چگونه متن شروع سخنرانی بنویسیم؟

4 ۱,۰۸۲

یکی از چالش های بزرگ سخنرانان نوشتن متن شروع سخنرانی می باشد که من هم همیشه در کارگاههای آموزش سخنرانی نوشتن متن شروع سخنرانی از مباحث مهم اولیه می باشد که در کلاس آموزش سخنرانی و فن بیان تدریس می کنم

آیا مخاطبین شما می توانند در عرض دو ثانیه تصور و دیدگاه دقیقی از شما داشته باشند؟

نالینی آمبادی یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه تافت بوستون می باشد که به این سوال علاقه مند شده است. به منظور پاسخ به این سوال، وی و یکی از همکارانش مطالعه ای را برای بررسی صحت اینگونه از دیدگاه ها و تصورات راه اندازی نمودند.

وی تدریس 13 معلم در کلاس را در طول ترم ضبط نمود و در پایان ترم نیز از دانش آموزان درخواست کرد تا روش تدریس معلم را ارزیابی کنند.

سپس، او یک کلیپ دو ثانیه از تدریس هر یک از معلمین ایجاد کرده و بدون صدا آن را به دانش آموزانی که در کلاس ها شرکت نکرده بودند، نشان داد. از دانش آموزان درخواست شد تا معلمین را بر اساس چندین معیار از جمله شایستگی ارزیابی کنند.

نتایج وی بسیار قابل ملاحظه بودند.

دانش آموزانی که فقط یک ویدئوکلیپ دو ثانیه ای از معلمین را تماشا کرده بودند، ایده ای مشابه به دانش آموزانی داشتند که در طول ترم در کلاس حضور داشته بودند. (تحقیق آمبادی نیز تاثیر اولیه بسیار خوبی داشت و بعدها به عنوان اصلی ترین مرجع کتاب پرفروش مالکولم گلدول با عنوان چشمک: قدرت تفکر بدون تفکر انتخاب گردید.)

مطالعات دیگری نیز به نتایج مشابهی دست یافتند. برخی از مطالعات نشان می دهند که تصور اولیه در عرض چند ثانیه اول رخ می دهد و این در حالی است که سایر محققین بر این باور هستند که تثبیت تصور به چند دقیقه زمان نیاز دارد.

صرف نظر از اینکه کدام یک از مطالعات را باور دارید، نتیجه نهایی تفاوت چندانی ندارد: افراد به سرعت تصویری از شما را در ذهن خود مجسم می کنند، و بعد از تشکیل این تصویر، تغییر آن بسیار دشوار می باشد.

جدیدترین کتاب با عنوان “101 راه برای نوشتن متن شروع سخنرانی” به منظور کمک به شما در راستای متن شروع سخنرانی بعدیتان نگاشته شده است. در این مقاله، شما با پنج روش برای آغاز سخنرانی آشنا خواهید شد تا بتوانید از ابتدای سخنرانی توجه افراد را به خود با متن شروع سخنرانی خوب جلب کنید.

متن شروع سخنرانی

  1. متن شروع سخنرانی با ارائه تعاریف غیرمنتظره

در سپتامبر سال 1980، دقیقا دو ماه قبل از اینکه آمریکایی ها رئیس جمهور بعدی خود را انتخاب کنند، رونالد ریگان و جیمی کارتر با میزان آرای 39 درصد مواجه شدند. ایالات متحده در رکود اقتصادی شدیدی به سر می برد و درصد تورم نیز دو رقمی شده و بیکاری نیز به اوج خود رسیده بود.

در تلاش برای کنار گذاشتن کارتر، ریگان به تعریف مجدد سه عبارت در یک سخنرانی در ایالت نیوجرسی پرداخت:

“پاسخ کارتر به تمام این بدبختی ها این است که ما در یک رکود به سر می بریم نه در یک افسردگی. او بر این باور است که کلمات می توانند درد و رنج ما را کاهش دهند. اگر او به دنبال تعاریف و کلمات است من می توانم کلماتی را به او معرفی کنم. رکود زمانی رخ می دهد که همسایه شما شغلش را از دست داده است. اما افسردگی زمانی است که خودتان شغلتان را از دست می دهید. و بازیابی زمانی است که جیمی کارتر شغلش را از دست می دهد.”

مشاهده مقاله  چگونه سخنرانی در جمع بهتری کنیم؟

به جای ارائه تعریفی که در لغت نامه ها برای این عبارات به کار برده شده است، ریگان این عبارات را به طرز غیرمنتظره ای تعریف نمود و این امر منجر به خوشنودی مخاطبین گردید.

تعریف مجدد برخی از عبارات می تواند تاثیر چشمگیری بر روی مخاطبین داشته باشد. اگر شما برای گروهی از افراد سخنرانی می کنید که بیشتر زمان خود را در منزل سپری می کنند، شما می توانید این عبارات را به صورت زیر تعریف کنید:

برخلاف بسیاری از افراد، شما معنای والدین خانه نشین را می دانید: رانندگی به سمت پارک برای بازی کردن بچه ها در پارک، بردن آن ها به دکتر، رفتن به خرید، خرید لوازم هنری برای کودکان و … . زمانی که به این موضوعات فکر می کنیم، متوجه می شویم که بهتر است به جای والدین خانه نشین از عبارت “والدین در حال حرکت” استفاده کنیم.

  1. آغاز خبرنگارانه

گزارشگران اخبار در زمینه جلب توجه مخاطبین بسیار ماهر می باشند. قبل از آغاز پیام های بازرگانی، گزارشگر خبر بسیار جذابی را ارائه می دهد تا افراد به موضوع علاقمند شده و در طی پیام های بازرگانی به تماشای کانال دیگری مشغول نشوند.

اگر به رسانه های جمعی علاقه دارید، بدون شک تاکنون هزاران تیزر خبری را مشاهده کرده اید:

  • آیا تیم ملی در مسابقه امروز خود در برابر رقیبش پیروز خواهد شد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
  • یکی از سیاستمداران مشهور در مصاحبه با خبرنگار جنجال به پا کرد. بعد از استراحتی کوتاه ویدئوی این خبر را تماشا خواهیم کرد.
  • کدام فیلم نامزد شش جایزه شده و برترین فیلم سال به شمار می رود؟ بعد از گزارش هواشناسی، با منتقد فیلم همراه خواهیم شد تا توضیحاتی در این باره دریافت کنیم.

این نوع سرفصل ها منجر به جلب توجه افراد می گردند. برای مثال، شما می توانید در مورد عملکرد اقتصادی دولت ایالات متحده در سه ماهه اخیر بدین صورت سخنرانی کنید:

بازار در سه ماهه اخیر شرایط خوبی نداشته است. امروز، من درمورد دلیل بالا بودن سهام، دلیل رکود بازار مسکن و اینکه میزان مشتریان در طی یک سال اخیر افزایش نداشته است، صحبت خواهم کرد. در این میان، شما بدین نتیجه خواهید رسید که فورد نمی تواند امسال کامیون تولید کند و همچنین تعداد بازنشسته های بی خانمان فرانسه در پنج سال آینده بیشتر از تعداد افراد بی خانمان ایالات متحده خواهد بود. همچنین با این موضوع نیز آشنا خواهید شد که سهامی که منجر به آشوب های اخیر گردید نیز به زودی از بین خواهد رفت.

مشاهده مقاله  اصول صحیح ایستادن و راه رفتن حین گفتگو یا سخنرانی ها

در این مثال، جمله دوم شامل خلاصه ای از رویدادها بوده و جمله سوم نیز تیزرهایی را به متن شروع سخنرانی افزوده است.

متن شروع سخنرانی

 

  1. بالا بردن دست ها

یکی از روش هایی که بسیاری از سخنران ها استفاده می کنند پرسیدن سوالی است که در طی آن از افراد خواسته می شود تا دستشان را بالا بیاورند. این روش مشکلی ندارد اما نحوه استفاده افراد از آن مشکل ساز می باشد.

در اغلب مواقع، سخنران سوالی را جویا می شود که هیچ تاثیری در روند سخنرانی ندارد:

“چند نفر از شما از این محصول جدید استفاده کرده اید؟ خب بسیار عالی.”

برخی از آنها نیز سوالات بسیار کلی می پرسند:

“چند نفر از شما قصد دارید درآمد خود را افزایش دهید؟”

گرچه بسیاری از افراد در پاسخ به این نوع سوالات دست خود را بالا می برند اما صرفا مشارکت به هیچ عنوان کافی نمی باشد.

سوالی که شما می پرسید باید بتواند طرز تفکر افراد را به چالش کشیده و بتواند آنها را به نتیجه خاصی هدایت کرده و یا اندکی لحن شوخی به سخنرانی بیافزاید. سوال باید منجر شود که افراد خود را با سایر مخاطبین حاضر در سالن مقایسه کرده و در صورت امکان شرایط خود را تغییر دهند.

سوالات آغازین عالی باید منجر به یک نتیجه گردند و همچنین شما نیز باید پاسخ مخاطبین را به نظرات بعدی خود مرتبط ساخته و چندین موضع مختلف را برای دریافت نتایج غیرمنتظره آماده سازید.

برای مثال، یک متخصص تحقیقات تصویر بدن ممکن است این سوال را بپرسد:

“اگر یک انتخاب داشته باشید، چه کسانی حاضر هستند که به جای چاق بودن، تمام طول عمر خود را به صورت نابینا زندگی کنند؟”

فرض کنیم تعداد بسیار کمی از افراد دست خود را بلند کردند. در این صورت فرد متخصص پاسخ مخاطبین را به صورت زیر به موضوع اصلی مرتبط می سازد:

به نظر می رسد که اکثریت مخاطبین نعمت بینایی را به چاقی ترجیح می دهند. اما شما از این قاعده مستثنی هستید. تحقیقات در دانشگاه آریزونا نشان می دهند که یک زن از هر هفت زن، نابینایی را به چاقی ترجیح می دهد. این امر نشانگر ارزشی است که فرهنگ ما به ظاهر فیزیکی قائل می شود.

  1. آغاز با آمار سریع

آمار بدون زمینه منجر به جلب توجه نمی شوند، اما با این حال من توصیه می کنم همواره مجموعه ای از آمار را به سرعت به مخاطبین ارائه دهید.

شریل سندبرگ یکی از مسئولین فیسبوک در طی آغاز سخنرانی خود در TED Talk، به پنج آمار اشاره کرد:

اعداد موضوع را به طور کامل توضیح می دهند. از بین 190 مقام کشوری، 9 تن زن می باشند. از بین همه افراد حاضر در پارلمان، 13 درصد زن می باشند. در بخش تجاری نیز، زنان 15 الی 16 درصد سمت ها را به خود اختصاص داده اند. این مقادیر از سال 2002 تاکنون بدون تغییر باقی مانده و جهان در جهت نامناسبی در حال حرکت می باشد. شاید بر این باور باشیم که در بخش غیردولتی، بخش قابل توجهی از سمت ها را زنان در اختیار دارند، اما این طور نیست و فقط 20 درصد از سمت های برتر در اختیار زنان هستند. ما با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم. زنان در انتخاب موفقیت شغلی و موفقیت شخصی نیز با مشکل مواجه هستند. مطالعه ای اخیر در مورد مدیران ارشد متاهل در ایالات متحده نشان می دهد که دو سوم مردان متاهل کودک داشته و فقط یک سوم از زنان متاهل فرزند دارند.

مشاهده مقاله  کاربرد فن بیان در وکالت

اعلام پی در پی آمار و ارقام توسط سندبرگ به گونه ای است که افراد نمی توانند آنها را به خاطر داشته باشند، اما وی این اقدام را با هدف دیگری انجام می دهد: اعداد و ارقام منجر به تصور خاصی می گردند.

هدف وی به خاطر سپردن اطلاعات توسط افراد نبود. وی قصد داشت با ارائه آمار و ارقام نشان دهد که زنان در سطح اجرایی نادیده گرفته می شوند.

متن آموزش سخنرانی

  1. نقل قول غیرتخصصی

در سال 2009، بیمارستانی در نیویورک تبلیغاتی مبنی بر “در اینجا اتفاقات فوق العاده ای رخ می دهند” در تلویزیون پخش کرد. در این تبلیغات از افراد واقعی از جمله بیماران و والدین کودکان بیماری که در بیمارستان حضور داشتند، استفاده شده بود.

مجله عصر تبلیغات، این کمپین را یک کمپین سرنوشت ساز معرفی کرده و نوشت:

“اگرچه استفاده از افراد حاضر در بیمارستان برای ساخت تبلیغات ایده جدیدی نمی باشد، اما رویکردی که این بیمارستان پیش رو گرفته است، بسیار متمایز است. برخلاف بسیاری از تبلیغات که در آنها از آهنگ های پس زمینه استفاده شده است، این تبلیغ بسیار ساده بوده و صرفا تصویری از بیماران را نشان می دهد. هیچ متنی در این تبلیغ مشاهده نشده و بسیار طبیعی می باشند. حتی یکی از کودکان نشان داده شده در تبلیغ اسم بیمارستان را به طور نادرست تلفظ کرده بود که این امر برای یک کودک نه ساله کاملا طبیعی می باشد و سازندگان تبلیغ این بخش را ویرایش نکرده اند.”

شما می توانید سخنان بیمار، سرایدار، مشتری، مردی در خیابان، زنی که در یک رستوران در کنارش بوده اید، دوست همسر خود، غریبه ای که یک بار دیده اید و … را نقل قول کنید. این امر دیدگاه مشتریان شما را تغییر می دهد.

موفقیت این نوع از آغاز دلیل دیگری نیز دارد: “افراد واقعی” نمی توانند سایر افراد را فریب دهند. در مجله تاثیر: علم و عمل، رابرت سیالدینی می نویسد: “ما افرادی را دوست داریم که شبیه خودمان هستند و به راحتی می توانیم به درخواست این افراد جواب مثبت دهیم و این امر حتی ممکن است بدون تفکر باشد.”

نقل قول یک فرد عادی که افراد می توانند ارتباط بیشتری با وی برقرار کنند منجر به تقویت رابطه مخاطب با شما می گردد. شما اطلاعاتی در مورد افراد حاضر دارید بنابراین می توانید سخنان فردی را نقل قول کنید که این افراد وی را قابل اعتماد قلمداد می کنند. بنابراین با این روش می توانید اعتماد مخاطبین را افزایش دهید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
۴ Comments
  1. ولیزاده

    ممنون از مقاله خوبتون

    1. جواد غفاری

      سپاس دوست عزیز

  2. farhad

    vaghean shoroe sokhanrani sakhte

    1. جواد غفاری

      ممنون از بیان نظرتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.