طراحی سخنرانی برای معرفی خود ؛ مسئله ای که یک روز بدان نیاز پیدا می کنید

4 ۱۶,۷۱۲

اولین برخورد با دیگران مهم ترین برخورد است و همه چیز در همین نگاه اول شکل می گیرد. یکی از نقاط ضعفی که در بسیاری از سخنرانی ها و مباحثه ها دیده و شنیده می شود معرفی کردن خود فرد سخنران می باشد. حتی افراد حرفه ای و کسانی که عمر خود رابا سخنرانی گذرانده اند در معرفی خودشان احساس ضعف می کنند؛ چرا که اغلب اوقات درباره دیگران و مباحث مختلف سخنرانی داشته اند و هیچ وقت به خودشان نپرداخته اند. معرفی کردن خود فرد به دو شکل ممکن است صورت گیرد: طراحی یک سخنرانی برای معرفی خود یا معرفی کردن خود در بخشی از یک سخنرانی.

گاهی سخنرانی صرفا برای معرفی شما، جایگاه شما، مهارت های شما و فنونی است که می دانید. بنابراین محوری ترین فرد در طول سخنرانی خود شما هستید و باید با استفاده از فن بیان خود سر مخاطبان را گرم کنید. همین شیوه سخنرانی برای معرفی کردن خود در حال حاضر بسیار متداول شده است و اگرچه افراد با برگزاری سمینار های مختلف به موضوعات متفرقه می پردازند اما هدف اصلیشان معرفی برند و کسب وکار یا مهارت هایشان می باشد.

جالب است بدانید برخی سخنرانی برای معرفی خود را نمونه ای از سخنرانی آسانسوری می دانند؛ چون در اغلب موارد افراد در آسانسور و محیط های عمومی به مباجثه می پردازند و در نهایت خود را به یکدیگر معرفی می کنند. شاید هم بتوان معرفی کردن خود را امری ضروری برای شکستن یخ میان دو فرد داسنت؛ یک ترفند یخ شکن و موثر!

چه سخنرانی جامعی برای معرفی خود داشته باشید و چه بخواهید در طول سخنرانی معرفی مختصری درباره خود داشته باشید باید با مهارت های فن بیان و اصول سخنوری آشنایی کافی داشته باشید.

طراحی سخنرانی برای معرفی خود ؛ مسئله ای که یک روز بدان نیاز پیدا می کنید

دانشگاه زندگی را با ادامه مطلب امروز دنبال کنید تا گام به گام با طراحی سخنرانی برای معرفی خود آشنا شوید.

آموزش گام به گام طراحی سخنرانی برای معرفی خود

طراحی این سخنرانی مراحل خاص خود را دارد. ما این مراحل را در 4 گام ساده خلاصه کرده ایم:

مشاهده مقاله  5 نکته نجات‌بخش برای برنامه ریزی بهتر سخنرانی

آماده سازی سخنرانی

 

تنظیم تیتر یا عناوین سخنرانی

شروع سخنرانی برای معرفی خود یا تنظیم یک پیش نویس شروع می شود. فرض کنید می خواهید متن سخنرانی را تمرین و تکرار کنید. بنابراین با یک برگه ساده شروع کنید و چیزهایی که باید در سخنرانی مطرح شود را لیست نمایید. این لیست اسکلت سخنرانی شما را تشکیل می دهد.

  • نام خود را در اول سخنرانی به سمع و نظر حاضرین برسانید. شاید فکر کنید این روند کمی کلیشه ای است اما این حق مخاطبان یا حاضران است که در وهله اول بدانند مشغول شنیدن حرف های چه کسی هستند. مثلا خیلی رک و پوست کنده بگویید: سلام! من الکس هستم؛ مهندس نرم افزار!
  • اهداف و رویکرد های خود را از همان اول بیان کنید. فرض کنید شما الکس داستان هستید! سخنان خود را به این شکل شروع کنید: ما طراح اپلیکیشنی هستیم که قرار است از این به بعد با استفاده از آن به راحتی آب خوردن و در حالی که مشغول چک کردن حساب توییتر خود هستید پیتزا سفارش دهید!

 

بهتر است تجربیات و حتی زمینه کاری خود را با حاضرین در میان بگذارید. مثلا بگویید این پنجمین اپلیکیشنی است که ما تولید می کنیم. اپلیکیشن اول ما برای ثبت نام غیرحضوری در یک مدرسه غیرانتفاعی طراحی شد و …

بیان اهداف شخصی

شاید بهتر باشد در بخشی از سخنرانی به بیان اهداف آینده بپردازید تا این که مدام از سابقه درخشان خود تعریف و تمجید کنید. می توانید به عنوان یک طراح اپلیکیشن توانایی هایتان را در زمینه تشخیص علایق کاربران ابراز کنید.

مثلا بگویید: من به عنوان یک طراح اپلیکیشن به خوبی می دانم که جوان های هم سن و سال من به دنبال چه چیزی هستند و چه فاکتور هایی در اپلیکیشن آن ها را جذب می کند.

مشاهده مقاله  آشنایی با نحوه معرفی سخنران هنگام نوشتن متن سخنرانی

خود را متمایز کنید

سعی کنید با بیان توانایی های شخصی خود و البته در کمال صداقت به نکاتی اشاره کنید که دیگران به شما غبطه بخورند.

 

تجدید نظر و تمرین سخنرانی

کوتاه کردن سخنرانی

به عقاید برخی طراحی سخنرانی برای معرفی کردن خود باید از سایر سخنرانی ها کوتاه تر باشد. اگر قرار است شرکت خود را به دیگران معرفی کنید بهتر است فقط 3 یا 4 جمله از آن به معرفی شخص شما اختصاص یابد؛ یعنی چیزی حدود 10 دقیقه.

  • سخنرانی هایی که با اهداف تبلیغاتی و معرفی خود آغاز می شوند باید حتما روان و پرمحتوا باشند. به علاوه این سخنرانی ها باید تا حد ممکن کم شوند تا خواننده تصور نکند شما در حال به رخ کشیدن خود هستید!
  • اگر سخنرانی شما باید بین 2 تا 7 دقیقه باشد مسلما نه 2 دقیقه و نه 7 دقیقه وقت مناسبی نیستند؛ میانه رو باشید
  • در طول سخنرانی برای معرفی خود هیچ گاه به محدودیت ها اشاره کنید و زمان را به کاربران یادآوری نکنید

 

استفاده از کلمات ساده و قابل فهم

شما در حال سخنرانی برای معرفی خود هستید. جملات در هم  و برهم و پیچیده جایی دراین سخنرانی ندارند. مثلا فرض کنید شما یک سخنرانی را برای معرفی توانایی هایتان جهت تدریس در کنکنور برگزار نموده اید. در این سمینار باید حرف های عمومی و قابل فهم زده شود و به هیچ وجه نیازی نیست تخصصی صحبت کنید.

معرفی خود در سخنرانی

برنامه ریزی سخنرانی

تعیین سطح سخنرانی

هرچند که یک سخنرانی موثر باید به زبان شنوندگان طراحی و تنظیم شود اما لازم است سطح مخاطبان را نیز در نظر داشته باشید. بدین منظور سوالات زیر را از خود پرسیده و بدان پاسخ دهید

  • مخاطب اصلی شما در سخنرانی چه کسی است؟
  • انتظارات مخاطبان از شما چیست؟
  • برای این که فردی ایده آل جلوه کنید به چه چیزهایی باید اشاره کنید؟

 

درج مطالب مرتبط

احتمالا اگر زمان بی انتهایی در اختیار داشتید دوست داشتید ساعت ها درباره توانایی های خود بحث و مناظره داشته باشید. اما زمان محدود است و تنها مطالب مرتبط را باید درج نمود.

مشاهده مقاله  نکاتی که انتخاب موضوع برای سخنرانی را ساده‌تر می‌کند

تن صدا در ارائه سخنرانی

بالا و پایین بردن صدا در طول ارائه سخنرانی احتمالا از خستگی و خواب آلودگی مخاطبان می کاهد. به خصوص که در طراحی سخنرانی برای معرفی خود گاهی کاربران واکنش های بیش تری از خود نشان می دهند.

 

ارائه سخنرانی

استفاده از زبان بدن

زبان بدن در سخنرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما به واسطه زبان بدن و مثلا ارتباط چشمی در طول سخنرانی اعتماد به نفس بیش تری پیدا خواهید کرد. هیچ گاه چسبیده به میز یا دیوار سخنرانی نکنید و از دست به سینه ایستادن پرهیز کنید.

جبران اشتباهات در سخنرانی

زمانی که اشتباهی مرتکب می شوید یا با تپق زدن در سخنرانی باعث خنده دیگران می شوید با آن ها همراه شوید و سعی کنید به واسطه استفاده از طنز در آغاز و پایان سخنرانی خیلی راحت و بی استرس جلوه دهید. جوری که با رفتار خود نشان دهید این مورد ممکن است برای هر سخنرانی رخ دهد!

 

حتی می توانید فضا را با کلمات و کنایه های خود متحول کنید. مثلا اگر پیش از ورود شما به سالن با ازدحام زیادی رو به رو شدید یا این که مخاطبان مشغول صحبت با یکدیگر بودند بگویید: از این که مزاحم صحبت هایتان می شوم و قرار است مدتی با سخنان خود سر شما را به درد آوردم غذرخواهی می کنم.

این شیوه برخورد یک ترفند هوشمندانه برای نمایش فروتنی و تواضع شما نسبت به حاضرین می باشد.

اگر هم زمانی بخش از مطلب را فراموش کردید به چای این که هول شوید با این جمله به عقب برگردید و نگذارید بقیه فکر کنند شما بخشی از متن را فراموش کرده بودید: یک عقب گرد به مطالب گفته شده داشته باشیم و…

[تعداد: 3    میانگین: 2.7/5]
۴ Comments
  1. ناصر

    عالی فقط مطالب بشتر بزارید

    1. جواد غفاری

      حتما این نکته رو در نظر می گیریم. ممنونم

  2. سعید

    نکات خوبی بود. ممنون .
    فقط اشتباهات تایپی زیاد داشت.

    1. mm
      سید جواد غفاری

      ممنون از شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.