جملات هیپنوتیزم کننده برای این که از آهنربا هم جذاب تر باشیم

2 ۱۶,۶۸۷

هیپنوتیزم و تلقین هایی که به وسیله هیپنوتیزم صورت می گیرد قدمت چند صد ساله دارد. بر خلاف تصور عموم هیپنوتیزم نه یک خواب عمیق بلکه یک بیداری آگاهانه در عالمی جداگانه است که تنها حواس محیطی ما را تضعیف می کند. این خواب مصنوعی پر رمز و راز که درمان درد کم حافظگی، سستی و مشکلات رفتاری است کوچه های پنهان زیادی دارد؛ اما بسیاری از ما در طول روز این حالت را تجربه کرده ایم. مثلا آیا می دانستید پشت فرمان و در تمام لحظاتی که مشغول فکر کردن به امور کاری، مسائل خانوادگی، مشکلات فرزندان یا گفتگوهایی که در طول روز پیش آمده است هستید در واقع هیپنوتیزم شده اید؟ آیا می دانستید زمانی که لایه های عمیق ذهنتان درگیر یک موضوع جذاب شده و به خاطر آن هیچ صدایی در اطرافتان نمی شنوید در واقع غرق در هیپنوتیزم هستید؛ اما خودتان متوجه نیستید چه طور توسط ضمیر ناخودآگاهتان هیپنوتیزم شده اید. به جز تحاکم ذهن بر سایر حواس، با استفاده از فن بیان هم می توانیم گاهی جملات هیپنوتیزم کننده خاصی را به کار می بریم یک ترفند برای تحت سلطه گرفتن دیگران یا بهتر بگوییم، به دست گرفتن افسار آن ها باشد.

آن چه قرار است در این مطلب مورد بررسی قرار گیرد کلمات و عباراتی هستند که در نگاه اول بسیار عادی و متداول به نظر می رسند؛ اما به تجدید نظر در آن ها و چگونگی به کار بستنشان متوجه می شویم که می توانند در حکم جملات هیپنوتیزم کننده دیگران را محو فن بیان ما کرده و در واقع کاری کنند ما حین صحبت کردن از آهنربا هم جذاب تر باشیم!

جملات هیپنوتیزم کننده در فن بیان برای جذب دیگران

معجزه کلمات را باور ندارید؟ بگذارید با یک مثال ساده شروع کنیم. فرض کنید از شما می خواهند یک لیمو ترش تازه را گاز بزنید بدون این که لیمویی به شما داده باشند. ابتدا به ساکن از شما خواسته می شود لیمو را بو کنید و سپس آن را گاز بزنید.

مشاهده مقاله  سخنوری برای موفقیت: چه طور با سخنانمان ایجاد انگیزه کنیم؟

حتی اگر کسی شما را راهنمایی نکند ذهنتان قادر است به صورت خودکار بعد از تصور لیمو ترش حس ترشی، جمع شدن ماهیچه های صورت و تحریک ترشح بزاق را به خاطر طعم خاص لیمو ترش در وجودتان تداعی کند. درست است؟

جملات هیپنوتیزم کننده در فن بیان برای جذب دیگران

این روند خودسرانه ذهن ما در تصور اشیا و اجسام و تجسم حالات مختلف در رویارویی با آن ها دقیقا همان حالتی است که واژگان در ما القا کرده و به ما تحمیل می کنند. به طور کلی کلمات و عبارات قادر هستند:

  • تحریک قوا تخیل افراد
  • تصویر سازی اجسام در ذهن
  • فعال کردن همزمان چند حس با هم
  • ایجاد جوامع فکری واحد و مختلف
  • پیوند دو چیزی که به صورت نرمال با هم همخوانی ندارند (مثلا وصل کردن یه ممکن به یک ناممکن)

آشنایی با جملات هیپنوتیزم کننده

به این خاطر، چون، زیرا…

به یک مثال ساده توجه کنید:

“چون به من گوش می دهید و تمرینات را به خوبی انجام داده اید می توانید ریلکس و آرام باشید. چون آرام و ریلکس هستید احساس آرامش بیش تری خواهید داشت و چون در آرامش به سر می برید ریلکس تر هستید.”

خیلی از افراد در طول صحبت کردن از به کار بردن این چند و چون ها پرهیز می کنند. برخی از ما استفاده بیش ازحد از “چون” را یک تکه کلام می پنداریم که باید کم تر از در طول مکالمه از آن ها استفاده شود. اما امثال “چون” و معادل های آن ها جملات هیپنوتیزم کننده دم دستی خوبی هستند تا ابهامات از ذهن مخاطب زدوده شود. به طور کلی دلیل و مدرک آوردن بعد از حرف زدن کشش مانع از بی توجهی مخاطبان در طول سخنرانی یا گفتگو های کوچک گروهی در محل کار می شود.

مشاهده مقاله  از بی توجهی مخاطبان خود در عذاب هستید؟ این 5 راه را امتحان کنید

جملات هیپنوتیزم کننده در فن بیان برای جذب دیگران

تصور کنید!

وادار کردن مخاطب به خیال پردازی با استفاده از این جمله ترفندی مناسب برای دنبال خود کشاندن مخاطب در طول گفتگوها است. فرض کنید وارد سالن سخنرانی شده اید و می خواهید از عنصر خیال پردازی استفاده کنید:

“برای چند دقیقه هم که شده است از محیط پر دود و سر و صدا شهری دور شوید و بار و بندیل خود را جمع کنید. یادتان نرود که حتما دوربین عکاسی خود را بردارید. حالا وارد فضای خیلی سبز و کاملا دور از شهر شده ایم که از گوشه سمت راست آن آبشار خیلی بلندی جاری شده است و پایین این آبشار هم مردم مشغول آب تنی هستند. اکنون احساس آرامش کامل را با این خیال پردازی دارید؟”

خیال پردازی یا تصور کردن عنصر اساسی در نگارش است. یکی از جملات هیپنوتیزم کننده همین جمله “تصور کنید” است که ذهن مخاطب ماجراجو را به دنبال کشف نتیجه به سمت دیگری سوق می دهد.

هر چه بیشتر بهتر!

“هر چه بیشتر بهتر” یا سایر ساختار های مشابهی که وجود دارند با دلیل تناقض یا ارتباط مستقیمی که بیان می کند به عنوان یکی از جملات هیپنوتیزم کننده شناخته می شوند. مثلا “هر چه قدر بیشتر به این پرونده ها نگاهی بیندازید بیشتر و زودتر متوجه تغییرات می شوید”

استفاده از این ساختار یک نوع خود انگیزشی را در افراد به وجود می آورد تا بیشتر به سمت هدفی که دارن متمایل شوند.

هر بار که…

“هر بار که…” یا سایر جملاتی که معمولا دنباله دار هستند حس کنجکاوی را در افراد بالا می برند. با استفاده از این جملات افراد را می توانید راغب به حرف زدن و گفتگو کنیم. با استفاده از این جمله مخاطب هر لحظه نسبت به آینده خبر مشتاق تر می شود.

معمولا استفاده از این قالب جملات مثبت هستند و مخاطب را امیدوار می کنند. مثلا ” هربار که سر رسید اقساط سریع تر پرداخت شود تخفیف 10 درصدی در اقساط بعدی شامل حال شما می شود”

مشاهده مقاله  چگونه با نوشتن متن سخنرانی خوب شنوندگان را انگشت به دهان کنیم؟

جملات هیپنوتیزم کننده در فن بیان برای جذب دیگران

به یاد داشته باشید که…

به مثال زیر نگاه کنید:

“به یاد داشته باشید اثرات مخرب استفاده مداوم از گوشی را هنگام شارژ کردن. به یاد داشته باشید هنگام شارژ کردن گوشی تلفن چه قدر آن اشعه هایی که همواره از آن ها گریزان هستیم بیشتر می شوند و چه قدر شدید می توانند روی ساختار نورون های مغزی و سایر سلول های بدن ما متمرکز شوند.”

  1. “یادتان نرود” یا ” به یاد داشته باشید” از جملات هیپنوتیزم کننده ای هستند که به دو دلیل در طول معاملات و زمانی که قصد متقاعد کردن دیگران با فن بیان داریم را به کار برده می شوند. این جملات قوا تخیل افراد را تحریک کرده و به آن ها موفقیت های گذشته یا مواقع حساس پیشین را یادآوری می کند. زمانی که شما موفقیت بزرگ و چشمگیری را به دست آورده اید باید با استفاده از این کلمات آن را در ذهن دیگران تثبیت کنید. حتی مواقعی که قرار است ایده خرید یک محصول را در ذهن مشتری نهادینه کنید تا از خرید منصرف نشود با این جملات هیپنوتیزم کننده می توانید مواردی از قبیل قیمت رقابتی محصول و امکانات تازه ترین نسخه را به آن ها یادآوری نمایید.
  2. به شما جرئت تکرار می دهد. “یادت باشد تو سخت تر از این روزها را پشت سر گذاشته ای”، “یادت باشد تو بهتر از بقیه بوده ای” و…ازجملاتی هستند که به هر کسی جرئت تکرار و تداوم در مسیری که پیش گرفته است را می دهند.

ناگفته نماند که مکث کردن در طول سخنرانی یا صحبت های روزمره در کنار به کارگیری تمام جملاتی که گفته شد تاثیرگذاری را روی مخاطب بیشتر می کند.

[تعداد: 8    میانگین: 3.3/5]
۲ Comments
  1. Majid

    ممنون از راهنماییاتون

    1. mm
      سید جواد غفاری

      سپاس از حضور شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.