با این ترفندها از تارهای صوتی خود مثل طلا مراقبت کنید!

0 ۱,۲۹۰

یک بار برای همیشه کلاهتان را قاضی کنید و این بار شما به عنوان یک سخنران بگویید؛ آیا در دنیا سخنوری چیزی ارزشمندتر از قدرت نهفته در تارهای صوتی سخنران وجود دارد که در لحظه مرتعش شود، تن صدای قدرتمند، نافذ و پراحساس حاصل از آن با مولکول های هوا برخورده کرده و نهایتا به گوش و سپس قلب شنونده برسد؟ صدا برای هر سخنرانی به منزله یک کالا ارزشمند است که به مراقبت نیاز دارد و این امر قابل انکار نیست. چه مدیون جنس مخملی یا قوی صدای خدادای خود باشید و چه به دنبال راه و روش های مختلف برای تقلید فن بیان دیگران، از جمله تقلید تُن صدای آن ها باشید صدای شما به عنوان کالایی حتی ارزشمندتر از طلا به مراقبت و توجه نیاز دارد!

صدا هر کس در این دنیا عنصر حیاتی برای گذران زندگی او میباشد؛ ولی این که این صدا به صدای برنادت پیترز یا جولی آندروز بعدی، به عنوان دو بازیگر خوش صدا در تاریخ سینما، تبدیل شود بستگی به میزان توجه شما از تارهای صوتی و راه های ترمیم آسیب های احتمالی وارده بدان در طول سخنرانی دارد. همان طور که خیلی خوب می دانید صدای ما پیوسته در معرض احساساتی است که معمولا از طریق زبان و تولید صدا منعکس می شود. احساساتی مثل خوشحالی، غافلگیری و یا فریاد در طول عصبانیت شدید از جمله عواملی هستند که می توانند مستقیما تارهای صوتی یک سخنران را متاثر کنند.

در مطلبی دیگر تصمیم داریم با عوامل اثرگذار روی کیفیت تارهای صوتی و صدای هر سخنران و ترفندهایی برای مراقبت از تارهای صوتی خیلی سفت و سخت تر از کالاهای ارزشمندی مثل طلا آشنا شویم!

ترفندهای مراقبت از تارهای صوتی برای هر سخنران

استرس عامل اصلی و مهمی است که صدا ما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما این استرس به دو صورت ممکن است صدا را تحت تاثیر قرار دهد:

  1. زمانی که در شرایط نامساعدی قرار داریم و کنترل همه چیز از دست خارج می شود. در چنین حالتی وارد فاز پرواز یا مبارزه می شویم که این فاز بدن را برای هرگونه عکس العملی آماده می سازد. در این مرحله صدا وارد عمل می شود و با قدرتی که از طریق صدا آزاد می شود فرآیند خشونت آمیز شدید و شدیدتر می شود. در این نمونه فیزیولوژیک صدا پیوسته برای واکنش های شدیدتر فراخوانی شده و بیشتر از سابق درگیر خواهد شد.
  2. زمانی که تحت استرس یا هیجان یک واقعه مهم هستید. مثلا وقتی قرار است در یک گروه سرود، اجرا گروهی داشته باشید یا این که در یک مسابقه دو شرکت کنید. صدا در چنین شرایطی نیز باز هم تحریک پذیرتر از قبل می شود.
مشاهده مقاله  چگونه شروع سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

ترفندهای مراقبت از تارهای صوتی برای هر سخنران

استرس های مداوم و طولانی مدت روی تارهای صوتی حساس اثر می گذارند. بنابراین اولین و اساسی ترین راه برای جلوگیری از آسیب به صدا، کنترل خشم و هیجان است. اگر حوزه کاری شما طوری است که در طول سخنرانی بیش از حد هیجانزده می شوید قبل از هرچیز باید تکنیک های کنترل هیجان را یاد بگیرید. این حالت در اغلب سخنرانی های سیاسی وجود دارد.

آسیب های اصلی به تارهای صوتی

در ادامه آسیب های احتمالی به تارهای صوتی و جنس صدا در طول سخنرانی را به دو دسته آسیب های مدت دار و آسیب های کوتاه مدت تقسیم بندی می کنیم و آن ها را به صورت یکجا بررسی خواهیم کرد:

آسیب های فیزیکی و ظاهری

وقتی که مثلا برای قانع کردن طرف مقابلتان بیشتر فریاد می زنید به مرور پوشش طناب های صوتی از بین می رود. با این روند به دلیل التهاب به وجود آمده عضلات گلو نیز تنگ تر شده و راه تنفس باریک تر می شود. شما هم برای بهبود صدا و بازگرداندن صدای قبلی بیش از پیش فریاد می زنید تا این که کم کم آسیب های فیزیکی جدی به تارها وارد می شود.

صاف کردن گلو

اگر به اطرافیان خود دقت کرده باشید متوجه می شوید که زمان استرس بیش از مواقع دیگر گلویشان را به اصطلاح صاف کرده یا سرفه های خفیفی دارند. خود شما هم به عنوان یک سخنران و زمانی که استرس باعث مشکلات دیگری مثل ترس از سخنرانی یا پایین آمدن تن صدا در سخنرانی می شود این کار را انجام می دهید. با این صاف کردن به تدریج به گلو آسیب وارد می شود که تارهای صوتی بخشی از آن هستند.

مشاهده مقاله  20 جمله سحرآمیز که باعث ایجاد اعتماد در کسب وکار شما می شود

رفلاکس

در صورتی که با سنگینی و پیش از هضم غذا صحبت کنیم، ممکن است با مشکل رفلاکس اسید معده رو به رو شویم که باعث اختلالاتی در تولید صدا می شود.

فراخوانی به واکنش های خشونت آمیز

صدایی که خراشیده شده یا به سبب فریادهای مکرر آسیب دیده خود به خود مخاطب را به رفتار خشونت آمیز تحریک می کند.

ترفندهای مراقبت از تارهای صوتی برای هر سخنران

ترفندهای مراقبت بیش تر از صدا

برخی از کارهایی که به حفظ کیفیت صدا و جلوگیری از آسیب دیدن آن خصوصا بعد از فریادهای مکرر یا سخنرانی های شتابزده و پرهیجان کمک می کنند عبارتند از:

گرم کردن بدن

هوای سرد یعنی بدن سرد. بدنی که سرد شود یعنی رگ های خونی در آن سفت تر شده اند و جریان خون هم به همان نسبت در رگ های منقبض شده حبس شده است. در چنین حالتی طبیعی است اگر جنس صدا خسته و کمی تنبل به نظر رسد. بنابراین بهترین و اولین ترفند پیشنهادی ما جلوگیری از سرد شدن بدن است. بدین منظور حتما دمای سالن سخنرانی را پیش از ورود چک کنید و از زیادی سرد یا گرم بودن آن جلوگیری کنید. حتما درخواست کنید نوشیدنی های گرم در اختیارتان قرار گیرد تا هرازگاهی سرما به وجود آمده را بتوانید با مایعات گرم جبران کنید.

ترفندهای مراقبت از تارهای صوتی برای هر سخنران

بررسی مایعات مناسب برای حفظ کیفیت صدا در طول سخنرانی

در بین اساتید برای انتخاب بهترین نوشیدنی گرم جهت حفظ کیفیت صدا اختلافاتی وجود دارد. شیر، آب گرم و قهوه با نسبت شکر معین از جمله نوشیدنی های متداول هستند؛ اما هر یک از آن ها مخالفان و موافقانی دارند:

  • شیر: شیر گرم می تواند به بهبود کیفیت صدا کمک کند؛ اما به علت ساختار شیمیایی در انتها گلو رسوب موکوز می دهد که این مورد سخنران را آزار داده و صدا را تا حد کمی مبهم می کند
  • آب گرم: آب گرم خوب است؛ اما ممکن است به سبب مصرف بیش از حد انرژی در طول سخنرانی، با کمبود انرژی رو به رو شوید و این مصرف آب، همین حالت را در شما تشدید نماید
  • قهوه: مصرف کافئین در طول سخنرانی توصیه نمی شود. کافئین در چای، قهوه و نوشابه ها به وفور دیده می شود
مشاهده مقاله  تاثیر شگفت انگیز الگو فن بیان

ترفندهای مراقبت از تارهای صوتی برای هر سخنران

حفظ تن و انرژی صدا

در طول سخنرانی های پرجمعیت و شلوغ، معمولا همهمه هایی ایجاد می شود که شاید در وهله اول تصور کنید این تنها شما هستید که باید این سر و صدا را کنترل کنید. پیشنهاد ما در چنین موارد سکوت است. فریاد های بیش از حد در مقابل جمعیتی که قطعا قدرت صدایشان از شما بالاتر است بی فایده است. پس با حفظ صدای اصلی خود روی داشتن صدای کلفت و بم تر در سخنرانی تکیه کنید!

ترفندهای مراقبت از تارهای صوتی برای هر سخنران

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.