ارتباط موثر در سخنرانی

0 ۴۰۶

ارتباط موثر در سخنرانی

وقتی یک سخنران مبتدی از من می پرسد چگونه می توانم مهارت های برقراری ارتباط موثر را با آموزش سخنرانی یاد بگیرم و فن بیان خود را بهبود ببخشم؟ من به یاد جمله ای از البرت هوبارد ( نویسنده، ناشر، فیلسوف و هنرمند آمریکایی) می افتم که میگفت: «تنها راه برای یادگیری صحبت کردن, صحبت کردن و صحبت است و صحبت کردن و صحبت کردن ، و صحبت کردن و صحبت کردن و صحبت کردن .” البته که تنها راه برای بهتر شدن در هر چیزی, تا جایی که تبدیل به جزئی از وجود ما شود, تکرار است. اما نکات بسیار زیادی نیز وجود دارد که با رعایت آنها می توان ارتباط موثر در سخنرانی داشته باشیم.

ارتباط موثر در سخنرانی
ارتباط موثر در سخنرانی

برنامه ریزی برای برقراری ارتباط موثر در سخنرانی

نوشتن یک شرح کلی از هدف و نتیجه ای که می خواهید از سخنرانی تان بگیرید, اولین کاری است که باید برای آماده کردن متن سخنرانی انجام دهید. فرقی نمیکند که سخنرانی تان 10 دقیقه ای است و یا 10 ساعته ، باید “شرح هدف” بنویسید. شرح هدف پاسخ به این سوال است که : ” مخاطب من چه کسی است و می خواهم سخنرانی ام چه تاثیری بر روی او داشته باشد؟” سپس هر آنچه که فکر می کنید احتمال دارد بگویید را بنویسید. به یاد داشته باشید، دلیل سخنرانی تنها آموزش و یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات نیست. بلکه وادار کردن افراد به تفکر و تحت تاثیر قرارد دادنشان برای پذیرش تغییر است.

بهبود بخشیدن مهارت های ارائه مطلب

اگر دو قسمت اول ارتباط موثر در سخنرانی, اهمیت دادن به موضوع و آماده سازی باشد، باید قسمت سوم را به تمرین و بهبود مهارت های ارائه مطلب اختصاص داد. پس با گوشی موبایلتان از تمرین سخنرانی خود فیلم بگیرید. سپس آن را تماشا کنید. از حالات صورت و حرکات بدنتان وقتی حرف میزنید یادداشت بر دارید. هنگامی که خودتان را نقد میکنید، بسیار سختگیر باشید. به یاد داشته باشید، هر چقدر در مورد خودتان صادقانه تر نقد کنید و ایرادات خود را پیدا کنید، سریع تر به مهارت های برقراری ارتباط موثر دست خواهید یافت.

مشاهده مقاله  فن بیان در فروشندگی

خیلی سخت نگیرید

در یک سخنرانی, مردم دوست دارند به حرف های کسی که جالب, آرام و راحت صحبت می کند گوش دهند. در مکالمات روزمره ما هیچ مشکلی با “خودمان” بودن نداریم. اما به محض اینکه قرار باشد بایستیم و سخنرانی کنیم یکباره همه چیز تغییر می کند. به جای اینکه تمرکزمان را روی صحبت کردن بگذاریم دائما فکرمان را با جمعیتی که قرار است برایشان صحبت کنیم مشغول میکنیم. برای تبدیل شدن به یک سخنران تاثیر گذار باید عکس عمل کنید! کافیست به مخاطبین به چشم یکی از دوستانتان نگاه کنید. فرقی نمی کند برای دو نفر صحبت کنید یا دو هزار نفر, همچنین تفاوتی ندارد در مورد آخرین دستاوردهای هسته ای صحبت می کنید یا موضوعات روزمره. تنها باید خودتان باشید!

به فیدبک ها توجه کنید

به رفتار مخاطبان دقت کنید. انعطاف پذیر باشید و واکنشهای خود را با آن ها تنظیم کنید. اگر این کار را انجام ندهید توجه مخاطبین را از دست خواهید داد.

از روی متن نخوانید

مطالبی که می خواهید بگویید را به خاطر بسپارید. برای این کار می توانید از نقشه ذهنی سخنرانی استفاده کنید. یکی از فنون سخنرانی موثر , حفظ ارتباط چشمی با مخاطب است. اگر دائما بخواهید از روی متن بخوانید این تماس را از دست خواهید داد.

به شروع و پایان سخنرانی توجه کنید

اکثر مردم از شنیدن یک سخنرانی که با “امروز قصد دارم در مورد  X با شما صحبت کنم”؟ شروع شود؛ لذت نمی برند. در عوض، در شروع سخنرانی از یک آمار تکان دهنده، یک قصه ی جالب و یا یک نقل قول کوتاه استفاده کنید. همچنین سخنرانی تان را با یک خلاصه و نتیجه گیری به یاد ماندنی پایان ببخشید.

مشاهده مقاله  نحوه سخنرانی در مورد یک موضوع خسته کننده

ارتباط غیر کلامی

ارتباطات غیر کلامی پیام زیادی را به مخاطب انتقال می دهد. حرکات عصبیتان را حذف و یا کنترل کنید. حرکات غیر مرتبط و نا به جا از وضوح انتقال ایده گوینده به مخاطب می کاهد و باعث حواس پرتی او می شود.

تجسم کنید

خصوصیت مشترک بین افراد موفق دنیا این است که تمامیشان قبل از رسیدن به موفقیت اهداف خود را تجسم کرده بودند. مثلا یک فروشنده موفق همیشه بسته شدن معامله جدیدش را تصور و پیش بینی میکند و یا یک قهرمان المپیک همیشه موفقیت خود و شکستن رکورد جهانی را تجسم کرده است؛ این روش برای سخنرانی موثر و فن بیان خوب نیز جواب می دهد. بهترین راه برای مبارزه با استرس سخنرانی و تبدیل شدن به سخنرانی موثر این است که در مکانی که هیچ کس دیگری غیر از شما نمی تواند آن جا را ببنید تمرین کنید, ذهنتان!  اگر بتوانید بر یک پایه منسجم سخنرانی تان را تجسم کنید، ذهنتان به سخنرانی کردن واقعی عادت خواهد کرد و خیلی زود از شر استرس و اضطراب سخنرانی خلاص خواهید شد.

درست قبل از پایان سخنرانی …

یکی از فنون سخنرانی موثر این است که مخاطبین را مشتاق شنیدن کنید, سپس سخنرانی را ترک کنید! همیشه ارائه خود را  کمی کوتاه تر از پیش بینی قبلی تمام کنید. اگر اصولی که در بالا برای سخنرانی موثر ذکر کرده ایم را رعایت کنید ,می توانید علاقه و شوق شنیدن را در مخاطب خود ایجاد کنید. بنابراین بهتر است مخاطبین را با حالی ترک کنید که به خودشان بگویند”آه, کاش چند دقیقه بیشتر برایمان سخنرانی می کرد”  ,نه اینکه دائما در صندلی هایشان جا به جا شوند و امیدوار باشند زودتر سخنرانی تان تمام شود تا خلاص شوند!

مشاهده مقاله  استفاده از واژگان و اصطلاحات عامیانه تا چه اندازه در سخنرانی مجاز است؟
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.