همه آن چه که برای یک سخنرانی ترغیب کننده باید بدانید

0 ۳۶۱

فن بیان هر سخنران هر چه قد هم که خاص و بی همتا باشد، باز هم برای او کافی نیست. سخنران تنها زمانی می تواند از کیفیت سخنرانی خود احساس رضایت داشته باشد که مطمئن شود روح و جسم مخاطب همزمان با هم حاضر است، شنونده خوبی است و در حال تحلیل و تجزیه اطلاعات می باشد. اما در این مسیر مخاطب نباید تنها بماند. وظیفه سنگین برای یک سخنرانی ترغیب کننده تا حد زیادی به دوش سخنران می باشد؛ این طور نیست؟

روان شناسی ترغیب یا نفوذ، درباره فرآیند ذهنی شکل گیری تمایل و رغبت در افراد مختلف نظریه های جالب و متفاوتی ارائه می دهد. در واقع ترغیب از تعریف سطحی و ابتدایی که همه ما با آن آشنا هستیم بسیار فراتر و پیچیده تر می شود. در ساده ترین شکل ترغیب، نورون های مغزی با استفاده از یک محرک خارجی تحریک می شوند و فرآیند انتقال پیام عصبی در کسری از ثانیه در فرد صورت می گیرد. برند مربوطه یک عکس اغوا کننده از یک ورزش تازه وارد در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می گذارد و سعی دارد با این عکس کاربر را برای فروش بیشتر تحریک کند. به تصویر زیر نگاه کنید:

همه آن چه که برای سخنرانی ترغیب کننده لازم است

در این تصویر، استفاده از این ماده شوینده به شیوه ای به تصویر کشیده شده است که احتمالا می رود مخاطب در اولین خرید بعدی خود حتما در میان محصولات به دنبال این شوینده باشد.

سخنرانی هم باید سبک و سیاق تبلیغاتی داشته باشد تا مجاب کننده به نظر برسد. سخنران مجبور است از ترفندهایی مثل شبیه سازی تصویری، برانگیختن حس پیوند مخاطب با سوژه و…استفاده و فن بیان سخنرانی جذاب را به مخاطبان هدیه کند.

برای سخنرانی نیازی به ترفندهای تبلیغاتی رایج ندارید. یک سخنران بعد از آشنایی با تمام فرمول هایی که برای یکسخنرانی ترغیب کننده قرار است در این مطلب بررسی کنیم می تواند تاثیرگذار عمل نماید.

مشاهده مقاله  لکنت زبان در طول سخنرانی؛ از علل تا راه های درمان

همه آن چه که برای سخنرانی ترغیب کننده لازم است

یک سخنران قبل از این که بخواهد تاثیرگذار واقع شود، باید از 4 فیلتر زیر عبور کند:

  1. صداقت سخنران: آیا مخاطبان به حقیقت سخنان شما ایمان دارند یا در این بین شک و شبهه هایی وجود دارد که گفته های شما را زیر سوال می برد؟
  2. تشابه سخنان: سخنانی که قرار است بر زبان آورید با عقاید و ظاهری که مخاطبان از شما سراغ دارند همخوانی دارند؟
  3. اعتبار و استناد سخنان: برای سخنان خود مدرک و سند کافی دارید؟
  4. حسن شهرت سخنران: مخاطبان تا چه حد شما و مهارت شما را در این زمینه باور دارند و آیا در این زمینه حسن شهرت دارید؟

همه آن چه که برای سخنرانی ترغیب کننده لازم است

برای سخنرانی ترغیب کننده این 4 فاکتور باید در شما تقویت شود. مخاطب باید با دانستن این 4 مورد و اطمینان از برخورداری شما از این صفات، به شما اعتماد کند. از این رو راه هایی را برای تقویت آن ها جهت یک سخنرانی مجاب کننده و تاثیرگذاری بر مخاطب در سخنرانی بررسی می کنیم.

آماده سازی ذهنی مخاطبان قبل از سخنرانی

بخش زیادی از تعامل مخاطب با شما، به واسطه تصورات او از تبلیغاتی که دیده و شنیده شکل می گیرد. بنابراین بخشی از وظایف شما به قبل از سخنرانی برمی گردد:

تشریح موضوع سخنرانی به صورت تخصصی

اگر به دنبال متقاعد سازی مخاطب در طول سخنرانی هستید از همین حالا یعنی قبل از سخنرانی باید اقدام کنید. شما تنها سخنرانی نیستید که قرار است مثلا درباره تکنیک های تقویت حافظه صحبت کند. از این رو در تبلیغاتی که قبل از سخنرانی انجام می شود باید به نکات زیر به عنوان نمونه اشاره شود:

  • ایده این سخنرانی بسیار جذاب است؛ چون سخنران حدود دو ( سه، چهار و …) برای آن وقت صرف کرده است و همه آن حاصل زحمات چندین و چندساله او می باشد
  • سخنران صاحب آثار ارزشمندی نظیر کتاب فلان می باشد. این کتاب ها مثلا به چاپ دهم رسیده اند و ازآثار پرفروش بوده اند
مشاهده مقاله  10 سوال برای تحلیل مخاطبین سخنرانی

بازاریابی برای شهرت سخنران

از تبلیغات قبل از سخنرانی ابایی نداشته باشید. شما برای شناخته تر شدن به این تبلیغات خصوصا در شهرهای بزرگ تر نیاز دارید. در این باره معرفی کلیدی و مختصری از خود داشته باشید. مثلا حتما ذکر کنید که:

  • مسئول یک پروژه مهم بوده اید یا سمت خاصی را داشته اید
  • قبل از شروع این فعالیت چه پیشینه ای داشته اید و تا چه حد در این زمینه فعال بوده اید

همه آن چه که برای سخنرانی ترغیب کننده لازم است

برای یک سخنرانی ترغیب کننده، اجازه دهید مخاطب از قبل شما را بشناسد و آنالیز کند؛ نه این که روی صندلی بنشیند و در روند سخنرانی به این نتیجه برسد.

آنالیز مخاطبان سخنرانی ( تشابه)

یکی از فاکتورهای مهم برای یک سخنرانی ترغیب کننده، توجه به فاکتورهای تشابه به وسیله آنالیز مخاطبان است. آنالیز مخاطبان به شما می گوید که در این منطقه فلان لباس را بپوشید که مخاطب را دلگرم تر می کند و به شما احساس نزدیکی بیشتری خواهد داشت. به شما می گوید که حوادث یا رویدادهای اخیر در این منطقه را حتما یادآور شوید و به آن ها نشان دهید که حواستان به صورت ویژه به مخاطبانتان بوده است. به شما می گوید که شیوه سخن گفتن و داستان هایی که قرار است روایت شود را با مخاطبان خود هماهنگ کنید.

آماده سازی ذهنی مخاطبان بعد از سخنرانی

سخنرانی تمام شده است؛ اما تاثیرگذاری تازه شروع شده و این اول راه است. از این رو هنوز هم باید مثل قبل نسبت به مخاطبان و سخنرانی انجام شده، با توجه به توصیه های زیر مسئولیت پذیر باشید:

در دسترس بمانید

فرصت را برای اختلاط و نزدیکی بیشتر با مخاطبان خود از دست ندهید. سخنرانی هم دقیقا مثل یک معامله است. ارتباط شما با مخاطبان، خدمات پس از فروش شما خواهد بود و نشانگر مشتری مداری شما است.  این رفتار دیگران را برای ارتباط گرفتن با شما و تعامل در سخنرانی های بعدی ترغیب می کند.

مشاهده مقاله  لباس مناسب برای سخنرانی

همه آن چه که برای سخنرانی ترغیب کننده لازم است

حواستان به قول و قرارتان باشد

این مورد برای همه ما ملموس تر است و همیشه در سخنرانی با این موقعیت رو به رو بوده ایم. فرض کنید یک سوال از سخنران پرسیده اید و او در جواب شما می گوید سخنرانی رو به اتمام است؛ اما من جواب سوال شما را به صورت کامل ایمیل می کنم.

ساعت ها و روزها می گذرد؛ اما خبری از ایمیل نشده است. این بی توجهی کاملا ضد هدف اصلی ما، یعنی داشتن سخنرانی ترغیب کننده خواهد بود. توصیه ما به سخنرانان پایبندی به قول و قرارهایی است که در سخنرانی از آن صحبت می کنند. جوایز، مسایقات، قول همکاری و ارسال ایمیل یا پیام به برخی از مخاطبان از همان بخش هایی هستند که دیگر پیگیر آن ها نمی شویم.

آماده سازی ذهنی مخاطبان در طول سخنرانی

مستند حرف بزنید

وقتی که سخنان شما از یک منبع معتبر نشات گرفته باشند، مجاب کننده و ترغیبی خواهند بود. اگر به دنبال ایجاد انگیزه در مخاطبان خود هستید حتما منبع سخنان خود را مشخص کنید تا فرصت کافی برای تعامل ایجاد شود.

همه آن چه که برای سخنرانی ترغیب کننده لازم است

شبیه مخاطبان باشید

شباهت ها، اولین جرقه را برای روشن شدن ارتباط شما و مخاطب هستند. از آن پس این شما هستید که باید به این ارتباط حرارت بیش تر بدهید. رشته تحصیلی شما در دوران دبیرستان با زمینه شغلی اکثر مخاطبان شباهت دارد؟ سن شما به مخاطبان نزدیک است و می توانید از ترفندهای به کارگیری طنز در سخنرانی به راحتی استفاده نمایید؟ عقاید شما با باورهای سیاسی شما با گروهی که برای آن ها سخنرانی می کنید سازگار است؟

همه این ها را برای یک سخنرانی ترغیب کننده دستاویز خود قرار دهید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.