گسترش دایره لغات از صفر تا صد فقط و فقط در شش ماه!

8 ۱۰,۴۱۵

یادگیری اصول و فنون بیان بدون برخورداری کامل از دایره لغات در هر زبان و عدم تسلط به گستره واژگان مثل ساختن خانه ای روی آب است. این خانه به ظاهر شیک و رویایی است اما از پایبست ویران است و با تلاطم آب از هم فرو می پاشد. ضعف دایره لغات مشکل حادی است که بسیاری از زبان آموزان با آن رو به رو هستند. وقتی که بار لغت گوینده یا سخنران سبک باشد دچار سرگردانی و گمراهی می شود. نوعی سرگردانی برای پیدا کردن واژه ها هنگام صحبت کردن که موجب وقفه یا مکث های طولانی می شود. از طرفی فردی که در حال صحبت کردن است با انتخاب هوشیارانه واژگان می تواند نگرش مخاطبان را نسبت به خود عوض کند. حال تصور کنید شما سخنرانی حرفه ای هستید که باید با استفاده از واژگان مخاطب خود را سرگرم کنید و در واقع تنها حربه شما همین کلمات هستند. وقتی دایره لغات اوضاع خوبی نداشته باشد اولین چیزی که زیر سوال می رود اعتبار و حسن شهرت شما می باشد. عواقبی که به شدت کسب وکار شما را تحت تاثیر قرار می دهد!

یادگیری لغات جدید به صورت روزانه تمرین مفیدی برای تقویت دایره کلمات ما است. برخی یادگیری یک واژه در هر روز را پیشنهاد می کنند تا به این ترتیب شما در طول سال های مختلف بتوانید بار لغت خود را بالا ببرید. البته ممکن است شما هزاران کلمه را یاد گرفته باشید؛ خصوصا وقتی زبان مکالمه شما زبان مادری باشد و روزانه از رادیو، تلویزیون و …با آن کلمات برخورد کنید. اما به خاطرسپاری و سپس استفاده بهینه از این لغات نیازمندی مهارتی است که دانشگاه زندگی طی مطلب امروز آن را به شما می آموزد. مهارتی که احتمالا برای سفسطه کاری در فن بیان به خوبی به کار می آید!

همراه ما باشید و ببینید چه طور می توانید با این تکنیک ها فقط در 6 ماه دایره لغت خود را از صفر به 100 برسانید!

مشاهده مقاله  راهکارهای مدیریت ذهن: نردبان انتزاع و کاربردهای آن در سخنرانی

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

با جستجویی در فضای وب ممکن است راه های زیادی را برای گسترش دایره لغات خود پیدا کنید. استفاده از دیکشنری به صورت مداوم برای یادگیری و تلفظ دقیق کلمات، یادگیری حداقل یک تا ده کلمه در روز، رجوع به ریشه کلمات برای به خاطرسپاری بهتر آن ها، مطالعه مداوم کتب یا ژورنال های مختلف و…از جمله راه هایی هستند که به تثبیت یک واژه در ذهن شما کمک می کنند.

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

در این جا خیلی گسترده تر با اصول یادگیری و به خاطرسپاری لغات آشنا می شوید.

ماه اول: آهسته و پیوسته…

قدم های اولیه برای گسترش دایره لغات همیشه آهسته تر هستند. شما در این مرحله در حکم کودک نوپایی هستید که عجله کردن در حرکت باعث زمین خوردنتان می شود. در ماه اول همه چیز باید اصولی پیش برود. این بار دیگر نمی توانید به سادگی از کنار واژگان تازه ای که تا به حال به گوشتان نخورده است عبور کنید. بسیاری مدعی هستند که خیلی کتاب می خوانند اما لغات تازه زیادی به گوششان می خورد که برای آن ها غریب هستند. علت این موضوع هم کم محلی به واژگانی است که می بینیم!

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

به کلمات کم محلی نکنیم!

هنگام مطالعه یک رمان یا داستانی که برای شما سرگرم کننده است به سادگی از کلماتی که معنا آن ها را نمی دانید نگذرید. برای این که سخنران خوبی باشید و کتابخوانی در فن بیانتان اثر بگذارد بهتر است همزمان به مطالعه لیستی در کنار خود داشته باشید و واژه های تازه ای که معنی آن ها را نمی دانید یادداشت کنید.

ماه دوم: آشتی یا لغت نامه ها

تا نزدیک به ده سال پیش دانشجویانی را می دیدیم که یک دیکشنری یا لغت نامه قطور را به همراه دارند یا این که از نسخه جیبی آن در اغلب اوقات استفاده می کردند. این استفاده به دور کلمات خط کشیدن و تمرین و تکرار آن ها محدود می شد. اما حالا که نرم افزارهای مترجم بسیاری وجود دارد بهتر است از آن ها برای قوی تر کردن دایره لغات استفاده کرد.

مشاهده مقاله  با این ترفندها از تارهای صوتی خود مثل طلا مراقبت کنید!

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه سوم: یادگیری با تکیه بر خاطرات!

متد جدیدی که در دنیای امروز برای به خاطرسپاری واژگان استفاده می شود به کارگیری عناصر مرتبط به جای تکرار کلمات مثل طوطی است! در روش یادگیری با تکیه بر خاطرات کلمات را به یکی از خاطراتی که در ذهن ما تثبیت شده اند ربط می دهیم. این خاطره می تواند نام یک دوست باشد، یک حادثه یا واقعه باشد یا مربوط به مکانی باشد که روزی در آن ها زندگی یا سفر کرده ایم.

فرض کنید می خواهید معنا واژه tarantism  (تارانتیسم) را به خاطر بسپرید. با شنیدن حرف “ت” چه کلمات دیگری در ذهنتان تداعی می شود؟ تارانتینو؟ دوستتان تارا که با او سفر رفته اید؟ تار عنکبوت؟

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه چهارم: به خاطرسپاری با تکیه بر حدس و گمان

یکی دیگر از راه های موثر اما کمی زمانبر برای یادگیری معنی کلمات حدس و گمان پیش از دیدن معنی واقعی آن ها است. فرض کنید به دنبال معنا دو کلمه nivial و callipygian هستید. این دو کلمه شما را به یاد چه کلمات انگلیسی مشابه دیگری می اندازند؟ می توانید کلمه callipygian را به دو بخش تقسیم کنید و بدان معنا جداگانه نسبت دهید؟ به عنوان مثال برای جداسازی کلمه Callipygian می توانید آن را به دو بخش call a pigeon تقسیم کنید. ( call a pigeon= تماس با پرنده)

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه پنجم: ارتباط یابی بصری

گام بعدی در گسترش دایره لغات ارتباط صداها به تصاویر است. این مرحله از ماه های آخر یادگیری شروع می شود چون شما باید به توانایی کافی برای کاوش معانی کلمات از طریق ریشه یابی یا مثلا جداسازی آن ها رسیده باشید تا بتوانید با صدا آن ها را به خاطر بسپارید.

مشاهده مقاله  3 تکنیک فاش نشده فن بیان بیل کلینتون که مخاطب را میخکوب می کند

دوباره به مثال قبلی یعنی tarantism بر می گردیم. در این مرحله باید دید که شنیدن این کلمه شما را به یاد چه چیزی می اندازد. این یادآوری باید به صورت بصری در ذهن شما شکل بگیرد. ارتباط یابی بصری مثال tarantism می تواند رقص کوانتین تارانتینو، یکی از کارگردانان و نویسندگان معروف دنیا باشد که گریه می کند و می رقصد. ( تارانتیسم نوعی جنون رقص می باشد)

حالا به سراغ لغت Nivial می رویم. Nivial احتمالا این لغت شما را به یاد برند معروف نیوآ (NIVEA) می اندازد. Nivial به معنای رشد میان برف ها می باشد. بنابراین برای به خاطر سپردن این واژه می توانید تیوب کرم برند نیوآ را تصور کنید که در حال پر شدن با برف می باشد! به همین سادگی…

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه آخر: فراخوانی فعال

یکی از راه های گسترش هوش کلامی در ارتباط با دیگران تمرین و تکرار است. همه ما به خوبی می دانیم که هر چه قدر از مغز بیشتر کار بکشیم برخلاف قانون طبیعت که باید فرسوده تر شود قوی و قوی تر می شود. پس حالا این بار نوبت ذهن ما است که به صورت فعال معانی کلمات را فراخوانی کند. اما چه طور؟

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

این بار هم با مثال tarantism پیش می رویم. هر چه قدر که شما کلمه ای مثل tarantism را بیش تر مرور کرده باشید مغز به خودی خود با موقعیت شناسی خوبی که دارد می تواند واژه و معنی آن را به خاطر بیاورد. مثلا وقتی که تحرک بالایی دارید و جنب و جوش اطراف زیاد است احتمالا مغزتان به صورت خودکار tarantism را به یاد آورد.

[تعداد: 2    میانگین: 2.5/5]
۸ Comments
  1. مینا

    سلام خیلی استقاده کردم. مقالاتتون خیلی خوبه

    1. جواد غفاری

      ممنونم

  2. طاهره

    این روش رو من امتحان کردم. جواب میده.

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

  3. صادق زاده

    اگر میشه مطلب در مورد یادگیری مطالب درسی هم بزارین. ممنون میشم

    1. جواد غفاری

      حتما

  4. سارا

    ممنونم. خیلی خوب بود.

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم بزرگوار

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.