قانون سخنرانی عمومی که هر سخنران باید بداند

7 ۳۷۳

دو سال پیش، من با نهایت تحیر و تعجب در بین جمعی از حضار حضور داشتم و به یکی از بهترین سخنرانی ها گوش می دادم. سخنران همه ما را توسط شیوه سخنرانی خود تحت تاثیر قرار داده بود.من در ردیف اول سالن نشسته بودم و سعی کردم روش های وی را به دقت ارزیابی کرده و برخی از تکنیک ها و قانون سخنرانی و متد روز  آموزش سخنرانی و فن بیان وی را فرا بگیرم. به نظر می رسید او تمام ابزارهای یک سخنران فوق العاده را در اختیار داشت.

در وسط سخنرانی وی اندکی ناامید شدم. برخی از مثال های وی برایم آشنا بودند.

او مثال ها را به صورت اول شخص تعریف می کرد، اما من افرادی که این اتفاقات برای آنها رخ داده بود را می شناختم. با تغییر برخی از جزئیات، وی داستان سایر افراد را سرقت کرده و در مقابل بیش از 2000 نفر، از آنها به نفع خود استفاده می کرد.

من به صندلی خود تکیه داده و به ادامه سخنرانی وی گوش کردم. دیگر مثل چند لحظه پیش تحت تاثیر سخنرانی وی قرار نگرفتم. در اصل، شک من بیشتر شد و این امر مانع از توجه من به سخنرانی وی گردید. من آن شب چیزهای زیادی یاد گرفتم، اما مربوط به مهارت های سخنرانی نبودند. من یاد گرفتم که صرف نظر از فوق العاده بودن سخنرانی، هیچ میزان استعداد نمی تواند مانع از نادیده گرفته شدن دو قانون سخنرانی گردد.

قانون سخنرانی

 

  1. قانون سخنرانی: شخصیت

مادران ما همیشه به ما می گفتند که “عمل بهتر از حرف است.” این اصل در مورد سخنرانی نیز صحت دارد. نحوه عملکرد ما بسیار مهم تر از سخنانی است که از دهان ما خارج می شوند.

مشاهده مقاله  از به کار گرفتن این جملات در مسیر سخنرانی بپرهیزید!

شما می خواهید به فردی که با شما صحبت می کند، اعتماد کنید و دوست دارید وی فرد قابل اعتمادی باشد. شخصیت شما منجر به تاثیرگذاری بر روی پیام شما قبل از آغاز سخنرانی شما می گردد. این تاثیر قبل از اولین یادداشت برداری از سوی مخاطبین و حتی اولین خنده آنها رخ می دهد.

زمانی را برای تفکر در مورد این موضوع اختصاص دهید. زمانی که فردی به میکروفون نزدیک می شود، شما انتظار دارید وی ظاهر و شخصیت بسیار خوبی داشته باشد. دوست دارید وی فردی ماهر، جذاب و جالب به نظر برسد. وی فردی باشد که شما نیز بخواهید وی را به عنوان الگوی خود انتخاب کنید. شما نیز قصد دارید سخنران فوق العاده ای باشید. بدین دلیل است که در Toastmasters شرکت کرده اید. شما می دانید که بازخورد، تجربه و اعتبار دریافتی از این انجمن منجر به بهبود ارتباط شما خواهد گردید.

برای شما، قابل اعتماد بودن فرد بسیار مهم تر از توانایی وی به عنوان یک سخنران می باشد. اگر یکی از همکاران شما بر روی سکوی سخنرانی رفته و در مورد اخلاق سخنرانی نموده و شما نیز بدانید که وی برخی از اشیای اداره را به منظور مصارف شخصی در کیف خود حمل می کند، واکنش شما چه خواهد بود؟ زمانی که شما شاهد یک آگهی در بیلبوردی می شوید که بر روی آن نوشته شده است که بیل واتشیزنیم در مورد “کار گروهی” سخنرانی خواهد کرد و اینکه می دانید وی شرکت خود را همانند یک دیکتاتور مدیریت می کند، چه حسی به شما دست می دهد؟

مشاهده مقاله  ترس از سخنرانی

سامرست موآم می گوید: “هرگز شخصیت افراد را با سرشت آنها اشتباه نگیرید.” این جمله کاملا صحیح است. این دقیقا حسی است که در حین مشاهده یک آگهی متناقض در مورد یک سخنران و شخصیت وی به ما دست می دهد. زمانی که یک فرد با شخصیت در حال سخنرانی است، حتی در صورتی که سخنرانی وی فوق العاده نباشد، ما حس خوبی خواهیم داشت.

یک تست ساده شخصیت که در یک ضرب المثل قدیمی به آن اشاره شده است، بدین صورت است که “شخصیت شما زمانی مشخص می شود که فردی به شما نگاه نمی کند.” این جمله بسیار ارزشمند است. هدف اصلی این است که شخصیت و رفتار ما در یک جمع تفاوتی با شخصیت ما در مواقعی که فردی به ما نگاه نمی کند، یکسان باشد. شخصیت شما را نمی توان از پیام شما جدا نمود. روحیه، شخصیت و عواطف درونی شما از طریق کلمات و اقدامات شما نشان داده می شوند.

بعد از مدتی، من در مورد پیام آن سخنرانی تفکر کردم. من داستان های وی را به خاطر داشتم، اما متوجه هدف او نبودم. هر چه بیشتر موارد را بررسی کردم، بدین نتیجه رسیدم که اطلاعات ارزشمند بسیار کمی در طی سخنرانی یک ساعته وی ارائه شده است. در آن زمان به این نتیجه رسیدم که وی قانون سخنرانی دوم را زیر پا گذاشته است.

قانون سخنرانی

  1. قانون سخنرانی:محتوا

شخصیت و جذبه فرد ممکن است شیوه سخنرانی فرد را برای مخاطبین جالب تر سازد، اما محتوا باعث به چالش کشیده شدن ذهن افراد می گردد. بدون شک شما قصد دارید به بهترین سخنران تبدیل شوید، اما این موضوع را به خاطر داشته باشید: یک روز بد بر روی صحنه به دلیل عدم در اختیار داشتن محتوای مناسب منجر به تاثیر غیرقابل بازگشتی می گردد. اما یک روز بد با محتوای قوی می تواند تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.

مشاهده مقاله  8 تصور مردود بین سخنرانان و راه‌های گردگیری ذهن از آن‌ها

قانون سخنرانی محتوای بیرون بر را در نظر بگیرید. اگرچه سخنرانی فردی که من در آن شرکت کرده بودم بسیار جذاب بود، اما محتوایی را در اختیار مخاطبین قرار نمی داد. همزمان با آماده سازی سخنرانی خود به این موضوع فکر کنید که مخاطبین بعد از ترک سخنرانی چه مواردی را به خاطر خواهند داشت؟

یکی از روش های مطمئن برای دستیابی به این هدف، ایجاد ارتباط بسیار قوی بین محتوا و موضوع سخنرانی است تا محتوا هرگز فراموش نشوند. هر یک از مواردی که بیان می کنید باید موضوع سخنرانی خود را مورد تاکید قرار دهند. در صورت امکان، محتوا باید به گونه ای باشند که مخاطبین نتوانند آن را فراموش کنند. زمانی که افراد یادداشت برداری می کنند، می توانید تشخیص دهید که شما محتوای ارزشمندی را با آنها در میان گذاشته اید.

این دو اصل بسیار ساده می باشند، اما با این حال می توانند کسب و کار شما را از کسب و کار سایر افرادی که به این اصول توجهی ندارند، متمایز سازند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۷ Comments
  1. مینا

    مثل همیشه عالی

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

  2. طاهره

    باز هم در مورد سخنرانی مطلب بزارید

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم

    2. جواد غفاری

      حتما

  3. داود

    عالییییییییییییییی

    1. جواد غفاری

      ممنونم از بیان نظرتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.