با به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی پیروزی در انتخابات از آن شما خواهد بود

0 ۹۳۱

به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی

به اطراف خود نگاه کنید؛ تمام اخباری که از گوشه و کنار دنیا می شنوید تاثیراتی از اجرای سیاست هستند که سیاستمداران بزرگ باعث و بانی آن شده اند. همه چیز زندگی ما با سیاست پیش می رود. از تدبیر و خردمندی ما برای پیشبرد اهدافمان تا سیاست هایی که بزرگ ترین مقامات کشوری در برابر جهان اتخاذ می کنند.

سیاست در همه چیز جریان دارد. خودتان هم که به خوبی شاهد سال 2016 و اتفاقاتی که گذشت بودید. سالی که پشت سر گذاشتیم سالی سرشار از انتخابات کوچک و بزرگ در سراسر دنیا بود. از ایسلند، پرو و استرالیا تا انتخابات بزرگ آمریکا که بیش ترین انعکاس خبری را در سراسر جهان ایجاد کرد. بعد از این که پیروز میدان رقابت سیاسی در این کشور ها مشخص شد تازه تحلیل و بررسی روش های انتخاباتی افراد پیروز و مغلوب میدان شروع شد.

شاید مهم ترین مطلبی که این روزها در باب سیاست و تبلیغات سیاسی به چشم می خورد فن بیان در سخنرانی سیاسی باشد. در روزهای اخیر عباراتی مثل فن بیان دونالد ترامپ در انتخابات، راز پیروزی رئیس جمهوری فلان کشور در انتخابات و…تبدیل به ترند یا روند برتر در جستجو کلمات کلیدی گوگل شدند.

لزوم به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی

البته که سخنرانی های سیاسی به یاد ماندنی هستند و هر کلمه ای که در طول به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی شنیده شود جای هزار و یک بحث و گفتگو دارد. برخی از سیاستمداران برای این که بتوانند به روش افراد معروف و موفق سیاسی سخن گویند معمولا نطق آن ها را به دست می آورند و به صورت صوتی جز به جز آن ها را تحلیل می کنند. اما این راه نیست؛ بیراهه است! یادگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی هفت خوان رستم است. به همین سادگی نمی توانید از سد رقبا عبور کنید و فقط به شنیده های خود متکی باشید.

در مطلب امروز دانشگاه زندگی به بررسی نکات و اصول ضروری فن بیان حین سخنرانی در انتخابات، مجامع سیاسی و…پرداخته ایم.

مشاهده مقاله  فن بیان در برابر توهین - خود را در برابر توهین دیگران تجهیز کنید!

اصول و مبانی فن بیان درسخنرانی سیاسی

انسان های تاریخ ساز زیادی در سطح جهان با استفاده از همین فن بیان خود ماندگار شدند. هنوز هم شنیدن صدای افراد موفقی مثل نلسون ماندلا در سخنرانی های آتشینش روحیه شنونده را به سوی مبارزه تحریک می کند. بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز در صدر برترین رهبران و سخنرانان دنیا قرار دارد. اگر پیگیر اخبار سیاسی باشید اخیرا نیز بیل کلینتون در پی نامزدی همسرش هیلاری کلینتون سخنرانی سیاسی متفاوتی را ارائه کرد. تا جایی که رسانه ها از این سخنرانی با عنوان فن بیان مسحور کننده بیل کلینتون یاد کردند. مارگارت تاچر، تونی بلر و میخائیل گورباچف سیاستمداران دیگری هستند که در ارتباط با فن بیان متفاوت آن ها در اینترنت مطالب زیادی را می توانید بخوانید.

اصول و مبانی فن بیان درسخنرانی سیاسی

بخوانید: اعمال نفوذ افسانه ای با به کار بردن فن بیان در سخنرانی سیاسی

فن بیان در سخنرانی سیاسی چیست؟

از نظر گوگل فن بیان نوعی فصاحت و بلاغت در کلام برای قانع کردن دیگران است. اگر این فصاحت را وارد سخنرانی سیاسی کنیم بدون شک فن بیان را می توان استفاده از الفاظی معرفی کرد که ما را به اهدافمان نزدیک سازد و باعث شود دیگران برای رای دادن ما را انتخاب کنند.

تفاوت اساسی فن بیان در سخنرانی سیاسی و سایر سخنرانی ها

سخنرانی سیاسی یک تفاوت آشکار و ویژه با سایر سخنرانی ها دارد. حرف هایی که در یک مجمع سیاسی گفته شوند هرگز فراموش نمی شوند. به این معنا که سیاستمدار راهی برای برگشت به عقب ندارد و این دقیقا مثل رد خودکاری روی کاغذ است که پاک شدن کامل آن غیرممکن است.

Jeff Shesol، نویسنده مشهور سخنرانی های سیاسی، معتقد است علت اصلی شکست و بروز خطا در سخنرانی ها شیوه نوشتن آن ها روی کاغذ است. گاهی فن بیان سیاستمداران برای این که اهداف والا خود را به شنونده القا کنند با تکرار بیهوده همراه می شود. اقتصاد، اشتغال پایدار، حل مشکلات مملکت و …از جمله کلمات پرتکراری هستند که فن بیان آن ها را کلیشه ای بی ارزش می داند. با این حال هنوز هم سیاستمداران زیادی معتقدند وقتی یک حرف مدام تکرار شود بالاخره به حقیقت می پیوندد و دیگران نیز این شعار را باور می کنند.

مشاهده مقاله  اندازه ژست و اشارات بدنی سخنران در طول سخنرانی

اصول و مبانی فن بیان درسخنرانی سیاسی

اصول فن بیان در سخنرانی سیاسی

کوتاهی کلام و سرعت انتقال آن

در دنیای مدرن مردم برای تنها چیزی که حوصله دارند موبایل است. شنیدن سخن دیگران فقط اگر کوتاه و به جا باشد روی ذهن مخاطب اثر می گذارد. همین موضوع در میان سخنرانی های هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 آمریکا به وضوح دیده می شد. علاوه بر سرعتی که باید در انتقال سخنان بدان توجه داشت مفهوم یا پیامی است که قرار است در سخنرانی مطرح شود. یکی دیگر از ویژگی های سخنرانی هیلاری کلینتون استفاده تمام کمال از واژه های مثبت و سرشار از امید بود. این واژه ها بیش تر در جهت متحد کردن مردم با دولت آمریکا بود. در بخشی از سخنرانی این نامزد سابق ریاست جمهوری آمده است:

می خواهم بدانید که صدایتان شنیده شده است. کشور ما به ایده، شوق و انرژی نیاز دارد و این تنها راه ما برای عملی کردن پروژه هایی است که باعث پیشرفت می شوند. با ما در رای گیری شرکت کنید تا این مهم تحقق یابد.

اصول و مبانی فن بیان درسخنرانی سیاسی

تمرکز روی گروه خاصی از مردم

اغلب سخنرانی های سیاسی به صورت پراکنده برگزار می شوند. هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا سخنرانی های زیادی در ایالات مختلف داشتند. اما بدون شک کلینتون هر چند که پیروز این میدان نبود سیاست های منسجم تری در ارتباط با مردم اتخاذ کرده بود.

فن بیان کلینتون پیوسته با خطاب آن گروه از مردم همراه بود و کم تر استفاده از قیودی همچون شما، تو، آن ها و…در سخنرانی های وی دیده می شود.

اصول و مبانی فن بیان درسخنرانی سیاسی

صدای همدلی و اقتدار

علاوه بر زبان بدن در طول سخنرانی یا لحن سخنران صدای خود سخنران در سخنرانی سیاسی تاثیرگذار است. در یک مقاله انگلیسی که سخنرانی های  کلینتون را بررسی کرده بود آمده است: کلینتون به گونه ای سخنرانی را آغاز می کرد تا حاضرین تصور کنند در کنار بخاری و در آغوش کلینتون مشغول صحبت با او هستند!

مشاهده مقاله  به خاطر استرس سخنرانی مدام دلتان شور می زند؟ این مطلب را بخوانید

جالب تر این که هیچ گاه لحن نرم کلینتون باعث نمی شد سخنرانی هایش تبدیل به یک گفت وگو دوستانه شود. بخشی از فن بیان یک سیاستمدار در سخنرانی های انتخاباتی لبخند یا حالات چهره است. فراموش نکنید که لبخند خاص عکس و خبرنگار است. احساسات شما فقط تا حدی اجازه بروز دارند که باعث مقتدر نشان دادن شما شوند؛ بیش از این باید روی احساسات در سخنرانی پا گذاشت.

به بخشی از سخنرانی انتخاباتی دونالد ترامپ توجه کنید:

امروز مهمانی خود را در کاخ سفید از سر می گیریم و امنیت، رفاه و صلح را به کشور بر می گردانیم. از این پس کشوری گرم و بخشاینده در جهان خواهیم بود.

همان طور که می بینید اول جمله به صورت اختصاصی کلمه کلیدی انتخاباتی آمریکا یعنی کاخ سفید ذکر شده است و عبارات حاشیه ای شعار گونه در فن بیان دونالد ترامپ همیشه در آخر جمله به کار گرفته می شوند.

اصول و مبانی فن بیان درسخنرانی سیاسی

تکرار، تکرار، تکرار

گر چه تکرار بدیهیات و جملات شعار گونه در انتخابات چندان پسندیده نیست اما اول هر سخنرانی سیاسی لازم است جای پای خود را با تکرار محکم کنید. در این باره بهتر است نگاهی به گذشته داشته باشیم. باراک اوباما ریئس جمهور اسبق آمریکا علاقه زیادی به این تکرار ها داشت. شیوه سخنرانی او طوری بود که هیچ گاه کلمه کلیدی در ابتدا عبارت بیان نمی شد و مردم را به دنبال کردن سخنرانی تا پایان ترغیب می نمود. الگو اوباما را بهتر است به شکل زیر توصیف کنیم:

مکث، تکرار، مکث، تکرار و…

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.