حاضر جواب بودن ، جملات حاضرجوابی

4 ۲۸,۷۴۵

حاضر جواب بودن ؛ جملات حاضرجوابی

چه قدر ریزبین و هنرمندانه سخن می‌گوید. همیشه جوابی در ذهنش دارد. چه قدر بلبل زبان است. با زبانش آدم را قورت می‌دهد و… این عبارت نمونه برداشت‌هایی است که دیگران از یک انسان حاضرجواب دارند. به راستی حاضر جوابی خوب است یا بد؟ بلبل زبان باشیم تا ما را تحسین کنند یا حاضر جواب بودن مخالف آداب معاشرت است؟

عقیده افراد مختلف نسبت به مفهوم جملات حاضرجوابی آن هم در زبان های مختلف با فرهنگ های متنوع متفاوت است. در حالی که حاضر جواب بودن می تواند توام با سخنان ناپسند و حتی توهین به اطرافیان باشد، برخی حاضر جوابی را نه تنها بی اخلاقی تلقی نمی کنند بلکه هنری می دانند که فرد می تواند از آن برای تسویه حساب های کلامی و انتقال غیر مستقیم منظور خود به دیگران استفاده کند. در این موارد شاید حاضر جواب بودن جنبه ای طعنه آمیز برای تلنگر زدن به افراد داشته باشد؛ اما کسی که بتواند حرف منطقی و حق را از مجرا حاضر جوابی منتقل کند یک هنرمند واقعی است که حساب مکان و زمان سخن را دارد.

 

حاضر جوابی از نگاه زبان شناسان و سخنرانان

زبان شناسان معتقدند حاضر جوابی فرای اصول زبان است و تنها در آن ابزار کلمات به عاریه گرفته می شوند. آن چه که باعث می شود یک فرد در برابر سخنان دیگران جوابی شکننده و کوبنده در چنته داشته باشد خلاقیتی است که به واسطه شرایط تحریک شده است. بنابراین افراد حاضر جواب ( البته از نوع مثبت) افرادی خلاق هستند. در زبان فارسی و خصوصا در اشعار حافظ و پروین اعتصامی نمونه های زیادی از حاضرجوابی در مناظرات دیده می شود که خیلی ظریف و دل انگیز مغز مطلب را به مخاطب می فهمانند. بنابراین همان طور که می بینید حاضر جواب بودن ریشه در آثار ادبی ایران و جهان دارد و از قدیم الایام تداول داشته است.

جدا از فوایدی که حاضرجوابی در زندگی روزمره می تواند برای انسان داشته باشد این هنر بخشی از فن سخنوری محسوب می شود. افرادی که در سخنوری مهارت بالایی دارند معمولا حاضر جواب هستند. این خاصیت محصول حضور در برابر جمع بزرگی از مخاطبان است و می تواند لحظات سرنوشت ساز را به پیروزی ختم کند.

مشاهده مقاله  10 جمله ای که هرگز یک گوینده هوشمند به زبان نمی آورد!

به دنبال سخنوری هستید و هنوز نتوانستید حاضر جواب خوبی برای سوالات و سخنان عجیب و غریب دیگران باشید؟ تکنیک های امروز دانشگاه زندگی را پشت گوش نیندازید تا به یک سخنور حاضر جواب دوست داشتنی تبدیل شوید!

حاضر جوابی

نکاتی برای حاضر جواب بودن در سخنرانی و مقابل دیگران

در حاضر جواب بودن از نوعی که می خواهیم امروز در ارتباط با آن صحبت کنیم هیچ چیز نفرت انگیز یا توهین آمیزی وجود ندارد. حاضر جواب بودن تنها یک نگاه طعنه آمیز به زندگی یا نوعی تغییر رویکرد به سخنانی است که می شنویم.

حاضر جوابی چگونه است؟

زمانی که فردی کلامی را می شنود که طعنه آمیز است ذهن از معنای ظاهری دور می شود و به سمتی متمایل می شود تا بتواند از نهان کلام نتیجه گیری کند. فرد حاضر جواب ذهن خلاقی دارد و شروع به آنالیز سخنانی می کند که برای او اصطلاحا سنگین تمام شده است. بعد از رمز گشایی ذهن تمام تمام نگرش ها را نسبت بدان فرد و واقعه ای که در آن قرار گرفته است جمع آوری می کند تا نهایتا جواب مطلوب پالایش شود.

برای این که یک فرد بتواند سریع جوابی ارائه دهد هوش هیجانی در بخشی از لب های مغز فعال می شود. بنابراین فردی که معمولا سکوت می کند و حاضر جواب خوبی نیست بخشی از مغز او که مرتبط با هوش هیجانی است نسبت به یک فرد حاضر جواب گسترش کم تری یافته است.

تاثیر حاضر جواب بودن در زندگی

اولین ثمره حاضر جوابی افراد تقویت پیوند اجتماعی است. طعنه ای که یک نفر با حاضر جوابی منتقل می کند نشان می دهد هم شنونده و گوینده هر دو در یک صحنه حضور دارند؛ نه در دو جانب مقابل هم! گاهی حاضر جوابی به خصوص در سخنوری با جنبه های طنز در سخنرانی آمیخته می شود. همین موضوع باعث ایجاد علاقمندی و شیفتگی میان دو طرف می شود.

مشاهده مقاله  چگونه سخنرانی در جمع بهتری کنیم؟

در یک کلام حاضر جواب بودن شیوه مودبانه انتقال حرف هایی است که شاید به شیوه عادی توهین تلقی شود!

حاضر جوابی

ترفندهایی برای حاضر جواب بودن و گفتن جملات حاضرجوابی

اما برای این که یک بلبل زبان قهار شویم و بتوانیم از این فن سخنوری خود در لحظات سرنوشت ساز زندگی بهره مند شویم چه کنیم؟

نکته سنجی و زمان سنجی

قبل از این که بخواهید وارد بحث و شروع انتقال کلمات طعنه آمیز خود با حاضر جوابی باشید به زمان و حرف هایی که قرار است رد و بدل شود توجه کنید. وزن افراد، زیبایی آن ها، نوع پوشش، مسائل مادی و…موضوعات خوبی برای بحث نیستند و شک نکنید اگر بخواهید وارد بحث با این موضوعات شوید قطعا دوستان خود را از دست می دهید.

جنسبت را در حاضر جواب بودن در نظر داشته باشید. اگر قرار است در مقابل دیگران حاضر جواب باشید نباید مسائلی که با حیثیت و شخصیت افراد گره خورده اند را دستاویز کار خود قرار دهید.

تفکیک دوست و دشمن

هیچ وقت با کسانی که دل خوشی از آن ها ندارید و شاید با آن ها دشمنی هم دارید به شوخی نپردازید. شوخی کردن و سپس حاضر جواب بودن در برابر شوخی کسانی که هیچ علاقه ای به آن ها ندارید کم کم به سلاحی برای هدف گرفتن غرور آن ها تبدیل می شود.

شاید یکی از علل نا پسند بودن حاضر جواب بودن میان مردم همین است. بسیاری از مردم از همین موضوع برای طعنه زدن و انتقام جویی از کسی که با او دشمنی دارند استفاده می کنند و همین باعث شده است فرد حاضر جواب بی ادب تلقی شود.

مشاهده مقاله  نحوه صحیح سخنرانی با پاورپوینت

دوری از تمسخر

برخی حاضرجواب بودن را با تمسخر اشتباه می گیرند. شما حاضر جواب نیستید تا دیگران ابزاری برای تفریح شما باشند؛ شما برای به کرسی نشاندن حرفی که از نظر خودتان حق و حقیقت است شروع به جواب دادن می کنید.

توجه به عکس العمل ها

یک بعد مهم در حاضر جواب بودن در نظر گرفتن واکنش دیگران است. نگاه کنید ببینید آثار و تبعات شوخی کردن شما و ابراز کلام طعنه آمیز چگونه بوده است. اگر دیگران واکنشی نشان نداده اند سه احتمال وجود دارد: یا کلام شما چندان خنده دار نبوده، یا مخاطب اصلا متوجه نکته ظریف کلام شده نشده است و یا این که حرف شما نوعی عبور از مرزهای ادب به شمار آمده است.

تک گویی یا گفت و گو؟

حاضر جواب بودن فرآیندی دو طرفه است. هیچ کس نمی تواند با خودش حرف بزند و برای خودش حاضر جوابی کند! زمانی که می خواهید حاضر جواب باشید خودتان را در یک تیم تصور کنید. نوبت شما می رسد و حرف هایتان را می زنید، شوخی می کنید و طعنه می زنید؛ اما بالاخره نوبت به دیگران هم باید برسد.

گاهی پر حرف بودن برخی فرصت صحبت کردن را از دیگران می گیرد؛ اما باید در این تعامل دو جانبه به حقوق دو طرف توجه داشت.

جدیت و مصمم بودن

می توانید مرزی میان جدیت و شوخ طبعی خود قائل شوید؟ میان این دو تفاوتی برای شما وجود دارد؟ اگر علاقمند به حاضر جواب بودن هستید و می خواهید در هر موقعیت از این فن در ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید باید این تفاوت میان شوخ طبعی و جدیت را بیاموزید.

شما چه فکر می کنید؟

حاضر جواب هستید؟ دیدگاه دیگران درباره حاضر جوابی شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 8    میانگین: 2.6/5]
۴ Comments
  1. مهتاب

    مرسی من که کاملا یاد گرفتم چه طور حاضر جوابی کنم ://////

  2. رضا

    به من میگن حاضر جواب اما به نظر خودم اصلا اینطور نیست حرف غیر منطقی میزنند و من هم قبول نمی کنم و به من میگن حاضر جواب

  3. پرستش

    من حاضر جواب نیستم ولی سعی میکنم به وقتش جواب بدم

    1. mm
      سید جواد غفاری

      بسیااار عالی. درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.