کسانی که از گرفتگی زبان هنگام حرف زدن به تنگ آمده اند بخوانند

4 ۱۹,۸۲۷

در این جامعه پرهیاهو و پر سر و صدا یک سری هم هستند که بر خلاف بقیه چندان تمایلی به حرف زدن نشان نمی دهند. از دیوار صدا در می آید ولی از این افراد صدایی شنیده نمی شود. شاید فکر کنید دوباره قرار است مسئله برونگرایی یا درونگرایی در سخنرانی را پیش بکشیم یا به مزایا آرام صحبت کردن برای افزایش فروش و توسعه کسب وکار اشاره کنیم؛ اما این بار موضوع فرق دارد. این دسته خاص از افراد در اجتماع نه منزوی و درونگرا هستند، نه کم حرف هستند و نه مشکلاتی مثل لکنت زبان و معضلات گفتاری دارند. گرفتگی زبان هنگام حرف زدن سد بزرگ رو به رو آن ها است که آن ها را از هر بحث و گفتگویی دور می کند!

به جز تمام مشکلات گفتاری که گاه مادرزادی هستند و گاهی هم به دلیل عدم تعادل و هماهنگی در طول دوره رشد کودکان بروز می کنند یک سری اختلالات هم نظیر گرفتگی زبان وجود دارند که نه می توان آن ها را بیماری دانست و نه یک اختلال حاد! گرفتگی زبان حالتی ابتدایی و خیلی خفیف تر از تمام اختلالات گفتاری شناخته شده است که طی آن فرد می تواند حرف بزند، اما به دلایلی فیزیکی که عمدتا خیلی سریع قابل درمان و اصلاح هستند تن صدای آرامی دارند و قدرت کافی در صدا آن ها حس نمی شود. شما هم حتما با این دسته افراد مواجه شده اید. کسانی که معمولا یک جمله را باید دو بار تکرار کنند تا طرف مقابل بتواند به درستی واژگان ادا شده توسط آن ها را تفکیک کند.

گرفتگی زبان که منجر به اختلالات حادی مثل جامعه گریزی در افراد می شود خیلی ساده و حتی با تمرین هایی توسط خود این افراد بدون نیاز به مشاور مرتبط برطرف می شود. اگر فرزند شما هم از سنین پایین با همین مشکل رو به رو است از همین حالا و با این ترفندها در دانشگاه زندگی نواقص موجود را برطرف کنید.

مشاهده مقاله  3 راه برای این که از راه سخنرانی کسب درآمد کنید

برطرف کردن مشکل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

“می خواهم یک جمله خاص بگویم اما ناخوآگاه جمله دیگری می گویم”، “می خواهم بگویم آب، می گویم نان!”، “می خواهم حرف بزنم ولی این قدر مِن مِن می کنم که فلانی به تنگ می آید”، “می خواهم راحت حرفم را بزنم ولی مدام مکث می کنم و تن صدای پایینم باعث می شود کسی مرا جدی نگیرد”. این عبارات فقط بخشی از معضلات روزمره کسانی است که به دلایل ضعف های فیزیکی موقت در ساختار فک و دهان با گرفتگی زبان رو به رو می شود و به تدریج مرکز گفتار هم در سیستم عصبی را کند می کند.

برطرف کردن مشکل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

چرا زبانمان می گیرد؟

عملکرد ضعیف عوامل کششی در ماهیچه های فک و دهان و به دنبال آن انرژی کم در صدا و تن پایین آن از علل ابتدایی گرفتگی زبان هستند. در واقع وقتی که هنگام حرف زدن پیوستگی واژگان به هم می خورد و باعث می شود کلمه ای مثل “بیمارستان” را “تیمارستان یا نیمارستان” تلفظ کنیم همین عدم هماهنگی است.

برطرف کردن مشکل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

صدا ما ابزار قدرتمندی در تاثیرگذاری روی مردم است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال رفع یکنواختی صدا در طول سخنرانی هستند و دوست دارد صدایشان اصطلاحا “جان دار” باشد. در زندگی مدرن امروزی که همه چیز پویا است صدایی که تن پایینی داشته باشد و انرژی کافی را به دلیل گرفتگی زبان نداشته باشد به جایی نمی رسد.

اما بازخورد مردم با شنیدن تن پایین صدای ما چیست؟

# نمی خواهد کسی صدایش را بشنود

چنین حالتی دقیقا مثل این است که از فرزند خود درباره نمرات و اوضاع درسی اش بپرسید و با تن پایین صدا جوابتان را بدهد؛ چون نمی خواهد دقیقا متوجه شوید اوضاع از چه قرار است! در ارتباط با فعالیت های حرفه ای ما هم همینطور است. وقتی که هنگام صحبت کردن با همکاران یا شرکا تجاری خود با همین تن صدا صحبت کنید دیگران تصور می کنند چیزی وجود دارد که از آن ها پنهان می کنید!

مشاهده مقاله  چگونه با نوشتن متن سخنرانی خوب شنوندگان را انگشت به دهان کنیم؟

برطرف کردن مشکل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

# مشغول فکر کردن به چیز دیگری است

این حالت هم موقعیت دیگری است که حتما با فرزند خود تجربه کرده اید. دقیقا وقتی که کتاب درسی را مقابل او می بینید اما همزمان مشغول بازی کردن با موبایل است. در چین مواردی دوست دارید از او بخواهید بدون توجه کردن به موبایل به شما گوش کند!

مخاطبتان هم همین حس را دارد و فکر می کند با آرام حرف زدن نسبت به او بی توجه و بی تفاوت هستید.

چه طور گرفتگی زبان را برطرف کنیم؟

صریح باشید، شمرده حرف بزنید، اغراق کنید!

صراحت، شمرده حرف زدن و اغراق کردن را به عنوان رمز نجات بخش خود زمانی که احساس می کنید دیگران صدای شما را نمی شوند و از شما می خواهند دوباره تکرار کنید استفاده کنید.

برطرف کردن مشکل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

تمرین های لب ها، دندان ها و نوک زبان

لب های شما ابزار شما برای صحبت کردن هستند. هر چه قدر فضای بیشتری در لب ها باز شود موقعیت بهتری برای ادا کلمات فراهم خواهد گشت. برای فهم بهتر این موضوع خواننده های اوپرا را به یاد آورید که چه طور هنگام به اوج رساندن صدای خود لب ها را تا پایان گشوده و حفره دهانشان مشخص می شود. کسانی که با گرفتگی زبان درگیر هستند اگر دهانشان را به میزان کافی باز کنند و حتی بیش از حد لب ها را از هم هنگام حرف زدن جدا نکنند باعث می شوند کلمات هنگام ادا شدن سرخورده شوند. این سرخوردگی کلمات باعث می شود پیوستگی آن ها از بین برود و شما با مِن مِن کردن صحبت کنید.

تکنیک “مداد به دهان”

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که هنگام گرفتگی زبان رخ می دهد باز نشدن کامل دهان و فک ها است. به همین دلیل توصیه می کنیم در منزل با استفاده از تکنیک مداد به دهان تمرینات خاصی را انجام دهید. به این شکل که یک مداد را به صورت افقی بین دو لب ها قرار دهید تا یک مرز مشخص بین آن ها به وجود آید و هرگز نتوانید دو لب را روی هم قرار دهید. حالا جملات مختلفی را با وجود همین مداد تمرین کنید.

مشاهده مقاله  معجزه خاموش فن بیان در خانواده و تاثیراتی که نامحسوس بر زندگی شما دارد

مزیت اصلی مداد در دهان این است که مانع بسته شدن دهان و مِن مِن کردن می شود. مادامی که لب ها باز باشد فرصتی برای مکث و مِن مِن کردن نخواهید داشت.

برطرف کردن مشکل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

کلمات را کامل ادا کنید

تند صحبت کردن باعث می شود از برخی از حروف فاکتور بگیریم. برخی هم عادت دارند پایان کلمات را اصطلاحا می خورند و آن را کامل ادا نمی کنند. مادامی که نسبت به ادا حروف به صورت کامل حواس جمع باشیم گرفتگی زبان کم تر می شود. مثلا ادا کردن “د” در پایان فعل “می کنند” یا هر کلمه دیگر باعث می شود ناخودآگاه صدایتان بلند تر شود، واضح تر باشد و برای همه قابل فهم گردد.

درست بایستید

یکی از عللی که باعث می شود خیلی روی درست ایستادن در سخنرانی تاکید داشته باشیم پیوستگی حرکات بدن با حالات سخن گفتن است. برای افرادی که زود از کوره در می روند و استرس ناشی از سخن گفتن به شدت روی شیوه سخنوری آن ها اثر می گذارد بهتر است اولا از لباس های راحت استفاده کنند؛ ثانیا ستون فقرات را به سمت بالا بکشند و مانع از خمیدگی کمر شوند.

اگر هنگام صحبت کردن احساس راحتی نمی کنید صحبت های خود را به زمان دیگری موکول نمایید تا بهتر بتوانید وضعیت تنفس و فشار روی ماهیچه های صورت را تعدیل کنید.

[تعداد: 10    میانگین: 4.1/5]
۴ Comments
  1. علی

    فقط یک چیز میدونم که لکنت زبان عمرمو تباه کرد.

    1. mm
      سید جواد غفاری

      سپاس از حضورتون

    2. راموس

      بعدشم از آدم میخان نماز بخون قرآن بخون.. حالم از همه چی بهم میخوره

      1. mm
        سید جواد غفاری

        دوست عزیز اگر مشکل لکنت زبان دارید با گفتار درمانی می تونید مشکلتون رو حل کنید. با بعضی تمرینات میتونید بر این مساله غلبه کنید

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.