اهمیت داستان گفتن در سخنرانی

0 ۳۷۸

اهمیت داستان گفتن در سخنرانی

همه ی ما انسان ها یک عشق ذاتی نسبت به شنیدن داستان داریم. ما عاشق قهرمان ها، سفرها، شگفتی ها، معجزات و پایان خوش داستان هاییم. داستان می تواند برایمان سحر و جادو کند. قصه و داستان به ما در مورد زندگی، خودمان و دیگران می آموزد. اما اهمیت داستان گفتن در سخنرانی چیست؟

داستان سرایی و اهمیت آن در ارائه مطالب

داستان سرایی راهی منحصر به فرد برای درک عمیق موضوع است. با استفاده از این خاصیت شگفت انگیز “داستان” می توانیم پیام ها و مطالب را راحتتر و با نفوذ تر به مخاطب انتقال دهیم. یک سخنران خوب با گفتن یک داستان مناسب و مرتبط, مخاطبانش را با خود به سفر می برد. سفری که در آن الهام و انگیزه بگیرند. الزامی نیست در همه سخنرانی ها, سخنرانان از نقل قول و داستان استفاده کنند. اما هر سخنران باید بداند که چرا، چگونه و چه وقت باید از داستان در سخنرانی هایش استفاده کند. در این مقاله، به بررسی اهمیت داستان گفتن در سخنرانی می پردازیم.

داستان گفتن

نقل قول یا داستان گفتن در سخنرانی چه مزایایی دارد؟

نقل قول و یا داستان گفتن مزایای زیادی برای سخنران دارد. ما در زیر برخی از این مزایا را با توضیح اجمالی برای شما بیان می کنیم.

ایده های سخنران را تقویت میکند

دلیل اصلی استفاده از داستان در سخنرانی ” تقویت ایده های سخنران ” است. داستان صدای دومی است که ادعاهای شما را بسیار قوی تر منعکس می کند. نقل قول و داستان های مختصر و کوتاه یک” عبارت به یاد ماندنی” از یک “ایده” است.

تسلط سخنران روی موضوع را نشان می دهد

اکثر سخنرانان قادر به اضافه کردن داستان به ارائه خود نیستند. پس اگر شما بعنوان یک سخنران بتوانید این کار را انجام دهید نشان می دهید از آمادگی و دانش بالایی برخوردارید.

تنوع ایجاد می کند

حوصله مخاطب با شنیدن استدلال های تک بعدی و یکنواخت سر می رود. ممکن است مخاطب در سخنرانی های یک نواخت خیلی از مطالب را خوب درک نکند. نقل قول و داستان یک راه عالی برای ایجاد تنوع در استدلال های منطقی شماست .

این ایده از کجا آمده؟!

با  گفتن داستان ایده هایتان مخاطب متوجه این می شود که این ایده چگونه بوجود آمده و چه زحمت هایی برایش کشیده شده تا به اینجا رسیده است.

قدرت بخشیدن به پیام

درهنگام سخنرانی, با استفاده از یک داستان خوب می توانید به پیام های خود قدرت ببخشید. داستان کمک می کند مخاطبین ایده های جدید را بهتر درک کنند.

ایجاد علاقه و اشتیاق در مخاطب

بسته به اینکه چگونه از داستان استفاده کنید می توانید علاقه، اشتیاق و یا درام ایجاد کنید. برای مثال: داستانی از زندگی فرد مهمی تعریف کنید و بگویید ” فکر می کنید او در این شرایط چه کار کرد؟” و سپس سکوت کنید. در اینجا همه مخاطبین با خود فکر میکنند “یعنی چی کار کرد؟ یعنی چه می شود ؟”  به این ترتیب مخاطب را به شدت مشتاق شنیدن داستانتان می کنید!

استفاده از طنز در سخنرانی

ممکن است از یک داستان کوتاه برای اضافه کردن طنز به سخنرانی تان استفاده کنید که این خود یک ایده عالی است. زیرا همه انسان ها شوخ طبعی را دوست دارند و با شنیدن جک یا لطیفه حالشان بهتر می شود و انگیزه جدیدی برای شنیدن سخنرانی پیدا می کنند.

حکمتش چیست؟

استفاده از داستانی که قهرمان دارد به شکل دادن ارائه شما کمک میکند. به وسیله آن قهرمان میتوانید منظور و حکمت سخنانتان را با مخاطب به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری مخاطب

با گفتن داستان در سخنرانی میتوانید به مخاطب نشان دهید می توان با تصمیم درست بر سختی ها غلبه کرد و یک نتیجه رضایت بخش گرفت یا برعکس, یک تصمیم نادرست چقدر میتواند مخرب باشد .

مزایای دیگر داستان گفتن در سخنرانی :

  • اجازه می دهد انسان ها ریشه های فرهنگی خود و دیگران را کشف کنند.
  • افراد را قادر به همدردی با موضوع می کند.
  • تفاوت ها و مشترکات فرهنگ در سراسر جهان را نشان می دهد.
  • در مخاطب ایجاد احساس آرامش میکند.
  • باعث می شود تخیل و خلاقیت مخاطبین تحریک شود.
  • مهارت گوش دادن را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید: آموزش سخنرانی  ،  فن بیان

مشاهده مقاله  صفر تا صد مراحل سخنرانی : آن چه در فرآیند یک سخنرانی رخ می‌دهد
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.