با فن بیان درخواست موفقیت‌آمیز افزایش حقوق به رئیستان بدهید

0 ۹,۱۷۱

مصاحبه برای استخدام یا مذاکره برای تغییر سِمَت و تلاش برای ارتقا پستی که دارید یکی از مراحلی است که احتمالا هر فرد با رسیدن به سن جوانی آن را پشت سر می گذارد. این قدر این مراحل آزمون های استخدامی و مصاحبه در طول زندگی تکرار می شود که تقریبا هیچ کسی برای ورود و پشت سر گذاشتن آن دیگر اضطرابی ندارد. اما شاید درخواست افزایش حقوق تنها مقوله ای در حوزه کسب وکار باشد که هیچ وقت نگرانی بابت مطرح کردن آن از بین نمی رود و تاثیر آن هم هرگز در موقعیت کاری فرد کمرنگ نمی شود.

در اغلب موارد درخواست افزایش حقوق به صورت کتبی ارائه می شود. اما فقط یک سخنران می داند چه قدر بیان درخواست با استفاده از فنون بیان می تواند در تغییر تصمیمات افراد تاثیرگذار باشد. با این حال چنین درخواست بزرگی با فن بیان خصوصا وقتی بیم “نه شنیدن” از رئیس و فرد بالا دستی وجود داشته باشد زجرآور است. بد نیست بدانید در یک بررسی گسترده که توسط وب سایت PayScale انجام شده است فقط 43 درصد از کارمندان و کسانی که کار می کنند جرئت درخواست افزایش حقوق را پیدا می کنند و باقی حتی اگر نیاز مبرم به افزایش دستمزد خود داشته باشند ترجیح می دهند سکوت اختیار کنند.

به نظر شما دلیل این بی تفاوتی وقتی که استحقاق دریافت حقوق بیش تر را در خود می بینیم چیست؟ شاید اگر شما هم زبان چرب و نرمی داشته باشید و در واقع به فن بیان مناسب با این شرایط مسلط باشید آن گاه درخواست افزایش حقوق ساده ترین تقاضایی باشد که از رئیستان خواهید داشت. دانشگاه زندگی این فنون را به شما می آموزد.

فن بیان برای درخواست افزایش حقوق

هدف اصلی برای درخواست افزایش حقوق حفظ شغل فعلی و در عین حال افزایش مبلغی است که به عنوان دستمزد ماهانه به شما پرداخت می گردد. اما این درخواست اصول خاص خود را دارد.

مشاهده مقاله  6 تکنیک فن بیان در تدریس به سبک نظام‌های آموزشی نوین دنیا

درخواست افزایش حقوق

تا حد امکان درخواست نکنید!

درخواست افزایش حقوق را جدی بگیرید. همه ما زمان این درخواست دست پاچه می شویم و معمولا باعث می شود نتیجه عکس بگیریم. بنابراین بهتر است اولا با آمادگی کامل برای این کار اقدام کنیم؛ ثانیا مدارک و شواهدی که نشان می دهد استحقاق این افزایش حقوق داریم را به همراه داشته باشیم. از این رو لازم است بدانید:

از چه کسی درخواست افزایش حقوق می کنید؟

مهم است که از چه کسی درخواست افزایش حقوق دارید. لازم است در این مورد عقب گردی داشته باشید و شیوه برخورد اطرافیان خود را بررسی کنید. وقتی کار به صورت تیمی انجام می پذیرد بهتر است از مسئول تیم و نه از کسی که مستقیما حقوق یا پاداش به اعضا می دهد این درخواست را داشته باشید.

به عنوان یک تجربه شخصی بد نیست بدانید که خلق و خوی افراد و مثلا نرمی در برخورد با دیگران، خوش صحبتی و گشاده دستی نقش زیادی در شیوه برخورد آن ها با درخواست افزایش حقوق شما دارد؛ حتی اگر این مبلغ مازاد مستقیما از جانب آن ها هزینه نشود.

درخواست افزایش حقوق

چه زمانی درخواست افزایش حقوق دهیم؟

زمان سنجی برای در میان گذاشتن این درخواست با دیگران اهمیت زیادی دارد. اگرچه همیشه نمی توان به شرایط ایده آل رسید اما در برخی از اوقات موقعیت بهتر از زمان های دیگر در یک سال یا یک ماه برای شرکت ها خواهد بود. ببینید وضعیت در شرایط مناسبی قرار دارد یا عواملی مثل تحریم و رکود بازار برنامه سود و زیان شرکت را به هم ریخته است؟

به علاوه به سیاست های مالی یک شرکت هم باید توجه شود. بسته به رسمی یا غیر رسمی بودن افراد با ورود به سال جدید نرخ پرداختی ها افزایش خودکار پیدا می کند. بنابراین رقمی که برای افزایش حقوق در نظر گرفته اید باید معقول باشد.

مشاهده مقاله  به خاطر استرس سخنرانی مدام دلتان شور می زند؟ این مطلب را بخوانید

درخواست افزایش حقوق

بارتان را محکم ببندید!

برای درخواست افزایش حقوق حتما باید بارتان را محکم ببندید. گاهی افزایش حقوق با واکنش دور از انتظار ارشد همراه است و ممکن است شما را از بیان این درخواست به کلی پشیمان کند. بدین منظور:

لیستی از سوابقتان تهیه کنید

لیستی از تمام کارهایی که در این مدت انجام داده اید که به واسطه آن ها وضعیت سازمان یا شرکت بهبود پیدا کرده است تهیه کنید. بعد از انجام برنامه های شما چه قدر میزان تولید یا بهره وری افزایش پیدا کرده است؟ رتبه شرکت بالاتر رفته است؟

اعلام آمادگی برای افزایش مسئولیت کنید!

نه فقط به سوابق درخشانی که در طول دوران حرفه ای خود داشتید بلکه به توانایی های خود اشاره کنید. اعلام کنید وقت و توانایی کافی را دارید تا وظایف و مسئولیت هایتان بیش تر از قبل شود.

یک مبلغ مشخص را تعیین کنید!

نمی توانید با حدود مبلغ درخواست افزایش حقوق بدهید. مبلغ مد نظرتان را به صورت مشخص به ارشدتان اعلام کنید. بهتر است دلیل کافی و قانع کننده ای داشته باشیدکه تناسب این مبلغ را با میزان تلاش شما نشان دهد.

درخواست افزایش حقوق

درخواست خود را مسموم نکنید!

برخی از جملات شاید از نظر شما فقط یک عبارت باشند؛ اما در اصول سخنوری و فن بیان سم هستند و رابطه شما را با تاثیر منفی خود مسموم می کنند. برای این که این درخواست هر چه بهتر ارائه شود و با کلمات و جملات نامناسب مسموم نشود از این موارد پرهیز کنید:

“می دانم که وقت خوبی نیست ولی…”

وقتی همه شرایط برای افزایش حقوق فراهم است شما به عنوان یک کارمند وظیفه شناس حق دارید درخواست خود را مطرح کنید. بعد از شرایط سنجی باید تا تنور داغ است نان را بچسبانید! اما برخی درخواست خود را با جملاتی شروع می کنند که از همان اول منفی هستند و در حکم پرچم قرمز برای شما خواهند بود.

مشاهده مقاله  7 گناه بزرگ در ارائه سخنرانی موفق که باید از آن‌ها دوری کنید (2)

وقتی با جمله” می دانم وقت خوبی نیست ولی…” درخواست خود را شروع کنید یعنی خودتان هم به خودتان باور ندارید، یعنی خودتان هم می دانید این درخواست کمی غیرمنطقی است یا این که اصلا شدنی نیست!

درخواست افزایش حقوق

” از سال …تا کنون افزایش حقوق نداشتم”

وقتی به دنبال جلب نظر کسی هستید با گله و شکایت هر چه رشته بودید را پنبه نکنید! به یاد داشته باشید حتی اگر شما بعد از چند سال هنوز افزایش حقوق نداشته اید شرکت با چالش های زیادی رو به رو بوده و همیشه در شرایط مناسب برای افزایش حقوق شما یا سایرین نبوده است.

” من به اندازه چند نفر این جا کار می کنم…”

درست است که شما فشار کاری زیادی را در محیط کاری خود تحمل می کنید اما نباید فراموش کرد که شما تنها کسی نیستید که این شرایط را تحمل می کنید و متاثر از این شرایط هستید. همکاران شما هم دقیقا در همین شرایط قرار دارند و اگر احیانا جمله “دیگران هم ممکن است به خاطر این فشار کاری افزایش حقوق بخواهند” را شنیدید تعجب نکنید!

درخواست افزایش حقوق

” یک سال است که این جا کار می کنم اما…”

به کلماتی که به کار می برید توجه کنید. اگر می گویید 6 ماه است اینجا کار می کنم یا یک سال است حتما باید یک سال یا 6 ماه کار کرده باشید؛ نه بیش تر و نه کم تر! مطمئن باشید رئیس شما تقویم ورود و مدارک شما را در اختیار دارد و به خوبی می تواند سنوات کاری شما را محاسبه و بازبینی کند.

شما چه فکر می کنید؟

به عنوان یک کارمند یا کسی که درخواست افزایش حقوق دارد تقاضا خود را چگونه مطرح می کنید؟ چه باید ها و نباید هایی از نظر شما برای مطرح کردن این درخواست وجود دارد؟

[تعداد: 3    میانگین: 3.7/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.