سه اشتباه در سخنرانی

0 ۲۵۷

در بحت آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان سه اشتباه پایه و اساسی در سخنرانی معرفی می شود که این سه اشتباه در سخنرانی شما را به انجام کارهایی وادار می سازند که ضرورتی برای انجام آنها وجود ندارد.

آیا همچنان به سه اشتباه در سخنرانی عمومی اعتقاد ندارید؟

این سه اشتباه در سخنرانی شما را به انجام کارهایی وادار می سازند که ضرورتی برای انجام آنها وجود ندارد.

اشتباه در سخنرانی

  1. سخن شما اهمیت ندارد بلکه نحوه بیان سخن مهم می باشد

بدون شک شما نیز شنیده اید که برخی افراد بر این باورند که 7% پیام شما از طریق کلمات، 38% از طریق لحن صدا، و 55% از طریق زبان اشاره منتقل می شود. شواهدی برای اثبات این آمار و ارقام در مورد مکالمات روزمره عادی و سخنرانی های ما وجود ندارد.

این اعداد حاصل مطالعه ای می باشند که در حدود 43 سال پیش توسط آلبرت مهرابیان انجام گرفت. این مطالعه از نظر کاربردی بسیار محدود بود. من این بررسی را در یک جمله می توانم خلاصه کنم: مهرابیان و ارتباط غیر زبانی. در عرض 43 سال اخیر، هیچ تحقیقی برای اثبات ادعای وی در شرایط روزمره انجام نگرفته است.

در ایمیلی به مکس آتکینسون که بخشی از آن نیز در کتاب “به من گوش بده” آمده است، آلبرت مهرابیان می گوید:

من به دلیل نقل قول نادرست از کتابم بسیار ناراحت هستم. از همان ابتدا من سعی داشتم که محدودیت های یافته های خودم را به افراد نشان دهم. متاسفانه مشاورین با افراد متخصصی در ارتباط هستند که تجربه روانشناختی بسیار اندکی دارند. (31 اکتبر 2002).

مشاهده مقاله  باور به خود

شایان ذکر است که مکس آتکینسون مقالات متعددی را در زمینه غیرمعقول بودن این اعداد نوشته است. به منظور رد نمودن بسیار زیبای افسانه مهرابیان توصیه می کنیم انیمیشن تهیه شده توسط مارتین شاول و مارتا لیتون را تماشا کنید. مارتین همچنین مقاله بسیار ارزشمندی در زمینه محدودیت های تحقیقات مهرابیان نگارش نموده است.

بنابراین این اعداد را فراموش کنید. این اشتباه در سخنرانی منجر می شود شما فکر کنید ترفندهای خاصی برای سخنرانی عمومی وجود دارد که یادگیری آنها به آموزش های خاصی نیاز دارد.

بیایید این موضوع را به طور ساده تر بیان کنیم. محتوا (مطالبی که بیان می کنید) و نحوه بیان مهم می باشند. محتوا اساس یک سخنرانی خوب می باشند. نحوه ارائه نیز منجر به تقویت یا نابودی محتوا می گردد.

  1. خود را با شیوه یادگیری مخاطبین خود سازگار کنید

شیوه یادگیری نظریه ای است که هر فرد برای یادگیری از آن استفاده می نماید و شما نیز به عنوان یک سخنران باید تمام شیوه های یادگیری را در نظر داشته باشید. مدل های مختلفی برای یادگیری وجود دارند، اما یکی از محبوب ترین روش ها VAK (بصری، شنیداری و حرکتی) می باشد. نظریه شیوه یادگیری نشان می دهد که تمام اطلاعاتی که شما ارائه می دهد باید دارای یکی از سه بعد فوق الذکر باشد.

من اخیرا جستجویی در تحقیقات اخیر در زمینه شیوه های یادگیری انجام دادم. بررسی تحقیقات انجام گرفته در زمینه شیوه های یادگیری حاکی از شواهدی برای پشتیبانی از نظریه خاصی برای شیوه های یادگیری نمی باشد. این بدین معنا نیست که ما با استفاده از شیوه های یادگیری چیزی فرا نگرفته و یا تفاوتی در روش یادگیری ما وجود ندارد. بلکه معنای این جمله این است که زمانی که ما اطلاعاتی را ارائه می دهیم، نیازی به انتقال آن از هر سه روش نمی باشد.

مشاهده مقاله  کاربرد روانشناسی در سخنرانی

بنابراین هرگز نگران نباشید که کدامیک از مخاطبین شما از طریق شنیدن و کدامیک از طریق دیدن مطالب را فرا می گیرند. همه افراد از هر دو روش برای دریافت مطالب استفاده می کنند. بنابراین با توجه به اطلاعات، شیوه ارائه آنها را انتخاب کنید. در نتیجه برخی اوقات استفاده از اسلایدها و برخی اوقات استفاده از صدای شما می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

اشتباه در سخنرانی

  1. شما باید توجه مخاطبین را در آغاز سخنرانی جلب نمایید

دنیای سخنرانی عمومی این اصل را از تبلیغات برگرفته است. تبلیغ کنندگان با چالش دور کردن توجه ما از مشغله ها مواجه هستند تا ما تبلیغات آنها را مشاهده کنیم. تبلیغ کنندگان باید در ابتدا توجه فرد را جلب کنند.

اما در شرایط سخنرانی عمومی، افراد نشسته و منتظر آغاز سخنرانی از سوی شما هستند. آنها ممکن است با فرد کنار خود صحبت کرده و یا مشغول گوشی خود باشند اما همزمان با آغاز سخنرانی شما، آنها توجه خود را به شما جلب خواهند کرد. چالش اصلی در سخنرانی، جلب توجه نیست، بلکه تداوم توجه می باشد.

این امر توسط نمودار نشان داده شده است که بیانگر توجه دانشجویان در طی یک سخنرانی 50 دقیقه ای می باشد.

بدین دلیل است که این اشتباه در سخنرانی نیز دردسرساز می باشد. شروع با استفاده از آمار شگفت زده کننده یا جملات عجیب روش مناسبی نمی باشد. این امر منجر به تبدیل شدن سخنرانی به یک عملکرد می گردد. این روش کاملا سنتی گردیده است. در این صورت شما جالب ترین مطالب خود را در ابتدای سخنرانی ارائه نموده و در نتیجه سیری نزولی خواهید داشت.

مشاهده مقاله  7 ترفند برای تبدیل شدن به یک سخنران وبینار موفق

شما با آغاز سخنرانی توجه مخاطبین را به خود جلب کرده اید. در طی لحظات اول سخنرانی شما باید به دنبال ایجاد رابطه ای صمیمی با مخاطبین خود باشید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.