چهار مشکل سخنرانی در وبینار و نحوه برطرف نمودن آنها

2 ۱۷۶

من ایمیلی را از طرف یکی از هواداران وب سایت دریافت نمود که در آن وی نارضایتی خود از یکی از وبینارهایی که به تازگی در آن شرکت کرده بود را ابراز می کرد. وی به خوبی توانسته بود مشکل را تشخیص دهد و حتی راه حل های مشکلات را نیز در اختیار داشت. برد از من درخواست نمود که این موضوع را مورد بررسی قرار دهم، زیرا وبینار در حوزه تخصص من قرار دارند.من قصد دارم توصیه های دیگری را به نظرات وی افزوده و آنها را سازماندهی نمایم تا در این مقاله تفاوت های بین سخنرانی در مقابل گروهی از حضار و سخنرانی در یک وبینار برای مخاطبینی که از شما فاصله دارند را بعنوان موضوع آموزش سخنرانی امروز مورد تاکید قرار دهیم.

  1. اسلایدها و سخنرانی وبینار یکدیگر را تکمیل نمی کردند

همکار ما چندین “اقدام نادرست” را تعیین کرد که همه آنها در این وبینار وجود داشتند:

  • اسلایدها به صورت برگه پرینت شده در اختیار مخاطبین قرار داده شده بودند و سخنران نیز صرفا آنها را روخوانی می نمود.
  • اسلایدها به مدت 10 دقیقه و زمانی که فرد در مورد آنها صحبت می کرد، بر روی صفحه نمایش داده می شدند.
  • اسلایدها به هیچ عنوان جذابیت بصری نداشتند.

این یکی از زمینه هایی است که در آن آماده سازی برای یک وبینار تفاوت بسیار چشمگیری با آماده سازی برای یک سخنرانی در سالن را دارد. بر روی سکوی سخنرانی و در مقابل حضار، بدن شما به عنوان یک نقطه ارجاع بصری قلمداد می شود. استیو جابز می توانست تصویری از آیفون را بر روی صفحه نمایش پشت سر خود قرار داده و سپس به سخنرانی مشغول شود، زیرا روش سخنرانی و زبان اشاره وی منجر به جلب توجه افراد می شد. اگر وبینار شما شامل اسلایدها و صدا بوده و اثری از دوربین وجود نداشته باشد، اسلایدها مسئولیت اصلی تحریک بصری و جلب توجه را برعهده خواهند داشت. آنها را متحرک سازید. من هر یک از اسلایدها را حداکثر به مدت 1 دقیقه بر روی صفحه نمایش نشان می دهم. اسلاید باید به نکته ای که در حال توضیح آن هستید، ارتباط داشته باشد. سپس همزمان با تغییر موضوع بحث، می توانید اسلاید را نیز تغییر دهید.

مشاهده مقاله  نکاتی برای محافظت از فایل پاورپوینت سخنرانی

وبینار

 

اگر شما در مقابل یک وبکم سخنرانی می کنید، شما می توانید اسلایدها را با سرعت کمتری تعویض کنید، زیرا صورت شما به عنوان جلوه بصری عمل کرده و توجه افراد مقابل را جلب خواهد کرد. اگر کل بدن شما در برابر دوربین قرار می گیرد، می توانید تناوب تعویض اسلایدها را بیش از پیش کاهش دهید، زیرا در این حالت، حرکات بدن شما مسئولیت جلب توجه را بر عهده دارند.

اگرچه ما در این مبحث در مورد دوربین صحبت می کنیم، وی از این موضوع ابراز نارضایتی کرده بود که فرد سخنرانی به هیچ عنوان مشخص نبود. اگر نرم افزار وبینار شما امکان قرار دادن تصویری از سخنران در کنار هر اسلاید را فراهم می آورد، این کار را حتما انجام دهید. در غیر این صورت، اطلاعاتی از سخنران از جمله نام، عنوان و تصویری از وی را در ابتدای هر بخش از سخنرانی در یک اسلاید قرار دهید. انسان ها نسبت به چهره واکنش نشان می دهند و همه ما تمایل داریم تصویری از فردی که برایمان سخنرانی می کند را در ذهن خود داشته باشیم. اسلاید را در حین شروع سخنرانی و در پایان آن نشان دهید.

  1. کلام سخنران بدلیل صداهای موجود در پس زمینه قطع می شد

سخنران ها اغلب در صورتی که صدای دیگری در محیط وجود داشته باشد، دچار سردرگمی می شوند. صداهای ضعیف پس زمینه یا تماس های تلفنی در کنفرانس های گروهی کوچک قابل قبول می باشند اما این موارد در یک وبینار بسیار اذیت کننده هستند. شما باید بتوانید به بهترین کیفیت صدا دست یافته و همچنین مواردی که منجر به حواس پرتی می شوند را به حداقل برسانید.

مشاهده مقاله  همه آن چه که برای یک سخنرانی ترغیب کننده باید بدانید

این به معنای پیدا کردن دفترکاری است که عایق کاری بسیار مناسبی داشته باشد. همچنین می توانید یک یادداشت مبنی بر “در حال ضبط ـ لطفا سکوت را رعایت فرمایید!” نیز بر روی درب ورودی آن نصب کنید. استفاده از میکروفون های نزدیک به دهان (هدست) بسیار عالی می باشد. از اینترنت وایرلس یا اینترنت همراه استفاده نکنید، زیرا احتمال نوسان سرعت یا قطعی بسیار بالا می باشد. هرگونه مواردی که منجر به حواس پرتی شوند، منجر به ایجاد تصویری منفی از شما در ذهن افراد می گردند. بنابراین همواره به این نکات توجه نموده و از هویت خود مراقبت نمایید.

وبینار

 

  1. فقط یکی از کارشناسان در مورد موضوع تبلیغ شده سخنرانی نمود و وی آخرین فردی بود که در سکوی سخنرانی حاضر شد

هیچکس به طور اتفاقی در یک وبینار حاضر نمی شود. آنها موضوع وبینار را مشاهده کرده، در آن ثبت نام نموده و سپس در موعد مقرر در آن حضور می یابند. آنها با انتظارات متعددی در این مراسم شرکت می کنند. به عنوان میزبان یا سخنران یک وبینار، شما باید به وعده های خود عمل کنید. کارشناسی که در آگهی ذکر کرده اید را برای سخنرانی دعوت کنید. ارزش هایی که در آگهی ذکر کرده اید را به آنها ارائه دهید. “موارد خوب” را به پایان سخنرانی موکول نکنید.

توجه داشته باشید که برگزاری وبینار تفاوت بسیاری با برگزاری کنفرانس با چندین سخنران و چندین موضوع دارد. شما به پیش زمینه و امکانات متعددی نیاز دارید تا رضایت افراد هدفمندی که در وبینار حضور دارند را جلب نمایید.

  1. هر یک از سخنران ها با یک یا دو اسلاید بسیار طولانی آغاز کرده و هر یک شرکت خود را تبلیغ می کردند

این موضوع نیز در رده عدم ارائه اطلاعاتی است که مخاطب برای شنیدن آن در وبینار حضور یافته است. معرفی شرکت امری ارزشمند و در برخی از شرایط ضروری می باشد… برای مثال، صحبت کردن در مورد شرکت خود در حین ارائه اطلاعاتی در مورد اتکاپذیری، اندازه و سابقه شرکت بسیار مناسب قلمداد می شود. اما اگر اطلاعات به صورت تبلیغ و قبل از ارائه محتوای اصلی ارائه شوند، شما شرکت خود را در معرض تنفر مخاطبین قرار می دهید. در این حالت شما به جای افزایش ارزش شرکت خود، ارزش آن را کاهش می دهید. آیا قصد دارید اینطور دیده شوید؟

مشاهده مقاله  چرا باید شوخ طبعی و حس طنز را در معاملات و تجارت جدی بگیریم؟

شما ممکن است قادر به کنترل تمام جوانب وبینار خود نباشید و این امر در صورتی که به عنوان سخنران مهمان در آن حضور دارید، بسیار محتمل می باشد. اما با بررسی زمینه های مشکل ساز و سعی در بهبود تجربه شنیداری و بصری مخاطبین، می توانید آمادگی خود را تقویت نموده و یک سخنرانی بسیار حرفه ای ارائه دهید. نتایج ارزش تلاش را دارند.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. علیرضا

    ممنونم استاد عزیز

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.