راه و روش های اصولی برای تقلید فن بیان بزرگان هنگام صحبت کردن

0 ۳,۱۲۸

دور و اطراف همه ما معمولا افراد کنجکاو، خوش صحبت و فرصت طلبی وجود دارند که تا یک موقعیت مناسب پیدا می کنند شروع به تقلید صدای افراد مشهور می کنند. از بازیگران سینما، خوانندگان یا چهره های شناخته شده تا دوستان و آشنایان! جدا از جنبه طنز و  مفرح عملکرد آن ها تا به حال به تقلید صدا یا به طور کلی تقلید فن بیان این افراد از جنبه علمی نگاه کرده اید؟ اصلا می دانستید که افراد توانمند در تقلید فن بیان بقیه یک سر و گردن از افراد عادی بالاتر هستند و احتمالا توانایی های مغزی آن ها از من و شمایی که از انجام این کار عاجز هستیم بالاتر است؟

هر چند که همه ما یک تن صدا، یک کیفیت صوتی، یک زبان بدن خاص و یک عادت غالب در صحبت کردن خود داریم اما مغز هر نفر انعطاف تر از این حرف ها است. تا آن جایی که کمی تمرین و تکرار این توانمندی را به هر انسان نرمالی می دهد تا بتواند فن بیان خودش را به دیگران شبیه کند. مثلا یک سخنران فن بیان آبراهام لینکلن را در طول سخنرانی اش پیاده کند یا این که صدایش را به تقلید از یک هنرمند معروف، بم تر و کلفت تر کند تا بتواند در طول حرف زدن از او و روش های سخنوری او تبعیت نماید.

دور و اطراف ما پر است از این الگوهای نابی که روزی خودشان معلم خودشان بودند و اکنون فن بیان آن ها معلم همه سخنرانانی است که قصد دارند ادامه دهنده راهشان باشند. تقلید فن بیان این الگوها راه و روش های اصولی خود را دارد. این راه ها را همراه شما در ادامه این مطلب مرور می کنیم.

راه های اصولی تقلید فن بیان دیگران در طول سخنرانی

بسیاری از افراد در تقلید فن بیان، منحصرا روی صدا تمرکز می کنند اما تقلید و اجرا واقعی فن بیان دیگران، تنها به صوت محدود نمی شود. تقلید واقعی زمانی شکل می گیرد که کل حرکات بدن  توسط شما بازسازی یا شبیه سازی شود.

مشاهده مقاله  جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان به سادگی ممکن می شود!

تقلید صدا هنر مغز است. برای این که بیشتر به این هنر نزدیک شوید و با فنون آن خو بگیرید همراه ما باشید:

بخش اول: تقلید و شبیه سازی صدا

راه های اصولی تقلید فن بیان دیگران در طول سخنرانی

تلفظ حروف صدادار

اولین چیزی که شما را به سوژه موردنظرتان نزدیک می کند توجه به حروف صدادار است. چه در زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی این حروف صدادار هستند که لهجه ها را می سازند و با ورود کلمات جدید کم کم یک زبان بیگانه شکل می گیرد.

فرض کنید قرار است در طول سخنرانی خود صدای ترامپ را در طول سخنرانی هایش تقلید کنید و در این بین طعنه ای به سیاست های او بزنید. برای تقلید فن بیان او از جهت شبیه سازی صدا، به حروف صدادار در زبان انگلیسی باید توجه کنید. کشیدگی حروفی مثل i وجه تمایز لهجه آمریکایی و اسپانیایی در هنگام انگلیسی صحبت کردن است. در زبان فارسی هم دقیقا به همین صورت است.

یکی از ترفندهای سخنرانی انگیزشی توجه به لهجه ها است. اگر قصد دارید در جمعی که حضور دارید با لهجه همان منطقه صحبت کنید تا همبستگی شما و مخاطبانتان بیشتر شود قبل از هر چیز به کسره، فتحه و ضمه هایی که در آن لهجه جا به جا می شوند دقت کنید تا همه چیز واقع گرایانه به نظر رسد.

حذف حروف و سیلاب های اضافی

مرحله بعدی در تقلید فن بیان، توجه به سیلاب ها است. مثلا اگر قرار است امروز در سخنرانیان به یاد مردم نواحی جنوب کشور صحبت کنید باید حتما به یکی از صوت های ضبط شده مربوط به لهجه غالب و سیلاب هایی که حذف می شوند توجه کنید.

راه های اصولی تقلید فن بیان دیگران در طول سخنرانی

اگرچه همه لهجه ها مشابه هم نیستند اما وقتی قرار است صدای کسی را تقلید کنید بسته به موقعیت جغرافیایی باید به حروف انتهایی برخی از کلمات مثل “د”، “ن” و “ت” توجه کرده و در صورت لزوم آن ها را حذف کنید تا بیانتان هر چه بیشتر شبیه به فرد یا لهجه موردنظر شود.

مشاهده مقاله  شناخت استایل گوش دادن مخاطب ؛ فاکتوری که مسیر سخنرانی را تغییر می‌دهد

جملات و تکه کلام ها

تکه کلام ها جملات یا کلماتی هستند که به رسم عادت توسط شخصیت های مختلف به کار برده می شوند و گاه ممکن است نسل به نسل منتقل شوند. بسیاری از تکه کلام های فارسی روزمره ما ریشه در تکه کلام های من درآوردی و خلاقانه ای دارد که توسط طناز ها و کمدین های معروف کشورمان در سریال های مختلف ساخته شده اند. تکه کلام ها خیلی سریع تر از لحن یا لهجه به مخاطب شخصیت مورد نظر را می شناسانند و باعث می شوند منظور ما سریع تر منتقل گردد.

تکه کلام های خاصی مثل “برو بابا حالشو ببر”، ” پ نه پ” ، “به ضرس قاطع” و…از جمله تکه کلام های مشهوری هستند که در سریال های مختلف توسط بازیگران باب شد و اگر قرار باشد روزی تقلید صدا یا تقلید فن بیان این افراد را داشته باشید بهتر است خیلی سریع به تکه کلام هایشان رجوع کنید.

شخصیت موردنظر شما کیست؟ اصلا در بین نمونه های فن بیان او تا به حال به جملات خاص و چشمگیری که مداوم تکرار شوند برخورد کرده اید؟

بخش دوم: تقلید اطوار و زبان بدن

زبان بدن هم در تقلید فن بیان حائز اهمیت بالایی است. نگاهی به شخصیت موردنظرتان بیندازید. اگر فرد موردنظر انسانی شناخته شده و با اعتماد به نفس بالایی نظیر بیل کلینتون معروف یا ادریس البا، بازیگر و چهره شناخته مشهور می باشد زبان بدنتان را هم باید هماهنگ کنید. بدین منظور حتما نگاهی به فن بیان بیل کلینتون که قبلا بررسی کرده ایم بیندازید.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند از پوشش رسمی استفاده کرده، شانه ها را تا حد امکان کشیده و سینه را هنگام صحبت کردن سپر می کنند. در مقابل شخصیت های مثل چیچ مارین با شانه های افتاده و حالت های غیررسمی تر و به طور کلی اطوار عامیانه تری راه می روند. اگر هم سوژه شما فردی با انرژی مثل رابین ویلیامز و تام کروز مسلما باید در سرعت حرف زدن خود تغییر ایجاد کنید و سریع تر از همیشه حرف بزنید.

راه های اصولی تقلید فن بیان دیگران در طول سخنرانی

شخصیت موردنظر خود را مشخص کنید. به تمام بخش های زبان بدن او دقت نمایید و سعی کنید به جای تقلید دقیق و 100 درصدی، معدلی از تمام حرکات او را به ذهن بسپارید. توصیه می کنیم شخصیتی که قرار است به عنوان الگو شما باشد یا این که در طول صحبت کردن و با تقلید فن بیان او، غیرمستقیم از او یاد کنید فردی مشهور و شناخته شده باشد. مثلا تقریبا همه ما با زبان بدن چارلی چاپلین در طول راه رفتن یا انجام حرکات نمایشی او در هنگام بازیگری آشنا هستیم و با دیدن کوچک ترین حرکت مشابه با اطوار او، متوجه همه چیز خواهیم شد.

مشاهده مقاله  از به کار گرفتن این جملات در مسیر سخنرانی بپرهیزید!

تغییرات چهره در حالات مختلف

بهترین بخشی که می توانید از فن بیان یک نفر برای تقلید استفاده کنید زمان اوج یا شدت احساسات در آن فرد است. زمان اوج خنده های یک شخصیت یا نهایت اندوه و ناراحتی او در یک صحنه سینمایی، یک مصاحبه یا یک برنامه تلویزیونی یادآوری بهتری برای مخاطب خواهد بود.

راه های اصولی تقلید فن بیان دیگران در طول سخنرانی

در این زمینه بد نیست به سینما داخلی نگاهی بیندازید. مثلا قهقهه‌های پرویز پرستویی در فیلم “لیلی با من است” جزو یکی از خنده‌هایی است که در تاریخ سینما و تلویزیون ایران ثبت شده است و تقلید از شیوه خندیدن او به احتمال زیاد مخاطبان اهل سینما را به وجد آورد. برخی دیگر از بازیگران هم خنده های خاصی دارند. مثل خنده های عصبی یا خنده هایی که با اشک همراه است. جستجویی بین محبوب ترین آثار سینمایی یا اسناد سیاسی به شما در تقلید فن بیان این افراد کمک زیادی خواهد کرد.

[تعداد: 1    میانگین: 1/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.