راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها در سخنرانی

0 ۴۲۵

چشم هایتان را ببندید. خیلی سریع برگردید برگردید به آخرین باری که سخنرانی کردید و آخرین اسلایدی که در سخنرانی از آن استفاده کرده اید. چه عنوان هایی در هر یک از اسلایدها به کار برده اید؟ اصلا به خاطر می آورید آخرین اسلایدهایی را که در جمع نمایش دادید؟ آیا بین اسلایدها، از عنوان هایی مثل “پشینه یا تاریخچه”، “مطالعات تحقیقاتی درباره فلان موضوع” یا “فروش محصولات در ماه خرداد” و در نهایت “نتیجه گیری” استفاده کرده بودید؟ اگر جوابتان به کلی منفی است و یا حداقل دقیقا به یاد نمی آورید که در تنظیم عنوان اسلایدها چه طور عمل کرده بودید نگران نباشید؛ احتمالا خیلی از کسانی که در حال خواندن این مطلب مثل شما هستند همین نظر را دارند.

عنوان اسلایدها یکی از پیش پاافتاده ترین بخش های سخنرانی برای سخنرانان است. سخنرانان فکر می کنند با تکیه بر آگاهی خودشان و حفظ کردن یک اسلاید، دیگر نیازی به طراحی و تنظیم بهتر اسلایدها، خصوصا عنوان اسلایدها ندارند. در حالی که این عناوین هستند که مسیر سخنرانی را برای ما روشن می کنند و مثل چراغ راهنما، به ما اجازه عبور از یک مطلب یا توقف را می دهند تا با مکث و وقفه در سخنرانی بدرخشیم!

مهم تر از هر چیز دیگر، تنظیم عنوان اسلایدها به شیوه صحیح، شاید بهترین راه برای نزدیک تر کردن مخاطب به پیام صحبت هایتان و ارائه یک سخنرانی ترغیب کننده باشد. با این وجود، آخرین کاری که ما برای آمادگی پیش از سخنرانی انجام می دهیم همین تنظیم اسلایدها می باشد.

این مطلب، راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها در سخنرانی را در اختیارتان قرار می دهد. مطلب امروز دانشگاه زندگی را از دست ندهید.

راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها

پیروزی از نکاتی که در این راهنما می خوانید بسیار ساده است. به محض این که با این نکات آشنا شدید، متوجه می شوید که چه موارد پیش پاافتاده ای را در تنظیم عنوان اسلایدها جا انداخته اید.

مشاهده مقاله  چرا باید شوخ طبعی و حس طنز را در معاملات و تجارت جدی بگیریم؟

راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها

هر اسلاید، نماینده ادعاهای سخنران

عنوان هایی که به عنوان نماینده قدرتمند و پشتیبان ادعای سخنران در نظر گرفته می شوند، دقیقا مقابل عناوینی مثل “نتایج”، “کاربردها”، “مقدمه” و …قرار دارند. استفاده از این عناوین بیش تر به دوران دبستان باز می گردد و در یک سخنرانی حرفه ای، همه چیز از جمله عنوان اسلایدها نیز حرفه ای تر خواهد بود.

به جای این عنوان های ضعیف، ابتدا به بدنه هر اسلاید یعنی محتوا متنی، چارت ها، جداول، دیاگرام ها و دیگر عناصر موجود در آن ها بگردید. عنوان ها را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید.

عنوان باید شفاف باشد و کوتاه، نه پر لغت!

عنوان باید حداکثر در یک خط جا بگیرد. اگر مجبور به استفاده از عناوین طولانی تری هستید سعی شود از دو خط بیشتر تجاوز نکند. عنوان را بر اساس مفاهیم اساسی و ضروری انتخاب کنید.

عنوان اسلایدها، همیشه بزرگ تر از سایر عناصر

هر اسلایدی که حاوی متن باشد، عنوان ها باید بزرگ تر باشند و به اصطلاح تو چشم بروند. به روزنامه ها، سایت ها و مجلات فکر کنید. بخش های بزرگ تر به منزله اهمیت بیشتر آن قسمت می باشند. عنوانی که از بقیه بخش ها بزرگ تر باشد معمولا خوانده می شود و به چشم می خورد؛ در حالی که ممکن است توضیحات اضافی توسط خواننده هرگز خوانده نشود.

برای تنظیم عنوان اسلایدها، سایز 44 به نظر منطقی می رسد.

جایگاه اسلایدها مشخص شود

در زبان انگلیسی و سایز زبان هایی که شروع از چپ به راست است، بهترین جایگاه برای عنوان سمت چپ و کمی بالاتر نزدیک به گوشه می باشد. طبیعی است که در زبان فارسی این جایگاه جا به جا شده و گوشه سمت راست و بالا خواهد بود. پس طبق عادت اشتباه گذشته، عنوان را وسط چین نکنید.

مشاهده مقاله  راهنما کاربردی طراحی چارت در اسلاید سخنرانی (1)

راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها

علت انتخاب این جایگاه، حرکت خودکار و ناخودآگاه چشم افراد می باشد. در واقع گوشه سمت راست و بالا برای فارسی زبانان، اولین جایی است که توسط مخاطب دیده می شود. این در حالی می باشد که حتی ممکن است باقی مطالب توسط خواننده یا بیننده مطالعه نشود.

اگر قصد دارید خلاف این قانون عمل کنید از همین حالا منتظر عواقب آن باشید. مثلا اگر قرار باشد جایگاه عنوان اسلاید بعدی برای صرفه جویی در تعداد اسلایدها، به پایین اسلاید قبلی منتقل شود باید منتظر اعتراض مخاطبان باشید؛ چون همه افراد قادر به دیدن پایین اسلایدها نیستند.

 استثناات وارده بر موارد ذکر شده در تنظیم عناوین

در سخنرانی، همچون پاره دیگری از مشاغل، بر اساس موقعیت هایی که برای سخنران به وجود می آید می توان برخی از موارد ذکر شده را انکار و سلیقه ای عمل کرد:

  • اسلایدها تبلیغاتی
  • اسلایدهایی که حاوی نقل قولی از افراد مختلف می باشند
  • اسلایدهای هنری
  • اسلایدهایی که کارایی آن ها با بقیه فرق دارد. مثلا قرار است در بخش آخر سخنرانی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شود. در چنین شرایطی احتمالا ساختار اسلاید قبلی که تنها حاوی عنوان “پرسش و پاسخ” یا هر عنوان دیگری است با سایر اسلایدها تفاوت دارد

راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها

چند مثال برای طراحی بهتر اسلاید در سخنرانی

در ادامه شاید بهتر باشد برای فهم بهتر تنظیم عنوان اسلایدها، با چند مثال ساده پیش برویم. آن چه در ادامه می بینید اسلایدهایی انگلیسی زبان می باشند که از سطح اینترنت جمع آوری شده اند. به جز راست چین نبودن عنوان، تفاوتی بین ساختار اصولی این اسلایدها با اسلایدهایی که به زبان فراسی تهیه شده اند وجود ندارد.

همه اسلایدها در برنامه پاورپوینت تهیه شده اند. اسلاید هایی که در بالا می بینید عموما از عنوان های عمومی و کلی استفاده کرده اند و اسلایدهای پایین تر مطابق با بخش های دیگر موجود در اسلاید، حرفه ای تر عنوان بندی شده اند.

مشاهده مقاله  طراحی ساده و حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با "قانون یک سوم"

مثال اول: اسلاید بالا حاوی عنوان بزرگ و مشخصی است که این در به خودی خود قابل قبول می باشد؛ اما این عنوان را هر کسی خودش می تواند بخواند و نیازی به سخنران نیست!

راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها

اسلاید پایین ریزتر شده است و به ما سیاست های جدید برای کاهش آسیب ها را نشان داده است. نکته کلیدی که در اسلاید اول نادیده گرفته شده بود همین است. در واقع با اسلاید دوم کار را برای بیننده ساده تر کرده ایم و به او می گوییم که چه طور روند نزولی از چه ماهی طی شده است.

مثال دوم: در اسلاید اول همان طور که می بینید چارت ها به نمایش در آمده اند؛ اما ضعف بزرگ موجود در آن باعث می شود مخاطب سردرگم بماند که کدام نمودار بهتر است و چه چیزی را به ما نشان می دهد.

راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها

در عوض نمودار پایین تر به ما به وضوح اعلام می داردکه نمودار میله ای برای تفسیر داده ها درست نیست و داده های دقیق را باید از نمودار خطی جستجو کنیم.

مروری بر آن چه که گفته شد

مطابق با آن چه پیرامون تنظیم عنوان اسلایدها گفته شد نکات زیر به دست می آید:

  • عنوان اسلایدها باید مستقیما منظور، ادعا و مقصود سخنران را به مخاطب برسانند
  • عنوان اسلایدها باید کوتاه و شفاف باشند؛ نه صرفا پرلغت طوری که مخاطب تصور کند پرحرفی کرده ایم
  • اندازه عنوان ها باید از سایر بخش ها بزرگ تر و حداقل سه برابر باشد
  • جایگاه عنوان ها باید مشخص و مطابق با استانداردهای گفته شده باشد
  • عنوان اسلایدها باید به راحتی قابل خواندن باشند
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.