مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی

0 ۱۹۲

مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی

یکی از مزایای سخنران و گوینده بودن این است که کنترل جریان ارائه و سخنرانی در دستان شماست. مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این به این معنی است که اگر نمی خواهید در حال سخنرانی مخاطبین از شما سوالی بپرسند، دست خودتان است یا اگر ترجیح می دهید سخنرانی تان با فرمتی تعاملی تر برگزار شود می توانید به مخاطبین اجازه دهید تا سوالاتشان را مطرح کنند.

پیشنهاد ما به شما سخنرانی هایی است که در آن تعامل با مخاطبان وجود دارد. به اعتقاد ما پرسش و پاسخ ارائه را بسیار جالب تر می کند. با تعامل با مخاطبین این تنها شما نیستید که تمام مدت صحبت می کنید به علاوه با سوال کردن از مخاطبین به نیاز آن ها نیز پاسخ داده اید.

بسیاری از سخنرانان با اعتماد به نفس کامل می توانند از پس بخش عمده ای از ارائه خود بر بیایند، اما اغلب آن ها نسبت به پرسش و پاسخ در جلسه احساس خوبی ندارند . با این حال، باید بدانید سوال پرسیدن مخاطبین و تماشاگران راه بسیار خوبی برای روشن کردن و تقویت پیام شماست. در نتیجه سوال پرسیدن مخاطب به نفع سخنران است. همچنین وقتی بتوانید به خوبی از پس سوالات مخاطبین برآیید تاثیر بزرگ و عمیقی روی خودتان خواهید گذاشت و بیشتر به توانایی خود ایمان خواهید آورد.

مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی

در اینجا چند راهکار برای مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی به شما اموزش می دهیم :

کنترل زمان سوال و جواب در دست سخنران است

اگر جزو سخنرانانی هستید که نمی توانید سوالات مخاطبین حین سخنرانی را خوب کنترل کنید و یا این وقفه انداختن حین سخنرانی عصبیتان میکند, در ابتدا ارائه از مخاطبین بخواهید سوالاتشان را تا پایان سخنرانی نگه دارند و مطمئن باشند شما در انتهای ارائه زمانی برای پاسخ به سوالاتشان اختصاص خواهید داد.

مشاهده مقاله  هنر تخفیف گرفتن با فن بیان و چانه زدن برای قیمت کم تر

نوع ارائه مطالب در پاسخگویی

گاهی اوقات شما میخواهید یک موضوع را در لایه های مختلف توضیح دهید و گام به گام اطلاعات جدید روی اطلاعات قبل اضافه کنید تا موضوع کاملا برای مخاطب روشن شود. اگر در بین این مدل ارائه ها مخاطبی خواست سوالی مطرح کند از او بخواهید تا پایان توضیحات شما در مورد موضوع صبر کند چون ممکن است پاسخ سوالش را در حین توضیحات شما بگیرد.

از مخاطب بخواهید سوالش را تکرار کند

یکی دیگر از روش های مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی  این است که همیشه از مخاطب بخواهید سوالش را تکرار کند. این کار چند فایده دارد. اول اینکه شما چک میکنید که سوال را خوب متوجه شده اید یا نه و دوم ممکن است سایر مخاطبین سوال را نشنیده باشند و سوم اینکه در این میان می توانید به جواب سوال فکر کنید.

سوالات خارج از بحث

اگر کسی کاملا خارج از موضوع بحث سوالی پرسید، از او بخواهید در پایان جلسه بیاید و با شما صحبت کند. مثلا بگویید: ” موضوعی که مطرح کردید کمی فراتر از محدوده این جلسه است. در پایان سخنرانی بیایید تا با هم در مورد آن صحبت کنید. “

درک سوال مخاطب

اگر درک سوال مخاطب برایتان دشوار بود، از آنها بخواهید در پایان جلسه سخنرانی بیایند تا با هم صحبت کنید. شما نباید زمان همه مخاطبین را برای اینکه دارید تلاش می کنید سوال را درک کنید هدر دهید.

زمان سخنرانی مختص به همه است نه یک نفر

اگر سوالی نیاز به یک پاسخ طولانی داشت که مقدار قابل توجهی از زمان سخنرانی را می گرفت باز هم از مخاطب بخواهید آخر جلسه پیش شما بیاید تا برایش توضیح دهید.

مشاهده مقاله  تقویت فن بیان و غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک وارن بافِت

 از سوال مخاطب به نفع زمان سخنرانی خود استفاده کنید

برای بهتر کردن ارائه خود از پرسش هایی که مخاطبین کردند استفاده کنید، این طوری هم مخاطبین جواب سوالشان را گرفتند و هم شما بخشی از سخنرانی خود را ارائه کرده اید.

جواب را حدس بزنید

میتوانید از حدس زدن استفاده کنید. برای مثال، می توانید چیزی شبیه به این بگویید، “من پاسخ این سوال را نمی دانم، اما A , B را می دانم. پس میتوانم نتیجه بگیرم که احتمالا جواب C است، اما این جواب یک حدس است. باید تحقیق بیشتری کنم تا مطمئن شوم “

البته این مدل پاسخگویی به سوال کاملا بستگی به موضوع و مقدار اطلاعات شما برای حدس زدن دارد.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.