4 تکنیک ذهن خوانی برای این که کنترل افکار دیگران را به دست گیرید

0 ۱۳,۷۰۷

تاریخ، داستان زندگی افراد تاثیرگذاری است که با تولد، رشد، شیوه زندگی و حتی مرگ خود دنیا را تحت تاثیر قرار دادند. انسان های بزرگی در تاریخ آمدند و نشانه های مثبت و منفی زیادی از خود به جای گذاشته اند؛ اما قطعا یکی از آن دست انسان های افسانه ای فراموش ناشدنی استیوجابز بزرگ است که در تولید محصولات انقلابی و نوآوری های بی نظیرش شهره خاص و عام می باشد. استیو جابز نه به خاطر تولید آیفون هایی که این روزها دست خیلی از افراد دیده می شود بلکه به خاطر خلق دنیا پیرامونش به شیوه ای بدیع و تکرار ناشدنی در قلب ها همچنان ماندگار است. قطعا او و اطرافیانش سختی های زیادی برای تبدیل کمپانی اپل دیروزی به اپل پراقتدار امروزی تحمل کردند؛ اما گفته ها نشان می دهد که این استیو جابز بوده است که با کنترل اذهان و توانایی اغوا یا بهتر بگوییم، متقاعد کردن دیگران توانسته است هر آن چه که آروز داشته در دنیا خود ساخته اطرافش به دست آورد. امروزه این مهارت توسعه پیدا کرده و افراد زیادی بر جزئیات و شیوه بسط دادن آن تمرکز کرده اند. مهارتی که ما آن را تکنیک ذهن خوانی می نامیم!

خواندن ذهن دیگران یک مهارت خاص است که هر کسی بدان مسلط نیست. افراد موفق توانایی زیادی در خواندن ذهن بقیه دارند. البته ذهن خوانی ابدا به معنای جادو یا غیب گویی نیست؛ بلکه تله پاتی یا ارتباط اذهان هر چند که یک توانایی خارقا العاده تلقی می شود قابل یادگیری است.

از جمله کاربردهای ذهن خوانی ارتباط با افراد و تاثیرگذاری مستقیم روی تصمیم گیری های آنان است. حضور در جلسات مهم سرنوشت ساز، حرف زدن با افرادی که برای شما بسیار اهمیت دارند و یا متقاعد کردن مشتری از جمله مواردی هستند که با وجود تکنیک ذهن خوانی ساده تر خواهند شد.

مشاهده مقاله  ده نکته برای استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

چند راه شناخته شده برای خواندن ذهن دیگران یا حداقل نزدیک شده به شیوه تفکر و تصمیمات آن ها وجود دارد. همراه ما باشید و ببینید چه طور می توان با فن بیان و ترفندهای برقراری ارتباط کنترل افکار دیگران را به دست گرفت!

بررسی تکنیک های ذهن خوانی

تصور کنید چه قدر زندگی آسان می شد اگر انسان های می توانستند ذهن یکدیگر را به همین سادگی بخوانند. شاید بدین ترتیب هرگز هیچ جنگی در جهان شکل نمی گرفت و هیچ اختلاف نظری بین مردم به وجود نمی آمد. از نظر روان شناسی هیچ راه اثبات شده ای وجود ندارد که به وسیله آن بتوان در ذهن، احساسات و افکار کسی رسوخ کرد؛ اما قطعا هیچ مدرکی هم وجود ندارد که بتواند قدرت نفوذ هوش و ذکاوت انسان را در پی بردن به خط فکری و تصمیمات دیگران انکار نماید!

بررسی تکنیک های ذهن خوانی

4 راه زیر تمرینات و ترفندهای خوبی هستند تا بتوانید به توانایی ذهن خوانی در ارتباط با دیگران برسید.

با تفاوت های نسلی شروع کنید!

آگاهی از سن دیگران و دانستن این که دقیقا به چه نسلی تعلق دارند راهنما خوبی برای شروع یک رابطه و نفوذ در ذهن آن ها است. در واقع تعلق ما به هر نسل نگرش ما را به دنیا مشخص خواهد کرد. مثلا نسل متولد شده از سال 1380 به بعد یا نسل آخر نسلی کامپیوتری هستند که کم تر معنی ارتباطات چهره به جهره را درک می کنند.

شناخت کافی از هر نسل و دانستن این موضوع که مخاطب شما مرتبط به کدام نسل می باشد کلید خوبی برای توسعه یک ارتباط پایدار با آن فرد خواهد بود. مثلا اگر با یک فرد دهه پنجاهی صحبت می کنید قطعا باید بدانید که کم تر به ارتباطات اینترنتی متمایل هستند و ترجیه می دهند یک کنفرانس را به صورت حضوری برگزار کنند تا این که درگیر اینترنت شوند.

مشاهده مقاله  چه طور از شناخت مخاطبان برای بهتر شدن سخنرانی استفاده کنیم؟

تفاوت بین نسلی تفاوت ارزشی هم ایجاد می کند. مثلا وقتی که با نوجوانان در ارتباط هستید ممکن است صمیمیت شما به سرعت پیش برود اما در ارتباط با یک فرد 50 یا 60 ساله همه چیز با ثبات و آرامش پیش می رود و خبری از ریسک و خطرپذیری نیست!

بررسی تکنیک های ذهن خوانی

گوش های بزرگ تر و ذهن های وسیع تری داشته باشید!

از راه های مهم دیگر در ذهن خوانی و برقراری ارتباط با دیگران شناخت نقاط حساس آن ها می باشد. نقاط روحی مشخصی که نسبت به آن ها متعصب هستند و دست گذاشتن روی آن ها واکنش های خاصشان را به دنبال دارد. بنابراین شناخت این موارد در ذهن خوانی هنگام مذاکره با مشتری یا کسی که قرار است معامله بزرگی را با شما داشته باشد اهمیت فراوانی دارد.

در ذهن خوانی باید گوش های بزرگ تر و ذهن بازتری داشته باشید تا دقیقا به این نقاط پی ببرید. باید ببینید چه چیزی احساسات مخاطب شما را خدشه دار می کند و چه چیزی به منزله زیر پا گذاشتن اعتقادات آن ها است.

بررسی تکنیک های ذهن خوانی

برای این که دقیقا به نقاط ضعف و خط قرمز بقیه پی ببرید سوالاتی با پایان باز بپرسید. این دست سوالات پایانشان باز است و مخاطب را تحریک می کند تا بحث را به چالش بکشد. راه دیگر می تواند تعریف داستان ها یا تجربیات خاص در زندگی باشد. مثلا داستان کمک کردن شما به فرد خاصی که شرایط خاصی داشته است. شاید با این ترفند بتوانید متوجه دیدگاه طرف مقابلتان نسبت به کمک کردن یا صدقه دادن به دیگران شوید!

مشاهده مقاله  شناخت استایل گوش دادن مخاطب ؛ فاکتوری که مسیر سخنرانی را تغییر می‌دهد

شخصیت شناس باشید!

هیچ دو نفری در دنیا وجود ندارد که یک شخصیت مشترک بدون هیچ تفاوتی داشته باشند. شناخت شخصیت های دیگران شناخت ذهن های آن ها است. مثلا اگر طرف مقابل شما شخصیت شوخ طبعی دارد و شما این را از بقیه شنیده اید می توانید نتیجه بگیرید که او هم مثل خود شما بدون حاشیه وارد بحث می شود و حس شوخ طبعی شما را در هر حالتی درک خواهد کرد. بنابراین ورود به جزئیات معامله با او ساده تر است!

نمونه های دیگری هم وجود دارد که به شخصیت شناس شدن شما کمک می کند. مثلا اگر بتوانید کمالگرایی اشخاص را تشخیص دهید می دانید که در صحبت کردن با او باید خیلی دقیق  و جزئی نگر بود و در عمل نیز بهترین نتیجه را به او تحویل داد. پس شاید اصلا بهتر باشد از خیر همکاری با او بگذرید!

به دنبال ارتباطات غیر کلامی باشید

توجه به زبان بدن افراد نشانه های خوبی برای شروع یا اتمام یک ارتباط بین ما و دیگران هستند. وقتی با مخاطبتان صحبت می کنید به شما نگاه نمی کند؟ با دیدن شما مسیرش را تغییر می دهد؟ بعد از شنیدن حرف های شما بدون توجه به این مسئله بحث را عوض می کند و حالت چهره اش از دیدن شما هرگز خوشایند نیست؟ ایستادن او در مقابل شما نشان از کلافگی و بی قراری دارد؟

بررسی تکنیک های ذهن خوانی

راه های بیشتری هم وجود دارد؛ مثلا اگر مخاطبتان به صدای یکنواخت و خیلی آرام جوابتان را می دهد قطعا تمایلی به برقراری ارتباط با شما نداشته است!

[تعداد: 4    میانگین: 2.8/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.