نگاهی بر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها در شیوه سخنوری

8 ۴۰۷

شاید برای کمتر سخنرانی پیش آمده باشد که مخاطبان او در سالن صرفا مرد یا صرفا زن باشند. اصلا شاید برای سخنرانی تا کنون مهم نبوده باشد که جنسیت مخاطبانش چیست و مثلا چند درصد آن‌ها خانم و چه درصدی از آن‌ها را آقایان تشکیل می‌دهند. اما همان طور که می‌دانید یادگیری سخنرانی ما را به نکات ریز و خیلی جزئی درگیر می‌کند که تا کنون حتی به ذهنمان هم خطور نکرده بود؛ مثل تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و ویژگی‌هایی که هر یک می‌توانند روی سخنرانی ما و شیوه سخنوری ما تاثیر بگذارند.

فرض کنید یک سخنرانی کاملا زنانه دارید که قرار است بدون حضور مردها و صرفا برای خانم‌ها تشکیل شود. موضوع سخنرانیتان با توجه به جنسیت مخاطبان تغییر می‌کند؟ شیوه پوششتان چه طور؟ اصلا فکر می‌کنید صحبت کردن در جمعی زنانه، فارغ از جنسیت خود شما، چه احساسی دارد؟ اگر شما زن هستید و برای قشر زنان سخنرانی کنید احساس راحتی بیش‌تری دارید یا حضور در جمعی مردانه و سخنرانی بین گروهی که حساسیت‌های کم‌تری نسبت به خیلی از ویژگی‌های ظاهری از جمله لباس دارند بهتر است؟ برای گروه مقابل چه طور؟ سخنرانی با جوّ مردانه راحت‌تر است؟ اصلا ترجیح می‌دهید سخنرانی به صورت مختلط برگزار شود یا حتما با تفکیک جنسیتی انجام شود تا راحتی بیش‌تری با مخاطبان خود داشته باشید؟

اگر در پاسخ به هر یک از این سوالات فقط یک درصد تردید داشتید و برای انتخاب جنسیت مخاطب با توجه به تفاوت‌های مخاطب زن و مرد مردد شده‌اید شک نکنید که جنسیت مخاطبانتان و زن یا مرد بودن آن‌ها برای سخنرانی شما سرنوشت‌ساز می‌باشد. برای درک بهتر این موضوع شما را به توجه به کلاس امروز دانشگاه زندگی دعوت می‌کنیم.

تاثیر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها روی سخنرانی

همان طور که ادبیات ما در ارتباطات اجتماعی در برخورد با بانوان یا آقایان متفاوت است در سخنرانی نیز همه چیز به نسبت جنسیت مخاطبان عوض می‌شود. علت این موضوع بیش از هر چیز به تفاوت‌های روحی و فردی بین زن و مرد برمی‌گردد. مثلا همه ما می‌دانیم که خانم‌ها نسبت به آقایان به صورت کلی سریع‌تر از مردان تحت تاثیر قرار می‌گیرند یا به زبان دیگر فراخوانی به عمل زنان نسبت به مردان برای یک سخنران ساده‌تر خواهد بود.

مشاهده مقاله  اهمیت تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام

تاثیر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها روی سخنرانی

تفاوت‌های جنسبتی افراد در تحلیل اطلاعات

مطابق با تحقیقات صورت گرفته روی جمعیت هزارنفری در سال 2002 که 80 درصد آن را خانم‌ها تشکیل می‌دادند، اطلاعات زیر به عنوان تفاوت‌های مخاطب زن و مرد منتشر شد که قابل توجه است:

  • تفاوت اصلی دو جنسیت در پردازش اطلاعات است که در سخنرانی اهمیت پیدا می‌کند. مردان عموما روی اطلاعات و آمار تمرکز می‌کنند و زنان ارتباطات و احساسات را مبنا پردازش خود قرار می‌دهند. طبیعی است اگر سخنرانی را بر اساس جنسیت، سن، فرهنگ و بار اطلاعاتی مخاطبان تنظیم کنیم
  • جنسیت افراد در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها موثر است. شخصیت یک زن یا یک مرد بازتابی از ویژگی های شخصی فردی مانند اعتماد به نفس و رشد در محیط زیست او می‌باشد
  • عدم تعادل در نمایش احساسات یکی از ویژگی زنان است. با توجه به تفاوت‌های مخاطب زن و مرد، اگر زنان مخاطب اصلی شما هستند لازم است بدانید هر زن معمولا از موضع غیرواقعی ارتباط برقرار می‌کند که همین موضوع اثرگذاری کلمات او را کاهش می‌دهد. یک زن معمولا دیرتر اقدام به تماس چشمی با سخنران می‌کند و ارتباط را با حجم کم‌تری از کلمات شروع می‌کند
  • ادراک و تفسیر رفتار اجتماعی برای هر جنسیت متفاوت تعریف می‌شود. به صورت کلاسیک ادراک و رفتار اجتماعی هر مرد، صریح، رُک، بی محابا و شفاف توصیف می‌شود. در حالی که یک زن با طفره رفتن، سخت‌گیری و اصرار سعی دارد رفتار و احساسات خود را به مرور نشان دهد. همین موضوع زمان پرسش و پاسخ در انتها سخنرانی شدیدا به درد سخنران می‌خورد
مشاهده مقاله  برگزاری و مدیریت جلسات پرسش و پاسخ بعد از سخنرانی

تاثیر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها روی سخنرانی

قضاوت سخنران از دیدگاه مخاطبان در سخنرانی

حتما تا کنون حدس زده‌اید! خانم‌ها سخنران را قبل از هر چیز از ظاهر او قضاوت می‌کند. اصولا در حضور مخاطبان زن در سالن، اصول پوشش و ظاهر سخنران اهمیت بالایی می‌یابد. طبیعی است که قضاوت خانم‌ها درباره ظاهر آقایان سخت‌گیرانه‌تر باشد.

این ظاهرگرایی و قضاوت از روی ظاهر، چه خوب چه بد، در سخنرانی‌هایی که خانم‌ها حضور داشته باشند گریبان‌گیر سخنران می‌شود. کیفیت سخنرانی را فدای ظاهر نه چندان مطلوب خود نکنید و قبل از سخنرانی با توجه به جنسیت عموم مخاطبان خود، ظاهرتان را تغییر دهید.

تاثیر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها روی سخنرانی

این در حالی است که مردان بیش از ظاهر، سرگرم موارد جزئی‌تری در اصل سخنرانی می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست اگر از مردان پوشش سخنران را بپرسید و بدون تردید بگویند: به ظاهر دقت نکردیم!

صداها و صداسازی سخنران در سخنرانی

بعد از ظاهر نوبت به صدای سخنران می‌رسد. با وجود تلاش برای صداسازی در فن بیان بین عمده سخنرانان، حساسیت روی صدا بین سخنرانان مرد نسبت به زن کم‌تر است. عمده سخنرانان زن بر خلاف میل شخصی خود سعی دارند برای شنیده شدن صدای خود را کلفت، بم‌ و خلاصه مردانه‌تر جلوه دهند. همین موضوع باعث می‌شود صدای سخنران به مرور آزاردهنده و گوش‌خراش شود.

این صداسازی برای هر دو مخاطب زن و مرد خوشایند نیست. به نظر می‌رسد چه خانم‌ها و چه آقایان به یک نسبت ترجیح دهند شنونده صدا واقعی و طبیعی سخنران باشند.

نمایش احساسات مخاطبان

احتمالا هر دو جنسیت در سخنرانی، چه در مقام سخنران و چه در مقام شنونده یا مخاطب احساسات مشابهی دارند. احساس ترس، هیجان، شوق برای شروع و رسیدن به یک نقطه خاص از سخنرانی و یا حس سردرگمی از جمله عواطف و احساسات مشترکی می‌باشند که بین زنان و مردان وجود دارد. با این حال نباید انتظار بروز این احساسات را بین مردان به شکل قابل توجهی داشته باشیم.

مشاهده مقاله  7 اشتباه نابخشودنی در سخنرانی عمومی که باید بدانید

به صورت کلی زنان مایل هستند 100 درصد احساسات خود را پیش از لب به سخن گشودن ابراز کنند. بنابراین اگر به دنبال جذب تعامل و نمایش سریع احساسات مخاطبان هستید بهتر است روی خانم‌ها سرمایه‌گذاری بیش‌تری داشته باشید.

تاثیر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها روی سخنرانی

انتقال پیام بین مخاطبان در سخنرانی

تجربه نشان داده است که امکان دریافت و ارسال حداقل دو پیام بین خانم‌ها در هر شرایطی وجود دارد. از این رو امکان مدیریت همزمان پیغام‌ها، دریافت چندجانبه پیام از سوی سخنران و تحلیل سریع آن برای خانم‌ها فراهم شده است.

یک سخنران با توجه به جنسیت مخاطبان خود باید نحوه ارائه مطالب را مشخص کند. در این زمینه حتما باید با استفاده از آنالیز مخاطبان پیش از سخنرانی، مطالب را تفکیک نمایید و بسته به توانمندی اکثریت افراد حاضر در سالن سخنرانی کنید.

تاثیر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها روی سخنرانی

چند نکته راهگشا برای سخنرانان

با وجود تمام تفاوت‌هایی که بین دو جنسیت وجود دارد، یک سخنران می‌تواند با توجه به نکات زیر از سخنرانی در یک جمع مختلط اما یکدست و کاملا هماهنگ لذت ببرد:

  1. هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند به مرور زمان با موضوع بحث، جو بحث و ارتباط چشمی سخنران تطبیق پیدا کنند و از این نظر منعطف هستند
  2. با وجود این که به نظر می‌رسد صبر و حوصله مردان برای سخنرانی‌های طولانی‌تر بیش‌تر باشد اما اگر موضوع به اندازه کافی جذاب باشد می‌توان همکاری زنان را نیز جذب کرد
  3. غالبا لبخند را بین زنان بیش‌تر از مردان مشاهده می‌کنید؛ اما اگر کمی صبورتر باشیم می‌توانیم با دادن فرصت لمس موضوع و برقراری ارتباط با سخنران به مخاطب مرد نیز تعامل داشته باشیم
[تعداد: 1    میانگین: 1/5]
۸ Comments
  1. فراهانی

    چقدر عالی و کاربردی

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم دوست عزیز

  2. بیگ وردی

    تا حالا به این تفاوتها توجه نکرده بودم. مطلب جالبی بود

    1. جواد غفاری

      ممنونم

  3. مریم

    در مورد تربیت فرزند هم لطفا مقاله بزارید. مرسی

    1. جواد غفاری

      بله حتما

  4. نائینی

    سپاس از مطالب کاربردیتون

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.