سخنرانی در فضای باز ؛ چالش ها، موانع و مزایا آن

0 ۳۸۳

صحبت در جمع های بزرگ، در فضای بیرون از سالن های اجتماعات، آمفی تئاتر ها و محل های روتین همایش و قرار گرفتن در شرایط متغیر جوی و محیطی یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که هر سخنرانی با آن در عمر فعالیت حرفه ای خود رو به رو می شود. با موانع این شیوه ازسخنرانی، یعنی سخنرانی در فضای باز آشنایی دارید؟

تقریبا هر سخنرانی بزرگی که من شخصا در فضای باز شاهد آن بودم شبیه به رخداد یک فاجعه بزرگ بوده است! تصورش را بکنید. فضای بازی که هر گونه آلودگی صوتی ممکن است با صدای شما تداخل پیدا کند. اگر پیش بینی هوا به خوبی صورت گرفته باشد و بخت با شما یار باشد باز هم مشکلات دیگری مثل همهمه و بی نظمی های ناگهانی وجود دارد. از طرف دیگر راه اندازی سخنرانی های عمومی در فضای باز بسیار دشوار است و تمهیدات خاص خود را می طلبد.

با این وجود سخنرانی در فضای باز خالی از لطف نیست. برگزاری چنین گردهمایی هایی اعتبار زیادی برای سخنران به دنبال دارد و معمولا سخنرانان حرفه ای و با تجربه تری را در چنین سخنرانی هایی می بینیم. در تحلیل امروز دانشگاه زندگی نگاهی موشکافانه به همین چالش ها، موانع و مزایا سخنرانی در فضای باز خواهیم داشت. احتمالا شما هم بعد از مطالعه این مطلب می توانید این دست سخنرانی ها را در برنامه کاری خود قرار دهید!

نگاهی بر مزایا و معایب سخنرانی در فضای باز

اگر پیشنهاد سخنرانی در فضای باز داشته باشید قطعا چنین موقعیتی نردبان خوبی است تا از آن برای رسیده به مراتب بالاتر استفاده کنید. اما بر خلاف تصور ما، فضای باز و جمعیت بزرگی در انتظار ما هستند بیشتر شبیه به یک محکمه یا محل دادرسی است تا صرفا موقعیتی برای سخنرانی کردن! با این حال تا زمانی که مردم طرفدار تجمع های فضای باز باشند یک سخنران باید این نوع از سخنرانی را بپذیرد!

مشاهده مقاله  راه و روش های اصولی برای تقلید فن بیان بزرگان هنگام صحبت کردن

برخی از موقعیت های محتمل که شما را به سمت سخنرانی در فضای باز می کشانند عبارتند از:

  • برگزاری مراسم های سالانه در فصول گرم تر سال
  • سخنرانی های کوتاه قبل از رویدادهای ورزشی، فرهنگی و هنری
  • آیین های بازگشایی یا افتتاح
  • سخنرانی در حضور طرفداران یک گروه یا حزب سیاسی

نگاهی بر مزایا و معایب سخنرانی در فضای باز

اگر قرار باشد به یکی از بزرگ ترین مزایا سخنرانی در فضای باز اشاره کنیم قطعا نور یا روشنایی محیط مهم ترین فاکتور خواهد بود. در واقع در محیط باز همه چیز به صورت طبیعی تعدیل می شود؛ هر چند که کنترل فاکتورها دشوار تر است.

اما اگر قرار باشد به چالش های این روش اشاره کنیم بدون شک، موارد قابل ذکر فراوانی وجود دارد:

حواس پرتی های فراوان در محیط

مردمی که در حال حرکت هستند، حرکت اشیا مثل خودرو و حتی حرکت ابرها هم گاهی باعث حواس پرتی می شوند. وقتی که سخنرانی در فضای بسته برگزار می شود، فاکتورهایی که باعث حواس پرتی خواهند شد به حداقل می رسند.

افت کیفیت صدا

در محیط های باز شما به جز کنار آمدن با استرس و مشکلاتی که خودتان با آن ها درگیر هستید با جنگ صدا بروید و حداکثر تلاشتان را برای بلند تر حرف زدن به کار ببرید. در چنین مواردی حتما لازم است بدون فریاد، بلندتر صحبت کنید

تکنیک های کلیدی برای سخنرانی موفق تر در فضای باز

با وجود تمام چالش هایی که همه ما برای سخنرانی خارج از فضای همیشگی و بسته سالن ها با آن ها رو به رو هستیم راه های زیادی وجود دارد که بتوانیم این مشکلات را پشت سر گذاشته و با موفقیت در فضای باز سخنرانی کنیم:

جلب توجه، جذب نگاه ها

پرتاب صدا در فن بیان مهم ترین عنصری است که به شما کمک می کند در کمال متانت، بلند، صریح و شفاف سخن بگویید. سخنرانی بخشی از یک صورت جلسه ضروری نیست که همه افراد مجبور به گوش دادن و توجه کردن بدان باشند. به همین دلیل در هر صورت باید انتظار این حواس پرتی ها را داشته باشیم. صدای قوی، سیستم صوتی هر چه قوی تر، استفاده از نمایشگر های بزرگ در اماکن عمومی که ارائه دهنده بخشی از متن سخنرانی هستند و محدود کردن هر چه بیشتر مکان سخنرانی به جلب توجه و جذب نگاه ها کمک خواهد کرد.

مشاهده مقاله  مروری بر شیوه سخنوری و فن بیان فرانکلین دلانو روزولت

نزدیکی هر چه بیشتر به مردم

سخنرانی در فضای باز به نظر کم استرس تر از سخنرانی های داخلی است. چرا که بزرگی محیط باعث پراکندگی جمعیت می شود و کم تر کسی توجه صد در صدی به شما دارد و می تواند از نزدیک شما را زیر نظر گیرد. به وسیله جمع کردن افراد و محدود کردن فضا می توانید این فاصله را کمتر و کمتر کنید. ارتفاع جایگاه سخنرانی هم مهم است. اگر قرار باشد ارتفاع شما نسبت به افراد خیلی بالا باشد تقریبا این نزدیکی از بین رفته و برای مخاطب خارج از دسترس خواهید بود.

نگاهی بر مزایا و معایب سخنرانی در فضای باز

برای سخنرانی های پرجمعیت تر و رویدادهایی که قرار است در محیط های فوق العاده گسترده تری نظیر استادیوم برگزار شود بد نیست جایگاه ویژه ای طراحی کنید. در این جایگاه عموما  خطوطی برای ایستادن و راه رفتن بین جمعیت در نظر گرفته می شود تا سخنران بتواند در دل جمعیت به سخنرانی بپردازد.

حتی اگر تجهیزات تا این اندازه فراهم نیست هر چند دقیقه یک بار از افراد بخواهید نزدیک تر شوند و به تن صدا در برقراری ارتباط با مخاطبان نیز توجه داشته باشید.

گستردگی دایره تسلط روی مخاطبان

تلاش برای توسعه و برقراری تماس چشمی با مخاطب، دایره تسلط شما را روی آن ها افزایش می دهد. تا زمانی که مخاطب مطمئن نباشد شما به اندازه کافی به او توجه دارید، هر آن ممکن است با سر و صدا اطراف یا هر عامل دیگری سرگرم شود.

تریبون بزرگی و کم ارتفاعی تهیه کنید. این ارتفاع را به نسبت جمعیت می توانید افزایش دهید.

مشاهده مقاله  چگونه نقشه ذهنی سخنرانی بسازیم؟

تنظیم تن صدا

اگر آدم کم رویی هستید و تن صدا معمول شما پایین است احتمالا در سخنرانی در فضای باز با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. برای شنیده شدن گاهی مجبور هستید بلندتر از حد معمول صحبت کنید. به همین جهت تست صدا حتما قبل از شروع سخنرانی در محیط باز توصیه می شود.

تنظیم موقعیت متناسب با زاویه نور خورشید

زاویه ایستادن خود را با نور خورشید تنظیم کنید. خودتان را به جای مخاطب قرار دهید؛ دوست دارید هنگام نگاه کردن به سخنران با نور شدید خورشید وسط چشمانتان رو به رو شوید؟ چند موقعیت را روی صحنه در نظر بگیرید. تابش خورشید را در حالات مختلف مقایسه کنید و از دیگران بخواهید موقعیت قرارگیری شما را نسبت به نور بسنجند. آیا بیننده هنگام نگاه کردن به صحنه، اذیت می شود؟ تابش نور بیش از حد اذیت کننده است و باعث می شود چهره شما مشخص نباشد؟ همین حالا موقعیت را تغییر دهید.

نگاهی بر مزایا و معایب سخنرانی در فضای باز

مختصر گویی

خلاصه گویی در سخنرانی از مهم ترین ارکانی است که باید مدنظر هر سخنران قرار گیرد. خصوصا برای سخنرانی در فضای باز که احتمالا موقعیت برای نشستن فراهم نیست و زودتر از همیشه کاسه صبر مخاطب لبریز می شود!

برای خلاصه گویی بهتر است:

  • شمارش اسلایدها را به خوبی حفظ کنید
  • بخش های مربوط به تنظیم صدا و نور صحنه را قبل از شروع مدیریت کنید تا در محدوده زمانی سخنرانی، فقط و فقط سخنرانی کنید
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.