آموزش سخنرانی حرفه ای

0 ۲۴۸

آموزش سخنرانی حرفه ای

هر چقدر در مهارتی حرفه ای تر باشید بیشتر نیاز به آموزش سخنرانی حرفه ای دارید. در واقع اگر می خواهید در مشاغلی چون مدیریت، نویسندگی، فروشندگی، مربی گری و یا هر شغل دیگری که نیازمند روابط عمومی حرفه ای بالاست موفق باشید ، باید بتوانید به راحتی در جمع صحبت کنید. البته بیشتر افراد از سخنرانی کردن در جمع می ترسند. فوبیای صحبت کردن در جمع در “لیست فوبیا ها” جزو صدرنشین هاست. حتی بالا تر از ترس از عنکبوت، ارتفاع، تاریکی و مرگ. اما خوشبختانه می توان به کمک آموزش های سخنرانی در جمع این مهارت را هم مانند تمام مهارت های دیگر یاد گرفت. با یادگیری مهارت سخنرانی می توانید بر این ترس غلبه کنید و آن را به نقطه قوت خویش تبدیل کنید.

آموزش سخنرانی حرفه ای
آموزش سخنرانی حرفه ای

اما چه زمانی میتوان به راحتی در جمع سخنرانی کرد؟ خوشبختانه اکثر افراد با یادگیری نکات و مهارت های مربوط به سخنرانی در جمع خیلی سریع می توانند موفق شوند. هر چقدر بیشتر تمرین کنید زود تر به نتیجه دلخواه می رسید!

این شما و این آموزش سخنرانی حرفه ای:

کارشناس سخنرانی و زبان بدن باشید

چیزی که یک سخنران معمولی را تبدیل به یک سخنران حرفه ای می کند، دانش اوست. هر روز زمانی را به یادگیری اختصاص دهید. مطالب جدید و به روز آموزش سخنرانی را بخوانید. فیلم سخنرانی های برجسته دنیا را ببینید. به طرز بیان سخنرانان خوب گوش دهید و به زبان بدنشان نگاه کنید.

انجامش بدهید!

اولین نکته مهم که شما را تبدیل به یک سخنران شگفت انگیز می کند چیست؟ در جمع صحبت کردن! هیچ کس تنها با مطالعه تبدیل به یک سخنران حرفه ای نمی شود. ابتدا باید با وجود تمامی استرس ها و ترس ها در جمع صحبت کنید!  مطمئن باشید بقیه کار ها خود به خود بهتر می شود! با این روش خیلی زود یاد می گیرید چطور احساساتتان را کنترل کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. ممکن است در ابتدا اشتباهاتی مرتکب شوید، اما تجاربی پیدا خواهید کرد که شما را قوی و با اعتماد به نفس تر می کند.

مشاهده مقاله  معجزه خاموش فن بیان در خانواده و تاثیراتی که نامحسوس بر زندگی شما دارد

از یادداشت استفاده نکنید

بعنوان یک سخنران حرفه ای باید یاد بگیرید هر روز کمتر و کمتر به یادداشت ها و نت های سخنرانی وابسته باشید.

سخنرانی برترین سخنرانان دنیا را ببینید، متوجه خواهید شد اصلا از روی یادداشت هایشان چیزی نمی خوانند . در عوض از ابزارها و نرم افزار های ارائه (به عنوان مثال PowToon, Prezi و پاور پوینت) کمک می گیرند تا مطالبشان را  در ساختار آسان تری به مخاطب ارائه کنند.

چیزی بدهید, نه اینکه بگیرید

اغلب افراد سخنرانی می کنند تا محصولات و یا ایده ها یشان را بفروشند. یا اینکه مردم آنها را بشناسند , طرفدارشان شوند و دوستشان بدارند. این نوع از سخنرانان ” گیرنده” اند. نکته مهم دیگری که در آموزش سخنرانی حرفه ای حائز اهمیت است این است که یادمان باشد ما انسان ها موجودات بسیار اجتماعی ای هستیم در نتیجه به راحتی می توانیم تشخیص دهیم هدف افراد چیست. مردم به یک سخنران “دهنده” بیشتر اعتماد می کنند. سخنرانی که به آن ها ارزش دهد. چیزی جدیدی به آن ها یاد دهد و موضوع الهام بخشی را به آن ها بیاموزد .نه سخنرانی که قصد دارد چیزی از آن ها بگیرد!

با قصد و هدف سخنرانی کنید

در یک سخنرانی حرفه ای, سخنران باید بداند که انتظار چه عکس العملی از مخاطبان خود دارد ؟ (هیجان زده شوند,ناراحت شوند و …) اگر هیچ یک از مخاطبین هیچ عکس العملی از خود نشان نداد , پس سخنرانی اش هیچ ارزشی نداشته است.

از نقاط قوت خود استفاده کنید

به عنوان یک سخنران حرفه ای باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و روی نقاط مثبت خود سرمایه گذاری کنید. مثلا اگر فرد شوخ طبعی هستید از این ویژگی تان استفاده کنید. اما اگر ذاتا فرد جدی ای هستید، سعی نکنید خیلی شوخی کنید. در عوض کاری که در آن خوب هستید را انجام دهید. مثلا یک داستان زیبای مرتبط با موضوع سخنرانی تعریف کنید.

مشاهده مقاله  شی نورانی سخنرانی چیست؟

یک سخنران حرفه ای یک بازیگر حرفه ای است

تمرینات آموزش سخنرانی به تمرینات آموزش بازیگری شباهت های زیادی دارد. تمرینات مربوط به صدا, زبان بدن ,کنترل احساسات و غیره. اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد بزرگترین سخنرانان, بازیگران حرفه ای نیز هستند!

تمرین کنید

تمام سخنرانی را با تمام تجهیزاتی که قرار است در سخنرانی از آن استفاده کنید شبیه سازی کنید. از کار کردن با اسلاید های پاور پوینت گرفته تا تمرین نفس کشیدن. حتما از یک ساعت برای تمرین زمان بندی سخنرانی خود استفاده کنید.

موفقیت خود را تجسم کنید

پایان سخنرانی را تجسم کنید که افراد ایستاده اند و برایتان دست می زنند. با این روش اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت

عذر خواهی نکنید

 معولا مخاطبین متوجه اشکالات بوجود آمده نمی شوند, پس عادت نکنید که بابت اتفاقاتی که حین سخنرانی می افتد عذر خواهی کنید!

لبخند بزنید

 وقتی لبخند می زنید مخاطب احساس می کند که شما به موضوع سخنرانی اهمیت می دهید. اگر مخاطب احساس کند موضوع سخنرانی برای شما ارزشی ندارد مطمئن باشید برای او هم اهمیتی نخواهد داشت.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.