چگونه از طنز در سخنرانی استفاده کنیم؟

0 ۲,۰۶۴

شنوندگان از شنیدن طنز در سخنرانی ها استقبال می کنند، حتی در سخنرانی های جدی. اگر اشتباه از طنز در سخنرانی استفاده کنید ممکن است فاجعه به بار بیاورید. اما اگر به درستی از طنز در سخنرانی استفاده کنید می توانید بار فشار و تنش سخنرانی را به طور محسوسی کاهش دهید.

نوشتن یک سخنرانی خود یک چالش محسوب می شود، پس چرا باید زحمت اضافه کردن شوخ طبعی و طنز را به خود بدهیم؟

باید بگویم طنز در سخنرانی بصورت صحیح باعث میشود مخاطب احساس راحتی کند و پذیرای سخنان شما شود. همچنین باعث میشود توجه مخاطب بیشتر به شما جلب شود.

طنز در سخنرانی دیوار جدیت بین شما و مخاطب را از بین می برد و حس رفاقت با شما را در او  پرورش می دهد.

قرار نیست همه ی سخنرانی های شما پر از طنز باشد,کافیست گاهی از طنز، به آرامی لا به لای سخنرانی تان استفاده کنید.

برخی افراد بر این باورند که بامزه بودن و طنازی یک امر ذاتی است و نمی توان آن یاد گرفت به عبارتی یا در خون شما هست یا نیست! اما من به شدت با این باور مخالفم. به نظر من طنازی و شوخ بودن مهارتی است که شما می توانید یاد بگیرید و آن را پرورش دهید.

در ادامه می توانید نکات آموزش سخنرانی درباره اینکه چگونه هنگام سخنرانی از طنز به نفع خود بهره ببرید را بخوانید

طنز در سخنرانی

در زیر چند نکته به شما یاد می دهیم تا بتوانید از طنز در سخنرانی بعدی استفاده کنید:

چیزهای که باعث خندید نتان می شود را شناسایی کنید

همه ی چیزهایی که باعث می شود بخندید را پیدا کنید چیز هایی مثل یک برنامه تلویزیونی، فیلم ، کتاب ، وبلاگ ها ی خاص و غیره

به قسمت هایی که باعث می شود بخندید ,دقت کنید.از خودتان بپرسید،”چه چیزی باعث شد من بخندم؟ از مکالمه شان،  از شوخ طبعی آگاهانه اش ، از دلقک بازی اش و یا از ابهامی که به کار برد ؟ کدام را بیشتر دوست دارم؟  ” جواب تان هر چه هست، آن را یادداشت کنید.

مشاهده مقاله  همه چیز برای این که استاد سخنرانی در تظاهرات شوید!

برای شروع سبکی از طنز که  باعث می شود خودتان بخندید , سبک خوبی برای اضافه کردن طنز به صحبت های شما است!

همچنین چیزهایی که باعث می شوند بخندید را به زندگیتان اضافه کنید.

این کار از دو طریق به شما کمک می کند:

  1. وقتی احساس بامزه بودن می کنید راحت تر میتوانید بامزه بنویسید

وقتی دائما در حال مشاهده، خواندن و گوش دادن به چیزهایی که باعث خنده تان میشود باشید, کم کم احساس می کنید خودتان هم با مزه اید.

 

  1. می توانید از چیزهایی که باعث خندیدنتان می شود یاد بگیرید:

شما از مشاهده این چیزها می توانید ساختار، سبک و ساخت و ساز طنز را یاد بگیرید. من معمولا استند آپ کمدی ها را می بینم. من به آنچه می گویند توجه نمی کنم ,فقط دقت میکنم که چطور با این ظرافت طنازی میکنند.

کارهایی که در حال حاضر انجام می دهید که دیگران را می خنداند را شناسایی کنید

هرکسی حداقل چند بار در زندگیش افراد دیگر را خندانده است. ممکن است به ندرت این اتفاق برایتان بیافتد، اما شرط می بندم افراد یا موقعیت های خاصی وجود دارند که کمدین درون شما را بیرون می کشد.

به آنچه در آن شرایط انجام دادید و باعث شد آن افراد بخندند ,فکر کنید و از خود بپرسید، “چطوری می تونم اینها رو به صحبت هام اضافه کنم؟”

وقتی یاد بگیرید این شوخی ها زیرکانه به متن سخنرانیتان اضافه کنید ,میبینید که مخاطبینتان هم مثل آن افراد از این شوخی ها لذت میبرند.

اصول اولیه طنز را یاد بگیرید

برخی از افراد انقدر خوش شانس هستند که ذاتا با مزه اند. اگر شما یکی از این افراد خوش شانس نیستید، پس باید برخی از اصول طنز و شوخی را یاد بگیرید.

مشاهده مقاله  چگونه صدای بلند در سخنرانی داشته باشیم؟

راه های بسیاری وجود دارد که بتوانید کلماتتان را طنز آمیز کنید.

هنگامی که تکنیک های کمدین ها و سخنرانان طنز را یاد بگیرید می توانید به راحتی  به متن سخنرانی هایتان شوخی و طنز اضافه کنید.

در اینجا چند تکنیک را به شما معرفی می کنیم:

  • اغراق
  • جناس
  • سرزنش خود
  • بازی با کلمات

تمامی این تکنیک ها را با خواندن یک کتاب آموزش طنز می توانید یاد بگیرید.

در بازنویسی, طنز خودش می اید

گاهی اوقات شانس می آورید و هنگام نوشتن پیش نویس متن سخنرانی , مطالب طنزآمیز خود به خود به ذهنتان می رسد. اما  معمولا این طور نمیشود، چون در اولین پیش نویس  بیشترین تمرکز ما روی موضوع اصلی است. ممکن است یک سری ایده های خنده دار به ذهنمان برسد ولی نیاز دارد که بیشتر رویشان کار کنیم تا واقعا بامزه شوند و بشود از آن ها در سخنرانی استفاده کرد.

یک برگه خالی از متن خودش به تنهایی دلهره آور است چه برسد بخواهیم به این فکر کنیم که لا به لای متنی که قرار است بنویسیم باید موضوع خنده دار هم اضافه کنیم.

بهترین راه برای نوشتن متن سخنرانی این است که ابتدا به سرعت و بدون ویرایش یا نگرانی در مورد کیفیت متن آن را پیش نویسی کنیم. همانطور که تمرین می کنید خنده دار بنویسید خواهید دید که اولین پیش نویستان کمی مایه طنز دارد (در ابتدا آنقدر خنده دار نیست که کسی را وادار به قهقهه زدن کند)

هنگامی که اولین پیش نویس تان را نوشتید آن را بررسی کنید و قسمت هایی که می توانید در آنجا طنز اضافه کنید را پیدا کنید.

از واژه های دیگری برای بیان چیز های خنده دار استفاده کنید، از تکنیک های طنز که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید . چیزهایی که در پیش نویس اول فکر می کردید طنز آمیزند ولی الان دیگر به آن ها این حس را ندارید حذف کنید.

مشاهده مقاله  چه طور ضمیر ناخودآگاه مخاطب ، سخنران را توانمندتر می سازد؟

نوشتن متن همراه با طنز سه مرحله ی پیش نویسی دارد:

پیش نویس 1: نوشتن  متن سخنرانی  (چه همراه با طنز چه بدون طنز)

پیش نویس 2: بازخوانی متن سخنرانی و اضافه کردن قسمت های طنز آمیز تا  آنجا که ممکن است.

پیش نویس 3: حذف هر چیزی است که خنده دار نیست یا به متن کمک نمی کند و یا شما را از اصل مطلب دور می کند.

طنز در سخنرانی

روی طنز نویسی کار کنید

مانند هر مهارت دیگری، برای به دست آوردن مهارت طنازی و استفاده از طنز در سخنرانی ,باید زمان بگذارید. اگر انتظار دارید با دانستن مطالب بالا بتوانید بلافاصله طنز پردازی کنید و یا اینکه بامزه شوید ، متاسفانه باید نا امیدتان کنم. اما اگر برای این مهارت هم زمان بگذارید و ثابت قدم بمانید قول می دهم به مرور زمان بتوانید در سخنرانی هایتان به راحتی از طنز و شوخی استفاده کنید .

یک سخنران بزرگ تعریف میکرد : زمانی که کارم را به عنوان یک سخنران شروع کردم ، ابتدا از طنز بسیار کمی در ارائه هایم استفاده می کردم. سعی کردم مرحله به مرحله پیش بروم و کم کم کمدی به سخنرانی هایم اضافه کنم. زمانی که تصمیم گرفتم برای اولین بار جک و داستان خنده دار به متن سخنرانی ام اضافه کنم. تقریبا یک هفته از وقتم را گرفت. در ابتدا ترس و عدم اطمینان زیادی را تجربه کردم اما با گذشت زمان همه چیز آسان تر شد (البته فکر میکنم کیفیت نوشته هایم هم بهتر شد). الان به راحتی می توانم در بین متن سخنرانی ام با سرعت بیشتری مطالب طنز آمیز اضافه کنم.

به خودتان زمان دهید تا حس شوخ طبعیتان بالاتر برود. شاید آسان نباشد. اما قطعا ارزشش را خواهد داشت.

[تعداد: 2    میانگین: 2.5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.