برای سخنرانی به سبک استیو جابز این 6 عادت را در خود اصلاح کنید

0 ۶۶۷

تا کنون برای شما هم پیش آمده است که برای ارائه یک سخنرانی کامل و ایده آل از تجربیات دیگران استفاده کرده باشید؟ مثلا از اطرافیان درباره مخاطبان، شرایط سالن سخنرانی، ترفندهای جلب توجه مخاطبان حین سخنرانی یا مهارت های بداهه گویی در طول سخنرانی راهنمایی خواسته باشید؟ همان طور که قبلا هم بارها در دانشگاه زندگی و در مطالب مختلفی که با هدف آموزش سخنرانی و فن بیان خوانده اید سخنرانی بیش از این که یک علم باشد یک مهارت است. هر چند که این مهارت مشابه با علوم مختلفی که می آموزید اصول خاص خود را دارد اما بیش تر شبیه به یک مهارت فردی است که با تمرین و تکرار و کسب تجربه رشد و توسعه می یابد. گویی در حال پرورش یک نهال هستید که برای باروری بهتر آن از کشاورزان با تجربه راهنمایی می خواهید. یکی از نمونه های خوب برای کسب تجربه افراد موفقی نظیر استیو جابز هستند که دروس الهام بخش فن بیان استیو جابز و امثال او برای جوانه زدن نهال سخنرانیتان نقش یک ماده تقویتی قوی را ایفا می کند. تجربه ای از سخنرانی به سبک استیو جابز!

اما چرا اپل؟ چرا استیو جابز؟ اساسا برای پاسخ گویی به این سوال لازم است اهداف خود را از سخنرانی مشخص کنید. مسلما همه ما می خواهیم سخنرانی انقلابی داشته باشیم و با حرف هایمان در ذهن مخاطب تاثیر بگذاریم. همان طور که می دانید امثال استیو جابز و کمپانی اپل هم در طول فعالیت خود محصولات زیادی را روانه بازار کردند و از این طریق انقلاب بزرگی در صنعت تکنولوژی ایجاد کردند. پس چرا از تجربیات کسانی که با ما هم هدف هستند استفاده نکنیم؟

استیو جابز به شیوه ای سخنرانی می کرد که شما به عنوان یک مشتری نسبت به خرید محصولاتی چون آیفون و آیپد مشتاق شوید و برای رونمایی از آن لحظه شماری کنید. اگر شما هم طرفدار سخنرانی به سبک استیو جابز هستید بهتر است برای سخنرانی موثر و مشابه با استیو جابز عادات سخنرانی خود را از همین حالا متحول کنید. تا پایان این مطلب و برای تبدیل شدن به یک سخنران همه فن حریف با ما همراه باشید.

مشاهده مقاله  5 کلید طلایی برای نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

سخنرانی به سبک استیو جابز

6 تغییری که برای سخنرانی به سبک استیو جابز باید انجام داد

سبک و سیاق استیو جابز برای سخنرانی در همین ترفندهایی خلاصه می شد که در ادامه می خوانید:

آرام و کوتاه صحبت کنید

شاید برایتان باور نکردنی باشد؛ اما استیو جابز تمایلی زیادی برای حرف زدن نداشت و سخنش را همیشه کوتاه می کرد. چنان چه که می دانیم افرادی با افکار بزرگ تر بیش از حرف زدن گوش می دهند! سخنرانی های استیو جابز معمولا کوتاه و مختصر بود و نکات کلیدی سخنرانی در همین سخنرانی خلاصه می شد. در واقع کوتاه بودن متن سخنرانی باعث این نمی شد تا بخشی از مطلب ناگفته بماند. اتفاقا استیو جابز عمیق وارد مطالبی که قصد داشت با مخاطبان در میان بگذارد می پرداخت.

 

اگر سخنرانی به سبک استیو جابز 6 قانون داشته باشد اولین و مهم ترین آن آرام و کوتاه صحبت کردن است.

سخنرانی خود را ترجمه کنید

در سخنرانی ها خصوصا سخنرانی های تخصصی که در زمینه خاصی انجام می شوند لازم است به ترجمه اصطلاحات بپردازید. اصطلاحات را جدی بگیرید، چون مخاطب اصطلاحات را جدی می گیرد.

فرض کنید در یک سخنرانی عمومی داروسازی قرار دارید و اطلاعات چندانی درباره تمام دارو ها ندارید. به جمله زیر دقت کنید:

تعدادی از داروها مانند آمفتامین، افدرین و کوکائین به صورت غیرمستقیم و با مهار بازجذب نوراپی نفرین در سیناپسها عمل میکنند.

مسلما وقتی که شما این جمله را در یک سمینار به کار می برید، خصوصا اگر مخاطبان شما عموم مردم باشند آن ها را به فکر فرو می برید. شما سخنرانی را ادامه می دهید اما شنونده هنوز هم درگیر آن اصطلاحی است که شما به کار برده اید. در واقع عدم ترجمه و توضیح درباره اصطلاحات فنی تخصصی در سخنرانی جذابیت ادامه سخنرانی را از بین می برد.

مشاهده مقاله  شناخت استایل گوش دادن مخاطب ؛ فاکتوری که مسیر سخنرانی را تغییر می‌دهد

اگر می خواهید سخنرانی به سبک استیو جابز را تجربه کنید به این موضوع توجه داشته باشید. کافی است ویدیو و صوت های مربوط به سخنرانی ها بزرگ استیو جابز در رویداد های اپل را گوش کنید تا با سبک سخنرانی او آشنا شوید. هیچ چیز گنگ و مبهمی در سخنرانی این مخترع بزرگ نمی بینید. همه چیز متداول، جذاب و قابل درک است!

 

تکرار و تکرار را فراموش نکنید!

بستگی به موضوع سخنرانی و اهمیت موضوع تکرار بخش های کلیدی یک مطلب نیز تاثیرگذار می شوند. در یکی از سخنرانی های قدیمی استیو جابز بالغ بر 10 بار جمله 1000 songs in your pocket تکرار شده است! این قدر این جمله تکرار شده است که تصور می شود استیو جابز به حافظه مخاطبان حاضر در آن سخنرانی شک داشته است! اما این چنین نبوده است. استیو جابز استراتژی های خاصی را در فن بیان خود به کار می برده کهبه احتمال زیاد تکرار و تداوم بخشی از آن بوده است.

برای سخنرانی خود تبلیغ کنید

اوایل دوران کاری و شکوه اپل شاید این برند معتبر تا این حد در جوامع مختلف شناخته شده نبود. یکی از راه هایی که استیو جابز برای بزرگ کردن این کمپانی به کار گرفت استفاده از تبلیغات و مصاحبه های مختلف برای اعلان زمان دقیق رویدادهای اپل و سخنرانی هایش بود. به نظر ترفند جالبی است! اگر بتوانید با رسانه های معتبر ، وب سایت ها و مجلات ارتباط برقرار کنید و از آن ها به عنوان ابزار شناساندن خود استفاده کنید می توانید در مدت زمان کوتاهی محبوب شوید. سخنرانی به سبک استیو جابز همین گونه بوده است!

سخنرانی به سبک استیو جابز

 

صراحت کلام را دوست بدارید

استیو جابز معمولا در سخنرانی هایش به مقایسه محصولات مختلف با اپل می پرداخت همچنین محصول جدید را با نمونه های قبلی مقایسه می کرد و امکانات جدید آن را به مخاطبان یادآوری می کرد. به عبارت دیگر صراحت کلامی ستودنی در سخنانش داشت که باعث می شد بدون هیچ تعارفی تمام جزییات را با مخاطبان در میان بگذارد. قبلا هم به صداقت استیو جابز در سخنرانی هایش اشاره کرده بودیم. اگر به صداقت در کلام استیو جابز در کنار صراحت کلام دقت کنید و بتواید بدون توهین و کنایه به رقبا محصولتان را بالا ببرید برنده میدان سخنرانی با فن بیان خود خواهید بود.

مشاهده مقاله  سخنرانی علمی موثر را با عبور از این هفت خوان تجربه کنید

 

از فن بیان خودتان تعجیب کنید

از آن جایی که سخنرانی گاهی روندی طولانی و خسته کننده پیدا می کند بنابراین کسل شدن مخاطبان در طول صحبت های شما امری اجتناب نا پذیر است. اما می توان تا حد زیادی این احساس متداول در میان حاضرین را کنترل کرد. اگر فن بیان شما باعث توجه خود شما شود و خودتان از صحبت کردنتان لذت ببرید مسلما مخاطبان نیز با شما هم نظر خواهند شد.

برای این که بتوانید این تعجب را در ذهن کاربر نیز القا کنید از ترفند های مختلفی می توانید استفاده کنید. مثلا اگر در یک سخنرانی علمی هستید و قرار است کشف جدیدتان را با دیگران قسمت کنید لحظه آخر را برای رونمایی از محصول و تاثیر انفجاری سخنانتان انتخاب کنید. از همان اول همه چیز را روی دایره نریزید و بگذارید بخش های دیگر سخنرانی هم باعث جلب توجه کاربرد شود. استایل استیو جابز هم همین طور بوده است.

 

سخنرانی به سبک استیو جابز اگرچه شدنی است اما مثل آدم های موفق رفتار کردن و صحبت کردن چندان هم ساده نیست. به خصوص که باید سخنرانی شما خلاقانه باشد و اصول استیو جابز را عینا تقلید نکنید!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.