با این ترفند ها بر ترس از تغییر خود برای همیشه غلبه کنید

3 ۶۷۳

همه ما ترسی را در درون خود داریم که با آن زندگی می کنیم. این ترس در مواقع خاصی خود را نشان می دهد و در برخی از افراد هم به یک مشکل روحی و چالش برانگیز تبدیل می شود. اما منشا این ترس کجاست؟ تحقیقات نشان داده است ترس علاوه بر این که عوامل خارجی فراوانی دارد و معمولا به واسطه محرک های محیطی ایجاد می شود عواملی ذاتی دارد. در واقع ترس یک واکنش ذاتی و درونی و حتی در برخی از موارد پاتولوژیک برای فرد است. واکنشی که باعث می شود از پس حملات عوامل مهاجم جان سالم به در ببریم و یا از چیزی که ممکن است برایمان مضر باشید دوری کنیم. این ترس ذاتی انواع و اقسام مختلفی دارد. اما نوع مخفی آن که معمولا چندان بررسی نمی شود و به اشتباه در اغلب موارد یک ترس مثبت تلقی می شود ترس از تغییر می باشد.

سال گذشته کسب وکاری را با حدود 500 میلیون تومان سرمایه راه اندازی کرده اید. در همان سال یکی از شرکت های رقبا سرمایه گذاری خیلی کم تری را انجام داد؛ اما دقیقا در زمانی که قیمت دلار در نوسان بود و سرمایه گذاری در بورس ممکن بود هیچ وقت جواب ندهد شانس خود را محک زد و تمام دارایی هایش را برای این مسئله خرج کرد. نتیجه این رویکرد سودهای چند میلیاردی بود که نسبت به شما به جیب زدند و خیلی موفق تر ادامه دادند. چرا شما مثل شرکت رقیب خود نیستید؟ چون از یک عامل درونی همیشه واهمه دارید. واهمه از جنس تغییر. واهمه ای برای تغییر؛ ترس از تغییر!

همین ترس از تغییر است که باعث می شود همیشه فکر کنیم قرار است ریسک بزرگی انجام دهیم و ممکن است این خطرپذیری برای همیشه ما را به زانو درآورد. اما شاید همین ترس از تغییر است که باعث بسیاری از مشکلات زندگی ما شده است. حتی شاید بهتر باشید مقابله با ترس از تغییر را جز بخشی از مهارت های زندگی قرار دهند تا برای همیشه از شر این ترس که مانع پیشرفت هایمان شده است خلاص شویم.

مشاهده مقاله  مروری بر ساخت حرفه‌ای اسلایدها در سخنرانی تنها در 10 دقیقه

شما هم از تغییر ترس دارید؟ با درس امروز دانشگاه زندگی همراه باشید تا برای همیشه بر این ترس غلبه کنید.

ترفندهایی برای مقابله با ترس از تغییر

ترسی که از تغییر دارید باید از 4 مرحله عبور کند تا قابل قبول باشد و آن را منطقی تلقی کنیم:

  • پیش دستی
  • سیر قهقرایی
  • عبور از موانع
  • تثبیت

1Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

اولین مرحله پیش دستی است. مرحله ای که به شما کمک می کند برنامه های آینده خود را مرتب کنید و برای رسیدن به اهداف خود ساختار موفقیت را همین الان پی ریزی کنید. رگرسیون یا سیر قهقرایی هم مربوط به زمانی است که انتظار پیشرفت را دارید؛ اما همه چیز قبل از این که بهتر بشود بدتر می شود!

عبور از موانع هم دقیقا در حکم سو سو نور زمانی است که در تونل مخوفی گیر کرده اید و نه راه پس دارید و نه راه پیش. تثبیت هم مرحله ای است که با استفاده از آن ترس از تغییر خود را از بین برده ایم و قرار است به این وسیله به سود برسیم.

8Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

ترس از تغییر چه مواقعی رخ می دهد؟

ترس از تغییر دقیقا در مرحله رگرسیون یا سیر قهقرایی رخ می دهد. مرحله ای که دائم در آن پسرفت می کنیم و ترور یا ترس نهفته در آن همیشگی است. باید قبول کنید که ترس از تغییر در هر نوع کسب وکاری وجود داشته و دارد. بدون تغییر هم اصولا نمی توان کار از کار پیش برد. انسان ها با هزار امید و آرزو برای درآمد بیش تر و لذت بردن از اوقات زندگی خود شغل و کسب وکارشان را عوض می کنند؛ غافل از این که قرار است وارد مسیری شوند که شاید هیچ وقت پایانی نداشته باشد. مرحله ای به نام رگرسیون که سیر قهقرایی شما خواهد شد. گاهی تصور می کنید نباید هیچ وقت کسب وکار قبلی خود را عوض می کردید و با این کار تنها فرصت درآمدزایی در زندگی خود را از دست می دادید.

مشاهده مقاله  هنر مدیریت سخنرانی با استفاده از پرسش بلاغی (1)

2Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

اما برای رویارویی با این ترس راه های زیادی وجود دارد. حتی رویارویی با مرحله سیرقهقرایی که به ناچار باید آن را تحمل کنید.در ادامه با برخی از ترفند های مقابله با ترس از تغییر آشنا خواهید شد.

خودتان را آماده کنید

قبل از این که شروع به کار کردن کنید شرایط کار و مواردی که ممکن است در آینده پیش آید را به خود یادآوری کنید. به کارمندانتان متذکر شوید که در طول کار همه چیز ممکن است رخ دهد. کار هست؛ اما تغییر در بودجه، ورشکستگی و ریسک سرمایه گذاری که ممکن است به کلی ما را نابود کند هم هست.

اگر با این رویکرد هر کاری را شروع کنیم خیلی به ثباتی که دارید دل بسته نخواهید شد.

7Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

ایده های اولیه فروش خود را مشخص کنید

از همین حالا باید ایده های خود را برای فروش و عرضه محصولات یا خدمات خود شروع کنید. ایده های شما باید آن قدر کامل باشد که بتوانند نگرانی های مشروع و خطرات بالقوه اطراف را تغییر دهد و حتی از بین ببرند. دقت کنید که برای مقابله با ترس از تغییر فقط خودتان و خودتان هستید که می توانید به از بین بردن واهمه خود کمک کنید.

3Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

ریسک و خطرات را کاهش دهید

تمام شرایط را قبل از این که ریسک کنید بسنجید .چه قدر خوب می شود اگر بتوانید مثل یک انسان با تجربه در یک آزمایشگاه تمام متغیرهای قابل کنترل را بررسی کنید و ریسک خالص را تخمین بزنید. گاهی ترس از تغییر خوب است. گاهی برخی از تغییرات مخرب هستند و همیشه نباید به تغییرات تن در داد. باید با چشمان باز ریسک کنید. به علاوه کم تر ریسک کنید!

مشاهده مقاله  اثر پیگمالیون چیست؟

نتایج را سخت بررسی کنید!

فقط زمانی می توانید متوجه شوید در کدام مرحله از کسب وکار خود قرار دارید که با استفاده از دیتا و اطلاعات دقیقی که به دست آورده اید نتایج خود را سخت بررسی کنید. هر چه قدر هم که تلاش شما ارزشمند باشد اگر به بررسی اطلاعات و نتایج نپردازید به هیچ وجه نمی توانید با ترس از تغییر خود مقابله کنید.

4Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

ممکن است فکر کنید هنوز در مرحله رگرسیون هستید. شاید هم تصور کنید خیلی موفقیت آمیز پیش رفته اید بخواهید پیروزی هایتان را جشن بگیرید؛ اما با بررسی نتایج موجود به این مهم برسید که تمام تصورات شما تا کنون  اشتباه بوده است.

اگر توانایی بررسی و ارزیابی را ندارید نباید هیچ وقت به سمت تغییر بروید. حتی اگر خیلی پر دل و جرئت هستید نباید بی گدار به آب بزنید. همه چیز در یک کسب وکار باید به لحاظ کیفی و کمی بررسی شود.

به بازخورد ها توجه کنید

چه در کسب وکار و چه در تصمیمات مهمی که در زندگی می گیرید و ردی از تغییر و تحولات در آن ها دیده می شود باید به بازخوردها توجه داشته باشید. ارتباط خود را با اطرافیان حفظ کنید و از آن ها مشاوره بخواهید.

5Fear-Of-Change-And-Ways-To-Overcome-It.jpg

سخن آخر:

اگر کسب وکار و فرهنگ فعالیت اقتصادی شما با تغییرات در تضاد است و نمی توانید آزادانه از تغییر سخن گویید تمام طرح های احتمالی را برای تغییرات بررسی کنید. دیگران با شما مخالفت می کنند؟ شما مصر تر شوید و دست از تلاش برندارید. حال که به دلایلی نمی توان به سادگی دست از کار کشید و باید برخی از محدودیت ها را پذیرفت بد نیست خودمان دست به کار شویم و تغییرساز شویم!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۳ Comments
  1. مناقصه

    ممنون اطلاعات خوبی بود. لطفا اگر اطلاعات کامل تری دارید
    در سایت قرار دهید

  2. قاسم نوروزی

    سلام
    به نظر من بزرگترین ترس از تغییر میتونه ناشی از ترسی باشه که ناخودآگاه ما رو هدف قرار داده. تغییرات برای هر کسی سخته به خصوص اشخاصی که از کودکی تا به حال بهش گفتن تو نمیتونی. این بزرگترین دشمن انسان برای تغییر هست. ضمیر ناخودآگاه و چیزی که به خورد اون میدیم میتونه ما رو به شکست یا موفقیت برسونه.

    1. جواد غفاری

      درود بر شما دوست عزیز

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.