راهنما کامل انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها در سخنرانی

0 ۱,۴۸۹

فقط چند لحظه آرام جایی بنشینید و تمرکز کنید. تمام افکار مثبت و منفی قبلی را دور بریزید؛ چون قرار است عقب گردی داشته باشیم به تمام اتفاقاتی که مشابه آن برای شما هم رخ داده است. خودتان را در موقعیت های زیر تصور کنید:

  • در دبیرستان، رو به روی بچه ها ایستاده اید و در حال ارائه سمینار خود درباره شغل دلخواه خود در آینده هستید
  • به عنوان یک معلم، به صورت تمام وقت با تمام کیفیت ممکن در حال تدریس می باشید
  • در حال ارائه سخنرانی به سبک Ignite در یکی از کنفرانس های بزرگ بین المللی هستید

حال خود را در یکی از این موقعیت ها قرار دهید؛ چند اسلاید برای ارائه خود نیاز دارید؟ انتخاب و تنظیم اسلایدها سخنران را در یک دوراهی دشوار به دام می اندازد. او از یک طرف می داند که اسلایدهای بیشتر باعث سرعت بخشیدن به روند سخنرانی می شود؛ طوری که مخاطب می تواند راحت تر یادداشت برداری کند و خودش هم مفاد سخنرانی را یک بار دیگر مرور کند. از طرف دیگر هم تجربه به او ثابت کرده است که اسلایدها هر چه قد بیشتر باشند گمراهی مخاطبان هم بیشتر می شود. پس تعداد اسلایدها را باید چه طور تنظیم کرد؟!

با دانشگاه زندگی بمانید تا پاسخ خوبی برای سوالات خود دریافت کنید.

راهنما انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها

بعد از تنظیم عنوان اسلایدها در سخنرانی، حال تعداد اسلایدهایی که برای سخنرانی هم در نظر می گیریم اهمیت می یابند. اما قبل از این که قرار باشد به این سوال پاسخی بدهیم ابتدا باید نوع سوال را عوض کنیم:

چه تعداد اسلاید باید برای سخنرانی در نظر گرفت؟

در عوض باید پرسید: چه تعداد اسلاید برای سخنرانی لازم داریم!

بر همین اساس، موقعیت های مختلفی را که بسته به آن ها، تعداد اسلایدها با هم تفاوت پیدا می کنند را بررسی خواهیم کرد.

مشاهده مقاله  5 رکن اساسی در ظاهر سخنران که معمولا از آن ها غافل هستیم

راهنما انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها

تعداد اسلایدها: صفر!

همیشه قرار نیست اسلاید داشته باشید. گاهی شرایط ایجاب می کند که بدون اسلاید و با تکیه بر فن بداهه گویی خود سخن بگویید یا به ترفندهای سخنرانی از روی متن، طوری که مخاطبان متوجه نشوند سخنرانی خود را ارائه دهید. مثلا:

  • نطق های آغازین و جشن های خاص (مثل جشن های فارغ التحصیلی)
  • مراسم هایی که با حضور ریاست جمهوری برگزار می شود (مثل مراسم های افتتاحیه)
  • مراسم های تقدیر

موقعیت های مختلف دیگری هم وجود دارد. مثلا در سخنرانی های کوتاه تر مثل سخنرانی های ده دقیقه ای شاید برای استفاده بیشتر از وقت بهتر باشد قید اسلاید را بزنیم، یا این که به دو سه تا اسلاید بسنده کنیم.

راهنما انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها

تعداد اسلایدها: هر چه کم تر، بهتر

عادت ساخت اسلاید در تعداد بالا برای سخنرانی ها، روند اشتباهی است که همه ما به نحوی با آن درگیر شده ایم. اما قانون نانوشته ای برای تولید اسلایدها وچود دارد که می گوید: اسلاید هر چه کم تر، هر چه مختصر و حاوی کلیدواژه های بیشتر، بهتر؛ چون:

  • پاورپوینت، نقش وسایل کمک های اولیه را دارد. این وسایل هرگز کار اصلی را به خودی خود انجام نمی دهند و تنها قرار است شما را پشتیبانی کنند. پس هر چه قدر بیشتر باشند تنها دور و اطراف شما را شلوغ شده اند.
  • اسلایدهای پاورپوینت برای مخاطبان شما هستند؛ نه خودتان!

با توجه به این نکته و قانون اسلاید کمتر، بهتر، همین تعداد کم اسلاید چه قدر باشد؟

راهنما انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها

برای پاسخ به این سوال مجددا نیاز است از خودتان سوال بپرسید. بپرسید که آیا قانع کردن مخاطب در سخنرانی با همین کلمات میسر می شود یا به ابزارهای دیگری مثل محتوا بصری نیز نیاز دارم؟

  • اگر جواب شما منفی است اسلاید ها را همین جا تمام کنید؛ واگرنه زیاده روی کرده اید!
  • اگر جواب شما مثبت است احتمالا به چند اسلاید دیگر نیاز دارید تا همراه با پاره ای از توضیحات، محتوا بصری را قرار دهید.
مشاهده مقاله  مروری بر ساخت حرفه‌ای اسلایدها در سخنرانی تنها در 10 دقیقه

تعداد استاندارد اسلایدها برای هر 30 دقیقه سخنرانی

اولین نکته ای که در تنظیم تعداد اسلایدها باید آموخت این است که به نسبت اسلایدهایی که به کل اسلایدهای شما اضافه می شوند باید زمان سخنرانی را نیز افزایش داد. هر چند که داشتن اسلاید به ارائه کوچک ترین اطلاعات در قالب چارت و تصاویر کمک می کند اما هر چه قدر که تعداد آن ها بیش تر باشد، جذب اطلاعات برای کاربر مشکل تر خواهد شد.

بنابراین مخاطبان اصلی ما در سخنرانی، آن دسته از افرادی هستند که سرعت کم تری در جذب اطلاعات دارند و تنظیم تعداد اسلایدها به این شکل باعث سردرگمی آن ها می شود.

برای سی دقیقه، با در نظر گرفتن مقیاس زمانی در سخنرانی ها و مدت زمان اثرگذاری آن، بین ده تا 15 اسلاید به صورت پایه ( با هم بر اساس نوع سخنرانی خود) تهیه کنید.

راهنما انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها

تاثیر محتوا اسلایدها روی تعداد آن ها

اگر بخواهید کم ترین تعداد اسلاید را داشته باشید بدون شک هیچ اسلایدی شبیه اسلاید دیگر نمی شود. دقت کنید که محتوا هر اسلاید روی تعداد آن ها نیز اثرگذار است. به نکات زیر توجه نمایید:

تبدیل اسلایدهای پیچیده به ساده تر

بسته به اطلاعاتی که مخاطب باید در اسلاید مشاهده کند، منطقی به نظر می رسد که مطالب پیچیده خرد شده و به مطالب ساده تر با سایز بزرگ تر تقسیم شوند. این کار تعداد اسلایدها را بالا می برد. مثلا اگر قرار باشد درباره مخاطرات طبیعی صحبت کنید، بهتر است زیرمجموعه های آن از جمله سیل، طوفان، زلزله و …در اسلایدهای مختلفی قرار گیرند.

مشاهده مقاله  10 سخنرانی معروف تاریخ و بررسی نکات مهم فن بیان آنها

تنظیم سرعت حرف زدن با تعداد اسلایدها

اگر سرعت حرف زدن شما بالاتر از حد معمول است و می توانید تعداد بیشتری اسلاید را مدیریت کنید، حداکثر تا 80 اسلاید را مجاز هستید برای سخنرانی خود در نظر بگیرید.

تنظیم تعداد اسلایدها با یک حساب سرانگشتی

اگر مدت زیادی است که سخنرانی می کنید و عموما هم در ارتباط با یک موضوع واحد صحبت کرده اید، می توانید با یک حساب سرانگشتی و به صورت تخصصی تنظیم تعداد اسلایدها را انجام دهید. به عنوان مثال برای یک سخنران ممکن است به ازا هر دو دقیقه، یک اسلاید کافی باشد و اگر قرا باشد آن سخنران 40 دقیقه سخنرانی کند، حداکثر 20 می تواند از 15 تا 20 اسلاید استفاده کند.

راهنما انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها

تعداد مرسوم اسلایدهای پاورپوینت در سخنرانی

برای پیدا کردن این سوال که چند اسلاید نیاز دارم، به حرف دیگران به هیچ وجه توجه نکنید. برخی فکر می کنند 5 اسلاید برای سخنرانی 15 دقیقه ای کافی است؛ در حالی که برخی معتقدند در یک سخنرانی یک ساعتی تا 100 اسلاید را هم می توان پشت سر گذاشت!

به طور کلی تعداد مرسوم اسلایدها در سخنرانی های مختلف به شیوه های زیر محاسبه می شود:

  1. قانون 10/20/30: طبق این قانون برای سخنرانی 20 دقیقه ای از 10 اسلاید استفاده می شود و هر اسلاید باید حاوی متونی با فونت 30 باشد.
  2. قانون 15/2: طبق این قانون هر اسلاید می تواند حداقل 15 ثانیه و حداکثر 2 دقیقه روی صفحه نمایش شما قرار گیرد. میانگینی بین این بازه زمانی را می توان اتخاذ کرد.
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.