6 درس الهام بخش از فن بیان استیو جابز که باید بیاموزید

0 ۱,۱۶۹

عمر انسان کوتاه است و هر فرد به اندازه ای عمر نمی کند که بتواند در هر زمینه ای کسب تجربه کند، سرد و گرم آن فعالیت را بچشد و سپس با علم کامل وارد حیطه کاری دلخواهش شود. یکی از راه هایی که برای انسان الهام بخش است و می تواند کوتاه بودن عمر انسان را به خوبی جبران کند تاریخ است. تاریخ و انسان هایی که تاریخ ساز شده اند. اگر بخواهیم مسیر موفقیت خود را کوتاه تر کنیم و به عبارتی زودتر به موفقیت دست یابیم بهتر است ردپای بزرگان هرعرصه را دنبال کنیم و در واقع جا پای بزرگان بگذاریم. آن هایی که سال های پیش همین مسیر را طی کردند، تلخی و شیرینی های آن را به خوبی می شناسد و در بیان تجربه های خود باید و ها و نبایدها را برای موفق شدن و رسیدن به هدفی که انتخاب کرده ایم در اختیارمان نهاده اند. فن بیان استیو جابز از آن دسته دروس الهام بخش در زندگی انسان ها می باشد.

استیو جابز یکی از بزرگان تاریخ ساز در صنعت تکنولوژی و بنیانگذار شرکت اپل می باشد. مخترع پیشرو در صنعت رایانه و یکی از ثروتمندان دنیا که با وجود انصراف از تحصیلات در دانشگاه به این موفقیت بزرگ دست یافت و نام آور دنیای تکنولوژی شد. اگرچه حدود 6 سال از مرگ  استیوجابز می گذرد اما سخنان الهام بخش او و چراغی که برای موفقیت در ذهن رهروان این راه روشن کرده است دست به دست پخش شده است و علاقمندان همواره مشتاق آشنایی با رمز موفقیت این مرد بزرگ بوده اند.

اما آن چه به درس امروز دانشگاه زندگی مربوط می شود تحلیل فن بیان استیوجابز است که به طرز شگفتی در اذهان تاثیرگذار می باشد. تا پایان این مطلب با ما باشید؛ فن بیان استیو جابز را در این مطلب تحلیل می کنیم.

نکات الهام بخش در فن بیان استیو جابز

استیو جابز با تمام سخنرنان یک تفاوت اساسی داشت؛ آن هم این که در نطق خود معمولا به مسائلی اشاره می کرد که سایر سخنرانان از آن ها غافل بودند و شاید اغلب استفاده از این موضوعات را در سخنرانی نوعی کسر شان می دانستند. این در حالی است که مخاطبان به مهارت بداهه گویی سخنران و استفاده از نکات نامتداول بیش تر توجه می کنند.

مشاهده مقاله  مردم سخنان شما را جدی نمی گیرند ؟ حتما این مطلب را بخوانید

فن بیان استیو جابز

 

برخی از این مسائل چشم گیر در فن بیان استیو جابز عبارتند از:

توجه به اختصار کلام در سخنرانی

استیو جابز سخنرانی های خاصی برگزار می کرد و ساختار سخن و فن بیان او همواره برای مخاطبان شناخته شده بود. هنوز هم کسانی که از طرفداران این مخترع محبوب هستند می توانند ساختار و لحن بیان او را از سایر سخنرانان تمیز دهند.

Jarl Mohn، یکی از کارآفرینان آمریکایی تم و زمینه صحبت های استیو جابز را در سه بخش کلیدی تقسیم می نمود که باعث می شده است فن بیان استیو جابز با وجود حجم مطالبی که قرار است به سمع و نظر مخاطبان برساند خلاصه باشد:

  1. توفیق بزرگ بعد از اجرای پروژه ها
  2. در هم شکستن و خود کم بینی کمپانی
  3. خودفریبی( مثلا با بیان برخی از نقاط مثبت کمپانی نقص های طرح های انجام شده را خیلی کم و مختصر نمایش می داد)

 

توجه به موضوع مرگ و میر در سخنرانی ها

استیو جابز به موضوع مرگ و میر خصوصا در سال های آخر عمرش بسیار اشاره می کرد. بخشی از نطق استیو جابز در این مورد را در ادامه می خوانید:

“داستان سوم من درباره مرگ است. هیچ چیز جهان شمول تر از مرگ وجود ندارد و همه انسان ها با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد. مثل تمام افراد من هم دوست دارم که مدت زمان طولانی تری زندگی کنم. طول عمر جای خود را دارد؛ اما من در حال حاضر درباره این موضوع نگران نیستم. مرگ تنها باعث شده است من از کوه بالا بروم و سرزمین موعود را از بالا مشاهده کنم. من از هیچ کسی نمی ترسم و بابت چیزی نگران نیستم. چشمان من شکوه خداوندی را به خوبی دیده اند.”

مشاهده مقاله  جذب کردن دیگران با فن بیان: چه طور جذاب صحبت کنیم؟

متنی که خواندید بخشی از سخنرانی تاثیرگذار استیو جابز در سال های پایانی عمر او در دانشگاه استنفورد آمریکا می باشد.

بدون شک این شیوه از سخنرانی و فن بیان استیو جابز برای اکثر مخاطبان الهام بخش است و اگر کسی در ارتباط با کسب اطلاعات بیش تر درباره آخرین تغییرات کمپانی اپل در این جلسات شرکت می کرد از یک کلاس درس معنوی جداگانه بر اساس تجربیات استیو جابز بزرگ بهره مند می شد.

تسلط مثال نازدنی به مطلب

تسلط و احاطه ای که فن بیان استیو جابز باعث می شد روی مطلب داشته باشد دیدنی و شنیدنی بود. استیو جابز به یک سخنران تمام عیار تبدیل شده بود که سخنرانی برای او در حکم یک سخنرانی یا یک مجلس رسمی نبود؛ گویی در حال صحبت کردن مقابل جمعی از خانواده و دوستان خود می باشد!

لحن استیو جابز بسیار جوان پسند و تر و تازه بود. در عین حال تجربه او کلمه به کلمه ای که به کار می برد را پخته تر می کرد و نشان از یک فرد کارآزموده و موفق در حوزه اصلی فعالیتش داشت.

به نظر می رسد این تسلط ناشی از قدرت برگشت به عقب و مشاهده تک تک سخنرانی هایی است که در استیو جابز انجام داده بود. به زبان دیگر او جزئت این را داشته است که اشتباهات فن بیان خود را با بازگشت به عقب به خوبی شناسایی و سپس ردیابی کند.

استیو جابز

 

صداقت در بیان حین سخنرانی

استیو جابز به لحاظ خلق و خو فردی فوق العاده متمایل به حفظ حریم خصوصی بوده است و همواره به رازداری معروف بود. بخشی از سخنرانی مربوط به فن بیان استیو جابز در دانشگاه استنفورد نیز به تازگی منتشر شده است!

مشاهده مقاله  جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان به سادگی ممکن می شود!

آشنایی با سختی هایی که در دوران جوانی تحمل کرده بود و توانایی متفاوت او در هماهنگ کردن خودش با محیط و مشکلاتی که پشت سرگذاشته است بیانگر صداقت درونی او است. چرا که او فردی کاملا درون گرا بوده است، اما به دلیل صداقت و راستی اش همواره به نکات مخفی زندگی اش اشاره داشته است و چیزی از زندگی این انسان فرهیخته مخفی نمانده است. استیو جابز صادق بوده و این صداقت را در بیان سختی ها و مشکلات و روند پیشرفت کسب وکارش به کار برده است.

شور و شوق مسری به مخاطب

فن بیان استیو جابز همیشه پر از شور و هیجان و انرژی مثبت بوده است. فن بیانی برای سخنرانی جذاب به مخاطبان که همواره در آن اشتیاقی به صورت مسری موج می زد. مثلا استیو جابز همواره به کم و سن و سال بودن خودش در دورانیکه موفقیت کسب کرده است اشاره داشته است. همین موضوعی برای افراد علاقمند و مخاطبان استیو جابز علاوه بر این که الهام بخش بوده است نوعی انرژی مثبت یا شور و هیجان محسوب می شود.

استفاده از طنز در سخنرانی

قبلا در ارتباط با تاثیر شروع و پایان طنر در سخنرانی صحبت کرده ایم. فن بیان استیو جابز به این گونه بود که در یک سخنرانی جدی و طولانی مدت همواره فرصت را برای شوخی کردن مغتنم می شمرد. این گفت و گوی های طنر مربوط به حیطه کاری خود استیو جابز می شد. مثلا طی سخنرانی ها با لحنی خنده آور در ارتباط با ادغام با ممکینتاش و شکل گیری سیتم عامل مخصوص برای کامپیوتر ها صحبت می کرد. یا این که خاطرات خنده دار مرتبط را در میان سخنانش و برای رفع خستگی حاضرین تعریف می نمود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.