با تکنیک سخنرانی آسانسوری هیچ گاه سر مخاطبان را به درد نیاورید

0 ۱,۹۶۳

ما در تمام لحظات زندگی خود مشغول سخنرانی هستیم. از زمانی که بیدار می شویم و با خانواده موضوعات مختلفی را به چالش می کشیم تا زمانی که لازم است کنفرانس مهمی را در دانشگاه یا محل کار خود ارائه دهیم. زندگی ما سرشار از همین سخنرانی ها است؛ فقط کیفیت سخنرانی و شرایطی که در آن نطق می کنیم ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. مثلا فرض کنید یکی از دوستان خود را در ابتدا سفر و در فرودگاه می بینید و بلافاصله از شما می پرسد از کار و زندگی چه خبر؟ شما قرار است تمام زندگی و بالا و پایین آن را توضیح دهید یا معمولا با یک پاسخ جامعه و کوتاه این سوال را به پایان می رسانید؟ یا این که همکارتان را می بینید و درباره مسئله کاری صحبت می کنید؛ آیا از آن دسته کسانی هستید که لب به سخن می گشایند گویی که قرار نیست هیچ گاه صحبت خود را تمام کنند؟! اگر هوشیار باشید در این مواقع تکنیک سخنرانی آسانسوری به عنوان یکی از ترفند های کلیدی به شما این توانایی را می دهد تا در کم ترین زمان ممکن به بهترین نحو اطلاعات را با مخاطب خود به اشتراک بگذارید.

تکنیک سخنرانی آسانسوری یا نطق سریع شیوه ای سریع از سخنرانی حتی در کم تر از یک دقیقه است که انتقال پیام ساده و شفاف را در کم ترین زمان ممکن می سازد. مسلما سخنرانی آسانسوری هم مشابه با سایر تکنیک ها یا اصول سخنوری و فن بیان پیچیدگی های خود را دارد و آمادگی های خاصی را می طلبد. تکنیک سخنرانی آسانسوری یکی از مهم ترین اصول سخنوری برای آن دسته از کسب وکار هایی است که با بازاریابی مشتری جذب می کنند.

سخنرانی آسانسوری

درس امروز دانشگاه زندگی را با آموزش تکنیک های سخنرانی دنبال کنید.

آشنایی با تکنیک سخنرانی آسانسوری

علت نامگذاری نطق آسانسوری واضح است. شما در این تکنیک در فضا معلق هستید! بخشی میان آسمان و زمین اما محبوس در یک آسانسور. وقتی که شما دررون آسانسور و برای انتقال از یک طبقه خاص به طبقه دیگری صرف می کنید محدود است. در این تکنیک هم باید تصور کنید در یک آسانسور قرار دارید و زمان هم برای صحبت کردن کوتاه است. آیا می توانید در مدت زمان انتقال از طبقه اول تا مثلا طبقه هشتم یک برج اطلاعاتی که بابت کار یا سوالات افراد باید مطرح شود را بیان کنید؟

مشاهده مقاله  3 راه برای این که از راه سخنرانی کسب درآمد کنید

قطعا بله؛ همه ما انسان ها به صورت ذاتی توانایی نطق و سخن گفتن را داریم و می توانیم به یک سخنور واقعی تبدیل شویم.

 

مفهوم تکنیک سخنرانی آسانسوری

نطق آسانسوری کلامی کوتاه و قانع کننده است. حتی برای قانع کردن دیگران با استفاده از فن بیان نیز می توانید از این ترفند ها استفاده کنید. تبادل ایده ها، درخواست همکاری با افراد مستعد، استفاده از تجربیات دیگران و به طور کلی یک تعامل موثر و مفید می تواند از طریق سخنرانی آسانسوری و بین 20 تا 30 ثانیه انجام شود.

نطق آسانسوری باید کاملا منحصر به فرد و مختصر باشد. اگر کلام شما با مقدمه چینی و استفاده از اصولی مثل استفاده از طنز در ابتدا و انتها سخنرانی طولانی شود سخنرانی آسانسوری را به یک سخنرانی مفصل تبدیل کرده اید. فراموش نکنید که افراد در یک آسانسور قصد ترک محل و عزیمت به طبقه دیگری را دارند؛ بنابراین نباید با حرف زدن مزاحم وقت دیگران شوید.

یک سخنرانی آسانسوری باید:

  1. بین 80 تا 90 کاراکتر باشد
  2. در 8 تا 10 عبارت خلاصه شود
  3. به طور کلی 20 تا 30 ثانیه زمان ببرد

 

ایده های الهام بخش برای شروع سخنرانی آسانسوری

شاید شروع یک نطق سخنرانی مشکل ترین بخش آن باشد. خب شما وقت کافی برای مقدمه چینی ندارید؛ از طرفی هم نمی توان سریع وارد قضیه شد و به اصل مطلب پرداخت. بنابراین لازم است با ایده هایی برای شروع سخنرانی آسانسوری و البته با مهارت های بداهه گویی که پیش از این در دانشگاه زندگی خواندید یک ورود هوشمندانه به بحث داشته باشید. با این ایده ها می توانید باعث شوید دیگران به خاطر شما تصمیمشان را عوض کنند و حتی از کارهایی که می خواهند انجام دهند منصرف شوند!

مشاهده مقاله  شناخت استایل گوش دادن مخاطب ؛ فاکتوری که مسیر سخنرانی را تغییر می‌دهد

 

با خودتان شروع کنید

با لبخند وارد شوید و بعد از سلام و احوال پرسی با شوق و اشتیاق یک سوال جالب توجه بپرسید. برای مخاطبتان توضیح دهید که چه می کنید و هویت حرفه ای شما چیست؟ شرکت و فعالیت های کاری خود را توصیف دهید و به شکل ترغیب کننده ای شور و هیجانتان را با بیان تجربیات کاری برای همکاری با فردی که رو به روی شما ایستاده است نشان دهید.

چه چیزی را پیشنهاد می دهید؟

به عنوان یک برند یا حتی استارتاپی که تازه شروع به کار کرده است احتمالا باید توانسته باشید مشکلات یا گره ای را از پروژه ها باز کنید. مثلا اگر توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل هستید سخن خود را به این شکل آغاز کنید: ما تا کنون مشکلات مربوط به نرخ حذف اپلیکیشن را با استفاده از پوش نوتیفیکیشن به 2 درصد رسانده ایم. سپس نام کمپانی یا مشتری خود را به زبان بیاورید و ابزارهایی که در این مسیر استفاده کرده اید را با مخاطب خود در میان بگذارید.

سخنرانی آسانسوری

 

مزایای همکاری با شما چیست؟

مهم ترین بخش در سخنرانی آسانسوری و به لحاط حرفه ای بیان نقاط قوت و ضعفی می باشد که در همکاری با شما وجود دارد. شما چه سرویسی ارائه می دهید که با بقیه متفاوت است؟ چرا کسی که در کنار شما در این آسانسور سریع سخنرانی ایستاده است باید با شما همکاری کند؟

سایر سوالات متداول مربوط به کسب وکار

سوالات دیگری که می توانید با استفاده از تکنیک سخنرانی آسانسوری بپرسید عبارتند از:

  • بازار کسب وکار شما چه طور است؟
  • سود تقریبی حاصل از عرضه محصولات در رکود فعلی رضایت بخش است؟
  • حال این سوالات را از خودتان بپرسید و ببینید آیا برای همکاری با برند های بزرگ تری آمادگی کافی را دارید؟
  • رقبا شما در بازار کسب وکارتان چه کسانی هستند؟
  • دستاوردهای شما تا این لحظه چه بوده است؟
  • آیا ثبت اختراع یا نوآوری خاصی در عرصه کاری خود داشته اید؟
مشاهده مقاله  سخنرانی علمی موثر را با عبور از این هفت خوان تجربه کنید

 

نمونه ای از نطق سخنرانی آسانسوری

1- سلام. من سید جواد غفاری هستم و فعالیت من در حوزه فن بیان، اصول سخنوری، مهارت های زندگی و سایر موارد مشابه می باشد. همیشه به دنبال موقعیت مشابهی برای عرضه مهارت خود در این زمینه بوده ام تا به من فرصت آنالیز و تجزیه و تحلیل فنونی که تا کنون آموخته ام و کسب تجربه های بعدی را بدهد. ما با سازمان های زیادی برای آموزش 10 مهارت زندگی جهانی قرارداد بسته ایم. فکر نمی کنید وقت آن رسیده است که شما هم با برگزاری این دوره ها بهره وری کارمندان خود را افزایش دهید؟

 

2- الکس هستم؛ کارشناس ارشد علوم کامپیوتر و نرم افزار. در طول دو سال گذشته دوره های زیادی را برای کارآموزی طی کرده ام و پیش از این در 4 کمپانی بازی سازی به توسعه بازی های واقعیت افزوده مشغول بوده ام شنیده ام شرکت شما در حال توسعه برنامه های کامپیوتری جدیدی مبتنی بر AR می باشد؛ ممکن است درباره پروژه های فعلی و افرادی که تا کنون با آن ها همکاری داشته اید توضیه مختصری بدهید؟

3- مشکل مدیریت منابع انسانی که برای شرکت X پیش آمده است را شنیده اید؟ شما چه طور با این مشکل کنار آمده اید؟ نیرو جدیدی را استخدام کرده اید؟ قصد استخدام مجدد نیرو اسانی برای مدیریت منابع خود را ندارید؟

 

این نمونه ها و هر نمونه های مشابه دیگر استفاده از تکنیک سخنرانی آسانسوری را اثر بخش تر خواهند کرد.

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.