8 ترفند برای این که سرصحبت را باز کنید و همه عاشق گفتگو با شما باشند!

1 ۵,۶۳۸

فرض کنید مشغول قدم زدن هستید، همه چیز آرام است و یک لحظه هوس می کنید روی صندلی های پارک بنشینید که بر حسب اتفاق یک خانم یا آقا هم سن و سال شما نیز روی آن نشسته است. امروز بر خلاف گذشته اتفاقا حال و حوصله این که سر صحبت را باز کنید دارید. همه چیز آماده شروع یک گفتگو ساده و کوتاه است. اما انگار یک مانع بزرگ مانع حرکت شما شده است. بله؛ مقدمه چینی! هر چه قدر فکر می کنید دقیقا نمی دانید با چه سوژه ای سر صحبت را باز کنید، از کجا شروع کنید و اصلا چه طور سراغ اصل مطلب بروید. مثل بچه ها اول با پرس و جو اسم و سن و سال طرف شروع کنید یا این که از همان اول بروید سراغ  بخش کلیدی مطلب و معطلش نکنید! مشغول فکر کردن هستید که در کمال تعجب می بینید سوژه مورد نظر صحنه را ترک کرده و شما بدون این که مکالمه ای را آغاز کرده باشید دوباره تنها شده اید!

نمی دانیم شما هم در چنین مخمصه هایی گیر کرده اید یا نه. مخمصه هایی که بیشتر شبیه یک دوراهی هستند. دوراهی هایی که تصمیم گیری را برای شروع یک گفتگو جذاب مشکل می سازند و قبل از این که سر صحبت باز شود همه چیز خاتمه می یابد. آن دسته از کسانی که معمولا شروع یک مکالمه برایشان نظیر استرس ناشی از سخنرانی ترسناک تر از پریدن از ارتفاع یا هر کار سخت دیگری است لازم می دانیم یادآوری کنیم که سر صحبت را با دیگران باز کردن یک مهارت، یک هوش کلامی و جدا از آن یک سیاست خاص است.

در ادامه می آموزید که چه طور بدون درنگ و در هر لحظه مطابق با همان موقعیت، سیاست به خرج دهید و سر صحبت را با مخاطب موردنظرتان در کسری از ثانیه باز کنید!

مشاهده مقاله  4 راه برای این که نسبت به مخاطبان خود یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

ترفندهای کلیدی برای این که سر صحبت را باز کنید

با این که شاید با خاطر ریشه های ترس در سخنرانی، حرف زدن مقابل جمعیت های بزرگ رعب آور باشد اما یک شروع مکالمه دو نفره هم می تواند به همان اندازه برای هر نفر نگران کننده باشد. نگرانی و ترس از این موضوع گاهی آن قدر حاد و جدی می شود که تقریبا بسیاری از ما قربانی خجالت زدگی و کم رویی خود برای باز کردن سر صحبت با دیگران می شویم. بسیاری از فرصت های مهم در زندگی نیز به همین منوال از دست رفته و نیست و نابود می شوند. فرصت های کاری، موقعیت های خوب برای همکاری یا شروع روابط دوستانه ای که احتمالا نقش بزرگی در شکل گیری آینده متفاوت برای ما دارند به سبب همین تردیدها از بین می روند.

ترفندهای کلیدی برای این که سر صحبت را باز کنید

ترفندهای کلیدی زیر به شما کمک می کنند راحت تر سرصحبت را باز کنید و همه عاشق گفتگو با شما باشند!

یک اظهار نظر ساده!

افراد درونگرا، انسان های خجالتی و کسانی که تقریبا در شکل گیری یک رابطه دوستانه و نزدیک سردتر از بقیه عمل می کنند بر خلاف تصور ما به دنبال دستاویزی برای برقراری ارتباط هستند؛ اما چون هرگز در یافتن این دستاویز موفق نمی شوند عملا انسان هایی غیراجتماعی و منزوی به نظر می رسند.

شاید یک اظهار نظر ساده بتواند تمام حاشیه های احتمالی یاد شده را خاتمه دهد. مثلا اگر در رستوران هستید و به دنبال گفتگو با یکی از همکاران یا افرادی که اتفاقا سر یک میز به همراه شما حضور دارند می باشید می توانید با همین جمله ساده شروع کنید: امروز چه قدر غذا خوشمزه تر به نظر می رسد!

در چنین مواردی شک نکنید دیگران هم برای شکل گیری مکالمه تلاش خود را به کار می بندند و مکالمه شما گاهی صمیمی تر از آن چه که تصور کنید خواهد شد. پیشنهاد می کنیم در این لحظات برای برقراری بهتر رشته اتصال خود با مخاطب مثبت اندیش باشید. مثلا نظرات مثبت و دلگرم کننده ای درباره طعم غذا، اوضاع سرویس دهی و …ارائه دهید.

مشاهده مقاله  نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت سخنرانی

ترفندهای کلیدی برای این که سر صحبت را باز کنید

اطلاعات بگیرید!

عذر می خواهم؛ “می دانید دقیقا قطار بعدی چه ساعتی می رسد؟”. کسب اطلاعات از دیگران یکی دیگر از راه های کلیدی است تا بتوانید با احتمال خیلی بالایی سر صحبت را باز کنید. اگر طرف شما خوش صحبت باشد شانس شکل گیری ارتباط گرم تر و ارائه اطلاعات جزئی تر نیز بالا می رود.

درخواست/ پیشنهاد همکاری!

همیشه فرصت برای همکاری، تعامل و کمک به دیگران وجود دارد. حتی این خود شما هستید که می توانید این فرصت را فراهم کنید و از دیگران درخواست کنید. مثلا می توانید درخواست کنید دیگران در جا به جا کردن چمدان یا وسیله همراهتان در وسیله نقلیه، هواپیما، قطار و …به شما کمک کنند. یا این که از آن ها درخواست کوچکی مثل خودکار یا کاغذ کنید.

در برخی از موارد هم واقعا موقعیتی برای کمک خواستن از دیگران ممکن است فراهم نشود. در چنین شرایطی خود شما می توانید پیش دستی کنید. ساده ترین آن می تواند دادن اطلاعات به کسی باشد که سردرگم است. مثلا خودتان در بحث های دیگران شرکت کنید و اطلاعات تکمیلی را درباره یک آدرس، یک محصول یا تجربیات شخصیتان به اشتراک بگذارید.

ترفندهای کلیدی برای این که سر صحبت را باز کنید

ذکر یک آشنایی متقابل!

اسم آشنایی به گوشتان خورده است؟ آقای X؟ فلان شکرت؟ فلان برند؟ فلان فروشگاه؟ شما هم تجربه همکاری با این فرد را داشته اید؟ قبلا در این شرکت کار می کردید؟ از این فروشگاه خرید کرده اید و از خدمات پس از فروش آن راضی نبوده اید؟به همین سادگی تمام تجربیات خود را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید و اجازه دهید آن ها هم درباره آشنایی متقابل شما بیشتر بدانند!

مشاهده مقاله  شروع کردن

ستایش شنونده

خیلی اتفاقی شنیده اید که طرف مقابلتان در یکی از پروژه های مشترک موفق شده است و امروز با او رو در رو شده اید؟ چه بهتر که از این موفقیت و تغییرات اخیر برای این که سر صحبت را باز کنید استفاده کرده و درباره همین موفقیت ها صحبت کنید.

ترفندهای کلیدی برای این که سر صحبت را باز کنید

تسخیر ظاهر شنونده!

تکنیکی قدیمی و شاید تکراری به نظر برسد؛ اما نظر دادن راجع به ظاهر دیگران و پرس و جو درباره آن معجزه می کند! اگر به دنبال این هستید که سر صحبت را باز کنید و شروع به گفتگو نمایید می توانید با یک حرکت، تیر خود را به هدف بزنید : لباستان را از کجا خریداری کرده اید؟ رنگ این لباس واقعا برازنده است، این لباس خیلی به استایل شما می خورد و …

فرضیه سازی

یکی دیگر از شروع های منحصر به فرد می تواند ترغیب شنونده به فرضیه سازی باشد. به این شکل که سوالتان را به صورت تصوری مطرح کنید، طوری که شنونده مجبور به فرضیه سازی شود. به مثال ساده زیر توجه کنید:

اخیرا فیلمی دیدم که در آن قوانین کل جامعه برای یک روز منحل و لغو شده بود؛ شما به عنوان یک وکیل اگر روزی چنین طرحی اجرا شود و تمام قوانین لغو شوند چه می کنید؟

11 ترفند برای این که سرصحبت را باز کنید و همه عاشق گفتگو با شما باشند!

معرفی خود به ساده ترین روش

قدم آخر معرفی خود به ساده ترین روش است. گاهی این مقدمه چینی ها را باید کناز گذاشت و با ساده ترین روش جلو رفت. به این شکل که خیلی صادقانه خودتان و حرفه خود را معرفی نمایید و یک راست سراغ اصل مطلب بروید. معمولا در چنین موقعیت هایی با واکنش مثبت دیگران رو به رو می شویم، اما ممکن است نتیجه بحث چندان مطلوب ما نباشد؛ چون زمینه سازی قبلی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب صورت نگرفته است.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
1 Comment
  1. KiaVok

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.