چگونه صدای بلند در سخنرانی داشته باشیم؟

0 ۲,۵۷۶

چگونه صدای بلند در سخنرانی داشته باشیم؟

چگونه می توانیم بلند صحبت کنیم؟

چند روز پیش یکی از بهترین دانشجوهایم در حال ارائه کنفرانسش بود. افرادی که در انتهای کلاس حضور داشتند دائما از او می خواستند که بلندتر صحبت کند. البته تعجبی هم نداشت, چون حتی من که در ردیف جلو نشسته بودم به سختی متوجه صحبت های او می شدم چه برسد به آن ها . متاسفانه آن دانشجو نمی توانست به درستی بلند صحبت کند. در نتیجه با اینکه مطالب خوبی برای ارائه داشت نتوانست نتیجه خوبی بگیرد. برای افزایش قدرت صدا تنها چیزی که لازم داریم کمی راهنمایی و آموزش است. بنابراین تصمیم گرفتم این مقاله را برای افرادی که نمی توانند بلند صحبت کنند بنویسم. زیرا هنگام صحبت کردن صدا مهم ترین ابزار ما است. صدا, سخنرانی مان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث شکست و یا موفقیت آن شود. در این مقاله یاد میگیریم چگونه صدای بلند در سخنرانی داشته باشیم؟

صدای بلند در سخنرانی
چگونه صدای بلند در سخنرانی داشته باشیم؟

باید بدانید اینکه از کسی بخواهید فریاد بزند و صحبت کند مشکلی را حل نمی کند. یعنی تنها بلند صحبت کردن, صدای قدرتمند ایجاد نمی کند. خوشبختانه، درست مثل یادگیری نواختن آلات موسیقی, می توانیم یاد بگیریم چطور از صدای خود استفاده کنیم. مولفه های کلیدی برای داشتن  یک صدای قدرتمند عبارتند از: شخصیت, شور و شوق و حنجره قوی. دو مولفه اول را می توان با “روشن کردن هدف” و یادگیری “خود واقعی تان” بودن کسب کنید. اما مولفه سوم را باید از طریق آگاهی و تمرین به دست بیاورید.

تمرینات مناسب برای داشتن صدای بلند در سخنرانی

تمرین تنفس صحیح برای داشتن صدای بلند در سخنرانی

اولین تمرینی که برای داشتن صدای بلند باید انجام دهید یادگیری تنفس صحیح و استفاده از کل ظرفیت ریه ها است.

مشاهده مقاله  چهار مشکل سخنرانی در وبینار و نحوه برطرف نمودن آنها

اضطراب یا عصبی بودن باعث می شود کوتاه و کم عمق تنفس کنید. بنابراین این موضوع به نوبه خود روی صدایتان تاثیر می گذارد و تن صدا, دامنه و اثربخشی آن را کاهش می دهد.

پس برای داشتن تنفس صحیح این اصول را امتحان کنید:

1.راحت بایستید و پاهایتان را به عرض شانه باز کنید.

2.زانو هایتان را قفل نکنید.

3.شانه هایتان را ریلکس کنید.

4.راحت نفس بکشید و آن را حبس نکنید.

5.دستانتان را روی شکم قرار دهید تا بالا و پایین شدن آن را هنگام تنفس ببینید.

6.از طریق بینی با 4 شماره عمل دم را انجام دهید طوری که دیافراگم خود را حس کنید.

7.از طریق دهان با 4 شماره عمل بازدم را انجام دهید.

 چندین بار این تمرین را انجام دهید . وقتی روی 4 شماره مسلط شدید، تعداد را افزایش دهید. با تمرین منظم به زودی قادر خواهید بود این تعداد  را به 8 و یا حتی 10  برسانید.

تمرین “زمزمه”، “ها” و “خمیازه” برای ایجاد صدای بلند و گرم کردن صدا

این ها تمرینات خوبی برای ریلکس کردن و گرم کردن ابزار صوتی شماست.

زمزمه کردن یک نت ساده  با صدای “هوم ” را تمرین کنید. تنها حواستان باشد لب ها و گونه هایتان ریلکس باشند. وقتی این کار را انجام می دهید ارتعاشات طنین اندازی در صورت و گلو احساس می نمایید.

برای ها کردن یک نفس عمیق بکشید و سپس بگویید: “haaaaaaa” تا زمانی که دیگر هوایی در ریه هایتان نماند. اطمینان حاصل کنید که دهان تان باز و آرام است. این عمل چندین بار تکرار کنید.

خمیازه کشیدن تنش موجود در فک را از بین می برد. اگر اضطراب دارید، اجازه دهید این تنش با باز کردن دهان و خمیازه کشیدن به طور گسترده ای و بدون فشار به بیرون برود. به خمیازه تان صدای ‘Ahhh’ را  اضافه کنید. این تمرین را تا زمانی که  گلو و فک تان ریلکس شود تکرار کنید.

مشاهده مقاله  به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!

بلند خوانی برای داشتن صدای بلند

گاهی اوقات تنها مشکل شما این است که هنگام صحبت کردن به اندازه کافی دهان تان را باز نمی کنید. اگر دهانتان را باز نکنید، صدایتان محبوس می شود. به همین دلیل مخاطبین به سختی سخنرانیتان را درک می کنند. برای داشتن صدای بلند دهانتان را باز کنید . یک ترفند عالی که کمک می کند دهانتان را باز کنید تا بلند تر صحبت کنید تمرین انواع صداهاست. روش مورد علاقه من برای این کار خواندن کتاب های کودک با صدای بلند است. (برای خودتان یا برای یک کودک). شما نمی توانید برای یک کودک 4 ساله بدون اینکه با صدایتان بازی کنید و ادا در بیاورید داستان بخوانید. تمرین این روش به شما کمک خواهد کرد رنگ و نشاط به صدایتان اضافه کنید. که به نوبه خود به بیان و شیوایی صدای تان کمک بسیاری خواهد کرد.

برای داشتن صدای بلند صدایتان را ضبط کنید و گوش دهید

برای اینکه صدای بلندی داشته باشیم و تاثیر گذاری آن را بالا ببریم.  شعر یا بخش هایی از یک نمایشنامه را بخوانید و صدایتان را ضبط کنید. چندین بار این کار را انجام دهید و هر بار به دنبال راه هایی برای بهبود تلفظ ، بیان و رنگ صدایتان باشید.

ارتباط تغذیه با داشتن صدای بلند

انرژی برای خوب صحبت کردن و طرح ریزی صدا ضروری است. شما باید در مورد تغذیه مناسب قبل از سخنرانی بدانید. قبل از یک سخترانی کوتاه ،غذای سبکی بخورید. این کار تضمین می کند که در طول سخنرانی شما سرحال و هشدار باشید و عملکرد مغزتان در بهترین حالت باشد. قبل از یک گفتگو و یا سخنرانی طولانی چگونه غذا بخوریم؟ خب جواب این است که باید خوب غذا بخورید. یک صبحانه یا ناهار غنی از پروتئین برای چهار تا پنج ساعت به شما انرژی لازم برای سوزاندن را می دهد. پروتئین غذای مغز است. شما باید بتوانید به طور موثر صحبت و فکر کنید. با تغذیه مناسب صدایتان قوی و ذهن تان باز باقی خواهد ماند. برای داشتن صدای بلند و تاثیر گذار در طول سخنرانی آب گرم بنوشید .چون آب سرد تارهای صوتی شما را خنک می کند و میزان گرمای صدای شما را کاهش میدهد. اگر گلو درد دارید و مجبورید سخنرانی کنید,در طول سخنرانی آب گرم با مقدار زیادی  عسل و آب لیمو بنوشید. این ترکیب معجزه آسا چندین بار من را در سخنرانی هایم نجات داده است.

مشاهده مقاله  سه اشتباه در سخنرانی

 

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.