فن بیان در استخدام

0 ۱,۲۶۵

تاثیر فن بیان در استخدام

اهمیت فن بیان در مصاحبه استخدامی

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا در اکثر آگهی های استخدام داشتن روابط عمومی بالا ضروری است؟ چرا داشتن فن بیان خوب و مهارت های های ارتباطی جزو نکات مثبت برای استخدام محسوب می شود؟ اصلا تاثیر فن بیان در استخدام چیست؟

فرقی ندارد که بخواهید در یک شرکت بزرگ با هزاران کارمند استخدام شوید یا در یک شرکت کوچک با تعداد انگشت شماری کارمند! این نکته را باید بدانید که اگر می خواهید موفق شوید به مهارت های ارتباطی و فن بیان خوب نیاز دارید!

تاثیر فن بیان در استخدام
تاثیر فن بیان در استخدام

تاثیر فن بیان در استخدام از دید صاحبان کار

بیایید از دید کسی که میخواهد شما را استخدام کند به این موضوع نگاه کنیم. هدف از داشتن فن بیان خوب ارسال پیام خود به دیگران به صورت واضح , روشن و زیبا است. حال فرقی نمیکند که قرار است منشی باشید و یا مدیر عامل شرکت .ارتباطات بخشی از کار شماست. هیچ کس نمی تواند به تنهایی و فقط و فقط با ارتباط با خود کاری را پیش ببرد. اصولا این کار غیر ممکن است.

ارتباط خوب و فن بیان درست برای ساخت و مدیریت یک تیم منسجم و قوی در یک سازمان الزامی است. اگر افراد یک گروه قادر باشند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند بسیاری از مشکلات در سازمان به حداقل می رسد و یا اصلا بوجود نمی آید.

یک سازمان برای برقراری ارتباط و حفظ روابط خوب با تامین کنندگان و مشتریان خود نیاز به مهارت های ارتباطی درست دارد. پس ترجیح هر سازمانی این است که فردی را استخدام کند که به قول معروف “بلد باشد خوب صحبت کند” .اولین گام برای داشتن فن بیان خوب, درک و تشخیص تمام جانبه ارتباط برقرار کردن با دیگران است. هر چقدر بهتر در مورد ارتباط برقرار کردن با افراد بدانید بهتر می توانید با آن ها صحبت کنید.  این موضوع فقط در کلمات خلاصه نمی شوند . زبان بدن , آهنگ صدا , مهارت گوش دادن ,اعتماد به نفس و غیره هم نقش زیادی ایفا می کند.

مشاهده مقاله  فنون تقویت حنجره برای داشتن صدایی قوی در سخنرانی

ارتباطات شامل چهار مهارت اصلی و چهار مهارت حمایتی است. شما برای استخدام شدن به تمامی این مهارت ها نیاز دارید.

مهارت های ارتباطی اصلی عبارتند از:

  1. مهارت های کلامی و فن بیان : آنچه می گویید و چگونه گفتن آن.
  2. مهارت های گوش دادن : گوش دادن به منظور درک صحبت های طرف مقابل نه صرفا برای اینکه بدانید کی نوبت شماست که صحبت کنید.
  3. مهارت های نوشتن : توانایی نوشتن برای استخدام شدن در هر کاری ضروری است.
  4. مهارت های فناوری ارتباطات : توانایی شما در برقراری ارتباط با رسانه های ارتباطی جدید.

چهار مهارت های ارتباطی حمایتی زیر، نوعی مکمل محسوب می شود و در قضاوت شما توسط دیگران تاثیر گذار است. این مهارت ها عبارتند از:

  1. آراستگی و پوشش : به دیگران نشان می دهد شما که هستید و در مورد خودتان چه احساسی دارید.
  2. آداب معاشرت : چگونگی رفتار شما با اطرافیان و محیط. مثلا اگر آداب نشستن, چای خوردن و غیره را در روز مصاحبه ندانید به احتمال زیاد شانس خود را برای استخدام از دست خواهید داد! مخصوصا در مشاغل مدیریتی و جاهایی که دیسیپلین و منش اهمیت بسیاری دارد.
  3. زبان بدن : احساس درونی و واقعی شما را نشان میدهد. برای ارتباط موثر ، باید آن چه می گویید با آن چه عمیقا احساس می کنید مطابقت داشته باشد.
  4. EQ یا هوش هیجانی : نشان دهنده بلوغ عاطفی شما در برخورد با دیگر بزرگسالان است.

در این جا به نکاتی می پردازیم که به بهبود فن بیان در مصاحبه استخدامی شما کمک خواهد کرد:

مختصر و مفید صحبت کنید

لازم نیست برای معرفی خود تمامی شجره نامه تان را عنوان کنید. سعی کنید با کمترین کلمات منظور خود را برسانید. منظور خود را به طور واضح بیان کنید. چه در مصاحبه حضوری,چه پشت تلفن و چه در ایمیل. در لفافه صحبت کردن باعث می شود مصاحبه کننده متوجه منظور شما نشود و یا گیج شود. به آنچه می خواهید بگویید از قبل فکر کنید. زیاده گویی حوصله طرف مقابل را سر می برد.

مشاهده مقاله  چگونه شروع سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

برخورد دوستانه

سوالات را با لبخند و با لحنی دوستانه پاسخ دهید. این کار باعث می شود از نظر شرکت فردی مثبت و خوش برخورد به نظر برسید.

همدلی

حتی اگر با فرد مصاحبه کننده اختلاف نظر دارید، باید نشان دهید که او را درک می کنید  و برای نقطه نظر او احترام قائلید. با استفاده از عبارات ساده مانند “من درک میکنم که شما برای رساندن شرکت به اینجا چقدر زحمت کشیده اید” نشان می دهید که به صحبت های ایشان گوش داده اید و به نظرات او احترام گذاشته اید.

تفکر باز

یک ارتباط خوب باید انعطاف پذیر باشد. پس باید در مصاحبه استخدامی نشان دهید دارای ذهن بازی هستید. شور و اشتیاق خود را نسبت به ایده های تازه نشان دهید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.