تأثیر گذاری بر مخاطبان از طریق خوب گوش کردن

0 ۲۱۳

تأثیر گذاری بر مخاطبان از طریق خوب گوش کردن در سخنرانی موفق روزمره ی ما نقش بسزایی دارد . گوش کردن، در ارتباطات خانوادگی، دوستی ها و تداوم آنها و همچنین در محیط کار نقش مهمی را ایفا می کند. انسانها زمان زیادی را صرف گوش کردن به سخنان دیگران می کنند.

طی آماری بیان کردند که افراد شاغل 70 درصد وقت خود را به برقراری ارتباط اختصاص می دهند و از این 70 درصد، 45 درصد آن به گوش کردن اختصاص می یابد. پس با توجه به این آمار درمی یابیم که فرآیند گوش کردن از اهمیت خاصی برخوردار است.

گوش کردن به معنای شنیدن نیست. ما می توانیم صحبت های فردی را بشنویم بدون اینکه به آن گوش دهیم. در گوش کردن، درگیری روانشناختی با طرف مقابل  به وجود می آید. اما در شنیدن فقط حس شنیداری ما درگیر می شود.

تأثیر زبان بدن در گوش کردن:

زبان بدن علاوه بر انتقال درست احساسات و واژه ها به طرف مقابل، باعث تأثیرگذاری بیشتر آن نیز می شود. همچنین این ارتباط با فرد مقابل زمانی تأثیر گذار می شود که وقتی رودر روی آنها قرار می گیریم، به سمتشان متمایل شویم، تماس چشمی برقرار کنیم و در آرامش کامل به صحبت های آنها گوش کنیم.

خوب گوش دادن

 

اهمیت تحرک بدن در گوش کردن و تأثیر گذاری بر مخاطبان:

تحرک بدن در گوش کردن بسیار مهم و ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که همه ی انسانها تمایل دارند برای افرادی صحبت کنند که آنها هنگام گوش کردن بی تحرک نباشند، ما آنها را شنوندگان فعال می نامیم. در کل آدمها دوست دارند با شنوندگان فعال ارتباط برقرار کنند. به این دلیل که با آنها احساس صمیمیت و راحتی می کنند و از اینکه این افراد شنوندگان آنها هستند احساس خوبی دارند.

مشاهده مقاله  ارتباط چشمی در سخنرانی

واضح است که وقتی با کسی در حال صحبت هستیم، توقع داریم که او سر تا پا به ما گوش فرا دهد. حالا فرض کنیم که در حال صحبت هستیم و شنونده ی ما در حال تلویزیون نگاه کردن باشد یا با کلیدش بازی کند، مرتب در جایش حرکت کند و جابجا شود و یا روزنامه بخواند. این برای هیچ فردی خوشایند نیست.

برای خوب سخن گفتن باید خوب گوش کردن را یاد بگیریم. هر چقدر شنونده خوب گوش کردن را بلد باشد، سخنران انگیزه یبیشتری برای سخنرانی پیدا می کند. پس بهتر است فراگیری خوب گوش کردن را در اولویت قرار دهیم.

 

 

تأثیر گذاری بر مخاطبان

گوش کردن فعال و تأثیر گذاری بر مخاطبان چگونه به وجود می آید؟

  • هنگام گوش کردن سخن نگوییم. به دلیل اینکه وقتی صحبت می کنیم دیگر نمی توانیم خوب گوش کنیم.
  • علاقمندی خودمان را به صحبت های مخاطبان نشان دهیم و در این حین به کار دیگری مشغول نشویم.
  • اجازه بدهیم مخاطبمان راحت صحبت کند.
  • طوری گوش کنیم که نشان دهیم سخنان طرف مقابل را درک می کنیم.
  • عواملی را که احتمال می دهیم در گفت و گوی ما خلل وارد می کند حذف کنیم.
  • با حوصله گوش کنیم.
  • صحبت های او را با حرکت و تکان دادن سر تایید کنیم.
  • صحبت های طرف مقابل را قطع نکنیم.
  • خودمان را جای او بگذاریم و سعی کنیم از این طریق موقعیت او را درک کنیم.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.