تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان تا چه حد اهمیت دارد؟

0 ۱,۵۳۹

تمام آن صدای مخملی و شفافی که در طول سخنرانی گوش نوازی می کند، صدایی که یک مجری از طریق تغییر تن آن مخاطب را رو به روی تلویزیون میخکوب می کند و آن نوایی که از رادیو می شنویم و همه هوش و حواسمان محو فن بیان گوینده و کیفیت صدای او می شود صد در صد ذاتی نیست. صدای انسان دقیقا مثل استخوان ها و عضلاتی که از بدو تولد تا دوران بلوغ رشد می کنند باید تقویت شود؛ با این تفاوت که در تمام عمر ظرفیت رشد و بهبود به کمک آموزش سخنرانی را دارد و حتی می توان جنس صدا را با ترفندهای خاصی از این رو به آن رو کرد. این صداسازی و فن بیان هم دقیقا مثل سایر اعمالی که به صورت روزانه انجام می دهیم نیازمند انرژی می باشد و بخشی از سوخت اصلی بدن و هر آن چه که به صورت متناوب تناول می کنیم صرف تولید صدا و خروج آن از تارهای صوتی می شود.

اما باید چه نوع غذایی در وعده های مختلف صرف کنیم که مستقیما بتوانیم کیفیت را در صداسازی و فن بیان حفظ نماییم؟ رژیم غذایی فردی که به صورت مداوم سخنرانی می کند یا با تکنیک های فن بیان مشغول گویندگی و سخنوری است با افراد معمولی چه تفاوتی دارد؟ اصلا با تغذیه مناسب تر می توان اصل صدا را عوض کرد و بنیان آن را از نو ساخت؟

پاسخ به این سوالات را در وبسایت آموزش سخنرانی دانشگاه زندگی دریافت خواهید کرد.

تاثیر تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان

تغذیه مناسب و صداسازی فقط مختص کسانی که به نحوی شغل و حرفه آن ها وابسته به سخنوری و گفتمان است نیست. طبق آمار منتشر شده از سوی آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا حدود 7 میلیون شهروند آمریکایی درگیر اختلالات صدا هستند. این اختلالات نه فقط به تغذیه بلکه به شیوه تنفس و تکلم هم مربوط می شود اما تغذیه در بلند مدت تاثیر بیشتری روی صدا دارد.

مشاهده مقاله  با جادوی اصول فن بیان و سخنوری آشنا شوید!

تاثیر تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان

آب؛ ترکیب شفابخش در صداسازی!

اگر به دنبال یک صدای شفاف و تر و تازه هستید آب را فراموش نکنید. تارهای صوتی انسان خیلی ظریف تر از آن چه که فکر می کنید هستند و خیلی سریع هم ارتعاش پیدا می کنند. لرزش این تاره ها است که می تواند نرمی صدا یا سختی یا در واقع بد صدایی خوش صدایی را مشخص سازد. استفاده از آب به منزله روانکاری این تارهای صوتی است. چیزی شبیه به روغن کاری حرفه ای تارها تا بدون صدای اضافه به لرزش درآیند!

به جز استفاده مستقیم از آب می توان مواد غذایی پرآب بیشتری را در برنامه غذایی قرار داد. میوه هایی مثل سیب، هلو، طالبی و هندوانه منابع سرشار آبی هستند که خوردن آن ها علاوه بر تامین آب بدن شادابی به همراه دارد!

چُرت های صوتی بدون صرف غذا!

صدای شما گاهی بیش تر از خود بدن به استراحت و چُرت های مختصری احتیاج دارد. تغذیه مناسب در فن بیان و صداسازی مهم است. اما گاهی نخوردن و استراحت دادن مهم تر می شود. معلمان که به مدت طولانی در کلاس درس صحبت می کنند یا بازاریابانی که با فن بیان در بازاریابی به شدت حنجره خود را درگیر کار می کنند نیاز دارند هر روز استراحت های مختصری بعد از یک دوره فعالیت مداوم به خود بدهند. این چُرت های کوتاه باید بدون صرف هر نوع غذایی باشد.

تاثیر تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان

مصرف غذاهای تازه به جای غذاهای فرآوری شده

مشغله های کاری آن قدر زیاد شده است که استفاده از غذاهای کنسروی، فریز شده، منجمد شده و فرآوری شده صنعتی امروزه امری عادی است. اما زندگی کسی که به صداسازی و فن بیان بستگی دارد با اغلب مردم باید فرق داشته باشد.

مشاهده مقاله  4 ترفند بی نظیر برای این که صدای بم و کلفت تری داشته باشیم

میوه و سبزیجات تازه و هر چیزی که مستقیما از دل زمین تغذیه و رشد کرده باشد گزینه مناسبی برای صداسازی هستند. برگ سبز به طور کلی بهترین منبع غذایی برای خوانندگان، مجریان، گویندگان رادیویی و سخنرانان می باشد. از جمله محصولات برگ سبز می توان به گریت گراس یا سبزیجات مصنوعی، کاترپیلار، کلم، قارچ، اسفناج (خالص پخته نشده)، سبزی خوشمزه آرگیولا، سبزیجات مخلوط، کلم بروکلی، اسکارول و…اشاره کرد.

تاثیر تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان

سالاد؛ یک میان وعده غذایی کامل

سالاد از هر وعده غذایی که ممکن است پیش از سخنرانی استفاده کنید کامل تر است. ترکیب سبزیجات تازه ای که احتمالا سرشار از آب نیز هستند به همراه سس های ویژه ای که دارای روغن زیتون یا انواع روغن های مفید برای ناحیه گلو و حلق می باشند بسیار مناسب است. به علاوه سالاد میان وعده غذایی کاملی است که صرف آن باعث می شود خیلی سبک تر سخن بگویید.

نوشیدنی سبزیجات!

خیار، جوانه های آفتابرگردان، جعفری، سیر و زنجبیل میکس شده تشکیل نوشیدنی مقوی و سالمی را می دهند که به شدت در صداسازی و فن بیان به شما کمک می کنند.

رعایت خط قرمزها در مصرف کافئین

کافئین یک ماده دیورتیک است. به این معنا که با جذب آب بدن میزان دفع ادرار را افزایش می دهد. به جز جذب آب و ایجاد تنش های آبی در طول سخنرانی میزان اسید های مختلفی که در قهوه یا محصولات کافئین دار وجود دارد باعث خارش تارهای صوتی می شود. از این رو بعد از صرف مقادیر مختلف قهوه باید حتما گلو را شستشو داد تا تحریک حاصل از آن روی کیفیت فن بیان و صداسازی اثر نگذارد.

مواد غذایی ممنوعه!

فراموش نکنید که یک سخنران دقیقا مثل یک دونده است که باید انرژی خود را برای تمام دقایق سخنرانی خود ذخیره سازی کند. وجه تشابه دیگر دونده و گوینده میزان غذای مصرفی و زمان تناول آن ها می باشد. یک دونده مجاز نیست درست قبل از مسابقه از مواد غذایی استفاده کند. سخنران هم برای این که حرکات دیافراگم در دم و بازدم عمیق به خوبی صورت بگیرد و احساس سنگینی مانع از حرکات او مقابل دیگران شود باید غذا را حداقل دو ساعت قبل از شروع سخنرانی مصرف کند.

مشاهده مقاله  اندازه ژست و اشارات بدنی سخنران در طول سخنرانی

تاثیر تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان

اما کسی که به دنبال کسب مهارت در فن بیان و صداسازی است دور چه غذاهایی باید خط بکشد؟

  1. غذاهایی که ترشح موکوس موجود در مجاری گوارشی را تحریک می کنند از جمله مواد غذایی ممنوعه هستند. تمام محصولات لبنی از جمله بستنی و شیر چنین حالتی را حین بلع و هضم ایجاد می کنند. ترشحات موکوسی در مسیر خروج صدا از حلق به سمت دهان قرار دارد.
  2. غذاهایی که حلق و گلو را خشک می کنند هم از جمله مواد ممنوعه هستند. همان طور که گفته شد افزایش آب بدن در صداسازی و فن بیان نقش به سزایی دارد. از این رو مصرف مرکبات، الکل، چای و…پیش از سخنرانی و شروع گفتگو توصیه نمی شود.
  3. غذاهایی که محرک گلو و حلق هستند. غذاهای تند و تیز یا حتی قهوه که حاوی کافئین است گلو را تحریک می کنند و بنابراین نباید مصرف شوند.
  4. آبی که مصرف می شود قطعا باید هم دما با محیط باشد. آب خنک هم گاهی دردسر ساز است. مطمئن شوید که در نوشیدنی ها از یخ استفاده نشده باشد.
  5. نوشیدنی های گازدار پیش از شروع گویندگی، اجرا و مثلا شروع کلاس درس یا کنفرانس توصیه نمی شود. گاز موجود در این نوشیدنی ها نفخ آور است.
  6. خوردن تا مرز سیر شدن پیش از رخدادهای مهمی مثل سخنرانی اصلا ضروری نیست. همین که بتوانید با مقدار کافی غذا انرژی مورد نیاز خود را تامین کنید کافی است.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.