همه چیز درباره یک سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

0 ۱,۰۳۹

دیوید بروکس، یکی از خبرنگاران و تحلیلگران ستیزه جو نیویورک تایمز است. او معتفد است در تمام هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده دومین سخنرانی عمومی او در حضور مردم بدون شک بهترین سخنرانی نیم قرن اخیر بوده است. هر چند که سیاست های باراک اوباما در مدیریت امور سیاسی چندان مورد پسند آمریکایی ها نظیر همین تحلیل گر معروف نبوده است اما نادیده گرفتن ظرافت های سخنوری او به دو از انصاف می باشد! اما واقعا این سخنرانی حاوی چه بخش هایی بوده یا اوباما چه طور سخنرانی کرده است که توانمندی های سخنوری او مثل فن بیان بیل کلینتون تا این حد  زبانزد خاص و عام شده است؟ اوباما در این سخنرانی بند بند به توصیف چشم انداز لیبرال کشور می پردازد که شاید هر رئیس جمهوری در اوایل دوران فعالیت خود برای اثبات حس آزادی خواهی و استقلال طلبی خود برای کشورش همین کار را انجام دهد. تنها تفاوت اصلی اوباما با سایر رئیس جمهوران سخنرانی به سبک قانون 20 دقیقه ای او بود؛ چرا که به خوبی می دانست وقتی سخنرانی از مرز 20 دقیقه فراتر برود کم کم عمق تمرکز و توجه مخاطبان کاهش می یابد.

در سخنرانی های 20 دقیقه ای یک مرز باریک وجود دارد که عبور سخنران از آن مثل سقوط در پرتگاه است. اگر سخنران از 18 تا 20 دقیقه بیش تر صحبت کند احتمالا ادامه سخنانش جذابیت و کشش قبلی را نخواهند داشت و با بی توجهی مخاطبان در سخنرانی رو به رو می شود.

هر چند که سخنرانی به سبک قانون 20 دقیقه به نظر امری ساده و پیش پا افتاده است که تصور می کنید شاید سخنران با کمی وقت شناسی و توجه به گذر زمان بتواند آن را مدیریت کند اما در حقیقت این شیوه از سخنرانی، به شرط این که در همین مدت کوتاه همه اطلاعات به مخاطب تزریق شده باشد امری است دشوار که فقط عده معدودی نظیر باراک اوباما از پس آن بر می آیند!

مشاهده مقاله  استراتژی چیست؟

شما هم شانس این را خواهید داشت که به سبک سخنرانان معروف دنیا و قانون 20 دقیقه سخنرانی موفقی داشته باشید. راهنما زیر راهگشا شما خواهد بود!

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

بسیاری از سخنرانان و حتی کسانی که هیچ وقت سخنران بودن را تجربه نکرده اند و همیشه در نقش یک شنونده حتی منفعل بوده اند تاکید دارند که بهترین و بهینه ترین زمان یک سخنرانی موفق 20 دقیقه است؛ اما واقعا چند نفر از این افراد دلیل علمی یا منطقی برای اثبات گفته خود دارند؟

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

سخنرانی به سبک قانون 20 دقیقه یک قاعده من درآوردی نیست. این شیوه از سخنرانی کاملا بر اساس علوم اعصاب و چگونگی پردازش اطلاعات در مغز تنظیم شده است. در یکی از تحقیقات مهمی که در دانشگاه علوم ارتباطات تگزارس انجام شد مشخص شده که بر خلاف اعتقاد ما هیجان و وضعیت استرس وجودی ما نه فقط خودمان را به عنوان یک گوینده یا سخنران بلکه شنوندگان را نیز شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد.

انواع سخنرانی از دید یک شنونده

در بررسی زمان مناسب برای ارائه یک سخنرانی بهتر است خود را جای شنونده ای که قرار است خطاب به او سخن بگوییم قرار دهیم. در ادامه می بینید که یک شنونده یا طولانی شدن دقایق سخنرانی های خود چه احساسی دارد و چه طور می شود که از جذابیت سخنرانی شما به تدریج کاسته می شود:

  • سخنرانی 20 دقیقه ای: همان چیزی است که همه منتظرش بوده اند؛ بدون تعارف، مقدمه چینی و صحبت های اضافی
  • سخنرانی 30 دقیقه ای: مشغله های طول روز آن قدر زیاد هستند که معمولا بسیاری 10 دقیقه اول سخنرانی را از دست می دهند تا سخنران تازه اصل مطلب را شروع کند
  • سخنرانی 60 دقیقه ای: این دست سخنرانی ها معمولا علمی یا تخصصی هستند و کسانی که برای شنیدن آن وقت صرف می کنند فعالیت مرتبط دارند
مشاهده مقاله  ضرورت استفاده از متن و یادداشت در سخنرانی

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

قانون 20 دقیقه چیست؟

این قانون به دو شکل تفسیر می شود: اول این که برخی قانون 20 دقیقه را نظیر بسیاری از سخنرانی باراک اوباما به منزله سخنرانی کوتاهی می دانند که نهایتا 20 دقیقه طول بکشد. اما در برخی از موارد که سخنرانی بیش تر از 20 دقیقه باید باشد به معنا تغییر سرعت سخنرانی هر 20 دقیقه یک بار است. دقیقا مثل خودرویی که با دست انداز رو به رو می شود و باید هر چند وقت یک بار سرعتش را کم کند تا آسیبی به خودرو وارد نشود.

در سخنرانی های طولانی تر سخنران باید هر 20 دقیقه یک بار متوقف شود و با یک استراحت مختصر حال و هوا شنوندگان را عوض کند. بهتر است با یادگیری اصول ایستادن در سخنرانی ها در طول وقفه هایی که ایجاد می شود توجه مخاطب را نسبت به خود حفظ کنید.

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

راهنما گام به گام سخنرانی به سبک قانون 20 دقیقه

هر دقیقه مدت زمان ارزشمندی است تا بخش زیادی از مقاصد شما در طول سخنرانی محقق شوند. این دقایق را دست کم نگیرید و با تکنیک های زیر سخنرانی بک سبک قانون 20 دقیقه را شروع کنید:

تمرین سخرانی به شیوه بصری

یکی از تمرین های مهم قبل از شروع سخنرانی، خصوصا سخنرانی هایی که قرار است در 20 دقیقه جمع بندی شوند استفاده از قلم و کاغذ یا یک تخته سفید برای طرح بندی اجزا سخنرانی است. در سخنرانی های کوتاه فرصت فکر کردن و به خاطر آوردن مواردی که احیانا فراموش شده است وجود ندارد. با این ترفند و کشیدن شکل یا نشان هر یک از موضوعاتی که قرار است سوژه بحث شما باشد می توان از فراموش کردن مطالب نیز جلوگیری کرد.

مشاهده مقاله  نگاهی بر سه عامل اصلی ترس در سخنرانی و راه‌های رویارویی با آن‌ها (1)

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

آماده سازی سخنرانی: پرهیز از شمردن اسلایدها یا مباحث

برای زمانبندی یک سخنرانی مطابق با قانون 20 دقیقه از شمردن اسلاید ها یا مباحثی که پیش روی شما هستند و شما باید در این زمان ظاهرا اندک به آن ها بپردازید پرهیز کنید. به نظر می رسید در سخنرانی های کوتاه باراک اوباما که در 18 الی 20 دقیقه به اتمام می رسید با این ترفند کیفیت بر کمیت سخنرانی غلبه می کرد.

شروع سخنرانی مهم ترین بخش آن است. برای سخنرانی هایی که قرار است در این مدت زمان پایان یابند بهتر است یک چشم انداز کلی از تمام مطالب تهیه کنید و سرنخ های کلیدی بحث را در آن بگنجانید. هر اسلاید باید حاوی محتوا بصری باشد تا متنی که برای خواندنش به زمان بیش تری نیاز داریم.

در بسیاری از اسلایدها قطعا اطلاعات بیش تری درج شده است اما به عنوان یک سخنران قرار نیست تمام این جزئیات را ذکر کنید.

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

تلفیق سخنرانی با قانون 20 دقیقه: کسب 30 میلیون نتیجه!

ورود به قانون 20 دقیقه مساوری است با کسب 30 میلیون نتیجه از یک سخنرانی. زمانی که از قانون 20 دقیقه استفاده می کنید حداقل از این مطمئن هستید که مدت زمان سخنرانی شما، هر چند غیرکاربردی برای برخی، کسی را اذیت نکرده است.

پرش به اصل مطلب: خوشحال کردن مخاطب!

در طول یک سخنرانی 20 دقیقه ای دو جا وجود دارد که شما باید به اصل مطلب در آن ها اشاره کنید: دقیقه اول تا پنجم سخنرانی و دقیقه شانزدهم تا بیستم سخنرانی.

اصول سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه

روشن کردن اصل مطلب در ابتدا سخنرانی مخاطب را بدون حاشیه سازی به عمق سخنرانی هدایت می کند. برای این کار می توانید از ترفندهای سخنرانی آسانسوری استفاده کنید. دقایق پنجم تا پانزدهم سخنرانی به جزئی نگری و پرداخت به اصول و روش کار اختصاص دارد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.