روش تمرین سخنرانی: چه طور برای یک سخنرانی مسلط، تمرین کنیم؟

5 ۹۳۱

تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند شرط یادگیری ماندگار تمرین و تکرار است؟ سالیان سال انسان‌ها از تجربه‌ای که با استفاده از حواس شش‌گانه خود به دست می‌آوردند فنون و هنرهای مختلفی را می‌آموختند؛ اما اکنون تمرکز بیش‌تری روی جنبه‌های مختلف یادگیری صورت می‌گیرد و همه چیز از یک تجربه حسی فراتر رفته است. آموزش و یادگیری مهارت‌های مختلف نظیر شنا، موسیقی، نقاشی و ورزش‌های مختلف به تمرین نیاز دارد و در طول این تمرین و تکرار است که تجربه‌ها به دست می‌آیند. سخنرانی هم از این قاعده مستثنی نیست و برای یک ارائه موفق، روش تمرین سخنرانی مهم است.

سخنرانی بر خلاف سایر مهارت‌هایی که به صورت فردی می‌توانیم به سطح توانمندی خود پی ببریم به مخاطبانی نیاز دارد که بتوانند فن بیان و نحوه ارائه سخنرانی توسط ما را ارزیابی کنند. بسیاری از سخنرانان تمرین و تکرار را پیش از شروع سخنرانی بیهوده و غیرضروری می‌دانند؛ اما تمرین سخنرانی رمز بزرگ شدن و برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان است. به علاوه برای داشتن سخنرانی مسلط تمرین و تکرار لازم است.

اگر صفر تا صد مراحل سخنرانی را پیش‌بینی کرده‌اید چند ساعت تا چند روز قبل از شروع جلسه با استفاده از روش تمرینی که در ادامه می‌خوانید کاملا ورزیده به استقبال مخاطبانتان بروید.

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

پیش از شروع تمرین، ابتدا لازم است بدانیم اصلا چرا باید مطالبی را که یک بار ملکه ذهن شده‌اند و تصور می‌کنیم به خوبی در ذهن ما تثبیت گشتند را با تمرین و تکرار دوباره بازگو کنیم؟

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

حذف عبارت‌های بیهوده و ادای بهتر کلمات با تمرین

خیلی وقت‌ها متن سخنرانی حاوی جملات و کلماتی است که معمولا هنگام بیان آن‌ها با مشکل تپق زدن در سخنرانی و گرفتگی زبان رو به رو می‌شویم. اصلا خیلی از کلماتی که در متن سخنرانی به کار رفته‌اند هنگام روخوانی آرام و بی‌صدا، به راحتی تلفظ می‌شوند اما وقتی که با صدای بلند آن‌ها را بیان می‌کنیم انگار ساختار کلمه عوض شده و همه چیز برای ما تازه و غریب می‌شود.

مشاهده مقاله  6 نکته کلیدی در کسب آمادگی پیش از سخنرانی: اصولی تمرین کنید!

تمرین سخنرانی و کسب آمادگی پیش از شروع سخنرانی باعث می‌شود خیلی از این عبارات بیهوده را از متن حذف کنید و در کنار آن کلمات را با صدای بلند، کامل و واضح تلفظ نمایید.

اندازه‌گیری سطح انرژی سخنران با تمرین و تکرار

انرژی سخنران اولین چیزی است که مخاطب بدان توجه می‌کند. سخنرانی که با دلمردگی و خستگی روی صحنه بایستد عاملی می‌شود تا مخاطب بلافاصله از سایر افراد علت را جستجو کند. با صدای بلند سخنرانی کردن و شبیه‌سازی سخنرانی پیش از آغاز رسمی آن کمک می‌کند تا به سطح انرژی خود پی ببریم و آن را در صورت نیاز افزایش دهیم.

محاسبه زمان با تمرین سخنرانی

هر چه قدر که در زمینه فن بیان و سخنرانی باتجربه‌تر می‌شوید بهتر متوجه می‌شوید که برای یک سخنرانی ده‌ دقیقه‌ای چند کاراکتر لازم است، تعداد اسلایدها در سخنرانی چه طور باید باشد و با توجه به مقیاس زمانی سخنرانی سرعت خود را تنظیم کنید.

کاهش استرس با تمرین و تکرار

حتی یک بار تمرین بیش‌تر کمک می‌کند تا آشفتگی و ترس از سخنرانی در سخنران کم‌تر شود.

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

چه طور برای یک سخنرانی مسلط، تمرین کنیم؟

برای تمرین سخنرانی 60 ساعت وقت بگذارید یا به 60 دقیقه بسنده کنید، تفاوتی ندارد. هر چه قدر که می‌خواهید تمرین کنید قطعا به راهنما زیر نیاز دارید تا از زمانی که برای تمرین اختصاص داده‌اید بیش‌ترین استفاده را برده باشید:

  • سخنرانی را دقیقا همان جایی که قرار است سخنرانی کنید تمرین کنید. در صورتی که امکان حضور در مکان را از قبل ندارید بد نیست فضایی مشابه را هماهنگ و همه چیز را شبیه‌سازی کنید
  • ایستاده سخنرانی کنید و از نشستن پرهیز کنید. همه چیز در سخنرانی ایستاده شکل می‌گیرد. کم‌تر سخنرانی به صورت نشسته می‌تواند بر متن و مخاطبان خود تسلط داشته باشد
  • از آنالیز مخاطبان قبل از سخنرانی غافل نشوید. آنالیز یک نفر بهتر از این است که بدون شناخت قبلی در سخنرانی حضور پیدا کنید
  • به پوشش در سخنرانی بی‌توجه نباشید. از قبل برای ظاهر خود برنامه‌ریزی کنید و ببینید با لباسی که قرار است بپوشید تا چه حد احساس راحتی خواهید داشت
  • یادداشت‌برداری را فراموش نکنید. وسط سخنرانی برای قاپیدن ایده‌های ناگهانی که به ذهنتان می‌رسد مکث نکنید
  • همه چیز را تست کنید. کیفیت صدا، حالت‌ها و زبان بدن که از قبل برنامه‌ریزی کرده بودید، حرکات دست‌ها در سخنرانی و…تمام این عناصر از مقدمه تا نتیجه‌گیری به کارتان می‌آید
  • وقت بگیرید. خودتان می‌توانید هنگام سخنرانی وقت یا زمان بگیرید اما بهتر است این کار را به فرد دیگری واگذار کنید. در زمانی که در نظر می‌گیرید وقفه‌های پیش‌بینی شده یا پیش‌بینی نشده را در نظر داشته باشید. اگر کسی زمان می‌گیرد به خوبی می‌تواند زمان گپ و گفت‌های خارج از بحث، خندیدن و مسائل حاشیه‌ای را اندازه‌گیری کرده و از این طریق در زمان‌بندی سخنرانی به شما کمک کند
مشاهده مقاله  با شناخت ریشه های ترس ،دلواپسی هایتان را حین حرف زدن در جمع دور بریزید!

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

هنگام تمرین سخنرانی نظر بخواهید!

شاید برای بخش‌های تخصصی، حرفه‌ای و علمی سخنرانی چندان نیازی به نظرسنجی افراد معمولی نباشد اما کل سخنرانی قطعا به یک مخاطب حواس‌جمع و دقیق نیاز دارد که درباره همه چیز از جمله تسلط سخنران بر مطالب نظر بدهد. چنین فردی باید در نظرسنجی‌ها کاملا عادلانه و صادقانه عمل کند و به این طریق کمبودها و ضعف سخنران را هنگام تمرین به او یادآوری نماید.

تمرین کردن در حضور یک یا تعدادی بیش‌تری مخاطب مزایا مختلفی دارد:

  1. به شما نشان می‌دهد که ترفندهای شما برای افزودن شوخ‌طبعی و طنز به سخنرانی مفید واقع می‌شود یا احتمالا توسط مخاطبان نادیده گرفته می‌شود
  2. آیا شیوه ارائه سخنرانی توسط شما می‌تواند توجه مخاطب را به شما متمایل سازد

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

قطعا هر نوع بازخورد مخاطبان هنگام تمرین سخنرانی مفید و ستودنی است؛ اما بازخوردهایی مثل “خوب بود”، “سخنرانی کاملی بود” و…چندان دردی از سخنران دوا نمی‌کنند. سخنران برای بهبود فن بیان خود به دیدگاه‌های جزئی‌تری نیاز دارد. لذا با استفاده از سوالات زیر از آن‌ها توضیحات بیش‌تری بخواهید:

  1. کدام بخش از سخنرانی من برای شما جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر بود؟ چرا؟
  2. کدام بخش به بهبود نیاز دارد؟
  3. برای بهبود بخش‌های موردنظر شما در دفعات بعدی چه پیشنهاداتی دارید؟

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

تمرین سخنرانی با استفاده از ضبط صدا

ضبط صدا هنگام تمرین به شما کمک می‌کند تا همزمان ریتم، سرعت سخنرانی و وقفه‌ها را بسنجید. وقتی که صدای خود را هنگام تمرین ضبط کردید باید:

  1. ببینید شنیدن کدام یک از جملات به گوش شما خوشایند است و کدام جمله بیهوده و مازاد به نظر می‌رسد
  2. به کلمات پرکننده و تکه کلام‌ها در سخنرانی توجه کنید و ببینید به چه اندازه از آن‌ها استفاده می‌کنید
  3. توجه کنید که چه مواقعی تپق می‌زنید
  4. زمان کل سخنرانی را اندازه‌گیری کنید و بببینید بدون عوامل اضافه سخنرانی چه قدر باید طول می‌کشید. این عوامل قابل حذف کردن هستند؟
مشاهده مقاله  چرا باید شوخ طبعی و حس طنز را در معاملات و تجارت جدی بگیریم؟

تسلط بیش‎تر با روش‌های تمرین سخنرانی

تمرین سخنرانی با استفاده از ضبط ویدیو

ویدیو قدرتمندتر از صدا و خیلی کامل‌تر می‌تواند نقاط ضعف و قوت سخنران را نمایان سازد. با بازبینی ویدیوها بعد از تمرین قادر خواهید بود:

  1. ببینید زبان بدن و ژست شما در سخنرانی کارآمد بوده است یا نه؟
  2. حرکات دست و بدن شما با سرعت ادا کلمات همخوانی دارد؟
  3. چه قدر در طول سخنرانی لبخند زده‌اید؟
  4. در طول سخنرانی به خاطر استرس یا هر عامل دیگری بی‌قرار هستید و یا احیانا حرکات دیگری در زبان بدن شما مشاهده می‌شود که برای کاربر گیج‌کننده باشد؟
  5. تماس چشمی شما چه طور بوده است؟ البته با وجود مخاطبان محدودی که هنگام تمرین سخنرانی وجود دارد برقراری تماس چشمی دشوار است اما حداقل می‌توان حرکات محدود چشم نظیر بالا و پایین رفتن مردکم را زیر نظر داشت.
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
۵ Comments
  1. مشایخ

    سلام
    ممنون از شما
    جالب بود

    1. جواد غفاری

      درود بر شما. ممنونم

  2. النا محمدی

    اگه بخواهیم از سخنرانی کردن نترسیم. به هر قیمتی که شده باید سخنرانی کنیم و از سخنرانی فرار نکنیم

  3. مریم لطفی

    مقاله خیلی خوبی بود. برایتان آرزوی موفقیت دارم

    1. جواد غفاری

      ممنونم. من هم براتون آرزوی موفقیت دارم

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.