ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان راحت تر از آب خوردن!

0 ۱,۰۴۲

اگرچه هنوز هیچ مدرک و سند علمی معتبری برای ذهن خوانی دیگران به اثبات نرسیده است و تمام شنیده ها فقط در حد حرف و حدیث است اما هر از چند گاهی خبرهایی می شنویم مبنی بر ذهن خوانی بزرگسالان توسط یک کودک کم سن و سال یا حس ششم برتری که قادر است تا حدی از قصد و قرض های سایر انسان ها سر در بیاورد! هر چند که در مقابل فریب کاری های برخی تقریبا تکنیک های ذهن خوانی هم ناتوان می مانند و نتیجه عکس می دهند اما خواندن ذهنیات دیگران همچون رمزگشایی ی گاوصندوق است که احتمال پیروزی یا شکست در آن با هم کاملا برابر می باشد؛ با این تفاوت که ما در روابط روزمره یک دستاویز بزرگ یعنی فن بیان و شیوه تعامل و برقراری ارتباط در هر فرد را داریم که با استفاده از آن می توانیم شانس پیروزی خود را دوچندان کنیم.

همه ما دوست داریم از مقاصد و اهداف یکدیگر پیش از این که قرار باشد غافلگیر شویم با خبر شویم. همه ما آینده نگری و پیشگویی واکنش های دیگران را برای موفقیت در یک معامله، محبوب شدن نزد بقیه، پیشبرد اهداف تحصیلی و…دوست داریم؛ اما کم تر کسی راه قطعی ذهن خوانی دیگران را با روش های اصولی می شناسد. محققان معتقدند ذهن خوانی به واسطه برخی از واکنش های چشمی، تغییراتی که در زبان بدن افراد رخ می دهد و واکنش های گفتاری افراد به خوبی میسر می شود.

پیش از شروع ذهن خوانی لازم است زمینه های لازم را برای رمزگشایی اهداف دیگران از روی فن بیان آن ها ایجاد و شناسایی نمود. دانشگاه زندگی این زمینه ها را در ادامه این مطلب فراهم آورده است.

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

همه ما قادر هستیم از روی فن بیان ذهن خوانی کنیم؛ چون قبلا هم بارها این کار را در زندگی خود انجام داده ایم. ذهن خوانی چیزی نیست غیر از درک واکنش ها و عکس العمل های دیگران و بازتاب همان عکس العمل ها در رفتار خود. در واقع یک ذهن خوان ماهر به وسیله بازتاب همین واکنش ها است که موفق می شود حدس درستی از روی زبان بدن، ارتباط کلامی و حالات و اطوار هر فرد داشته باشد.

مشاهده مقاله  8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان که در سخنرانی حیرت بر می انگیزد!

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

مهارت های یک ذهن خوان همه فن حریف!

شروع ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان نیاز به یک پوشش خاص یا استفاده از یک وسیله منحصر به فرد که قرار باشد با آن دیگران را جادو کنیم ندارد در ذهن خوانی همچون سخنوری ارکان ظاهر سخنران مطرح نیست. در این مهارت حتی به جملات هیپنوتیزم کننده هم نیازی نداریم که بخواهیم روی مهارت های گفتاری خودمان متمرکز شویم.

تنها چیزی که نیاز است آمادگی های قبل از برقراری ارتباط برای تسلط بیشتر روی فرد است:

یک ذهن باز و آرام

بسیاری از کسانی که قرار است وارد یک معامله مهم شوند حتما شب قبل از تکنیک های آرامش بخش یوگا کمک می گیرند. ذهنی که آرام نباشد نمی تواند ذهن دیگران را به خوبی تحلیل کند. معمولا همه ما در زندگی روزمره مشغله هایی داریم که به واسطه آن ها فکرمان درگیر می شود. این درگیری های فکری مانع بزرگی برای رمزگشایی ذهن هستند.

روح گشایی!

روح و بدن کسی که قرار است رمزگشایی ذهن انجام دهد باید به واسطه بارش انرژی خیس شود! انرژی شما آن قدر باریده است که مخاطب را خیس باران کرده باشد؟ کسی از انرژی شما باخبر شده است یا این که قصد دارید انرژیتان را مثل گذشته به صورت نهفته نگه دارید؟!

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

دیدن و ندیدن!

یک لحظه را برای دیدن کسی که مخاطب شما شده است اختصاص دهید. بعد از این تمرکز آنی حالا یک اسکرین شات ذهنی از ساختار صورت او بگیرید. شکل صورت، اداها، صدا، حالت موها و سایر جزئیات را ثبت کنید و آن را در آلبوم ذهنتان همیشگی کنید. اما صبر کنید؛ هنوز تمام نشده است!

مشاهده مقاله  نگاهی بر متداول ترین اختلالات گفتاری و دلایل آن در فن بیان

شما به عنوان یک ذهن خوان همه فن حریف نه فقط مخاطب را، بلکه باید تمام چیزهای اطراف او را زیر نظر بگیرید. این عمل به شما کمک می کند شناخت بهتری نسبت به فرد پیدا کنید. مثلا باید بتوانید فرد را از صندلی یا مبلی که روی آن نشسته است تفکیک کنید و به خاطر بسپارید که این صندلی به آن فرد تعلق ندارد!

تمرکز روی فرد

برای شروع حالا می توانید دوباره به چهره فرد نگاه کنید و تمرکزتان را از اطراف او بردارید. بیش از 15 دقیقه به چشمان مخاطب نگاه نکنید و هرگز خیره نشوید. در این 15 دقیقه اولین بازخورد یا نگرش خود را نسبت به آن فرد تعیین کنید. چهره آرامی دارد؟ چهره خشنی دارد؟ نگاهش معصوم است یا تند و تیز؟ حالت صورتش به شما آرامش می دهد یا فرد پر جنب و جوش و پر سر و صدایی به نظر می رسد؟

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

پروفایل های شخصیتی برای شروع ذهن خوانی

بعد از این که خودتان را تکنیک های بالا برای ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آماده کردید نوبت به زمینه سازی برای مخاطب می رسد. همان طور که سخنرانی بر اساس تیپ های شخصیتی انجام می شود شما هم در این زمینه باید بر اساس قطب های شخصیتی کار کنید.

دو قطبیت مهم در فن بیان افراد مشخص می شود که با استفاده از آن می توان ذهن خوانی کرد:

ذهن های بتنی در مقابل ذهن های فراخ

وقتی که در حال ذهن خوانی هستید ممکن است با دو قطبیت کاملا متفاوت رو به رو شوید:

  1. ذهن بتنی: این ذهنیت معمولا روی یک چیز خاص به صورت اختصاصی تمرکز می کند و روی آن نیز مانور می دهد. مثلا اگر قرار است درباره یک شخصیت نظیر همسایه صحبت کند می گوید: همسایه ما ساکن طبقه پنجم.
  2. ذهن های فراخ: این ذهن ها بیش از این که روی جزئیات تمرکز کنند به کلیات می اندیشند. چنین ذهنی روی این که همسایه دقیقا ساکن چه طبقه ای است زوم نمی کند و بیشتر به نتیجه کار می پردازد.
مشاهده مقاله  ده نکته برای استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

راست مغز یا چپ مغز؟

در فن بیان و زبان بدن افراد معمولا نشانه هایی دیده می شود که با استفاده از آن ها می توان کاراکتر را تشخیص داد و دقیقا بر اساس کاراکتر ذهن خوانی کرد. مثلا راست مغزها عموما بر اساس احساسات صحبت می کنند و از  افعال “احساس می کنم”،”تمایل دارم” و …استفاده می نمایند. این افراد تمایل زیادی به استفاده از دست ها هنگام حرف زدن دارند و معمولا بدن آن ها زمان صحبت کردن درگیر می شود.

استنتاچ از روی ذهنیت ها

کاربرد این دو ذهنیت در ذهن خوانی زمانی مشخص می شود که شما بتوانید از این جزئیات اطلاعات کافی را کسب کنید و مطابق با گام های زیر پیش بروید:

پاسخ های معنادار بدهید

اگر قرار است ذهنیت مخاطبتان را درباره همسایه متوجه شوید بلافاصله بعد از ذکر جزئیات توسط مخاطب می توانید متوجه شوید که اولا این همسایه تا چه حدی برای او اهمیت دارد و ثانیا لحن صحبت کردن او درباره همسایه چه طور ارزیابی می شود

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

همه چیز را به شوخی بگیرید

شاید وقتی همه چیز جنبه سرگرمی و طنز پیدا کند حقایق زودتر آشکار شوند.

اشتباهات را بپوشانید

از آن جایی که هیچ انسانی کامل نیست بهتر است اشتباهات و خطاها را هنگام صحبت کردن بلافاصله با صحبت بین صحبت آوردن حذف کنید!

از عام به خاص!

سوالات خود را با توجه به قطبیت افراد از جنبه عمومی به اختصاصی تعمیم بدهید

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.