عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

0 ۱,۱۳۱

چندی پیش به چیز مهمی پی بردم که در زندگی من واقعا اثر گذار بود. در یک جلسه اداری، با دو نفر از همکاران نشسته بودیم که خبر بدی به ما رسید. شدت احساسات هر یک از ما نسبت به آن خبر متفاوت بود. هر یک از ما احساسش را با کلمه متفاوتی درباره این خبر بیان می کرد. من می گفتم خیلی عصبانی ام، دومی می گفت کار و موقعیت شغلی من با مرگ این فرد واقعا آسیب می بیند و سومی می گفت ناراحنم. فراموش نمی کنم که کلمه ای مثل “ناراحت” و بیان آن به این سادگی ها برای چنین وضعیتی خنده دار بود. شاید کلماتی که به کار برده شده بود تا آن حد در احساسات من نمی توانست اثر بگذارد اما باعث شد یکی دیگر از همکارانم به سرعت اشک بریزد. فهمیدم که کلمات چه قدر می توانند روی احساسات و عواطف انسان ها تاثیر بگذارند. فهمیدم که یک جمله چه قدر می تواند الگو رفتاری دیگران را تغییر دهد و چه قدر عبارت های مهم ما در مکالمات روزمره ممکن است با عدم آگاهی ما نسبت به پیرامون و انسان های آن بی اهمیت جلوه داده شوند!

حتما شما هم در چنین شرایطی قرار گرفته اید. مثل وقتی که حرف های دیگران، هر چند عادی از نظر خودشان، شما را آزرده خاطر می کند و به احساساتتان لطمه وارد می کند. این عبارت ها نه فقط در مکالمات روزمره ما با دوستان و خانواده بلکه در محیط کاری هم رد و بدل می شوند و اثرگذاری منفی به دنبال دارند. مثلا در فن بیان ارتباط با مشتری از کلمات یا عبارت هایی استفاده می کنیم که شخصیت افراد را به این وسیله زیر پای گذاشته ایم یا این که حد و حدود خاصی را بین خود و آن ها حفظ ننموده ایم.

بر اساس تجربیاتی که به دست آورده ایم برخی از این عبارت های مهم را که فکر می کنیم بیش از بقیه مکالمات روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهند گلچین کرده ایم. مراقب باشید از این کلمات و عبارات در صحبت های خود استفاده نکنید و موجبات سو تفاهم را ایجاد نکنید.

مشاهده مقاله  روش تمرین سخنرانی: چه طور برای یک سخنرانی مسلط، تمرین کنیم؟

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

نیمه لیوان پر است یا خالی؟ این بستگی به ما دارد که چه طور با حرف هایمان نیمه پر لیوان در وجود دیگران یا کارهایشان را ببینیم و حرف های تنش زا به کار نبریم. به عبارت های مهم زیر در مکالمات روزمره خود توجه کنید و ببینید چند بار و در برخورد با چه کسانی تا به حال از این جمله های استفاده کرده یا می کنید:

به نظر خسته/ ناامید/ مشوش هستید!

اگر با ورود به خانه و دیدن چهره های نه چندان خوشحال دیگران سریع به ذهنتان می رسد تا چرایی موضوع را بپرسید یا این که با ورود به یک مکان عمومی و ناراحتی کسانی که روی صندلی ها نشسته اند کنجکاو می شوید بدانید دقیقا چه اتفاقی افتاده است بر نیست با ادبیات آن نیز آشنا شوید.

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

از به کار بردن جمله هایی مثل “خیلی خسته به نظر می رسی” و امثال آن خودداری کنید. به کارگیری این جملات نه تنها احساس خوشایندی در افراد ایجاد نمی کند بلکه اشاره مستقیم به اصل مطلب و شاید فضولی کردن در زندگی بقیه به شمار می رود. خیلی از ما در شرایط نامساعد تمایلی به در میان گذاشتن جزئیات با دیگران را نداریم.

چه قدر چاق/ لاغر شده ای!

یکی از موثر ترین عبارت های مهم که تاثیر آن روی روحیات افراد به مرور شدیدتر می باشد استفاده از این قبیل جملات است. اضافه وزن یا از دست دادن وزن توسط دیگران پدیده ای کاملا شخصی می باشد؛ هر چند که دیدن بقیه با این تفاوت های فاحش در وهله اول کمی تعجب برانگیز است. پس دور این عبارت را برای همیشه خط قرمز بکشید چون به کار بردن آن دقیقا مثل این است که بگویید: دیگر مثل قبل جذاب نیستی!

مشاهده مقاله  چهار مشکل سخنرانی در وبینار و نحوه برطرف نمودن آنها

به دنبال کلمات جایگزین باشید. به جای این که تغییر وزن دیگران را به آن ها یادآوری کنید بلافاصله سراغ اصل مطلب بروید و بگویید: هر چه که هست باعث شده خیلی نسبت به قبل جذاب تر شوی!

همیشه یا هرگز های خطرناک!

یکی از کلمات خطرناکی که هر سخنران یا گوینده ای می تواند به کار ببرد استفاده از همیشه یا هرگز های خطرناک است. در دنیا اطراف ما هیچ چیز کامل یا ناقص مطلق نیست؛ پس بد نیست در به کارگیری از واژگان کمی دقیق تر یا حساس تر باشیم.

این کلمات را در مکالمات خود حذف کنید و به جای استفاده از آن ها از اغلب، گاهی، برخی از اوقات و …استفاده کنید.

موفق باشید!

استفاده از “موفق باشید” به عنوان یکی از عبارت های مهم در مکالمات روزمره می تواند نشانگر پایان هر چیز باشد. اگر در طول سخنرانی از این عبارت استفاده می کنید ممکن است دیگران تصور کنند شما قرار است به همین زودی ها حرف هایتان را جمع و جور کنید، اگر در یک قرارداد مهم از این عبارت استفاده می کنید ممکن است طرف مقابل قرار داد تصور کند شما از ادامه معامله منصرف شده اید و…

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

می دانی من کی هستم!؟

حتی اگر به دنبال اثبات موقعیت فعلی، پست یا مقامتان هستید توصیه می کنیم با جمله دیگری وارد شوید! یکی از بدترین عباراتی که ممکن است در طول مکالمات به کار برده شود همین جمله تحقیرآمیز “می دانی من کی هستم” است.

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

تقصیر من نیست!

در محیط کار یا زندگی مشکلات یا خطاهای زیادی ممکن است رخ دهد. در صورتی که شما در وقوع اتفاقات نقشی نداشته اید از شکستن لیوان تا به وجود آمدن مشکلات بزرگ را با به کارگیری “تقصیر من نیست” گردن نگیرید! استفاده از این جمله باعث می شود ناخودآگاه توجه همه به سمت شما جلب شود و هرگاه این مسئله مطرح شود یک گوشه داستان اسم و یاد شما وجود داشته باشد!

مشاهده مقاله  چه طور با "مراعات نظیر معکوس" به یادماندنی سخن بگوییم؟

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

نمی توانم!

نمی توانم و اصولی کلماتی که منفی می شوند بار سنگینی به دوش عامل یا فاعل آن دارند. استفاده از این کلمه این حس را در طرف مقابل ایجاد می کند تا همیشه به دنبال یک نقطه ضعف در کارهای شما بگردد؛ چون شما خودتان اعتراف کرده اید از پس انجام این کار بر نخواهید آمد.

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

اگر برای انجام کاری موانعی را پیش روی خود می بینید که فکر می کنید جهت پیشبرد کار مشکل ساز هستند به جای استفاده از کلمه “نمی توانم” آن ها را مستقیما مطرح کنید؛ اما ترجیحا واژه نمی توانم را از فن بیان خود حذف کنید!

از این کار متنفرم!

قانون نانوشته ای در دنیا وجود دارد که تنفر در امور مختلف وجود ندارد؛ مگر این که ما بخواهیم این تنفر را به وجود آوریم. اگرچه عوامل مختلفی در اطراف ما هستند که با وجود آن ها زندگی کردن تقریبا بدون تنفر امکان پذیر نیست اما یکی از راه های توسعه عزت نفس برطرف کردن همین حس های تنفر و بی علاقگی نسبت به چیزهای اطراف است.

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

فقط چند دقیقه!

به عنوان آخرین نکته توصیه می کنیم حتما از این که مکالماتتان به این دست عبارات یا جملات آلوده شود پیشگیری کنید. “فقط چند دقیقه”، “چند ثانیه بیش تر طول نمی کشد” یا “5 دقیقه صبر کنید” از آن دست جملاتی هستند که شما را تحت فشار قرار می دهند. فشاری که برای انجام کارهایتان عجله کنید و هر طور که شده است آن را تمام نمایید. مسلما در چنین شرایطی محصول کار آن چیزی نیست که مطلوب شما بوده است.

عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.