زبان بدن در سخنرانی

2 ۵۵۲

وضعیت و زبان بدن در سخنرانی

در این مقاله می آموزیم:

  1. اهمیت زبان بدن چیست؟
  2. نحوه ی ایستادن و حرکت کردن در سخنرانی چگونه است؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که وقتی در حال صحبت با کسی هستید، علاوه بر زبان از زبان بدن نیز در سخنرانی خود استفاده کنید؟

استفاده از زبان بدن در سخنرانی علاوه بر اینکه احساسات را به درستی و کامل منتقل می کند، در انتقال پیام هم بسیار مؤثر است.

برای برقراری ارتباط مؤثر در سخنرانی، این کافی نیست که فقط بر روی بیان متن سخنرانی متمرکز شویم وتمرین کنیم، بلکه باید بر روی زبان بدن در سخنرانی و ایماء و اشاره هایمان نیز کار کنیم، چرا که زبان بدن نقش بسزایی را در موثر بودن پیام ایفا می کند. برای اینکه مخاطبان با علاقه به سخنرانی ما گوش فرا دهند، باید صحبت هایمان با حرکات و زبان بدنمان در سخنرانی هماهنگی داشته باشد.

پیام ساکت چیست؟

ما در هر لحظه در حال انتقال پیام به دیگران هستیم، حتی زمانی که ساکت و بدون کلام نشسته ایم، یا ایستاده ایم. به این پیام ها، پیام های ساکت می گوییم. بیشتر مواقع این فرآیند به طور ناخودآگاهانه و ناخواسته اتفاق می افتد. وقتی دیگران هم کنار ما حضور دارند، سعی می کنند که از این پیام های ساکت سر در بیاورند و آنها را بفهمند. به خصوص در جلسات سخنرانی که ما زیر ذره بین مخاطبان هستیم. پس باید زبان بدن خود را مدیریت کنیم تا پیام خود را به درستی و آنطور که می خواهیم منتقل کنیم.

مشاهده مقاله  پوشش مناسب و استاندارد هر سخنران از دیدگاه بین المللی

زبان بدن سخنرانی

تکنیک هایی برای تقویت زبان بدن:

از خودمان فیلم بگیریم:

بهترین راه برای اینکه خودمان را در عمل ببینیم این است که از خودمان فیلم بگیریم. با این کار می توانیم سخنرانی خود را یک دور نگاه کنیم. قطعاً با این شیوه پیام های ساکتی که انتقال می دهیم را می توانیم به وضوح ببینیم.

وقتی از زبان بدنمان در سخنرانی که انجام دادیم، مطلع شدیم، حالا می توانیم شروع به تغییر و یا حذف آن رفتار یا حرکت در سخنرانی اصلی خود کنیم.

نحوه ی ایستادن:

نحوه ی ایستادن ما در سخنرانی باید طوری باشد که در نظر دیگران قوی و با عزت نفس بالا جلوه کنیم. بهترین شکل برای ایستادن در زمان سخنرانی این است که پاهایمان را به اندازه ی عرض شانه باز کنیم و نوک پاهایمان کمی به سمت بیرون متمایل باشد.

حرکت کردن در سخنرانی:

زمانی که برای جمعی صحبت می کنیم، اگر بی تحرک و ثابت یک جا بایستیم، سخنرانی برای مخاطبان یکنواخت می شود و ما هم بی انرژی به نظر می رسیم. هرچه تعداد مخاطبین در جلسه سخنرانی بیشتر باشد، به همان میزان تحرک ما هم باید بیشتر باشد.

از Tab Dance  خودداری کنیم. Tab Dance به این معناست که مدام این پا و آن پا کنیم. یعنی وزن خود را بر روی یکی از پاها و بلافاصله وزن خود را بر روی پای دیگر بیندازیم. در واقع این کار نوعی رقصیدن است. این رقص زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که از خود فیلم بگیریم و آن را بر روی پخش سریع بگذاریم.

مشاهده مقاله  نگاهی بر سه عامل اصلی ترس در سخنرانی و راه‌های رویارویی با آن‌ها (1)

باید طوری حرکت کنیم که حرکتمان هدفمند باشد و بی قرار و آشفته به نظر نرسیم. بهتر است از این پا و آن پا کردن خودداری کنیم. مثلاً سه گام برداریم و بایستیم و مدتی در همان نقطه بایستیم و با شروع گفتن نکته ی بعدی حرکت کنیم.البته بعضی از سخنرانان سبکشان چنین است که دائماً در حین سخنرانی حرکت می کنند و به صورت رگباری هم در حین حرکت، صحبت می کنند.

برخی دیگر از سخنرانان، چند نقطه را بر روی سن مدنظر می گیرند و دائم بین آن نقطه ها حرکت می کنند.

در نهایت برای حرکت کردن روی سن بهتر است از این طرف سن به آن طرف سن برویم نه اینکه مدام به عقب و جلو حرکت کنیم.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. با سلام و درود
    مطلب بسیار زیبا و عالیست.
    موفق باشی

    1. mm
      سید جواد غفاری

      سلام. ممنون از نگاهتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.