ده نکته برای استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

2 ۲,۱۵۳

شاید جالب ترین قسمتی که در رفتارهای دیگران شاهد هستیم تاثیرپذیری آن ها از محیط و مردمی باشد که در آن قرار گرفته اند. دست ما نیست اما حضور در یک مهمانی شاد و پر سر و صدا ناخودآگاه سطح هورمون های شادی بخش بدن را بالا می برد و حضور در محیط آرام با افراد افسرده و دلمرده انسان را به سمت انزوا و گوشه گیری سوق می دهد. شوخ طبعی و حس طنز در فن بیان هم دقیقا مثل القا حس شادی یا ناراحتی توسط دیگران قابل انتقال است یا بهتر بگوییم، مثل یک بیماری واگیر دارد. در صورتی که تمام شرایط برای انتقال شوخ طبعی در ارتباط با دیگران فراهم باشد و روحیه آن ها آمادگی پذیرش ویروس شوخ طبعی شما را داشته باشد خیلی راحت تحت تاثیر قرار گرفته و در مدت کوتاهی تمام وجودشان از حس مثبتی که توسط شما منتقل شده پر خواهد شد.

خندیدن به طرز معجزه آسایی حس وحدت، نزدیکی و  صمیمیت در افراد به وجود می آورد و همدلی را افزایش می دهد. آزاد شدن سروتونین در کنار نفس هایی که به شماره می افتند و باعث می شوند خیلی سریع تر از قبل تنفس کنیم از ثمرات لبخندی است که تلاش ما برای شوخ طبعی در ارتباط با دیگران به بار می آورد. اما این اتحاد و این سرزندگی ملزومات خود را می طلبد، چون خندیدن و و خنداندن شرایط و اصول خاص خود را دارد.

نکاتی که بر اساس تجربیات شخصی با شما در میان می گذاریم راه هایی هستند تا به وسیله آن ها اثرگذاری شوخ طبعی در ارتباط با دیگران را افزایش دهید.

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

طنز یا شوخ طبعی های خودسرانه ورود ما را به کارهای غیرمنتظره ساده تر می کند. مثلا اعلام خبر بد با استفاده از شوخ طبعی ساده تر می شود و اتفاقا با این حس طنز است که می توانیم شدت اخبار خوب و بد را شخصا کنترل کنیم.در واقع طنز بهترین راه برای روشن نگه داشتن چراغ لبخند دیگران در طول سخنرانی، مکالمات و گفتگوهای دیگر است.

مشاهده مقاله  از اسارت تا رهایی و پرتاب صدا در فن بیان و سخنرانی

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

فرصت های شغلی، دوستی با دیگران و موارد حساس تری که برای هر یک از ما تعیین کننده هستند را می توان با استفاده از راه های زیر برای شوخ طبعی در ارتباط با دیگران احیا یا تثبیت کرد:

آغوش مخاطب برای شما باز است؟

بسیاری از موجودات دنیا که اتفاقا انسان رابطه نزدیکی با آن ها دارد با استفاده از برخی از عادات ذاتی به جمع آوری اطلاعات از اطراف خود می پردازند. بسیاری از حیوانات خانگی به دلیل خلق و خوی منعطفی که دارند با انسان ارتباط می گیرند و به او نزدیک می شوند؛ اما خیلی از رفتارهای آن ها بر خلاف انتظار ما به نفع خودشان است تا بتوانند درک جامعی از شرایط محیطی به دست آورند.

بخشی از روابط انسان ها هم دقیقا بر اساس همین عادت متداول است. به این شکل که ما برای نزدیک شدن به یکدیگر مجبور هستیم وضعیت را آنالیز کنیم برداشت کافی از شرایط داشته باشیم. برای شروع شوخ طبعی در ارتباط با دیگران به خصوص هنگامی که مشغول توسعه روابط کاری و تجاری هستیم باید ببینیم آیا آغوش مخاطب به اندازه کافی برای پذیرش شوخی های ما باز است یا این که برای نزدیک شدن به او باید از هفت خوان رستم عبور کرد؟

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

ویلیام وارد، نویسنده و مترجم معروف آمریکایی درباره کشف روحیات دیگران اشاره باریک و هوشمدانه ای به چگونگی پذیرش شوخی و طنز توسط آن ها دارد:

پاسخ ما به استفاده از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران یا همان شوخی هایی که دیگران با ما دارند نشانه انعطاف پذیری ما و باز بودن ما نسبت به پذیرش شوخی و طنز است. واکنش دیگران به حس طنز ما نشانه خوبی برای این است تا بفهمیم باید روابطمان را با آن ها گسترش دهیم یا این که به همان سطح کنونی بسنده کنیم.

مشاهده مقاله  4 راه برای کنترل بهتر زمان و جلوگیری از اعتراض مخاطبان در سخنرانی

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

جملگی “ما ” شوید!

استفاده بهتر و موثر از  شوخ طبعی در ارتباط با دیگران به واسطه حس اتحاد سریع تر محقق می شود. در جملات طنزی که به کار می برید به جای “من” از “ما” استفاده کنید. فعل های اول شخص مفرد را با ضمایر جمع تغییر دهید و رویکرد خود را جمعی کنید. مثلا:

سر قرار بودیم که نفهمیدیم این بلا از کجا روی سر ما نازل شد و همه ما به احترام کامیون پشت فرمان سجده کردیم!

در این بازگویی این خاطره به شکل طنز شاید اصلا مخاطبان شما در آن روز و در آن ساعت در صحنه حضور نداشتند، اما جمع بستن افراد حاضر در حادثه به آن ها حس نزدیکی و صمیمیت می دهد. وقتی که جملگی ما شوید و همه چیز را با نگاه جمعی بررسی کنید کم کم مخاطبان شما متوجه می شوند که جز یک گروه شاد هستند که یک رهبر توانمند، جذاب و کمدین مثل شما دارد!

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

شما با بقیه هیچ فرقی ندارید!

گاهی در برخی از گفتگوها شما در مرکز توجه قرار می گیرید. بقیه به تحسین شما می پردازند و مدام از شما تعریف می کنند. در چنین مواردی شوخ طبعی در ارتباط با دیگران شما را خلع سلاح می کند و باعث می شود دیگران حس کنند در پیروزی یا برتری شما شریک هستند.

با جستجویی در اینترنت با تصاویر بزرگ ترین و مشهور ترین کمدین آرتیست های دنیا نظیر جکی چان رو به رو می شوید که در برخورد با خبرنگاران یا هواداران با شوخ طبعی خود همه را شگفت زده کرده اند. در صورتی که شما هم در ابرها سیر می کنید و بابت تعاریف و تحسین های دیگران به شدت خوشحال هستید برای مدت کوتاهی هم که شده پایین بیایید و با شوخی های دوستانه مانع از برانگیخته شدن حس حسادت دیگران شوید.

مشاهده مقاله  5 تیپ شخصیتی پردردسر را میان مخاطبان در سخنرانی بشناسید

از افراد جدی جدا دوری کنید!

هنگام شوخی کردن، شناختن مخاطبی که ظرفیت کافی برای شنیدن، اندیشیدن و سپس همراهی با شما را داشته باشد بسیار مهم است. راه کلیدی برای تشخیص شوخ بودن و درجه شوخ طبعی دیگران استفاده از جملات منفی و عباراتی است که آن ها را زیر سوال می برد. تو نمی توانی، تو نمی دانی، تو این کار را انجام نمی دهید، تو نمی روی و …از آن دسته افعالی هستند که با استفاده از آن ها می توان به درجه جدیت یا شوخ طبعی دیگران پی برد.

برای به کارگیری حس شوخ طبعی در روابط کاری و معاملات برای جهت جلوگیری از بروز سوتفاهم قطعا به چنین ترفندهایی نیاز داریم.

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

حالات خود را را مدیریت کنید

برای شروع شوخی باید قبل از هر چیز حالت یا خلق و خوی خود را مشخص کنید. قرار است این نمایش چند دقیقه ای طنز شما به نقل از یکی از اساتیدتان غم انگیز باشد یا خاطره ای خنده دار از سفر چند روزه به تعدادی از دوستانتان؟ با توجه به سوژه مورد نظر و برای استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران حتما کاراکتر خود را مشخص کنید.

بعد از مشخص کردن کاراکتر، حالات باید مدیریت شوند. شما نمی توانید در آن واحد هم بخندید و هم بترسید، یا گاهی حتی شوخی های دلچسب هم نمی توانند عاری از حس تاسف و ناراحتی ما باشند.

برای تاثیرگذاری بهتر روی مخاطبنتان یک کاراکتر را انتخاب کنید و تا پایان با همان ادامه دهید. حالات طنزی که خلق کرده اید نباید در عرض چند دقیقه به ناراحتی و غم تبدیل شوند و مخاطب سردرگم کنند. خیلی از ما هنگام شوخی و طنز پردازی درست وقتی که به نقطه اوج داستان می رسیم شروع به گله و شکایت از روزگار و در میان گذاشتن مشکلاتمان با بقیه می کنیم.

استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]
۲ Comments
  1. سحر

    ممنونم بابت نکات خوب و کاربردیتون

    1. جواد غفاری

      سپاس از حضورتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.