به خاطر سپردن سخنرانی تنها در یک ساعت: سخنران حرفه ای شوید!

0 ۹۳۵

صحبت کردن در برابر جمعیت زیادی که اتفاقا غریبه هستند و آن ها را چندان نمی شناسید برای اغلب انسان ها ترسناک است. تحقیقات نشان داده است که گلاسوفوبیا یا ترس از حضور در محیط های پرازدحام و سخن گفتن مهم ترین و نگران کننده ترین ترس میان مردمان ایالات متحده است، حتی این ترس نسبت به ترس با فوبیا مردم از مرگ بیش تر شده است! خصوصا اگر فردا سخنرانی داشته باشید و در ساعات نیمه شب به خاطر آورید باید سخنرانی آماده می کردید. در این حالت علاوه بر استرس رو به رو شدن با جمعیت نگرانی تسلط بر مطلب را دارید و نمی دانید بتوانید از پس این سخنرانی برآیید یا نه. به علاوه به خاطر سپردن سخنرانی حتی اگر با موفقیت انجام شود ممکن است بعد از قرار گرفتن در برابر شنوندگان به سادگی آب خوردن به فراموشی سپرده شود.

آماده کردن سخنرانی نباید آن قدر هم سخت و نگران کننده باشد؛ حتی اگر یک ساعت تا سخنرانی مانده باشد و قرار باشد در همین یک ساعت برای ارائه یک سخنرانی قدرتمند آماده شوید. اگر با ترفند های به خاطر سپردن سخنرانی در یک دقیقه آشنا شوید و به جای این که بر متن و نوشته ها متکی باشد با زبان احساس خود صحبت کنید می توانید در سخنرانی حتی با تمرین یک ساعتی موفق شوید! آن گاه اعتماد به نفس کافی را برای برقراری ارتباط چشمی با دیگران و حتی بداهه گویی در برابر جمعی که تا آن لحظه برای شما ترسناک بوده اند را پیدا می کنید.

با راهنما گام به گام امروز دانشگاه زندگی همراه باشید تا درس دیگری از آموزش سخنرانی را به خوبی بیاموزید.

به خاطر سپردن سخنرانی

نحوه به خاطر سپردن سخنرانی در کوتاه ترین زمان

در کنار استفاده از فنون دیگری نظیر ترفندهای کاهش لهجه می توانید یک سخنرانی کامل را در چند گام حتی در یک ساعت آماده کنید:

رئوس کلی مطالب را تهیه کنید

برای این که سخنرانی موثر و بدون نقصی داشته باشید لزوما نیازی به حفظ کردن نکته به نکته متن نیست. هیچ کسی نمی تواند متن بزرگی را دقیقا مشابه با آن چه نوشته شده است حفظ کند. خصوصا در آموزش سخنرانی که گاهی افراد قرار است برای ساعات زیادی صحبت کنند و نمی توانند تمام کلمات را مو به مو تکرار کنند. از طرفی هم سخنرانی مفهومی خیلی بیش تر به دل می نشیند تا این که کلمه به کلمه را سعی کنید به یاد آورید!

مشاهده مقاله  از به کار گرفتن این جملات در مسیر سخنرانی بپرهیزید!

 

برای به خاطر سپردن نکات اصلی به رئوس مطالب توجه کنید و سپس با استفاده از جزییات کاربردی مطلب به آن ها بال و پر بدهید.

یک ترفند ساده برای به خاطر سپردن سخنرانی استفاده از کلمات کلیدی است. بدین منظور یک لیست از بخش های مهم مطلب تهیه کنید و آن را پیش روی خود قرار دهید. از آن جایی که وقت زیادی برای به خاطر سپردن مطلب نداشته اید ممکن است برخی از بخش ها را فراموش کنید؛ پس می توانید با نگاه به این لیست بخش های فراموش شده را به سادگی به یاد آورید.

به نمونه ای از چک لیست سخنرانی درباره “اهمیت کار تیمی و تشکیل استارتاپ” دقت کنید:
• ارتباط
آموزش مداوم و رشد
• اهداف
پاداش برای هدف قرار دادن اهداف
• کار دقیق
• بهره وری
• سازماندهی

تصویر ذهنی از متون بسازید

روان شناسان دریافته اند که اطلاعات تصویری و خاطراتی که با استفاده از تصاویر در ذهن ثبت می شوند خیلی بهتر از متن به خاطر سپرده می شوند. برای به خاطر سپردن سخنرانی در کوتاه ترین مدت زمان نیز بهتر است از همین اصول استفاده کرد تا در زمان کوتاهی بازدهی بهتری داشته باشیم.

 

در تصویرسازی ذهنی برای هر یک از رئوسی که در مرحله قبل لیست کرده ایم یک نشانه تصویری در ذهن خود می سازیم. به لیست زیر و تصاویر ذهنی که می توانند جایگزین آن ها شوند دقت کنید:

  • درآمدزایی: تصویر دلار
  • مدیریت زمان: تصویر ساعت
  • ارتباطات: تصویر تلفن
  • پشتکار و سخت کوشی: تصویر مغز
مشاهده مقاله  جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان به سادگی ممکن می شود!

به خاطر سپردن سخنرانی

 

کاخ ذهنی بسازید

یکی از تکنیک های 2500 ساله برای به خاطر سپردن سخنرانی ساخت کاخ ذهنی می باشد. در این روش ذهن شما به منزله یک کاخ اطلاعاتی می باشد که قرار است اطلاعات و دیتا مربوط به سخنرانی یا هر فعالیت دیگر مشابه با وسایل کاخ در آن چیده شوند.

برای ورود و جای گذاری وسایل در این کاخ زمان مشخصی تعیین شده است. مثلا برای ورود تخت خواب به یکی از اتاق خواب های کاخ ذهنی شما بین 3 تا 5 دقیقه زمان لازم است. در واقع این مدت زمان همان تایمی است که شما باید مطلب را به خاطر بسپرید.

علت این رویکرد در به خاطر سپاری مطالب تفاوتی است که فرد احساس می کند. مطالعات نشان می دهد علت بسیاری از واکنش های منفی و تدافعی ما برای یادگیری و مواجه شدن با شرایط جدید رویکردهای عجیبی است که اتخاذ می کنیم. زمانی که انسان تصور کند در حال چینش یک کاخ است تا یادگیری سخنرانی در یک ساعت مسلما یادگیری متفاوتی خواهد داشت.

تجسم کنید

بعد از این که به تصویرسازی ذهنی پرداختید و با تکنیک کاخ ذهنی این تصاویر را در ذهن خود جای دادید نوبت به تثبیت آن ها می رسد. این تثبیت با استفاده ا از تجسم مطالب ممکن می شود. فرض کنید می خواهید عوامل ابتلا به بیماری سرطان را شرح دهید. برای این که عامل فست فود را به خاطر بسپارید بهتر است یک نوع فست فود را در ذهنتان تجسم کنید. حتی بهتر است این فست فود از نوع مورد علاقه شما باشد که به خوبی عطر و طعمش را به یاد دارید. برای تجسم حین به خاطر سپردن سخنرانی بد نیست همین احساسات نظیر حس بویایی را در سایر حواس خود دخیل کنید.

مشاهده مقاله  14 عبارتی که یک مرد هرگز نباید به همسرش بگوید. عبارات ممنوعه در زندگی مشترک

مطالب کلیدی را ضبط کنید

رئوس مطالبی که نوشته اید را به خاطر دارید؟ اگر قرار نیست با خود نوشته ای به همراه داشته باشید و تنها می خواهید با تکیه بر حافظه خود سخن گویید بهتر است صدا خود را حین ارائه سخنرانی ضبط کنید. این صدا در حین تمرین و تکرار برای به خاطر سپردن سخنرانی راهنمای خوبی است و دیگر مجبور به مرور کردن منابع نیستید. به علاوه شاید با شنیدن صدایتان اعتماد به نفس بیش تری بگیرید.

از آخر به اول حفظ کنید

بنا به دلایل نامعلوم حفظ کردن مطالب از آخر به اول برای اکثر افراد راحت تر است. هر چند که ممکن است حین به خاطر سپردن سخنرانی از آخر به اول با برخی از اصطلاحات غریب مواجه شوید که نیاز به مطالعه بخش های اول را داشته باشد اما تجربه ثابت کرده است این روش نسبت به مطالعه از اول به آخر راحت تر است.

 

شاید یکی از دلایل این گرایش میان افراد حجم مطالبی باشد که از آخر به اول کاهش می یابد. اگر چه این روند چه با مطالعه مطلب از اول به آخر و چه با مطالعه آن از آخر به اول یکسان است اما نوعی نگرش کاذب در افراد وجود دارد که باعث می شود تصور کنند حجم مطلب بسیار کم تر از آن چه خوانده اند شده است. بنابراین با شوق بیش تری پیش می روند.

تمرین و تکرار را فراموش نکنید

اگرچه به خاطر سپردن سخنرانی در یک ساعت کمی مشکل و حتی غیرممکن به نظر می رسد اما استفاده از تکنیک های معرفی شده این روند را تسهیل می کند. تنها چیزی که باقی می ماند تمرین و تکرار ، کنترل حواس و استرس می باشد که در این مورد بهتر است مطالب آینده دانشگاه زندگی را مطالعه کنید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.