چگونه نقشه ذهنی سخنرانی بسازیم؟

0 ۳۳۴

چگونه نقشه ذهنی سخنرانی بسازیم؟

امروز می خواهیم در مورد استفاده از نقشه های ذهنی سخنرانی برای آماده سازی سخنرانی و ارائه با هم صحبت کنیم. آیا تا به حال سخنرانی کرده اید؟ اگر جوابتان مثبت است حتما قبول دارید که سخنرانی کردن کار مشکلی است. در سخنرانی تنها خودتان هستید در مقابل چندین مخاطب که قرار است موضوع خاصی را برایشان توضیح دهید. اگر قرار باشد تمام متن ارائه را خودتان بنویسید, کشیدن نقشه ذهنی سخنرانی یک راه بسیار خوب برای انجام این کار است. اگر موضوعی برای سخنرانی نداشته باشید, نقشه ذهنی می تواند به شما کمک کند تا در انتخاب موضوع تصمیم گیری کنید. زیرا با روشی بسیار ساده باعث ایجاد طوفان ذهنی در فکرتان می شود. با توجه به چگونگی ساخته شدن نقشه ذهنی، شما می توانید آزادانه تر فکر کنید. همچنین ایده هایتان آزادانه تر می توانند به جریان بیفتند. در نتیجه می توانید بهترین موضوع را برای ارائه یا سخنرانی خود پیدا کنید. یک نقشه ذهنی به شما کمک خواهد کرد که سخنرانی خود را سازماندهی کنید. شما می توانید نقشه ذهنی که ساخته اید را همراه خود به  سخنرانی ببرید. حین سخنرانی با نگاه کردن به  این نقشه ذهنی سخنرانی فورا به یاد می آورید که دقیقا چه چیزی را چه زمانی باید بگویید. چرا که با ایجاد نقشه ذهنی سخنرانی، یک طرح کلی طبیعی نیز در ذهنتان می سازید. اما چگونه نقشه ذهنی سخنرانی بسازیم؟

نقشه ذهنی سخنرانی
چگونه نقشه ذهنی سخنرانی بسازیم؟

به طور معمول هنگامی که در حال برنامه ریزی برای ارائه یک سخنرانی هستیم ابتدا شروع به نوشتن میکنیم. این مدل برنامه ریزی را برنامه ریزی خطی می گویند. ممکن است ساعت ها به کاغذ سفید خیره شویم و یا برخی از ایده هایمان را روی خطوط کاغذ بنویسیم. معمولا هر یک از ایده ها را در یک خط می نویسیم خیلی وقت ها هم آخر جمله ها را طوری می نویسیم که نمی توان آن را خواند.

مشاهده مقاله  راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک بزرگان دنیا

از آنجا که نقشه ذهنی خطی نیست, ذهن آزاد است که از یک ایده به ایده دیگر برود و با هر ایده جدیدی می تواند نکات بیشتری به ایده قبلی اضافه کند. مغز انسان خطی کار نمی کند، بنابراین این روش کاملا متناسب با طوفان ذهنی است و در نتیجه خلاقیت انسان به جریان خواهد افتاد.

تحقیقات نشان داده مغز دوست دارد بر اساس ارتباط کار کند. به این ترتیب که هر ایده، داده, خاطره و یا اطلاعاتی را به هم وصل می کند و می تواند ده ها، صدها و حتی هزاران ایده و مفاهیم جدید تولید کند. به علاوه وقتی ایده هیتان را بر روی نقشه می نویسید، به راحتی می توانید آنها را گروه بندی کنید. سعی کنید از رنگ های مختلف برای گروه بندی های مختلف استفاده کنید. این کار هم نقشه ذهنی را جذاب تر می کند و هم هنگام سخنرانی به شما کمک می کند تا آنچه می خواستید بگویید را به یاد بیاورید.

چگونه نقشه ذهنی سخنرانی بسازیم؟

برنامه های نرم افزاری  بسیار زیادی برای ساختن نقشه ذهنی وجود دارد. ولی ما در اینجا یک دید کلی از نحوه ایجاد نقشه ذهنی را برایتان شرح می دهیم:

ابتدا یک تکه کاغذ سفید و چند خودکار رنگی بردارید. موضوع سخنرانی خود را در وسط کاغذ بنویسید و دور آن دایره بکشید. از اطراف دایره خطوط منشعبی بکشید و روی خطوط عنوان بخش های مختلف دیگر را بنویسید برای مثال: یکی برای معرفی، یکی برای نتیجه گیری، و یکی برای مطلب اصلی.

روی هر خط با یک نماد، شکل کارتونی و یا هر تصویری که دلتان می خواهد برای شناسایی آن موضوع حاشیه نویسی کنید. اگر نمی توانید شکل خاصی بکشید کافیست با نوشتن یک کلمه برچسب گذاری را انجام دهید.

مشاهده مقاله  با این ترفندها از مخمصه فراموش کردن کلمات حین صحبت کردن رهایی یابید

اگر بخش هایی از موضوع اصلی سخنرانی شامل زیر مجموعه است باید از بخش مورد نظر خطوط منشعبی به طرف زیر مجموعه ها بکشید و روند قبل را تکرار کنید.

خلاصه نویسی نقشه ذهنی سخنرانی

هر چقدر تجربه بیشتری در کار با نقشه ذهنی پیدا کنید برای خود علائم خاصی خواهید داشت که به مفید و مختصر نویسی نقشه ذهنی کمک شایانی می کند. در اینجا چند علامت پیشنهاد می کنیم که می توانید از آن ها استفاده کنید:

یک گوشی تلفن به معنی تماس تلفنی

  • یک پاکت نامه به معنای ایمیل
  • چهره با دهان باز به معنی شما در حین سخنرانی
  • یک فنجان قهوه به معنای قرار ملاقات با یک دوست
  • تار عنکبوت به معنی وب سایت
  • یک گوی کریستالی به معنی آینده
  • تخته دارت به معنای یک هدف
  • یک سیب به معنی آموزش
  • چند شخص به معنی جلسه

هیچ قانون ثابتی برای تصاویر ذهنی وجود ندارد. این علائمی که گفتیم تنها پیشنهاداتی است که ذهن شما را برای کشیدن تصاویر نقشه ذهنی باز می کند.

چند نکته مفید برای کشیدن نقشه ذهنی سخنرانی

  • در یک محیط مناسب این کار را انجام دهید تا تفکر بصری و خلاقیتتان تحریک شود.
  • تا جایی که ممکن است به جای کلمات از تصاویر استفاده کنید
  • اگر از کلمات استفاده می کنید تک کلمه ای بنویسید نه جمله !
  • از رنگ های مختلف استفاده کنید
  • اگر نقشه ذهنی کشیده شده بیش از حد به هم ریخته و یا زشت شده است دوباره آن را بکشید.
  • بیش از حد ذهنتان را درگیر نقشه های ذهنی خود نکنید. لازم نیست کس دیگری جز خودتان از آن سر در بیاورد. نقشه ذهنی تنها برای سازماندهی افکار شماست!
مشاهده مقاله  همه چیز برای سکانس‌بندی ماهرانه در سخنرانی‌ و کنفرانس‌ها

از نقشه ذهنی تنها برای نوشتن سخنرانی استفاده نمی شود. شما می تونید از آن برای برنامه ریزی هفتگی خود, خلاصه برداری کتاب، یادداشت برداری در سمینارها و غیره استفاده کنید.نقشه ذهنی یک ابزار ساده اما بسیار قدرتمند است. حتما امتحان کنید! 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.