدنظر آن‌ها است آگاهی دارند.

چه طور باعث شویم مخاطبان زودتر به تعامل با ما بپردازند؟

اگر در بخشی از سخنرانی احساس کردید که تا کنون سخنرانی انگیزشی و ترغیب‌کننده‌ای داشتید و مخاطبان را از نظر احساسی درگیر کرده‌اید اکنون بهترین زمان است تا آن‌ها را خیلی سریع‌تر از همیشه به تعامل وادارید.

هر چه قدر که دیرتر این حالت بین شما و مخاطبان ایجاد شود تعامل و فراخوانی آن‌ها به مشارکت در بحث‌ها حتی بعد از اتمام سخنرانی به تعویق می‌افتد.

چه طور موانع را برای شروع تعامل با مخاطب به حداقل برسانیم؟

برای تعامل بهتر و برداشتن سدهایی که از ابتدا سخنرانی بین شما و مخاطبان قرار دارد پیش از شروع سخنرانی این سوالات را درباره مخاطبان خود بپرسید:

  1. آیا قرار است به واسطه این سخنرانی در جلسه، انجمن یا گروهی عضوگیری شود؟ در صورت نیاز ابزارهای نوشتاری لازم نظیر کاغذ و خودکار را برای مخاطبان خود تامین کنید تا خیلی راحت‌تر وارد گفتگو و تعامل با شما شوند
  2. مخاطبان برای آشنایی با خدمات یا اجناسی که در طی سخنرانی گفته شد به اطلاعات اضافی یا تکمیلی نیاز دارند؟ در طول سخنرانی بروشور یا کتاب‌های مرتبط را بین مخاطبان تقسیم کنید
  3. مخاطبان برای همکاری، شروع کسب وکار و یا در دوره‌ها نیاز به پرداخت دارند؟ در این صورت راه‌ای پرداخت وجه را برای آن‌ها تسهیل کنید
  4. قرار است به واسطه جلسه‌ای که برگزار شده مشتری جذب کنید؟ فرم و برگه‌های لازم را در اسرع وقت در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهید

ترفندهایی برای تعامل بیش‌تر مخاطبان در آخر سخنرانی

مهم‌ترین مانعی که برای برقراری تعامل بین سخنران و شرکت‌کنندگان در سخنرانی وجود دارد سد روانی است. سدی که باعث می‌شود مخاطب تصور کند شرکت در انتخابات، رای دادن، خرید سهام، شروع کسب وکار یا مثلا شرکت در یک دوره آموزشی خاص پریسک و مخاطره‌آمیز باشد. در چنین حالتی خیلی بهتر است که فراخوانی به عمل و دعوت از شرکت‌کنندگان به صورت چندمرحله‌ای و با پیشنهادات کوچک‌تر و با ریسک کم‌تری باشد.

مشاهده مقاله  گرفتن بازخورد از مخاطب: چه طور دیگران را وادار به تعامل کنیم؟

فراخوانی مخاطبان از طریق ذکر مزایا مشارکت و تعامل آن‌ها

شیوه بیان کردن پیشنهادت برای مشارکت مخاطبان هم مهم است. برای بیان پیشنهاداتی که در آخر سخنرانی برای مخاطبان دارید استفاده از جملاتی مثل “همکاری شما باعث خوشحالی ما است”،” همکاری شما کمک می‌کند تا موسسه ما….”و… چندان کارآمد نخواهد بود. برای کسب نتیجه بهتر مزایایی که به دنبال این مشارکت در انتظار شرکت‌کنندگان است را ذکر کنید. مثلا:

  • ثروت مالی خود را با ….بسازید
  • جامعه خود را از راه مشارکت در …..برای خودتان و فرزندانتان امن‌تر کنید
  • با داوطلب شدن در این زمینه این بار خودتان هستید که مهارت را در خودتان ایجاد کردید

ترفندهایی برای تعامل بیش‌تر مخاطبان در آخر سخنرانی

جذب تعامل شرکت‌کنندگان با روش‌های اختصاصی و منحصر به فرد

واکنش مجموعه مخاطبان قابل پیش‌بینی نیست؛ چون واکنش هر فردی که در سخنرانی شرکت دارد خاص خود او می‌باشد. فرض کنید هدف شما در سخنرانی راه‌اندازی یک کسب وکار تازه است و در این مسیر به دنبال مشارکت نیروهای متخصص و مشتاق به همکاری هستید. برای این که حتی آخر سخنرانی شاهد این مشارکت از سوی مخاطبان باشید از همان ابتدا و  هر فرد با تجربه‌های متفاوت را به یک شیوه خاص به مشارکت دعوت کنید. مثلا:

  1. برای افراد معمولی فراخوانی به عمل می‌تواند دعوت به شرکت در دوره‌های کارآموزی باشد
  2. برای افرادی که تجربه مدیریت دارند فراخوانی به عمل می‌تواند پیشنهاد شغلی مرتبط در همان زمینه باشد
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.