راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

0 ۵۴۵

فن بیان سخنران و نحوه اجرا جنبه‌های متعدد و حتی تازه‌ای را در سخنرانی خلق می‌کند که شاید تا کنون برای خیلی از سخنرانان بی‌اهمیت بوده است. اصلا تا به حال فکر کرده‌اید بعد از تمام شدن سخنرانی، مخاطبان چه فکری با خودشان درباره نحوه سخنرانی شما می‌کنند؟ احتمالا غافلگیر می‌شوید اگر بشنوید مخاطبان حتی در ارتباط با تنظیم فونت در طراحی اسلایدها نیز نظر می‌دهند و فونت‌ها، این بخش ظاهرا بی‌اهمیت، از نظر مخاطبان دقیقا مثل سایر بخش‌ها ارزیابی می‌شود.

در سخنرانی‌هایی که با کمک اسلایدها رهبری شده و پیش می‌روند مخاطب در ارتباط با فونتی که روی اسلایدهای مختلف می‌بیند احتمالا دو دیدگاه مشخص زیر را دارد:

  1. فونت‌ اسلایدها خوانا، جذاب، متفاوت و کاملا بهینه بودند؛ طوری که مانع از سردرد هنگام مشاهده اسلاید می‌شد
  2. اصلا به فونت اسلایدها توجه نکردم

بسیاری از سخنرانان از جذاب نبودن، چشمگیر نبودن یا به زبان ساده‌تر به چشم نیامدن فونت اسلایدها برای مخاطب می‌نالند. در حالی که فونت تنها قسمتی است که بر خلاف سایر بخش‌های سخنرانی اتفاقا باید غیرچشمگیر باشد و موجب حواس‌پرتی مخاطب نشود. مهم‌ترین ویژگی در تنظیم فونت در طراحی اسلایدها خوانایی و روان بودن آن است و آن چه که باید در ذهن مخاطب ثبت شود محتوا هر اسلاید می‌باشد؛ نه فونت آن. خصیصه‌ای که معمولا به دلیل مشغله زیاد سخنران نادیده گرفته می‌شود.

آموزش امروز راهنما کامل و در عین حال ساده‌ای برای اننتخاب آگاهانه و عاقلانه فونت‌ها در طراحی اسلایدهای سخنرانی است. توجه به این عامل در کنار سایر عوامل نظیر تنظیم عناوین اسلایدها در سخنرانی یا انتخاب تعداد اسلایدها برای سخنرانی به فهم بهتر مطالب توسط مخاطب کمک می‌کند.

راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

با توجه به آموزش‌های قبلی که در دانشگاه زندگی خواندید حتما اکنون می‌دانید که هر اسلاید بهتر است محتوا بصری غیرمتنی داشته باشد. به هر حال اگر برای انتاقل مطالب به درج مطالبی در قالب بالت نیازمندیم لازم است به اصول پنج‌گانه در انتخاب و تنظیم فونت در طراحی اسلایدها توجه کنیم.

مشاهده مقاله  بحران های سخنرانی

راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

اصول پنج‌گانه در انتخاب فونت مناسب هر اسلاید در سخنرانی

  1. خوانایی اسلایدها: مطابق با این اصل، فونت هر اسلاید باید به گونه‌ای باشد که اگر بیننده خسته در انتهای روز در یک اتاق تاریک و از پشت پروژکتور به اسلاید نگاه کند خوانا باشد
  2. سایز اسلایدها: فونت‌ها تا حد امکان باید بزرگ انتخاب شوند. در هر سخنرانی و در مجموعه اسلایدها بهتر است نهایتا از سه سایز فونت مختلف استفاده شود
  3. شکل فونت اسلایدها: شکل فونتی که انتخاب می‌شود باید متناسب با پیام سخنرانی، فضای سخنرانی و مخاطبان حاضر در سخنرانی باشد و نهایتا از دو فرمت مختلف فونت استفاده کنید
  4. افکت و دکوراسیون فونت در اسلایدها: هرگز از افکت‌های سه بعدی استفاده نکنید و حالاتی مثل افکت سایه برای فونت را به کار نبرید
  5. رنگ فونت در اسلایدها: مطمئن باشید از رنگی استفاده می‎کنید که کنتراست یا تضاد بالا بین متن و زمینه حفظ شود

در ادامه می‌خوانید که یک سخنران چه طور باید این اصول را در تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی به کار ببرد.

راهنما انتخاب فونت خوانا و واضح در شرایط مختلف

در تنظیم خوانا بودن فونت‌ها قبل از هر چیز باید به شرایطی که در آن در حال طراحی اسلاید هستید توجه کنید. پشت کامپیوتر اسلاید را طراحی می‌کنید؟ ابزار شما لپ تاپ 15 اینچی است یا در دستگاه‌های کوچک‌تر اسلاید طراحی می‌شود؟ نور اتاق هنگام تنظیم فونت در طراحی اسلایدها چگونه است؟

راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

تجربه نشان داده است که در سالن سخنرانی شرایط مشاهده اسلایدها به اندازه‌ای که در منزل و در شرایط خارج از سخنرانی بهینه می‌باشد ایده‌آل نیست. گاهی سالن سخنرانی بیش از اندازه بزرگ است و گاهی هم پرده نمایش اسلایدها بیش از حد کوچک است. به طور معمول صفحه پروژکتور در سالن سخنرانی تیره‌تر و مات یا محو‌تر از آن چیزی است که در کامپیوتر یا لپ تاپ مشاهده می‌کنیم.

مشاهده مقاله  قانون سخنرانی عمومی که هر سخنران باید بداند

در صورتی که فقط یکی از مخاطبان آلرژی فصلی داشته باشد یا شب گذشته خوب نخوابیده باشد به محض عوض شدن اسلایدها، تصویر را تار می‌بیند. کلید حل این مشکل طراحی اسلاید در بزرگ‌ترین ابزار در دسترس شما است. ابزاری که صفحه نمایش آن مثل پروژکتور بزرگ باشد.

استفاده از فونت‌های بزرگ با سایز بالا

برای تنظیم فونت در طراحی اسلایدها راه‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین راه سنجش بزرگی و کوچک بودن فونت با کمک مخاطبان زنده و آزمایشی است. به این شکل که می‌توانید سایز فونت مختلف را مشابه با تصویر زیر زیر هم قرار دهید و با استفاده از آن مخاطبان خود را آزمایش کنید.

راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

هر بار یک سایز فونت را به مخاطبان نشان دهید و هر بار احساس راحتی بیننده را از مشاهده فونت بپرسید. ببینید با کدام سایز فونت بیننده احساس راحتی بیش‌تری هنگام خواندن اسلایدها داشته است. هنگام نمایش فونت‌ها حتما مشابه با تصویر بالا سایز فونت را در کنار هر خط قرار دهید تا بتوانید در آینده بدون دردسر فونت‌ها را وارد کنید.

راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

اگر استفاده از این روش ممکن نبود می‌توانید به تجریبات سخنرانان دیگر اعتماد کنید. مثلا به طور معمول اغلب بیننده‌ها قادر به مشاهده خطوط از بالا تا خط هشتم یا نهم یا سایز 16 پوینت هستند و کوچک‌تر از آن قابل خواندن نیست. جالب‌تر این که در بیش از 90 درصد سخنرانی‌ها حداقل یک نفر وجود دارد که تا خط پنجم یعنی سایز 28 پوینت را می‌تواند ببیند و خطوط ریزتر برای او مات و ناواضح است. از این آمار نتیجه می‌گیریم که با توجه به سایز سالن سخنرانی، سایز پرده نمایش و کیفیت پروژکتور سخنران مجبور است اسلایدها را با فونت 28 پوینت یا بالای 28 پوینت طراحی کند تا مطمئن شود همه مخاطبان قادر هستند اسلایدها را به خوبی ببینند.

از چند سایز فونت در اسلایدهای سخنرانی استفاده کنیم؟

اندازه فونت‌ها را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کردیم؛ آیا لازم است در بزرگی آن‌ها نیز تنوع داشته باشیم؟ پاسخ به این سوال هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی. همه چیز به شما و سخنرانی شما بستگی دارد! به هر حال در تنظیم فونت در طراحی اسلایدها و انتخاب سایز مناسب به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سایز بدنه متن باید ثابت و در همه اسلایدها مشترک باشد
  • سایز عناوین باید بزرگ‌تر از بدنه متن باشد اما قطعا باید از عناوین تمام اسلایدها اندازه ثابت و مشترکی داشته باشند
  • مطالبی که در قالب جداول و باکس‌های مختلف به کار برده می‌شوند می‌توانند از بدنه اصلی متن کوچک‌تر باشند
مشاهده مقاله  5 دلیل برای استفاده از کلمات در اسلایدهای سخنرانی

اگر قرار باشد از این نکات پیروی کنیم در یک سخنرانی متوسطی که امکانات متوسطی به جهت اندازه دارد سایز بدنه متن 36 پوینت، سایز عنوان 44 پوینت و سایز مناسب برای مطالب حاشیه‌ای که اهمیت کم‌تری دارند 30 پوینت می‌باشد.

راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

فونت متناسب با موضوع و مخاطبان سخنرانی انتخاب کنید

یک قانون عمومی وجود دارد که فونت در همه سخنرانی‌ها با هر درجه از رسمیت بهتر است کاملا اصیل، جدی و رسمی انتخاب شود. هر چند که فونت اسلاید اعتبار یک سخنران نیست اما بهتر است در انتخاب شکل فونت به دو فاکتور موضوع و مخاطبان توجه داشت.

برای مطالب انگلیسی فونت رسمی و شناخته شده در دنیا فونت Tahoma است. با این حال برخی از سخنرانان تحت شرایطی مثل تمایل به استفاده از فونت اختصاصی برندشان که در سایت و کتب مختلف از آن استفاده شده ترجیح می‌دهند از فونت‌های دیگری استفاده کنند. در هر صورت مهم است که:

  1. از یک فرمت مشخص فونت در اسلایدها استفاده شود و در انتخاب شکل فونت تنوع‌طلب نباشیم
  2. استفاده از بیش از دو شکل فونت باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود و از طرفی هم ظاهر خوبی به اسلایدها نمی‌دهد
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.