تاثیر شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی را دست کم نگیرید!

0 ۲,۳۴۰

اگر احساس صمیمیت و نزدیکی میان انسان ها ایجاد شود تبادل پیام و انتقال مفاهیم نیز ساده تر صورت می گیرد. فن بیان می تواند روابط انسان ها را به وسیله ابزاری معجزه گر به نام طنز یا عبارات خنده دار ترمیم و ملایم سازد. تمام سخنرانان در نقاط مختلف جهان، بدون توجه به ملیت و نوع فعالیتی که دارند معتقدند که استفاده از عبارت طزآمیز در سخنرانی برای ایجاد صمیمت میان سخنران و مخاطب لازم است. سخنرانی جذاب شروعی متفاوت هم می خواهد. طنز می تواند شروعی متفاوت اما تاثیرگذار باشد. از آن جایی که اغلب سخنرانان افرادی جدی تلقی می شوند که قرار است سر شنوندگان را برای مدت زمان قابل توجهی به درد آورند بنابراین استفاده از آلت طنز می تواند به خوبی این دیدگاه را تغییر دهد. کلید ترین بخش سخنرانی ابتدا و پایان آن است. به همین دلیل است که استفاده از ظنز در اول و آخر سخنرانی توصیه می شود و به عبارت دیگر شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی بهتر است.

شوخی کردن حتی از ترفندهای انفجاری پایان دادن به سخنرانی که معرفی کرده ایم می تواند موثر تر باشد؛ اما اصول خاصی دارد و لازم است با استراتژی های مشخصی به کار برده شود که در کنار خندادندن مردم جایگاه و شخصیت سخران را حفظ کند.

به همین منظور در درس دیگری از دانشگاه زندگی ترفندهایی را برای شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی معرفی می کنیم که برای موفقیت خود شما به عنوان یک سخنران توصیه می کنیم آن ها را دست کم نگیرید.

ترفندهای شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی

با توجه به نوع سخنرانی خود می توانید در مواقع مناسب از نمونه های طنز آمیزی که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید. پیش از استفاده از این جملات طنزآمیز اما پرمفهوم لازم است به ارتباط معنایی آن با موضوع سخنرانی خود دقت کنید. اگر جمله ای را بدون هدف خاصی و ناگهانی بیان کنید نشان داده اید که درک درستی از موقعیت ندارید. اگر هم داستان طنز متناسبی را با فضایی که در آن قرار گرفته اید نقل کنید اما خنده دار نباشد این خود شما هستید که احساس نامساعدی پیدا می کنید. بنابراین در شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی به این دو اصل توجه داشته باشید.

مشاهده مقاله  معجزه کلمات با فن بیان صحیح

شروع و پایان سخنرانی

 

تاثیر استفاده از طنز در سخنرانی

پیش از استفاده از ظنز در سخنرانی خود باید بدانید که با چه هدفی می خواهید شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی را داشته باشید. سخنرانی خنده دار و تا حدودی شادی بخش اثرات زیر را به دنبال دارد:

سخنران دوست داشتنی می شوید

باور کنید مردم به کسانی که باعث خنده آن ها می شود احساس بهتری دارند و اصولا افرادی که خنده آور هستند دوست داشتنی تر هستند.

 

ساده تر ارتباط برقرار می کنید

با شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی است که می توانید مخاطب را مثل موم به دست گیرید.

مخاطب را خلع سلاح کنید

گاهی برخی بدون دلیل احساس خصومت نسبت به بقیه دارند. اگر می بینید برخی از حاضرین با سلاح و سپر در مقابل شما نشسته اند و با ارتباط چشمی که برقرار کرده اند قصد دارند شما را به کشتن دهند کافی است از سلاح طنز استفاده کنید. سلاح طنز می تواند آن ها خلع سلاح کند و نهایتا با آن ها دست دوستی دهید.

در نظر مخاطب مغرور نخواهید بود

کسانی که سخنرانی می کنند و با فن بیان قصد دارند به دیگران نکاتی را گوشزد کنند معمولا از دید حاضرین افرادی موفق و مغرور هستند. اما غرور نباید در سخنان یک سخنران جایی داشته باشد. طنز و ارتباط دوستانه با مخاطبان به آن ها نشان می دهد که شما به عنوان سخنران چندان هم خودتان را جدی نگرفته اید و تنها به دنبال ارتباط برقرار کردن با آن ها هستید.

 

همه چیز در خاطر مخاطب ثبت می شود

زمانی که با فن بیان شما و استفاده از استراتژی شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی محیط تغییر کند ذهن طرف مقابل شما نیز باز تر می شود. اگر مخاطب یک همایش خنده دار و سرگرم کننده ای را تجربه کند به سختی آن را فراموش خواهد کرد. بنابراین می توان گفت که طنز راهی برای نفوذ در احساسات آدمی می باشد.

مشاهده مقاله  5 نکته طلایی برای ارائه سخنرانی ده دقیقه ای

برخی از عبارات خنده دار در موقعیت های مختلف

با توحه به موضوع سخنرانی خود می توانید از این عبارات الهام گیرید.

نمونه طنز برای آغاز سخنرانی

اگر می خواهید شوخ طبعی خود را از همان اول به سخنرانان نشان دهید از این عبارت استفاده کنید:

من و شما یک نقطه مشترک داریم: نه شما می دانید قرار است من چه چیزی بگویم و نه خودم تا کنون فهمیده ام این جا چه می کنم!

 

نمونه طنز آمیز برای پایان سخنرانی

یکی از عبارات طنزآمیز و زیرکانه که هم می تواند شوخ طبعی شما را به حاضرین نشان دهد و هم نشانگر این است که شما فهمیده اید سخنانتان احیانا طولانی شده است این جمله می باشد:

خانم ها و آقایان! دو دسته سخنران در جهان وجود دارد. دسته اول کسانی هستند که دست از فکر کردن برنمی دارند؛ دسته دوم کسانی هستند که فکر نمی کنند بالاخره در جایی از بخث باید متوقف شوند. از این که وقت شما را با سخنانم گرفته ام عذرخواهی می کنم.

 

نمونه طنز برای بیان ترفند های کسب درآمد

سخنرانی خود درباره کسب درآمد، مدیریت مالی و شیوه های مختلف تجارت را با این طنز آغاز کنید:

اگر فروشگاه کناری شما تابلو نازل ترین قیمت را برای جذب مشتری نصب کرده است در کنار همان تابلو، تابلو دیگری نصب کنید و روی آن بنویسید ورودی از این طرف!

شروع و پایان سخنرانی

نمونه طنز برای نکوهش صحبت های بی مورد در جمع

اگر برخی سوالات بیهوده ای در جمع می پرسند و مدام سعی دارند شما را با این سوالات در طول سخنرانی زیر سوال ببرند در آخر سخنرانی با استفاده از این عبارت طنزآمیز از آن ها گله کنید:

مشاهده مقاله  چگونه شروع سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

روزی مدیر یک شرکت در اتاق کنفرانس ایستاده بود و یکی از کارمندان با لحنی طلبکارانه از او پرسید چرا ایستاده اید و سخنرانی را شروع نمی کنید. مدیر شرکت نیز در جواب آن کارمند گفت: ایستاده ام تا کارمندی که شیوه صحیح حضور در جلسه و سوال پرسیدن را بداند استخدام کنم!

 

نمونه طنز در بیان امور و استراتژی های مدیریتی

فرض کنید قرار است به عنوان مدیر یک پروژه در کنفرانس از کارمندان و حاضرینی که مقابل شما نشسته اند درباره عدم پیشرفت پروژه گله و شکایت کنید. در این مواقع می توانید این شکایت را با لحنی آرام و خنده دار این گونه مطرح کنید:

کنفرانس امروز با قدرت و به صورت مداوم ادامه می یابد تا دلیلی برای پیش نرفتن پروژه ها پیدا کنیم!

نمونه طنز برای تشویق مخاطبان به تمرکز روی کار

تمرکز روی کار برای تمام کارمندان در هر حیطه ای که فعالیت می کنید مهم است. چه مشغول سخنرانی علمی باشید چه سخنرانی تجاری یا حتی آموزشی لازم است افراد با به تمرکز روی کار دعوت کنید. در این مواقع از فن بیان خوب خود بهره گیرید و طنز زیر را چاشنی کار خود کنید:

اگر از من بپرسید چرا رقبا در این پروژه موفق تر هستند یا خیلی از انسان های اطراف ما نسبت به ما پولدار تر شده اند یک پاسخ دارم: از توجه بیش از حد روی رقبا بپرهیزید تا خودتان رقابتی  شوید.

 

در صورتی که از ترفند های معرفی شده برای شروع و پایان طنزآمیز سخنرانی استفاده می کنید شک کنید که از همان اول توانسته اید تیر را به درستی پرتاب کنید و در قلب مخاطب جای گیرید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.