تقویت فن بیان و غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

2 ۴۰۶

آشنایی با زندگی برخی از کارآفرینان و افراد مطرح دنیا در حوزه تجارت و بازرگانی، گاه به شدت بهت‌آور و تعجب‌برانگیز می‌شود. تصور اغلب ما از افراد موفق، ثروتمند و سرشناس در تاریخ انسان‌هایی خارق‌العاده و دارای توانایی‌ و استعدادهای فراتر از انتظار است که روی هر چیزی که دست بگذارند بعید است بدان نرسند. اما واقعیت چیز دیگری است و با تصورات ما فرسنگ‌ها فاصله دارد. این تناقض در مرور زندگی “وارن بافِت”، کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌گذار و نیکوکار آمریکایی که به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود به خوبی مشهود است. بافت فردی عصبی، مضطرب و پیوسته نگران بود که به دلیل ترس از سخنرانی عمومی و در جمع، در انتخاب کلاس‌هایش برای جلوگیری از رو به رو شدن با جمعیت زیادی از دانشجویان، دقت زیادی به خرج می‌داد. حتی مطابق با حقایق منتشر شده در برخی از منابع، وارن بافت از مشتریان پر و پاقرص کلاس‌های فن بیان و تقویت اعتماد به نفس برای حضور در سخنرانی عمومی بود؛ اما همیشه پیش از شروع کلاس‌ها از شرکت در دوره‌ها انصراف می‌داد!

در سن 21 سالگی، وارن بافت با وجود تمام کمبود‌هایی که به خاطر ترس از سخنرانی احساس می‌کرد کسب وکار خود را در حوزه بورس اوراق بهادار شروع کرد. بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران، 21 سالگی و شروع کسب وکار را به عنوان استارت یا قدم اول در غلبه بر ترس از سخنرانی توسط وارن بافت دانسته‌اند.

ترفند‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

اولین گام بافت شرکت در دوره‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به همراه 30 نفر دیگر که مثل خود او حتی از بلند شدن و معرفی خود در جمع‌های بزرگ وحشت داشتند بود. بافت در گام‌های بعدی تجربه‌هایی در زمینه غلبه بر ترس از سخنرانی کسب کرده است که بخشی از آن‌ها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

مشاهده مقاله  آموزش گام به گام بهره‌گیری از داده و آمار در سخنرانی

ترفند‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

21 سالگی نقطه عطف زندگی وارن بافِت بوده است؛ چون در این بازه برای همیشه با هراس از سخنرانی خداحافظی کرده است و چنان اعتماد به نفسی به دست آورده که توانسته در کارهای سرمایه‌گذاری به صورت خودجوش شرکت کند. نقطه عطف زندگی شما کجاست؟

به ترس خود بها ندهید!

هر روز که از محیط منزل خارج می‌شوید حتما ترس‌های زیادی به همراه دارید. ترس فراموش کردن وسایل شخصیتان، ترس دیر رسیدن یا به سلامت رسیدن فرزندان به مدرسه، ترس مورد قبول واقع نشدن تمام زحماتی که یک ماه اخیر در محیط کار خود کشیده بودید و …

وارن بافِت از آن دسته از افرادی بود که می‌دانست چه طور باید به توانمندی‌های خود بها دهد و در مقابل ترس را ناچیز انگارد. در حالی که معمولا اطراف میز کار هر فرد تابلو سوابق کاری و افتخارات علمی و حرفه‌ای او متصل شده است در اتاق بزرگ‌ترین سرمایه‌دار ایرانی با افتخار تابلو گذراندن دوره فن بیان نصب شده است!

ترفند‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

رابطه اصلی غلبه بر ترس و موفقیت در کسب وکار همان اعتماد به نفسی است که به خاطر سخنرانی قدرتمند در فرد ایجاد می‎شود و سعی دارد این اعتماد به نفس را در تمام بخش‌های کاری خود دخالت دهد.

از تمرین‌های نمایش تراپی استفاده کنید!

نمایش تراپی یا روش موثر درمان ترس به شیوه قرار گرفتن در معرض همان ترس‌ها ، یکی از راه های شناخته شده برای غلبه بر ترس‌های ناشناخته‌ای است که از سخنرانی‌های عمومی داریم. روش وارن بافِت هم دقیقا همین روش نمایش تراپی بوده است. روشی که فرد خودش را در موقعیت‌های استرس‌زا و ترسناک سخنرانی قرار می‌دهد تا به مرور به این ترس عادت کند.

مشاهده مقاله  تقارن در سخنرانی ؛ عامل تعادل و وضوح گفتار هنگام سخن گفتن

ناگفته نماند که استفاده از این روش خرجی ندارد. اگر هم امکان حضور در سخنرانی‌های بزرگ را ندارید گفتگوهای دوستانه و تبادل نظرات روزانه در قالب گروه‌ شروع خوبی است.

شرایط منفی را مثبت تفسیر کنید

بعد از قرار گرفتن در شرایطی که ناخودآگاه به شما هیجان، اضطراب و احساس خجالت منتقل می‌کند، مثل قرار گرفتن در مراسم دفاع از پایان‌نامه که چندین متنقد برای زیرسوال بردن نتایج تلاش‌‌هایتان مقابل شما قرار دارند این بار باید شرایط منفی را به نفع خودتان مثبت تفسیر کنید.

ترفند‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

بازی احساسات و تنظیم هورمون‌ها مطابق با شرایط

تفسیر شرایط منفی، به شکل مثبت کار ساده‌ای نیست. از طرفی هم به عقیده بسیاری این ترفندها کارساز نیست؛ اما اگر با ساز و کار سیستم عصبی و هورمونی خود آشنا باشید متوجه می‌شوید که تمام اعمال حیاتی و غیرحیاتی بدن از تفاسیر منفی و مثبت ما تاثیر می‌پذیرند. به محض این که سیگنال‌های مفی بعد از گفتن جمله “می‌ترسم” از طریق نورون‌های مغزی منتقل می‌شوند همه اجزا هورمونی و عصبی در تعاملی هماهنگ و سازمان‌یافته با هم هورمون‌های استرس و تنظیم کننده فشار خون از جمله اپی نفرین و نور اپی نفرین را برای تغییر ضربان قلب، تعداد تنفس، فشار و قند خون آزاد می‌شوند. نتیجه این تغییرات قرار گرفتن بدن در حالت آماده‌باش برای حضور یافتن در شرایط تحت استرس است. چیزی که آرامش را از بدن سلب می‌کند!

ترفند‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

حقه‌های ذهنی برای تغییر چرخه‌های هورمونی بدن

مدیریت ذهن و تفسیر شرایط منفی به صورت مثبت، ترفندی که همواره وارن بافِت از آن بهره گرفته است، به بدن کمک می‌کند پاسخ‌های آرام‌تری را ارسال کرده و به این ترتیب احساسات مخرب فروکش کنند. اهمیتی ندارد که چه مقدار زمان در اختیار شما قرار گرفته است. مدیریت سخنرانی‌های کوتاه و یا بلند از همان زمانی شروع می‌شود که دلشوره‌ها را احساس می‌کنید. همان لحظه بهترین زمان است تا فاکتورهای اصلی یعنی اعتماد به نفس، انرژی و ثبات خود را بالا ببرید.

مشاهده مقاله  برگزاری و مدیریت جلسات پرسش و پاسخ بعد از سخنرانی

ترفند‌های غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

در سبک وارن بافِت می‌بینیم که علی‌رغم ترس از رو به رو شدن با جمعیت انبوه، به سرعت روی صحنه حاضر می‌شود و مدام به خود یادآوری می‌کند: این سخنرانی یک فرصت است!

ترس‌های سخنرانی را در تمرین شبیه‌سازی کنید

تمرین و تکرار ساده‌ترین راه برای شناخت ریشه‌های ترس در سخنرانی است؛ با این تفاوت که هر تمرینی شما را از شر وحشت و هراسی که دارید نمی‌کاهد. کلید اصلی این تمرین افزودن چاشنی استرس و هیجان تحت شرایط مختلف به تمرینات است. تجربه ثابت کرده است که اندک اضطراب یا هیجانی در مقابل اندک جمعیتی نظیر افراد حاضر در یک کلاس، به صورت خیلی محسوسی از ترس ما در سخنرانی‌های بزرگ‌تر می‌کاهد.

چه طور چاشنی هیجان را به تمرین سخنرانی اضافه کنیم؟

فراهم کردن شرایط پر استرس و کمی متفاوت در تمرینات کار دشواری نیست. یک راه ساده می‌تواند سخنرانی با صدای بلند و بدون سخنرانی مقابل گروهی از دوستان یا جمع کوچک خانوادگی باشد. ترفند بعدی می‌تواند مرور اسلایدها بدون توجه به محتوا داخل آن‌ها باشد تا بتوانید آمادگی خود را بسنجید.

مدت‌ها قبل از این که وارن بافِت به یک مولتی میلیاردر در آمریکا تبدیل شود دانست که برای تحقق اهدافش باید یک بار برای همیشه سخنرانی و ریسک‌های آن را بپذیرد. فکر می‌کنید تقویت فن بیان و توانایی‌های سخنرانی عمومی به جز این که اعتماد به نفس سخنران را برای حضور در در فضای رقابت افزایش می‌دهد چه مزایا دیگری در کسب وکار و زندگی شخصی می‌تواند داشته باشد؟

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. سولماز

    اگر امکانش هست تعداد مقاله هاتون رو بیشتر کنید

    1. جواد غفاری

      سلام. بله حتما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.