با فن بیان قوی می توانید نزدیک ترین دوست فرزند خود باشید

8 ۲۲۱

گاهی فاصله ها آن قدر زیاد می شوند که درک حد و اندازه و سنجش آن ها غیر ممکن می شود. مثل فاصله ای به درازا یک نسل که بین والدین و فرزندان ممکن است وجود داشته باشد. با وجود تاکید بر ازدواج و صاحب فرزند شدن در سنین پایین شرایط مختلف جامعه به گونه ای است که اغلب افراد ترجیه می دهند در سنین بالاتری ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند. از این رو این فاصله روز به روز بیش تر و بیش تر می شود و معضل درمان نشدنی و پرماجرا شکاف نسلی حادتر و حادتر! در یک طرف والدینی قرار دارند که فرزند باید در عین رعایت احترامی به آن ها بتواند ارتباط خوب و نزدیکی با آن ها برقرار کند ودر طرف دیگر فرزندانی هستند که از نظر والدین به هیچ صراطی مستقیم نیستند و واقعا هم زبان شدن و درک کردن روحیات و افکار تازه آن ها صبر ایوب می خواهد! به نظر می رسد مشکل هر دو طرف نگاهی است که کم تر به رفتار و خلق و خوی خود می اندازند. مشکلی که باعث به وجود آمدن حائلی شده است تا حرف زدن با نوجوان و جوان  تبدیل به طاقت فرساترین کار در دنیا شود.

البته هم نوجوان و هم والدین در این مسیر قربانی افراط و تفریط هایی هستند که راه ارتباطی را بن بست کرده است. فرزندان خواهان آزادی و استقلال هستند و والدین هم به خاطر خطراتی که بیش از پیش کودکان و نوجوانان را تهدید می کند مجبور هستند سخت گیر باشند. پس این وسط ما والدین چه طور می توانیم بدون قهر، نزاع و اختلاف با فرزند و به شیوه ای منطقی سخن بگوییم و در یک مذاکره دوجانبه با آن ها به توافق برسیم؟

ما به شما کمک می کنیم تا با فن بیان حرف زدن با نوجوان نزدیک ترین رفیق فرزند خود باشید!

مشاهده مقاله  3 راه برای این که از راه سخنرانی کسب درآمد کنید

فن بیان حرف زدن با نوجوان

یکی از دلایلی که ما فرزندان خود را کنترل می کنیم دور نگه داشتن آن ها از حوادث و خطراتی است که واقعا برای یک نوجوانی که تازه به بلوغ رسیده است خطرناک است. همه ما از این که فرزندمان در محیط مدرسه یا جمع های دوستانه سیگار یا قرص های انرژی زا یا روان گردان را به چشم ببیند هراس داریم! این حق والدین است که بخواهد فرزند خود را از این خطرها حفظ کند و نگران چیزهایی باشد که نوجوان به خاطر روحیه کنجکاوی خود دوست دارد در دنیا تجریه کند. اما چون همین حق به صورت متقابل برای نوجوان با توجه به به روحیات دوران نوجوانی وجود دارد پس این وظیفه والدین است که با فن بیان حرف زدن با نوجوان و به وسیله سطح شعور و منطقی که قطعا از خود نوجوان بالاتر است او را قانع کند.

فن بیان حرف زدن با نوجوان

اهداف ما در حرف زدن با نوجوان

برخی از اهدافی که برای هدایت نوجوان دنبال می کنیم عبارتند از:

  1. مبارزه با بی تفاوتی، تندی و خشونت نوجوان
  2. آموزش مهارت های زندگی به نوجوان
  3. کودک باید بداند در زندگی ملزوم به رعایت مقرراتی است
  4. جلوگیری از ابتلا و درگیری نوجوان به رفتارهای خطرناک

فن بیان حرف زدن با نوجوان

قانون پاداش و جزا

برای نوجوانان سرکشی که به دنبال تحقق اهداف خود هستند باید از قانون پاداش و جزا استفاده کرد. تمام امتیازات پرخطری که برای نوجوان خود قائل می شوید را مشروط کنید. اگر ماشین خودتان را در اختیار نوجوانی که به تازگی گواهینامه رانندگی را گرفته است قرار می دهید حتما برای این امتیاز شرط بگذارید. مثلا وقتی که نوجوان قرار است ماشین را به خارج از منزل ببرد از او ساعت بازگشت او را جویا شوید. با کلمات پرابهام قانع نشوید. ساعت ورود و خروج به خانه را دقیقا مثل یک محیط قانومند تعیین کنید. وقتی که این قوانین را برای فرزند خود شرح دادید و باز هم از آن ها تخطی کرد آن گاه از جزا استفاده کنید و برای مدت کوتاهی او را از استفاده از ماشین محروم کنید. در عین حال به پاس خوش قولی فرزندتان ساعات رفت و آمد را منعطف تر کنید و به او این اطمینان را دهید که اگر خوش قول بماند همه چیز در اختیار او قرار می گیرد.

مشاهده مقاله  11 نکته کلیدی شناخت دروغگوها با کمک فن بیان

فن بیان حرف زدن با نوجوان

پاسخ های متفکرانه

یکی از معایب ما پدر و مادرها شیوه پاسخگویی و واکنش های تندی است که در برابر دیگران از جمله فرزند خود نشان می دهیم. اگر والدینی از زبان توهین، فریاد و تنبیه های شدید استفاده کند چه فرصتی برای نوجوان باقی می ماند تا به شرح واقعه بپردازد؟

اگر از دیر آمدن نوجوان به منزل کلافه شده اید و همزمان حرص و ناراحتی خود را با توهین به او خالی می کنید انتظار نداشته باشید که نوجوان بدون هیچ واکنش خاصی بماند و باز هم تابع شما باشد. نوجوانان عجول هستند و آن قدر باتجربه نیستند که بتوانند در برابر توهین شما از فن بیان مقابله با توهین استفاده کنند. در این حالت احتمالا این شما هستید که احترامتان زیر سوال می رود!

گزینه سنجی

جبهه نگیرید، از سنگر خود خارج شوید و سلاح توهین، خشم یا تنبیه را کنار بگذارید. شما مادر یا پدری هستید که طعم جواب نه شنیدن را از رییس شنیده است. شما پدر یا مادری هستید که احتمالا احساس خاصی را  وقتی دیگران دست رد به سینه شما زده اند درک می کنید. فرزند شما هم وقتی که خواسته ای دارد و با جواب قاطع شما رو به رو می شود همین احساس را خواهد داشت.

فن بیان حرف زدن با نوجوان

هر چند که ما به عنوان پدر یا مادر نیازمند اقتدار هستیم و دوست داریم نوجوان حرف شنوی داشته باشد اما بد نیست گاهی احساسات فرزند خود را تایید کنیم. مثلا اگر نوجوان مایل به شرکت در جشن تولدی است که شما بابت حضور در آن نگران فرزند خود هستید باید اقرار کنید که احساس او را درک کرده اید: می دانم که چه قدر شرکت در این جشن برای تو مهم است و دوست داری مثل بقیه آن جا باشی!

مشاهده مقاله  فن بیان در ارتباط با همسر

فن بیان حرف زدن با نوجوان

بیش از این عجله زیادی در جواب دادن تذکرات و زبان به نصیحت گویی گشودن است که نوجوان را از پدر و مادر دور می کند. باور کنید حرف زدن با نوجوان خیلی راحت تر از این حرف ها است. مثلا اگر نوجوان به مدرسه نمی رود و تنبلی می کند به جای این که با لحن خشونت آمیز بگویید باید به مدرسه بروید بپرسید: آیا نرفتن به مدرسه بهترین راه برای فرار از چیزهایی است که در مدرسه دوست نداری؟

با صدای بلند فکر کردن

چرا نمی گذاریم نوجوان علل مخالفت ما را متوجه شود؟ نوجوانی سنی است پرخطر و نوجوان بهتر است پیش از این که از دیگران مسائل و حقایق زندگی را جویا شود از زبان خود شما آن ها را بشنود. تمام مشکلاتی که شرکت در یک مهمانی ممکن است به وجود آورد یا احتمالاتی که در پی دوستی با گروهی از دانش آموزان وجود دارد را توضیح دهید.

خلع سلاح شدن

این بار نوبت والدین است که در برابر نوجوان خاطی که نافرمانی می کند خلع سلاح شوند. مثال ساده آن زمانی است که نوجوان از اصطلاحات کوچه بازاری، عامیانه و سطح پایین در حرف زدن خود استفاده کند. در این مواقع به جای این که سریع اسلحه خود را برای خلع سلاح کردن فرزندتان پر کنید خودتان خلع سلاح شوید. اگر معمولا در این موارد نوجوان را ممکن است گستاخ خطاب کنید بگویید: این شیوه حرف زدن متناسب با شخصیت تو نیست.

فن بیان حرف زدن با نوجوان

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۸ Comments
  1. فاطمه

    مطلب عالی بود. باز هم در مورد برقراری ارتباط با فرزند مطلب بزارید. ممنونم

    1. جواد غفاری

      حتما دوست عزیز

  2. شاه نظری

    خیلی استفاده کردم

    1. جواد غفاری

      خوشحالم

  3. سحر

    عاااااالیه

    1. جواد غفاری

      سپاس

  4. ولیزاه

    خیلی به نکته خوبی اشاره کردید.

    1. جواد غفاری

      ممنون از حضورتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.