بحران های سخنرانی

0 ۲۵۹

بحران های سخنرانی

اکثر سخنرانان در شرایط عادی میتوانند راحت و بدون مشکل صحبت کنند. اما هنگامی که اتفاقی غیر منتظره پیش می آید و یا تحت فشار , استرس و یا خستگی قرار می گیرند ممکن است به لکنت بیافتند و یا تپق بزنند. گاهی اوقات این احساسات و تنش ها بقدری بالا می رود که سخنران احساس درماندگی میکند حتی ممکن است جریان سخنرانی را متوقف کند یا اصلا سخنرانی را شروع نکند. اینها بحران های سخنرانی است که هر سخنرانی می تواند با آن روبرو شود.

مدیریت بحران در سخنرانی

در حین سخنرانی پیش آمدن اتفاقات از پیش تعیین نشده مانند: خراب شدن تجهیزات, قطع برق ,قطع صدای میکروفن, وجود مخاطبان پر سوال و بدقلق و غیره اجتناب ناپذیر است. اگر سخنران نتواند بحران های سخنرانی را مدیریت کند با گذر زمان این ترس ها افزایش می یابد و به سطوح بالاتری می رسد. تا جایی که ممکن است تبدیل به وحشت از سخنرانی کردن و حتی اجتناب از صحبت کردن در جمع شود. بسیاری از سخنرانان بزرگترین دشمن خود را ترس و تنش می دانند. پس بعنوان یک سخنران باید یاد بگیرید که چطور بحران های سخنرانی را مدیریت کنید , شرایط پیش آمده را کنترل کنید و یا به نفع خود برگردانید.

اما برای مدیریت بحران های سخنرانی چه کار می توان کرد؟ چه چیزی سخنرانی شما را متفاوت می کند و می تواند به شما کمک کند؟

پیش بینی بحران در سخنرانی

شرایط سخنرانی طوری است که ممکن است هر آن با بحران مواجه شوید. پس با تیم اجرایی خود در مورد بحران های احتمالی صحبت کنید. در نظر بگیرید قبل ,حین و بعد از سخنرانی شما چه اتفاقات پیش بینی نشده ای ممکن است بیفتد.

مشاهده مقاله  اصول صحیح ایستادن و راه رفتن حین گفتگو یا سخنرانی ها

این کار حداقل دو مزیت دارد:

  • ممکن است متوجه شوید که برخی از این بحران ها به سادگی قابل پیشگیری است و به سادگی با تغییر روش های موجود می توان از آن ها جلوگیری کرد.
  • با در نظر گرفتن شرایط احتمالی , شما می توانید به بهترین و بدترین سناریوهای احتمالی حین سخنرانی فکر کنید. پس اگر اتفاق غیر منتظره ای پیش بیاید شوکه نمی شوید و زیاد تحت فشار بحران واقعی قرار نمیگیرید.

نترسید!

وقتی بحرانی پیش آمد نترسید و مضطرب نشوید. مخاطبان با سخنرانی که عصبی است یا استرس زیادی نشان میدهد ارتباط بر قرار نخواهند کرد. مخاطبان از شما انتظار دارند بتوانید صحنه را کنترل کنید. در این شرایط نفس عمیقی بکشید (این کار کمک می کند صدایتان نلرزد). سپس تصمیم بگیرید چه کاری درست است . مثلا اگر هنگام سخنرانی صدا قطع شد یا برق رفت ,سعی کنید با یک شوخی و استفاده از طنز ورق را برگردانید مثلا بگویید :”ا.. تازه داشتیم میرسیدیم به جاهای خوبش! یا انگار ادیسون با حرف های ما موافق نیست! “

در صورتی که از قبل این موضوع را پیش بینی کرده باشید مثلا می توانید بلندگوی شارژی و میکروفنی که همراهتان هست را جایگزین کنید و یا کمی بلند تر صحبت کنید. می توانید تا آمدن برق یا بکار افتادن Ups داستان بامزه و مرتبطی تعریف کنید تا مخاطبین را مشتاق و سرحال نگه دارید. با این روش, حتی اگر برق نیامد یا Ups ای وجود نداشت با خاطره ای خوش می توانید سخنرانی را به اتمام برسانید.

ارتباط چشمی با مخاطبین در شرایط بحرانی

یک سخنرانی خوب باید یک گفتگو بین سخنران و مخاطب باشد. ساده ترین راه برای ایجاد ارتباط با مخاطبان نگاه کردن به آنهاست حتی با کسانی که در انتهای سالن نشسته اند، در شرایط بحرانی هم این ارتباط را حفظ کنید. اگر گیر مخاطبین پر سوال و بدقلق افتادید : با کمال قدرت, احترام و اعتماد به نفس می توانید به آن ها بگوید ” من بیست دقیقه بیشتر وقت برای اتمام سخنرانی ام ندارم , سوال شما وقت زیادی از سخنرانی میگیرد. وقت این سخنرانی برای همه است. پایان سخنرانی در خدمتتان هستم و در این باره بیشتر با هم گفتگو خواهیم کرد”  به یاد داشته باشید مدیریت صحنه با شماست, شما تصمیم میگیرید که چگونه سخنرانی تان را مدیریت کنید نه دیگران!

مشاهده مقاله  چرا از صدایمان بدمان می آید و چه طور صدای واقعیمان را تغییر دهیم؟

سخنرانی مانند رانندگی است. وقتی در رانندگی تازه کار هستید کسانی که در اتومبیل شما نشسته اند با هر مانعی که سر راهتان قرار بگیرد دچار اضطراب و استرس می شوند. ولی وقتی یک راننده ماهر باشید خیلی از موانع را رد خواهید کرد, بدون اینکه سرنشینان حتی متوجه آن شوند. هر چقدر بیشتر تجربه داشته باشید و مهارت های سخنوری را یاد بگیرید بهتر می توانید از پس بحران های سخنرانی برآیید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.